Eerste brouwsel Brewferm tripel blikken bier

Gestart door Aloys, 02-09-2012 19:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aloys

Voor velen op dit forum een saai onderwerp maar ik vind het fijn om stap voor stap bij te houden wat ik gedaan heb zodat de experts mijn stappen ook kunnen volgen en eventueel bijsturen.

Vandaag dus begonnen gewoon zoals Brewferm het adviseerd maar met de aanpassingen zoals de blikken cursus het adviseerd.
1- De brouwemmer op lekken gecontroleerd en alle materialen schoongemaakt  en gespoeld met oxi.
2- Blik eau bain marie verwarmd en inhoud in de emmer gegoten met pannelappen, blik met kokend water nagespoeld en ook toegevoegd. Toen zat ik met een dilemma want dan zou ik nog 2 liter kokend water moeten gebruiken om de suiker in op te lossen maar dat doe ik pas bij de lagering. Ik heb gekozen om het water wel toe te voegen en de suiker bij de lagering dus zonder op te lossen toe te voegen.
3- 5 liter kamertemperatuur water toegevoegd zodat het totaal op iets meer als 9 liter uitkomt.
4- goed rustig doorgeroerd.
5- sg gemeten en het monster met het hele gezin geproefd, het smaakte bitter met een zoete nasmaak, deed me aan ahornsiroop denken. SG was 1050 dit vond ik wat laag maar zal komen doordat de suiker nog niet was toegevoegd


6- Temperatuur laten afzakken met de emmer in de gootsteen gevuld met koudwater al roerend om het afkoelen wat te versnellen.

7- gist aan het oppervlak gestrooid, deksel erop en waterslot erop. Temperatuur was nog 27 graden maar toch maar gedaan omdat de vrouw plannen had die stel op sprong gedaan moesten worden. Wel jammer want ik had liever gewacht tot de temp 20 graden was maar het zei zo.

So far so good, dit was om 14.15 vanmiddag en toen we thuis kwamen om 17,30 stond het waterslot al vrolijk te bubbelen dus nu afwachten


Zo staat het er nu dus bij, iemand nog opmerkingen (vooral over mijn twijfel wat betreft het suiker toevoegen bij het lageren).

Gerlachus

De eerste keer gebruikte ik ook een blik, wat een prima start is. Ik vond het nogal sterk ruiken, kon me niet voorstellen dat er wat drinkbaars vanaf zou komen maar het resultaat was prima.

Ik neem aan dat je die kilo suiker of wat je nodig hebt er wel al bij hebt gedaan? Anders valt er weinig te vergisten en heb je hergisting op de fles met zoveel suiker... dan krijg je handgranaten! Bij de nagisting gebruik je een schepje per fles, niet veel.

Als ik het zo zie, doe je precies zoals ik 10 jaar geleden ook deed, zelfs de thermometer stond bij mij bovenop ja... Haha! Good old times. Goed begin is het halve werk, straks kriebelt het om het volgende brouwsel in elkaar te steken!

Nou, tips genoeg op het forum. Zo lang je alles schoon houdt, kan er weinig echt fout gaan. Maar wat je maakt, moet je ook opdrinken he!

McMelloW

Leuk, veel succes met blub, blub in de kamer.

HansZ

Als ik je post goed lees heb je dus 9 liter wort aan het gisten gebracht. Als je dan veel suiker toevoegt voordat je gaat bottelen, kan het verkeerd aflopen. Als je te veel suiker toevoegt voor het bottelen, wordt de suiker omgezet in alcohol en koolzuur. Maar koolzuur kan nergens naartoe als je kroonkurken hebt vastgezet. Dat wordt dus knallen. Ik zou de handleiding dus even checken om te zien hoeveel suiker je op welk moment kunt toevoegen.

Hoeveel suiker ga je nog toevoegen? En ga je nog een nagisting doen, of was je van plan meteen te bottelen?

hobbybob

Brewferm blikken hebben 2 suikers nl suiker 1 en suiker 2

 - Suiker 1 is bedoeld om het start SG te halen, je zat nu op 1050 ik weet niet wat het gewenste was maar omdat je suiker 1 niet hebt toegevoegd zal je het niet halen.
Tip: je kan suiker 1 alsnog toevoegen nu de vergisting volop bezig is, gewoon de gewenste hoeveelheid suiker oplossen in evenveel kokend water ( bv 500 gr suiker in 500cl water) en dit 5 minuten koken en dan afkoelen tot de temperatuur van je gistend bier dan erbij gieten.

 - Suiker 2 is voor het bottelen die kun je eigenlijk vergeten, als je in flesjes bottelt dan niet boven de 8 g/l gaan.

Je hebt je gist toegevoegd op 27 graden, het zal wel werken maar dat geeft wel "bijsmaak" esters, hier merk ik altijd dat de hoofdvergisting het wort altijd een graad of 2 á 3 hoger uit doet komen dan je start temp (dus koel ik meestal af naar een graad of 17 á 18 voordat ik de gist toevoeg).

Nog een tip:

 - dompelkoeler:

http://www.tapclean.nl/index.php?item=spiraal-rvs--4-meter-8_5_9_5mm_&action=article&group_id=10000144&aid=2204&lang=NL

Kost bijna niets en werkt perfect, zeker voor 9 á 10 liter dan op 19 graden in 15 minuten.

Aloys

Ik citeer even uit de cursus blikken brouwen van de wiki hier op de site:
''Bij een aantal blikken dient volgens de fabrikant suiker toegevoegd te worden. Dat kunnen we doen voor de vergisting zoals voorgeschreven door de fabrikant, maar nog beter kun je dat doen na de hoofdgisting. Het bier gist dan wat verder door waardoor het vaak wat pittiger van smaak wordt (iets meer alcohol en de bitterheid komt een beetje meer naar voren).''

Bij mijn blik tripel moet ik 500 g suiker toevoegen maar dit heb ik nu dus nog niet gedaan. Dit is de hoofdvergisting die dus 7 tot 10 dagen moet duren, hierna hevel ik dit over in een mandfles zodat de reeds vergiste laag achterblijft. Op dit moment voeg ik de 500 g suiker toe die voorgeschreven stond en gaat deze wederom verder vergisten. als een aantal dagen het waterslot niet meer werkt ga ik kijken of het eind SG in de buurt is en mocht dit stabiel zijn dan hevel ik deze terug in de brouwemmer om het bottelsuiker toe te voegen en deze dus daadwerkelijk te gaan bottelen. Dit is zoals ik het geïnterpreteerd had uit de wiki hier op de site.

Edit: Ik heb het toch verkeerd afgelezen achteraf denk ik. Ik had rekening moeten houden met 1 liter water voor de oplossing van de nog toe te voegen suiker. Nu komt mijn alcohol percentage dus iets lager uit, ik heb wel een liter meer bier dus ja wat is wijsheid. Ik heb het excelblad gebruikt om alles even te berekenen als ik de suiker dus achteraf toevoeg:

Berekening begin SG na late suikertoevoeging            
            
Volume oplossing blik (blik + toegevoegd water) in liters            9
Met hydrometer gemeten SG voor de start vergisting            1050
Grammen toegevoegd suiker na de hoofdgisitng            500
Hoeveelheid water voor oplossen suiker in liters            1
            
            
Stap 1 (SG -1000)            50
Stap 2 (naar Plato omzetten)            12,5
Stap 3 (totale hoeveelheid suiker blik)            1125
Stap 4 (suiker blik + late toevoeging)            1625
Stap 5 (tussenstap terug naar SG)            650
Stap 6 (volume opgelossing blik + water oplossen)            10,4
Berekend SG na suikertoevoeging            1063


Alcoholberekening                  Vergistingsgraad      
                        
Begin SG al dan niet na suiker toevoeging            1063            
Met hydrometer gemeten SG na hoofd- en nagisting            1010      Vergistingsgraad      84,1%
                        
Berekend alcoholpercentage (vol. %) voor het bottelen            7,1            
                        
                        
Hoeveelheid suiker hergisting op fles (gram per liter)            6            
                        
Berekend alcoholpercentage (vol. %) na hergisting             7,4   

Als ik het eind sg aanhoud wat Brewferm adviseert (1010) dan zou ik op 7,4% alcohol uitkomen ipv de 8,5% die ze adviseren         

Aloys

Bovenstaande zie ik toch goed of heb ik ergens een denkfout?

William

Ik kan jouw som niet helemaal volgen maar als ik 9 liter met SG 1050 + 500 gram suiker + 1 liter extra water wat volgens jouw een volume geeft van 10,4 liter dan rekent Promash voor mij een SG van 1063 bij een eindvolume van 10,4 liter.

Als dit vergist tot 1010 dan levert dit 7.0% alcohol of wel een vergistingsgraad van 83,4%.

Allemaal niet zo veel anders als wat jij uitrekent.

Aloys

Ik heb het rekenblad blikkenbrouw gebruikt hier van de cursus blikkenbrouw wiki gedownload. Hier mijn waarden ingevuld (eind SG heb ik genomen wat maximaal geadviseerd wordt in de handleiding van Brewferm)
Ik kom op dezelfde waarden als u dan inderdaad met als enig verschil dat ik nog bottelsuiker toevoeg (6 g/l)en dan komt volgens dit excelblad neer op 7,4%.

Is het noodzakelijk de suiker die ik toevoeg (500 g) om deze eerst in water op te lossen of kan dit ook zo toegevoegd worden na het overhevelen in een mandfles? Als ik dit zou doen zit ik weer op het recept zoals Brewferm het adviseert.



William

Ik zou het suiker toevoegen nog voordat je overhevelt naar de mandfles omdat er na de toevoeging van suiker gist nodig is om het suiker te vergisten en omdat er ook weer extra gist gevormd wordt. Als je pas overhevelt als die suiker ook is vergist heb je uiteindelijk minder sediment.

Het is wel beter om het suiker met water toe te voegen. Eijgenlijk had je het extract dan in wat minder water moeten mengen.

Aloys

Ik dacht juist dat je moet overhevelen om de oude dode gistcellen eruit te krijgen waarna je opnieuw suiker toevoegt om de gisting terug op gang te zetten. Of zit ik er nu helemaal naast? Er komt op de mandfles vervolgens opnieuw een waterslot. Als de SG dan doorgist tot 1010  SG zou ik hem opnieuw overhevelen naar de emmer om hem te bottelen met 6 gr/l suiker.

Jacques

Die cellen zijn (nog) niet dood maar inactief omdat ze geen voedingstoffenmeer  hebben. Door die te geven in de vorm van je suikergift gaan ze weer werken.
Het verwijderen van gistcellen doe je als je geen voeding meer toevoegt. Door een langere tijd geen voeding te hebben gaan de cellen dood.

ameland69

Gewoon je suiker oplossen met weinig water
en toevoegen.
Er zit nu een deken van koolzuur boven op je brouw dus het deksel kan er wel ff af.
Pas wel op dat er verder niks invalt of vliegt.
Je zal zien dat hij binnen een paar uur mooi borrelt.

vr gr pieter

Aloys

Bedankt voor jullie reacties weer heren. Ik heb de cursus blikbrouwen weer een aantal keren doorgenomen en ik had deze inderdaad verkeerd beoordeeld. Vanochtend zag ik dat het waterslot wat minder fanatiek aan het bubbelen was dus vanavond ga ik de 500 gram suiker  in zo weinig mogelijk kokend water oplossen en toevoegen om weer terug activiteit te krijgen.

Is het aan te raden weer opnieuw een monster te nemen om de SG te meten of is dat in deze stap overbodig? (wat ik verwacht)

Jacques

Citaat van: Aloys op 04-09-2012  11:35 uIs het aan te raden weer opnieuw een monster te nemen om de SG te meten of is dat in deze stap overbodig? (wat ik verwacht)

Beste is die stap over te slaan. Hoe minder vaak het gistvat opengaat des te beter het is.

Aloys

Gisteravond heb ik 500 gram kristalsuiker opgelost in 0,5 l water (minder kreeg ik het niet opgelost) en toegevoegd toen het afgekoeld was. Binnen 5 minuten begon het weer flink te bubbelen in de huiskamer. Afgelopen week was het geurloos maar nu ruikt het naar bier  :P

Ik heb toch maar een rubberen stop gekocht voor de mandfles want ik kreeg het anders niet goed dicht. Dus ook de nagisting heb ik de spullen voor klaar staan.

Jacques

Citaat van: Aloys op 05-09-2012  11:45 uGisteravond heb ik 500 gram kristalsuiker opgelost in 0,5 l water (minder kreeg ik het niet opgelost) en toegevoegd toen het afgekoeld was.

Het oplossen en vermengen gaat beter als je meer suiker gebruikt. Ik hanteer 2x het gewicht van de suiker aan water. De vermenging van de suiker gaat dan ook beter.

Aloys

Dat begrijp ik als je dit ingecalculeerd had, ik had al teveel water in de start zitten dus vandaar dat ik het met zo weinig mogelijk water gedaan heb.
Ik had het water wat ik voor de suikergift zou moeten gebruiken er reeds bijgedaan toen ik starte.

Aloys

Vanaf gisteren heb ik zo goed als geen activiteit meer op het waterslot. Vanavond ga ik mijn mandfles klaarmaken voor gebruik, schoonmaken en in de rubberstop een gat boren voor het waterslot. Daarna zal ik het jong bier (dat is het nu toch al?) overhevelen naar de mandfles. Deze fles ga ik in mijn kelderkast zetten waar het een constantere temperatuur heeft tussen de 19 en 20 graden.

Morgen ga ik in het gistvat weer door met een mooie weisse waar ik vloeibaar gist voor gekocht heb de Wyeast weihenstephan. Deze gist heb ik al uit de koelkast gehaald en gesmackt. Hij begint al aardig op te bollen dus dat komt wel goed. Morgen dus meer foto's

Aloys

Even een update:
De tripel is afgelopen weekend na een week lageren in een mandfles gebotteld op een eind SG van 1010. Ik heb 7 gram kristalsuiker per liter toegevoegd en dit gebotteld. Dus op een warme plaats staat deze nu te rijpen om binnenkort genuttigd te worden! Kat in het bakkie wat de tripel betreft.

Ik heb 2 weken geleden toen de tripel de mandfles in ging de brouwemmer klaar gemaakt met de EDME weisse  (wieskes weisse). Ik heb een totaal volume gemaakt van 16 liter met het blik erbij. Het start SG was al erg laag ongeveer 1036. Hier heb ik de geactiveerde Wyeast weihenstephan aan toegevoegd en een paar uur later stond het waterslot weer lekker te borrelen. De 2e dag al begon het borrelen flink minder te worden en heb ik besloten om de voorgeschreven kilo suiker toe te voegen maar dan met rietsuiker. Vervolgens heeft dit precies een week flink staan borrelen en schuimen. Toen afgelopen weekend de activiteit minder werd (en mijn 1e mandfles weer vrij door het bottelen van de tripel) heb ik besloten de weisse (totaal 18 liter) over te hevelen in de mandfles.
De 2 mandflessen die ik heb zijn beide 16 liter dus ik heb 9 liter jongbier per mandfles overgeheveld. Nu viel mij gelijk op dat de mandfles met de laatste helft uit de brouwemmer wat lichter van kleur was dan de eerste helft.
Gisteravond was de activiteit op de eerste helft van het jongbier volledig stil terwijl de 2e helft vrolijk loopt door te vergisten.
Moet ik hier iets aan corrigeren? Ik ben nu dus bang dat de eerste helft in mandfles nummer 1 gaat oxideren door het gebrek aan acitiviteit op het waterslot.

Iemand tips wat nu te doen?

Jacques

Gewoon alles rustig laten staan. Hoe minder handelingen je doet des te beter het is. In beide flessen heeft er vergistingsactiviteit plaatsgehad. De zuurstof is verdreven en het water in het waterslot houdt de zuurstof uit de fles. Niets aan de hand dus.

Aloys

Bedankt voor je moeite om mijn verhaal te lezen Jacques.
Ik zal beide mandflessen laten staan en eind van de week (komend weekend) het SG gaan meten. Mocht de 1e fles die nu dus zo goed als geen activiteit meer heeft een te hoog SG hebben dan is het misschien een idee om de 1e mandfles over te hevelen naar de gistkorst van de 2e mandfles na bottelen van deze?

Jacques

Citaat van: Aloys op 18-09-2012  23:41 uIk zal beide mandflessen laten staan en eind van de week (komend weekend) het SG gaan meten. Mocht de 1e fles die nu dus zo goed als geen activiteit meer heeft een te hoog SG hebben dan is het misschien een idee om de 1e mandfles over te hevelen naar de gistkorst van de 2e mandfles na bottelen van deze?

Hoe zo te hoog eind SG? Trek je niet zo veel aan van de waarde die in het handleiding staat die bij het blik zit.
Zeker niet overhevelen naar het gistdepot van de 2e mandfles. Dat is weer een extra handeling met alle risico's van dien.

Als het bier voldoende lang (dat is twee weken) gestaan heeft bij kamertemperatuur en het waterslot laat geen enkele activiteit zien mag je aannemen dat het bier uitgegist is. Wanneer de vergistingsgraad meer is dan 72% weet je zeker dat je goed zit. Ik neem aan de je de Brewferm Top gebruikt hebt. De vergistingsgaad is namelijk sterk afhankelijk van de gebruikte gist.

Aloys

Het bier waar ik het  over heb is de EDME Weisse en ik heb hier een Wyeast Weihenstephan gist voor gebruikt. Dus ook al zouden de 2 mandflessen in eind SG verschillen kan ik ze gewoon bottelen als ze geen activiteit meer vertonen?

Ik had me inderdaad gericht op het aangegeven eind SG van de fabrikant omdat ik dit bij de tripel ook gehaald heb.

Jacques

Volgens Wyeast heeft die gist een vergistngsgraad van 73 - 77%.

Heb je het SG gemeten van beide mandflessen? Was er een groot verschil?
Het zou kunnen dat de tweede mandfles wat meer gist heeft gekregen. De lichtere kleur duidt daar ook wel op. Die kan wat sneller uitgegist zijn. De eerste gaat denk ik langzamer en zal hoogstwaarschijnlijk op hetzelfde eind SG uitkomen. Maar dat duurt wat langer.


Aloys

Afgelopen weekend heb ik de laatste mandfles gebotteld. Wat een verschil is dat zeg tussen de 2 bieren die ik gebrouwen heb.
De tripel zat afgelopen weekend 3 weken op de fles en ik heb dan ook de eerste geprobeerd. De smaak noem ik zurig bitter. Bij dit bier heb ik de standaard meegeleverde gist gebruikt. Het is een volwaardig biertje maar ik proef er een zurige smaak overheen. Ik verwacht dat deze toch langer zal moeten rijpen om nog een lekkerder biertje te worden.

De EDME weisse had ik de eerste mandfles het weekend ervoor al gebotteld. Deze heb ik afgelopen weekend ook geprobeerd en wat een traktatie is dit geworden. Dit bier is precies geworden wat ik ervan gehoopt had. Ik opende de fles met een mooie SSSSIIIISSSS. Voorzichtig inschenken want het schuimt behoorlijk. Gewoon een lekkere koolzuur erop maar de schuimkraag blijft bij een leeg glas lekker vet aan het glas plakken. De kleur is een beetje oker goud kleur een heel klein beetje troebel als de gist erbij geschonken word. De smaak tja daar ben ik niet zo goed in om te omschrijven maar het is een feestje in me mond. Voor mij een goede balans tussen zoet en bitter. Een beetje droog (bananen gevoel in de mond). Ik ga deze met veel trots aan vrienden van me laten proeven. Het is een biertje waar ik op een gezellige avond wel een bakje van weg kan tikken.

Ik weet niet goed de type biersoorten. Maar ik zou graag een donkerbier type willen gaan brouwen (nog een keer blikbier voor ik met maischen aan de slag ga) Een type zoals de Brewferm abdijbier maar ik lees over dit type niet echt positieve reacties. Iemand suggesties van een dergelijk donker abdijbier waar ik wel een lekker biertje kan van maken?

heijligers

ALs je de Brewferm Abdij een half jaar laat staan, dan wordt de smaak een stuk beter. Je moet wel zoveel geduld hebben.

Jacques

Waarom pak je niet een blik tripel en voeg daarbij donkere moutextract toe in plaats van suiker? Of donkere moutextract en suiker? Je hebt dan ook wat meer bier.

Aloys

Bedankt voor de tips weer heren!
Aan moutextract zat ik ook al wel te denken maar er is hier in Nederland zo weinig informatie over te vinden vooral gecombineerd met blikbrouwen niet. Hetgeen ik wel lees is de combi mouten maischen met toevoeging moutextract maar als ik ga maischen zou ik eerder beginnen zonder extract.

Bij een blik abdijbier zou ik waarschijnlijk beter een ander type gist bestellen. Welk gist zou ik hier het best voor kunnen gebruiken?

Jacques

Moutextract kun je natuurlijk heel goed gebruiken in combinatie met een blik. Dat er niet zo veel over geschreven is maakt dat niet anders.
Als moutextract gebruikt wordt in combinatie met mout dan is dat meestal om meer bier te hebben of om zwaarder te brouwen. Dat kan met een blik ook. Door moutextract te gebruiken kun je als blikbrouwer ook de samenstelling van je wort wijzigen. Alle reden dus om deze weg in te slaan.

Een andere gist gebruiken kan altijd. Je kunt een andere gedroogde gist gebruiken zoals de SafAle S-04, SafAle S-33 of SafBrew T-58. Maar je kunt ook (dure) vloeibare gist gebruiken zoals de Wyeast 3787 Trappist High Gravity, Wyeast 1214 Belgian ale of Wyeast 3522 Belgian Ardennes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.