Hoofdvergistingstijd

Gestart door wim, 23-01-2005 02:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

Beste Brouwers,

De laatste dag heb ik eens zorgvuldig gelezen op de bewezen recepten. Op zoek naar iets dat alle recepten gemeen hadden.
Nu is niet alles even detaillistisch weergegeven helaas.
Wat mij vooral opviel was dat als de gegevens er waren de duur van de hoofdvergisting vrij kort was.
Met kort bedoel ik tops vijf dagen. Zelf ga ik vaak lageren na een week of langer want dan geeft het waterslot beduidend minder activiteit aan.
Hoe zit het met u???

Hevelt u over na een standaardtijd of als het waterslot iets minder of bijna niets meer vertoont qua activiteit.
En merken wij verschil tussen een bier met een lange hoofdgisting of juist een korte.

Met andere woorden een topic over de invloed van een snelle hoofdgisting op de uiteindelijke smaak van het bier.
:degroeten:

WIm

Edgar

Ik monitor het SG tijdens de vergisting en hevel over als de vergisting 75 tot 80% van de verwachte daling heeft doorgemaakt. Dat gaat tegenwoordig, met de veel betere giststarters (zie de betreffende threads daarover) veel sneller dan voorheen. Ik moet zelfs opletten dat er voor de lagering nog wel genoeg suikertjes over zijn.

Met jou vraag ik me af hoe die korte hoofdgisting de smaak zou beïnvloeden. Ik kan me goed voorstellen dat er langzaam verlopende processen zijn, die door de kortere hoofdgisting niet aan bod komen althans hun effect op de smaak niet doen gelden. Dat zal vermoedelijk vooral een positief effect op de smaak hebben (je ziet die bieren niet voor niets in de rubriek 'Bewezen recepten' staan), maar een negatief effect moet je niet uitsluiten. Het lijkt me interessant om experimenten te doen met een gesplitste brouwsels, vergist met 'ouderwetse' starters en superstarters onder gelijke omstandigheden.

Brouwmeester

Hoi Wim,
We weten allemaal dat een snelle vergisting gunstig is, tenminste als deze wordt veroorzaakt door een grote gistkolonie en niet door buitensporig hoge temperaturen. Belangrijk is dat er geen autolyse optreedt, maar dat weten we ook allemaal. Uit mijn ervaring kan ik niet zeggen dat ik een relatie zie tussen kwaliteit bier en een beetje trage vergisting of zeer snelle vergisting (problematische gevallen buiten beschouwing gelaten).
volgens mij moet je streven naar grote gistkolonie en dus vlotte vergisting maar dit (net als alle andere zaken zoals bv maischen) niet zien als DE methode voor het maken van perfekt bier.
Tussen de regels door lees ik op dit forum vaak dat mensen erg veel aandacht besteden aan een bepaald facet van het brouwproces. Dit komt volgens mij voort uit onzekerheid. Als je met professionele brouwers praat merk je dat die alles veel beter weten te relativeren.

Ik zal niet zeggen dat mijn werkwijze het beste is (voor zover zoiets bestaat) maar misschien is het een idee voor je of voor iemand anders.
Het levert in ieder geval geen rommel op want ik zit altijd bij de top op het ONK.
Ik laat de hoofdgisting doorgaan tot het bier nog 1 a 2 sg punten te gaan heeft. Op dat moment ga ik bottelen.
Voordelen:
Altijd genoeg aktieve gist voor nagisting
Homogeen suikergehalte, zonder te hoeven overhevelen en suiker toe voegen welke weer moet worden doorgeroerd met steriele lepel oid.
Geen mandflessen nodig voor lagering (Ik kijk nog wel uit naar betaalbaar RVS vat)

De voordelen zitten vooral in het weinig werk hebben na de hoofdvergisting. Nadelig is het in ieder geval niet voor de uiteindelijke kwaliteit.

Groet,
Brouwmeester 

Jacques

Hoi Wim,

Ik raad je aan dit artikel te lezen.

PS
Naast dit forum blijven de artikelen op de site een goede informatiebron.

 :degroeten: Jacques

wim

Uiteraard had ik dit nog eens gelezen voor het bericht te posten. Maar ik was gewoon erg benieuwd hoe anderen ermee omspringen. Zo vind ik de bijdrage van de Brouwmeester erg nuttig omdat die weer eens laat zien dat er zovele wegen zijn om in Rome te komen.

:degroeten:

Wim



Johannes

Citaat van: brouwmeester op 23-01-2005  14:41 uIk laat de hoofdgisting doorgaan tot het bier nog 1 a 2 sg punten te gaan heeft. Op dat moment ga ik bottelen.


Hoi Brouwmeester,

Dat is een interessante manier, ik denk dat je een van de weinigen bent op het forum die het op deze manier doet maar dat terzijde. Mijn vraag is: bereken je de hoeveelheid suiker die je nodig hebt voor je nagisting om aan de hand daarvan te bepalen wanneer je moet bottelen? En, hoe bepaal je het maximaal haalbare eind SG?

:degroeten:

Johannes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.