't IJ gist

Gestart door Herman, 31-08-2012 15:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Deze zomer regelmatig een Plzen gedronken van het IJ. Lekker biertje. Ik ga nu zelf ook iets dergelijks brouwen, zo ongeveer op de lijn IJ Plzen (is inderdaad een bovengister) / Westvleteren Groen / Vedett Blond. Die laatste is een ondergister volgens mij, dus best kans dat ik het wort opsplits voor 2 gisten.


Ik vraag me alleen af wat wijsheid is bij het IJ gist. Vergisten rond 20 ºC? Iemand positieve / negatieve ervaringen met deze gist?

Albertus

Citaat van: Herman op 31-08-2012  15:17 uIk vraag me alleen af wat wijsheid is bij het IJ gist. Vergisten rond 20 ºC? Iemand positieve / negatieve ervaringen met deze gist?

Ik heb de gist van de Natte van 't IJ twee maal opgekweekt om dit bier te klonen.
Vergisting gestart bij 20 ºC en pas aan het eind van de vergisting langzaam iets laten oplopen tot 22 ºC.
De resultaten waren goed.

Bert

MO

Ze laten zelf de temperatuur oplopen tot 25 grC vertelde de nieuwe brouwer (ex-Jopen) mij afgelopen mei.

Peterrr

Ik zal vragen de volgende keer als we er werken ( wij bouwen de koeling en verwarming kamers voor het IJ en ze hebben ons oude pand voor opslag )
Of ik wat inside info mag.. :)

Het zijn aardige  mensen/ klanten....( en we krijgen altijd een krat mee voor de " vrijdag " op de zaak).  ;D

Grt peterr


De-Geert

Citaat van: MO op 31-08-2012  20:43 uZe laten zelf de temperatuur oplopen tot 25 ºC vertelde de nieuwe brouwer (ex-Jopen) mij afgelopen mei.
Bij de Halve Maan (Brugse zot) ook. Valt misschien een beetje "uit de lucht", maar zo uitzonderlijk is die 25 graden volgens mij niet.

....(goed lezen).....het gaat hiet over een "pils"......


Herman

Dank voor jullie reacties. En Geert, het gaat hier inderdaad om een 'pils' en niet over een pils. Jammer dat het spul niet lokaal verkrijgbaar is. Ik ga waarschijnlijk morgen iets brouwen met de gist.


RobinB

Citaat van: Herman op 31-08-2012  22:32 uJammer dat het spul niet lokaal verkrijgbaar is.

Van Erp heeft het wel, maar dat wist je vast al. ;)
Toch redelijk lokaal?

Zelf geen ervaring met de gist. De laatste keer dat ik een bier van ze gedronken had leek hij niet geïnfecteerd, dat is in ieder geval mooi.
Wel van horen zeggen dat het de Koninck gist zou zijn, misschien zou je die dus ook kunnen gebruiken (van Wyeast)?

Herman

Ik heb gisteren gebrouwen. Ik heb de klimaatkast op 25C ingesteld. Omdat ik wat te veel wort had, heb ik de rest in de tapkoelkast gezet met W34/70.

Herman

Het deel met IJ gist is al eventjes over de hoofdvergisting heen, SG 1.010 (van 1.052). Ik ga hem dit weekend hevelen.

Peterrr

Citaat van: Herman op 07-09-2012  14:06 uHet deel met IJ gist is al eventjes over de hoofdvergisting heen, SG 1.010 (van 1.052). Ik ga hem dit weekend hevelen.


Ben echt benieuwd of je die " specifieke " bite te pakken krijgt.
(die ik trouwens in alle Ij-bieren vindt zitten)

Grt peterr

RobinB

Ik weet niet of je met die "specifieke bite" de brett bedoeld, maar die hebben ze gelukkig niet meer. ;D

Peterrr

Geen idee, welke "gist" wild of niet daarvoor zorgt maar,
Voor mij hebben hun bieren iets specifiek .... een bite ( inderdaad. ala Orval)

Tja,  ik drink bijna iedere week er wel eentje ( alleen vrijdag's op de zaak ;) ) dus die bite zit er nog in.



Grt peterr

RobinB

Citaat van: Peterrr op 08-09-2012  21:01 uGeen idee, welke "gist" wild of niet daarvoor zorgt maar,
Voor mij hebben hun bieren iets specifiek .... een bite ( inderdaad. ala Orval)

Tja,  ik drink bijna iedere week er wel eentje ( alleen vrijdag's op de zaak ;) ) dus die bite zit er nog in.

Aha, dan was mijn optimisme misschien wat te vroeg. Die bite à la Orval is inderdaad een Brettje. :)
Zal Adrie niet leuk vinden... ;D

Albertus

Afgelopen half jaar heb ik tweemaal de gist van 't IJ uit een depot opgekweekt. Dat was bij een poging om Natte van 't IJ te klonen.
De kloon was redelijk geslaagd en had ook typisch die IJ-bite. Het is geen brettje, na een half jaar zijn de bieren nog niet verzuurd.

Bert

Peterrr

Ik ben wel benieuwd hoe die  bite erin komt.
Als het geen Brett. is.
Misschien iets wat in de verte van een Duvel afstamt?
En dan een eigen stam.

Nieuwe quiz: " Gissen met Gist"  ;D

Grt peterr


Albertus

De gist van 't IJ kwam vroeger van De Koninck. Toen dat niet meer kon hebben zij zelf de stam opgekweekt (en bewaard).

Bert

Herman

Vandaag dit bier geheveld, 2 weken later dan de bedoeling.... Brix 6.2 (was 13), sg 1.008. Da's een SVG 84% Monster smaakte prima, geen bijsmaakjes. Ik zal de gist opstarten voor een volgende brouw, dan gooi ik meteen even wat eppendorf cupjes met deze gist in de vriezer.

Herman

Citaat van: Herman op 14-10-2012  23:24 uVanavond eindelijk mijn bier met Plzen gist gebotteld. Eind sg 1.008 van begin 1.052.  Da's een SVG van 85%. Monster smaakte goed, gistsmaak herkenbaar. Het 2e deel van dit brouwsel is vergist met W34/70. Deze smaakte wat hop zurig, eind-sg 1.011. Ik vind de IJ variant lekkerder. Kijken hoe deze zich ontwikkelen.


Deze draad ook even gecompleteerd. Het is een langzame start na de zomer. Pff 2-9 t/m 14-10 is zeker 2-3 weken langer dan voor mij gebruikelijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.