Goed receptje?

Gestart door tommyboy, 03-09-2012 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

tommyboy

Hallo,
Het is alweer een tijdje geleden dat we gebrouwen hebben dus vandaar dat we even zijn gaan experimenteren met de BrouwVisie.
Vorige keer hadden we een lekker biertje kunnen maken, maar dit keer hadden we graag wat meer moutextract vervangen door suiker. Kan dit eigenlijk
zomaar door gewoon het moutextract te minderen en meer suiker aan toe te voegen? We zouden volgend receptje uitproberen die we zelf hebben proberen maken
door te spelen met het moutextract en suiker hoeveelheden.
Gaat dit grote invloed hebben op ons bier? Want mits toevoeging van meer suiker, worden de kosten van het moutextract gedrukt natuurlijk.
Graag jullie reacties, bevindingen:


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptProtputtersbier
Kenmerk
Brouwdatum3/09/2012
BiertypeBlond(e)
Aantal liters12
Gewenst begin SG1073 (8,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement100,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater16,8 liter
Maischdikte4,2 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater16,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur11 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid30 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Moutextract licht59,6 %1358 gr8 EBC
Moutextract amber5,3 %120 gr18 EBC
Kristalsuiker35,1 %800 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle5,5 %12 gr90 minuten13 EBU
Cascade7,0 %12 gr90 minuten17 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander2 gr5 Min.
Sinaasappelschillen2 gr5 Min.

Opmerkingen-



Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingengiststarter 400 cc (5 dagen opgekweekt uit buis)



maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C20 minuten4,2 l/kg
263°C20 minuten4,2 l/kg
372°C40 minuten4,2 l/kg
478°C1 minuten4,2 l/kg


Etn82

Beste Tommyboy,

Je maischschema in je recept is mij een beetje onduidelijk. Je werkt toch met moutextracten? Dan sla je toch juist de stap van maischen (zelf een extract maken van mout) over?

Wat betreft je vraag over suiker. De toevoeging van suiker levert in de regel een beter doordrinkbaar bier op. Dit omdat suiker door de gist helemaal opgegeten wordt, en dus vrijwel volledig in alcohol en koolzuur wordt omgezet. Suiker uit/(in) mout/(extract) wordt niet helemaal omgezet door de gist en levert waardoor meer restsuikers achter blijven in het bier. Dit resulteert in meer body. De kunst is dus tot de juiste balans komen.

Vervolgens kan je nog heel erg variëren in het moment van de suikergift. Aan het einde van het koken, of op het einde van de hoofdvergisting bijvoorbeeld. Waarbij de laatste optie tot een verder doorgegist bier leidt. Op het forum zijn draadjes te vinden met experimenten met suikergiften op verschillende momenten. Ook het boek van Adrie biedt een helder overzicht over het gebruik van diverse ingrediënten, waaronder ook suiker.

MvG,

Etienne

Kleine_Schriek

Als je moutextract door suiker vervangt wordt het een steeds lichter bier, smakelozer (minder moutsmaak), droger. Ik heb ooit zelf een 35% suikerbier gebrouwen vanwege problemen met mijn apparatuur en die smaakte naar appelcider. Ik zou niet meer dan 5% suiker doen, vooral omdat het een licht bier al is. Misschien kan 10% ook nog wel, maar die 35%, nee, dat lijkt mij echt teveel.

tommyboy

Hallo,

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik gebruik meestal gewoon het programma BrouwVisie, voeg mijn recepten eraan toe om te kijken of de ebc waarden
er goed uitzien. Het maischschema is inderdaad niet nodig als we werken met moutextracten, dus dit gaan we gewoon negeren.

Dit recept is dus af te raden door de hoeveelheid suiker?

Verder had ik nog een kleine vraag, we zouden dit bier brouwen en volgend weekend op vakantie gaan voor 12 dagen. Kan het kwaad
dat dit brouwsel een kleine 19 dagen in het gistvat zit? Ik zou eventueel een vriend kunnen vragen hier een kaamtabletje na 14 dagen in te gooien
om de kans tot infecties te verkleinen of is dit niet nodig?

pieterwannes

Citaat van: Kleine_Schriek op 03-09-2012  11:52 uAls je moutextract door suiker vervangt wordt het een steeds lichter bier, smakelozer (minder moutsmaak), droger. Ik heb ooit zelf een 35% suikerbier gebrouwen vanwege problemen met mijn apparatuur en die smaakte naar appelcider. Ik zou niet meer dan 5% suiker doen, vooral omdat het een licht bier al is. Misschien kan 10% ook nog wel, maar die 35%, nee, dat lijkt mij echt teveel.

bwa.. 15% suiker kan ook nog hoor... maar zoals hiervoor gezegd. Vanaf een bepaalde hoeveelheid ga je gewoon geen bier meer hebben, en volgens mee is dat nog steeds de bedoeling. Je maakt het bier droger, wat op zich niet verkeerd is, maar je kan ook gewoon suikerwater gaan vergisten en dan heb je ook een drankje he.

tommyboy

Ok prima,


Dan ga ik het op max 15% suiker houden. Dank voor jullie tips.

(iemand nog een antwoord op men 2e vraagje?)

BierHenk

Kaamtabletjes? Je gooit toch geen chemische rotzooi in je bier? Schoon werken is veel beter.

Kleine_Schriek

Citaat van: tommyboy op 03-09-2012  12:01 uVerder had ik nog een kleine vraag, we zouden dit bier brouwen en volgend weekend op vakantie gaan voor 12 dagen. Kan het kwaad
dat dit brouwsel een kleine 19 dagen in het gistvat zit? Ik zou eventueel een vriend kunnen vragen hier een kaamtabletje na 14 dagen in te gooien
om de kans tot infecties te verkleinen of is dit niet nodig?
19 dagen lijkt mij geen probleem. Vooral met rust laten dat vat. Ik hoop dat je de eerste 3 dagen nog thuis bent, want het is wel belangrijk dat je vergisting niet zo heftig is dat het uit je waterslot komt. Want dan heb je wel een probleem na 19 dagen.... Vat groot genoeg maken (2x volume brouwsel) en dan heb je zeker geen probleem.

Jacques

Citaat van: pieterwannes op 03-09-2012  12:03 ubwa.. 15% suiker kan ook nog hoor... maar zoals hiervoor gezegd. Vanaf een bepaalde hoeveelheid ga je gewoon geen bier meer hebben, en volgens mee is dat nog steeds de bedoeling. Je maakt het bier droger, wat op zich niet verkeerd is, maar je kan ook gewoon suikerwater gaan vergisten en dan heb je ook een drankje he.

Je kunt heel ver gaan. Ook ik heb een bier gebrouwen met 30% suiker. Veel esters maar het was zeker nog wel een bier. Wat meer esters kan de moutigheid versterken is mijn ervaring.

tommyboy

Ok dankjewel voor de reacties. Ik ga het proberen met 15 procent suiker en zien wat het geeft.
Ik had nog een domme vraag als je bij waterbehandeling kijkt en er staat maischwater 25 l, maar je hebt je totaal (basis) ingesteld
als 25 l moet je dan gewoon 25 l aan de kook brengen met al je ingrediënten en daarna aanvullen tot je aan het totaal volume water komt die in de waterbehandeling vermeld staat?
Want wij maken gebruik van 5 l ijsblokken om ons brouwsel snel af te koelen bij gebrek aan wortkoeler.
Hoeveel liter moeten wij dus in onderstaand recept aan de kook brengen en met hoeveel water (ijs) mogen wij dit aanvullen?

Dit zou ons bier worden dat we vanavond willen gaan brouwen.
Enige opmerkingen zeg gerust!


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptProtputtersbier
Kenmerk
Brouwdatum24/07/2012
BiertypeBlond(e)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1072 (7,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement100,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,3 liter
Maischdikte4,2 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater29,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur14 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Honing5,5 %260 gr2 EBC
Moutextract licht72,1 %3400 gr8 EBC
Moutextract amber11,7 %551 gr18 EBC
Kristalsuiker10,7 %505 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle5,5 %25 gr90 minuten12 EBU
Cascade7,0 %40 gr15 minuten12 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Sinaasappelschillen5 gr5 Min.

Opmerkingen-



Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingengiststarter 400 cc (5 dagen opgekweekt uit buis)



maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C20 minuten4,2 l/kg
263°C20 minuten4,2 l/kg
372°C40 minuten4,2 l/kg
478°C1 minuten4,2 l/kg


tommyboy

Het maischschema is uiteraard terug te negeren! Maar dit staat er automatisch bij als ik dit in BrouwVisie maak.

RobinB

Je kan het maischschema uiteraard ook gewoon verwijderen?
Of niet invullen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.