Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gezocht: Javal filter  (gelezen 12170 keer)

Offline Aart

• Super lid
  • Land: nl
Gezocht: Javal filter
« Gepost op: 30-08-2012 19:10 u »
Wie o wie heeft een Javal te koop of kan er eentje voor me maken?

Ben zelf echt niet handig en heb nauwelijks gereedschap tot mijn beschikking...

Zou tof zijn  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
Re: Gezocht: Javal filter
« Reactie #1 Gepost op: 30-08-2012 19:27 u »

Voor materiaalkosten en wat flesjes eigenbrouw wil ik dat best wel doen. Alleen woon ik in R'dam, dus is dat voor jou niet om de hoek.

In wat voor pan (afmetingen) wil je het filter gaan gebruiken?

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 30-08-2012 20:17 u »
Oh dat zou geweldig zijn! We gebruiken een 70 liter RVS pan van 45 cm hoog. Misschien moeten we er verder even mailen om af te spreken: info@aartvanbergen.nl

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #3 Gepost op: 30-08-2012 22:54 u »
Aart je bent in goed gezelschap. Ik heb zelf ook twee linker handen. Maar ik heb het stappen plan voor het maken van de javal hevel gevolgd zoals deze gepost is door fwouters http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16813.msg305402.html#msg305402 . Het was zelfs mij gelukt. 4 uurtjes werk en nog eens extra voldoening dat je het zelf gedaan hebt.

Offline fwouters

• Vol lid
  • Opener over bier
    • Opener bier
« Reactie #4 Gepost op: 31-08-2012 11:24 u »
Leuk dat mijn beschrijving heeft geholpen. Het is echt niet moeilijk om te doen, het is alleen vaak lastig als je geen gereedschap hebt.
Ik zou er ook wel een voor je kunnen en willen maken, maar ik woon te ver weg om het voor jou betaalbaar te houden.
Gelukkig is er al een nobel iemand opgestaan.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 31-08-2012 11:46 u »
Leuk dat mijn beschrijving heeft geholpen. Het is echt niet moeilijk om te doen, het is alleen vaak lastig als je geen gereedschap hebt.
Ik zou er ook wel een voor je kunnen en willen maken, maar ik woon te ver weg om het voor jou betaalbaar te houden.
Huh? Er komt € 6,75 bij voor verzending via tante pos.
Dat is alles wat het duurder maakt. De kosten voor koper en dergelijke zijn toch overal wel ongeveer hetzelfde. Of je het wilt doen is natuurlijk een andere vraag, want het kost gewoon wel tijd.
Wel een goede beschrijving trouwens.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 31-08-2012 12:14 u »
Citaat

Bedankt voor het aanbod! Ja zo'n ding goed inpakken en versturen gaat ook weer extra tijd kosten natuurlijk.

Als Etn82 de Javal wil maken dan kom ik gewoon met de auto even naar Rotterdam. Lijkt me ook leuk om je brouwapparatuur te kunnen zien misschien en wat te babbelen over de hobby. En natuurlijk neem ik dan ook een lekkere dubbel, blond en weizen voor je mee!

Offline fwouters

• Vol lid
  • Opener over bier
    • Opener bier
« Reactie #7 Gepost op: 31-08-2012 12:15 u »
Ik had het over de brandstofkosten van ophalen cq brengen. Het is namelijk niet echt een handig object om te versturen. De gebogen onderdelen zijn kwetsbaar tijdens transport. De koppeling tussen ring en staande buis moet je m.i. los maken en daardoor heeft Aart weer gereedschap nodig om hem in elkaar te zetten.
Maar de post is inderdaad niet enorm duur, dus je hebt een punt. En waarschijnlijk zijn er mensen handiger dan ik in het netjes versturen van dit soort zaken.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #8 Gepost op: 31-08-2012 16:38 u »
Een slijptol werkt perfect om de sleufjes te maken

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #9 Gepost op: 31-08-2012 16:56 u »
Gewoon handzaagje met Baco zaagje werkt ook fantastisch. Met het Gamma eigenmerk was het vloeken en nog maar 1 gleufje per 3 minuten en met een Baco zaagje 4 seconden.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #10 Gepost op: 31-08-2012 17:05 u »
Gewoon handzaagje met Baco zaagje werkt ook fantastisch. Met het Gamma eigenmerk was het vloeken en nog maar 1 gleufje per 3 minuten en met een Baco zaagje 4 seconden.

Zo is dat. Er gaat niets boven het echte handwerk. Binnen één uur had ik ook alle sleufjes gezaagd.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #11 Gepost op: 31-08-2012 17:27 u »
Een slijptol werkt perfect om de sleufjes te maken
Bedoel je niet een dremel?

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 31-08-2012 17:54 u »
Zo is dat. Er gaat niets boven het echte handwerk. Binnen één uur had ik ook alle sleufjes gezaagd.
Tijd is geld, met een slijptol 4 minuten ;)

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 31-08-2012 17:57 u »
Bedoel je niet een dremel?
Nee bedoel gewoon een slijptol :)  Wel veilig doen: klemmen tussen een bankschroef en een brilletje op :police:

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #14 Gepost op: 31-08-2012 17:57 u »
Slijptol?

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 31-08-2012 17:58 u »
Waarom heb je hem niet op de kraanuitgang aangesloten?

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 31-08-2012 18:00 u »
Slijptol?

Juist, hier je ook extra dunne schijfjes voor (natuurlijk geschikt voor metaal).

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #17 Gepost op: 31-08-2012 18:14 u »
Tijd is geld, met een slijptol 4 minuten ;)

Ik heb geen slijptol dus zou ik daar geld aan moeten uitgeven. ;)

Offline George81

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 02-09-2012 13:14 u »
Een slijptol vind ik echt lomp, ik zou dat niet doen zo uit de losse hand, die van mij is te zwaar om precies te werken.

Offline Brouwter

• Senior lid
  • Huisbrouwerij De Smiecht
« Reactie #19 Gepost op: 27-09-2012 16:08 u »
Ik ga a.s. weekend eens proberen om de plaatselijke Praxis te overvallen om JAVAL-filter onderdelen te kopen. Ik ben niet zo heel handig, maar denk dat ik hier wel uit kom (met behulp van de handleiding hier op het forum). Ik heb alleen geen buigijzer, maar zoiets lijkt me wel handig. Iemand anders in de buurt van Amsterdam toevallig zo'n dingetje te leen?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #20 Gepost op: 27-09-2012 16:22 u »
Buigijzers kun je ook bij Boels lenen of zo. Ligt aan de dikte, gebruik je 12 mm of 15 mm koper? De sleufjes zou ik echt met een ijzerzaag of onverstevigde dremelschijf maken. Als de sleuven te breed worden gaat er spul mee nar binnen en filtert hij dus slecht. Werken met een buigijzer bespaard je overigens wel aanzienlijk wat kosten.

Offline cpmb

• Vol lid
  • Van Blik tot Volledig mout
« Reactie #21 Gepost op: 27-09-2012 16:25 u »
Ik ga dit weekend ook aan de gang met een filter en nog wat andere zaken..
Een tip.. kijk op de formido site, en dan de folder.. hier kan je nu een bon uitprinten voor 20% korting geldig op zaterdag 29 september

En in de buurt van Amsterdam is ook een Hornbach die schijnt bij velen ook favoriet te zijn vooral voor de wasmachine slangen wat ik zo gelezen heb..
Helaas zit er geen Hornbach bij mij in de buurt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #22 Gepost op: 27-09-2012 16:34 u »
Superbeun heeft hevelfilters op het prikbord staan, RVS-vlechtwerkje erom en klaar!
Hoeft ook niet per se naar mijn idee, maar soit. ;)

Online Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #23 Gepost op: 27-09-2012 16:47 u »
Ik heb er afgelopen weekend een gemaakt, uurtje werk en vier tientjes armer inclusief bolkraan.
Voor het buigen van een ronde vorm in zowel de hevel als het filter is het handig om  de buizen met zand te vullen dit goed aan te stampen en met tape af te sluiten.
Je kunt nu de buizen om iets heen buigen in elke gewenste ronding.
Als je een beetje goed uitmeet heb je alleen op de bodem van je brouw/maisch ketel een knelkoppeling.
Zorg er wel voor dat de bolkraan onder het laagste niveau van je ketel komt te zitten, anders loop je kans dat de hevel valse lucht trekt...

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 27-09-2012 17:16 u »
Een slijptol vind ik echt lomp, ik zou dat niet doen zo uit de losse hand, die van mij is te zwaar om precies te werken.
tussen de bankschroef, werkt perfect. Wel een brilletje op. Flechtwerk eroverheen ziet er perfect. Zie voorbeeld elders op het forum javalfilter voor speidel

Tags: