Kloonproject 2012?

Gestart door dennis, 28-08-2012 10:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het lijkt me leuk om mee te doen met een volgend kloonproject

Ja!
28 (71.8%)
Misschien
11 (28.2%)

Totaal aantal stemmen: 39

Stemmen gesloten: 07-09-2012 10:02 u

dennis

De vakantie is zo goed als over, tijd om brouwsels te gaan plannen! Ik zou het wel leuk vinden als er weer eens forum kloonproject opgezet :brouwen: zou worden.
  • Is daar meer animo voor?
  • Is er iemand die de kar wil trekken? Ik ga me een beetje terughoudend opstellen, afgelopen jaar heb ik mijn zin gekregen met de ALBV poging
  • Ideeën voor een bepaald bier?


De actuele (tm 29-8) longlist (24) van kloon suggesties:
  • Zum Uerige Alt
  • Murphy's Irish Red
  • Chouffe N'ice
  • Troubadour Magma
  • Brugse zot
  • Hardcore IPA
  • Double Dog
  • St Feuillien Blonde
  • Bink Blond van Kerkom
  • Kwak
  • Karmeliet
  • Fullers London Porter
  • Hobgoblin
  • Night porter
  • Andechser Doppelbock Dunkel
  • Val-dieu Grand Cru
  • Gaffel Kölsch
  • Reissdorf Kölsch
  • Früh Kölsch
  • Old Speckled Hen
  • 't IJ Plzen
  • Pilsner Urquell
  • Jopen Koyt
  • Andechser Dunkel
  • Sierra Nevada Porter
  • Salvator
  • Doppelhirsch

De bijbehorende poll.

heijligers


LRFokken


Caspar

Ik ben van de partij!

Ronald_

Ook ik (wij!) doen denk ik wel mee!

Lorejas

Lijkt mij ook wel wat!

basterd-brewer

ik doe ook weer mee, maar de grote vraag is natuurlijk: welk bier gaan we klonen.

Caspar


dennis

Het begint al gezellig te worden!

Citaat van: basterd-brewer op 28-08-2012  11:16 uik doe ook weer mee, maar de grote vraag is natuurlijk: welk bier gaan we klonen.
Inderdaad, ik ben benieuwd wat er gesuggereerd gaat worden en waar de keuze op gaat vallen! Misschien niet zo'n moeilijk bier(type)? ALBV was een beetje hoog gegrepen, als ik me de proef rondes goed herinner. Met de Extra Special Bitter was ik ook wel klaar na die middag proeven.

Ronald_

Citaat van: dennis op 28-08-2012  11:26 uMisschien niet zo'n moeilijk bier(type)? ALBV was een beetje hoog gegrepen, als ik me de proef rondes goed herinner.

Maar het leuke aan de ALBV was wel de speciaalheid er van! Stiekeme foto's van gistschema's en zo.. heerlijk!

Wat mij betreft mag het best een bier zijn met een vreemde gist, of ingrediënten!


dennis

Citaat van: Ronald_ op 28-08-2012  11:29 uMaar het leuke aan de ALBV was wel de speciaalheid er van! Stiekeme foto's van gistschema's en zo.. heerlijk!

Wat mij betreft mag het best een bier zijn met een vreemde gist, of ingrediënten!
Ja, moet misschien ook niet op voorhand uitgesloten worden. Aan die ESB kloonpoging heb ik ook nog een 1ste prijs in klasse A over gehouden dus, kom maar op met de ideeën!

Gerb

Niet heel speciaal, maar Murphy's Red? Ik heb het een aantal keer gedronken maar kan er mijn vinger niet op leggen wat het recept zou moeten zijn.

segtom

Heb nog nooit een kloonpoging gedaan maar zou het wel eens willen proberen.

Ronald_


Erick


Caspar

@Dennis: Hou jij een long-list bij?

Zum Uerige
Murphy's Irish Red
Chouffe N'ice
Troubadour Magma

dennis

Wil ik best doen, maarrr mij zijn opmerkingen als 'despoot' toegespeeld en ik wou me eigenlijk afzijdig houden en anderen de kans geven om iets op te zetten ;)

*Strijk over mijn hart*
Ik zal in de eerste post van dit draadje nog de suggesties verzamelen en hoop dat anderen het stokje van me overnemen om er een keuze uit te bepalen.

Oscar


BierHenk

Lijkt mij ook geweldig om eens te doen.
Een lekkere Duitse lijkt mij een goed idee. Bijvoorbeeld een Alt of een dunkelweizen.

[edit]
Stem verwijderd.
De tendens is inmiddels dat het een pilsje gaat worden.
Dat is zonde van de ingedriënten en mijn tijd.
[/edit]

Jerry


Caspar

Citaat van: dennis op 28-08-2012  12:47 uWil ik best doen, maarrr mij zijn opmerkingen als 'despoot' toegespeeld en ik wou me eigenlijk afzijdig houden en anderen de kans geven om iets op te zetten ;)
nog de suggesties verzamelen en hoop dat anderen het stokje van me overnemen om er een keuze uit te bepalen.

Haha, OK ik ken de voorgeschiedenis niet ;) ...

Ik stel voor dat we over een weekje of 2 een poll openen met de longlist, iedereen die mee doet kan 2 keuzes (1e en 2e) maken en vervolgens wint diegene met de meeste stemmen :) ? Wie exact de poll start zien we t.z.t. wel...

Caspar

@BierHenk: Een mooie alt heb ik reeds benoemd :biersmile: . Had je nog een specifieke DunkelWeizen in gedachten?

dennis

Welkom terug!  ;D

Over 10 dagen (07-09-2012 10:02) sluit deze poll dus het lijkt me inderdaad een goed plan om tegen die tijd de selectie uit de long-list te maken op de manier die je suggereert.

Erick

Hardcore IPA?
Double Dog?

Albertus

Leuk, ik doe weer mee. :brouwen:

Idee: St Feuillien Blonde of Bink Blond van Kerkom?
Een bier waarbij je de (niet bekende) gist kunt opkweken lijkt mij wel wat.

Bert

segtom

Kwak?
Karmeliet?

En anders ben ik ook voorstander van Brugse Zot.

Joost81

Laatst de Fullers London Porter gedronken, het lijkt me wel iets om die te klonen of anders misschien een bitter (ESB) zoals de Hobgoblin?

heijligers

Een Pauwel Kwak lijkt me een goeie  :brouwen:

LRFokken

Kwak, dunkelweizen, *dog ipa, ik ben voor deze wel in ;-)

Caspar

Pfoei, iedereen heeft een andere voorkeur... Ben benieuwd waar dit op gaat uitkomen :o .

William

De Kwak lijkt me ook wel wat.

Of een donkere Belg: Westvleteren, zr. Agatha ....

NewLine

Ik vond het ALBV project in ieder geval heel leuk. Als het een niet-lagerbier wordt doe ik zeker mee.
Een Alt met proeverij in Dusseldorf lijkt me wel iets :-)


William

Voor een leuke proefsessie moet het bier misschien niet te zwaar zijn.

BierHenk

Citaat van: NewLine op 28-08-2012  17:23 uIk vond het ALBV project in ieder geval heel leuk. Als het een niet-lagerbier wordt doe ik zeker mee.
Een Alt met proeverij in Dusseldorf lijkt me wel iets :-)
Mein Freund. :)

Albertus

Alt hebben we al een keer gehad. (2009?)

Bert

LRFokken

Alle ideeen in een poll zetten en de meeste stemmen winnen?

Ronald_

Citaat van: Caspar op 28-08-2012  14:13 uIk stel voor dat we over een weekje of 2 een poll openen met de longlist, iedereen die mee doet kan 2 keuzes (1e en 2e) maken en vervolgens wint diegene met de meeste stemmen :) ? Wie exact de poll start zien we t.z.t. wel...

;)

pieterwannes

Op het Gents bierfestival de night porter gedronken.
Dat lijkt me wel iets:)

De-Geert

Ik doe mee, maar het wordt vast 2013 :)

Ben voor een niet-Belg, na de ALBV.

davadox


Jacques

Ik stel voor de lat eens wat hoger te leggen met een ondergistend bier.
Daarom stel ik Pilsener Urquell voor.

Een ander mooi ondergegist bier is Andechs Dobbelbock Dunkel. Een geweldig moutig bier dat mij niet zo makkelijk lijkt. Jammer dat dit bier zo weinig bekend is in Nederland.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 28-08-2012  22:13 uIk stel voor de lat eens wat hoger te leggen met een ondergistend bier.
Goed plan, die hebben we inderdaad nog niet gehad.


Cisdevésser

Wat dachten jullie van Val-dieu Grand Cru?
Een zalig maar amper verkrijgbaar bier...

hansm

Citaat van: Jacques op 28-08-2012  22:13 uIk stel voor de lat eens wat hoger te leggen met een ondergistend bier.
Daarom stel ik Pilsener Urquell voor.

Een ander mooi ondergegist bier is Andechs Dobbelbock Dunkel. Een geweldig moutig bier dat mij niet zo makkelijk lijkt. Jammer dat dit bier zo weinig bekend is in Nederland.

Of misschien een heel strakke Kölsch (Gaffel, Reissdorf)?

Jacques

Citaat van: hansm op 28-08-2012  22:36 uOf misschien een heel strakke Kölsch (Gaffel, Reissdorf)?

Het nadeel daarvan is dat deze zeer moeilijk verkrijgbaar zijn.

Pilsener Urquell daarentegen is goed verkrijgbaar. Bijkomend voordeel is dat de gist daarvan beschikbaar is.

BierHenk

Citaat van: Cisdevésser op 28-08-2012  22:32 uWat dachten jullie van Val-dieu Grand Cru?
Een zalig maar amper verkrijgbaar bier...
Die verkrijgbaarheid is nou net het grote probleem in mijn deel van het land. Ik woon in Zwolle. Van het bier van de vorige kloonpoging heeft geen hond hier ooit gehoord. En van zoveel anderen ook niet. Aan een alt, een kölsch of een iets apartere Belg kom ik stomweg niet. (In Dld valt het ook tegen, de supermarkten gooien je dood met pils, en een enkele Getränkehalle heeft één of twee Altjes staan).
Dus graag iets dat landelijk verkrijgbaar is (wordt moeilijk, ik weet het).

Herman

Zwolle? Dan woon je dichter bij Ermelo dan ik ;) M.a.w. verkrijgbaarheid is relatief, ik vind dit geen argument meer. Er zijn tegenwoordig meerdere slijters die bier verzenden. Tilburg, Joure, Amsterdam ...

Dus niet meer 'zeuren' over verkrijgbaarheid.  :police:


Ik doe graag mee. Ben te porren voor Früh Kölsch, Zum Uerige Alt, Old Speckled Hen, 't IJ Plzen (die met bovengist ja). Pilsner Urquell ook, maar dan toch liever Plzeňský Prazdroj (smaakt aanzienlijk beter dan de export versie die we hier kunnen kopen).

Oscar

We focussen ons nu op een kloon project, maar waarom niet weer eens een biertype met enkele variabelen...??  :brouwen: of een kloon waar we bewust enkele variabelen in bouwen.... ^-^

Raymond293

Ik zou ook graag mee willen doen :)

Een ondergister is wel leuk om te doen, ik stem ook voor de Urquell. Mooie opwarmer voor de volgende Brand wedstrijd ;D

Erwin

Ik wil ook wel meedoen, als ik een extract plus specialty grain variant van kan brouwen.
Ik voel ook wel wat voor de ondergister, maar dan liever een bokbier, die is dan mooi klaar in de starkbierzeit.

re: verkrijgbaarheid - zucht

dennis

Oi, dat wordt een loooong list, nu al 23 mooie bieren!

Ik heb ook wel zin in een ondergister! Het lijkt me geen straf om een middagje allemaal Münchener Dunkles te proeven, bijvoorbeeld Andechser Dunkel.

Caspar

Zum Uerige staat er 2x op ;) . Ik voel ook wel wat voor de Pilsner Urquell... Maar we gaan gewoon stemmen op het einde :police: .

Zoals Jacques aangeeft, vind ik persoonlijk wel dat het bier praktisch kloonbaar moet zijn met beschikbare ingredienten (met name gist).

William

Een ondergister lijkt me ook wel wat waarbij de pilsener Urquell wel aantrekkelijk klinkt.

Het zou mij leuk lijken als het een bier is waar wat vraagtekens bij staan zoals b.v. over gisttype, vergistingscondities, hoptype / verdeling om er zo ook nog iets van te leren. Het moet dan natuurlijk ook een aantal factoren hebben die gewoon duidelijk zijn / vast staan.

Dat vergt dan natuurlijk wel weer wat meer coördinatie. Een aantal van ons weten daar over mee te praten uit de voorgaande kloonsessies (Weizen, Alt, Fullers' ESB en ALBV).

Albertus

Een ondergister heeft ook wel z'n charme.

Urquell  is een prachtige pils, maar biedt wel erg weinig variabelen.
Misschien een Schwarzbier?

Bert

Caspar

Citaat van: Albertus op 29-08-2012  09:59 uUrquell  is een prachtige pils, maar biedt wel erg weinig variabelen.

Er zijn 2 Wyeast gisten (Chech Pils, Urquell Lager)
100% Saaz of een bitterhop + Saaz
100% Pilsmout of Pilsmout + Een andere mout

Op zich vind ik die persoonlijk wel interessant.

LRFokken

Dan moet ik nog sneller dan gedacht een vergistingskast in elkaar knutselen ;-)

George81

Dat moet je sowieso want dat levert zeker beter bier op  :proost:

Ik zie een Karmeliet wel zitten, dat vind ik echt een top tripel en de gist is opkweekbaar.
Ik heb zelf nog weinig Duits bier gedronken dus daar heb ik persoonlijk nog niet zoveel mee.

Gerb

Die ondergister lijkt me ook erg leuk.

Adrie

Een ondergister wordt lastig voor mensen zonder temperatuurcontrole. Dan moeten we wachten tot de winter en wordt het al snel een kloonproject 2013.

Waarom niet het kloonbier van het ONK van volgend jaar: de Jopen Koyt? Anders vind ik de Fullers London Porter wel interessant, al kan ik die hier nergens krijgen.

Raymond293

Alle opties in een poll stoppen en laten stemmen welke keuze het gaat worden?

dennis

Citaat van: Adrie op 29-08-2012  14:40 uEen ondergister wordt lastig voor mensen zonder temperatuurcontrole. Dan moeten we wachten tot de winter en wordt het al snel een kloonproject 2013.
Dat zou inderdaad niet wenselijk zijn. Is er iemand onder ons die graag meedoet maar geen temperatuur controle kan uitvoeren?

Citaat van: Adrie op 29-08-2012  14:40 uWaarom niet het kloonbier van het ONK van volgend jaar: de Jopen Koyt? Anders vind ik de Fullers London Porter wel interessant, al kan ik die hier nergens krijgen.
Overigens ook wel een leuke, 2 vliegen in 1 klap.

LRFokken

Citaat van: dennis op 29-08-2012  15:10 uDat zou inderdaad niet wenselijk zijn. Is er iemand onder ons die graag meedoet maar geen temperatuur controle kan uitvoeren?
Overigens ook wel een leuke, 2 vliegen in 1 klap.

That would be me, temperatuur gecontroleerd ligt wel in de planning, maar een koelkast gratis vinden blijkt nog een hele opgave.

De-Geert

Citaat van: Adrie op 29-08-2012  14:40 uEen ondergister wordt lastig voor mensen zonder temperatuurcontrole.
Een bovengister ook.


William

Citaat van: De-Geert op 29-08-2012  19:38 uEen bovengister ook.
;D

Een poll zal het uiteindelijk wel uitwijzen.

Een Guiness export stout zal waarschijnlijk niet tot de favorieten horen.

RobinB

Afhankelijk van wat het wordt, wil ik ook weer meedoen!
Al met al acht ik de kans best groot dat het type me gaat passen, zo kieskeurig ben ik niet.

Als andere bieren in de lijst vind ik de Sierra Nevada Porter een stuk beter dan de Fuller's porter.
Een ondergister lijkt me ook wel wat, dan liever een mooie (helles) Bock dan een pils.


Ps. Had er niet ook nog "nee" in de poll gemoeten? ;D

segtom

Wanneer wordt er gestemd voor de uiteindelijke winnaar. :D Ben niet echt voor een ondergister om te klonen hoewel ik het wel wil proberen.

Caspar

7-9 gaan we stemmen... ik heb ook het vermoeden dat het wel eens een ondergister zou kunnen gaan worden ;D .

segtom

Nja vrees het ook :p spijtig dat ik er nog geen gemaakt heb.

dennis

Citaat van: segtom op 04-09-2012  21:51 u...spijtig dat ik er nog geen gemaakt heb.
Mooie gelegenheid om ermee aan de slag te gaan toch?  :brouwen:

Citaat van: RobinB op 04-09-2012  21:37 uPs. Had er niet ook nog "nee" in de poll gemoeten? ;D
Nee, denk het niet.
Zuiver gezien wel, maar in dit draadje zijn we toch alleen geïnteresseerd in mensen die het leuk lijkt om mee te doen?  :degroeten:

Nog 2 dagen en een paar uur tot sluitingstijd!

dennis

Citaat van: RobinB op 04-09-2012  21:37 uEen ondergister lijkt me ook wel wat, dan liever een mooie (helles) Bock dan een pils.
Nog een naam voor de lijst?

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-09-2012  21:37 uEen ondergister lijkt me ook wel wat, dan liever een mooie (helles) Bock dan een pils.

Dan krijg je meteen problemen met de verkrijgbaarheid van het bier en het feit dat sommigen niet wat voor een bier ze aan het klonen zijn.
Goed klonen gaat naar mijn idee alleen als je het voorbeeld kent.

BierHenk

Citaat van: Jacques op 05-09-2012  07:41 uDan krijg je meteen problemen met de verkrijgbaarheid van het bier en het feit dat sommigen niet wat voor een bier ze aan het klonen zijn.
Goed klonen gaat naar mijn idee alleen als je het voorbeeld kent.
Mee eens (sprak Henk voorzichtig)

dennis

Citaat van: BierHenk op 05-09-2012  08:14 uMee eens (sprak Henk voorzichtig)
ik denk dat het wel losloopt. als we over een paar dagen gaan kiezen zullen exoten het misschien wel lastig krijgen.

Verkrijgbaarheid blijft een hot item. Maar als we, bij wijze van spreken, alleen bieren mogen kiezen die bij gall en gall verkrijgbaar zijn dan is de keuze wel beperkt.

Caspar

Echte exoten gaan het misschien niet redden, maar ik kijk wel een stuk verder dan alleen de Gall & Gall. Iedereen heeft wel een kwaliteitshandel in de buurt a la Burg Bieren, Bert's Bierhuis enz.

Het bier moet wel praktisch gezien kloonbaar zijn natuurlijk, ik hoop dat de deelnemers dit ook een beetje in hun achterhoofd houden tijdens het stemmen (ik wel tenminste ;) ).

William

Citaat van: Caspar op 05-09-2012  14:08 uEchte exoten gaan het misschien niet redden, maar ik kijk wel een stuk verder dan alleen de Gall & Gall. Iedereen heeft wel een kwaliteitshandel in de buurt a la Burg Bieren, Bert's Bierhuis enz.

Het bier moet wel praktisch gezien kloonbaar zijn natuurlijk, ik hoop dat de deelnemers dit ook een beetje in hun achterhoofd houden tijdens het stemmen (ik wel tenminste ;) ).

Welk bier het wordt hangt ook een beetje van de doelstelling van het project af.

Als het om het puur klonen van een bier gaat dan zal deze voor iedereen gemakkelijk beschikbaar moeten zijn (iedereen zal zijn eigen recept smanstellen)

Als het gaat om welke factoren van belang zijn of welke factoren kritisch zijn om een bepaald bier zo dicht mogelijk te benaderen dan is beschikbaarheid minder belangrijk. In dat geval zal er toch iets van een basisreceptuur zijn waar gericht op gevarieerd gaat worden. Het basisrecept zal dan waarschijnlijk volgen uit een discussie op het forum.  Bij het uiteindelijke beoordelen is het dan natuurlijk wel fijn als het bier beschikbaar is maar om iets te brouwen is het niet noodzakelijk.

Volgens mij was het doel van dit project nog niet duidelijk :weetniet:.

Ronald_

Ik dat dat we doelen moeten opstellen als het bier duidelijk is.

Caspar

Ik denk dat het doel van het project is om gezamenlijk een commercieel bier te klonen. Om tot een juiste kloon te komen zullen we verschillende invalshoeken moeten kiezen, type gist, hop, vergistingsregime.

Zo hebben we het toch ook de vorige keer gedaan?

William

Citaat van: Ronald_ op 05-09-2012  14:34 uIk dat dat we doelen moeten opstellen als het bier duidelijk is.

Ik denk dat die zaken gekoppeld zijn. Als het doel klonen is dan moet het bier voor iedereen beschikbaar zijn. Als het gaat om te weten welke factoren van belang zijn voor een bepaald bier dan is het minder van belang dat de bieren algemeen beschikbaar zijn.

Citaat van: Caspar op 05-09-2012  14:55 uIk denk dat het doel van het project is om gezamenlijk een commercieel bier te klonen. Om tot een juiste kloon te komen zullen we verschillende invalshoeken moeten kiezen, type gist, hop, vergistingsregime.

Zo hebben we het toch ook de vorige keer gedaan?

Dat zou me ook de beste insteek lijken. Dan hoeft het bier dus in principe minder goed beschikbaar te zijn. Er moet dan een basisrecept zijn waarop gevarieerd gaat worden.

Uit vorige "kloonsessies" hebben we denk ik geleerd dat je vooral niet teveel parameters moet willen varieren (gezien de variatie die je al hebt tussen brouwers). Dan zou je er één moeten willen kiezen waarvan je al een hoop weet.

dennis

De afgelopen jaren was dit niet 'een ieder voor zich' kloonbier, meer een gezamenlijk project om met  samenwerking in de buurt te komen van een bepaald bier. Kunnen we dat als (sub)doelstelling gebruiken? De samenwerking vond ik altijd leuk, groepsgevoel, team building, meer management termen zelf invullen.
De echte doelstelling lijkt me om mbv veel brouwers en brouwsels te trachten een bier na te maken. Als we echt conclusies willen kunnen trekken dan moeten we een redelijk wetenschappelijke aanpak kiezen waarbij een basisopzet met een aantal te varieren parameters gekozen wordt. Dat kan leiden tot de opzet van 2 jaar geleden, waarbij we geen van allen in de buurt van de ESB uitkwamen.
Als het bier te onbekend is voor de voorgaande opzet dan wordt het meer een project zoals vorig jaar, ALBV, waarbij we uitgekomen zijn op een verkiezing van de beste kloon, veel variatie en een paar brouwsels die enigszins in de buurt kwamen.

Het is natuurlijk leuk als het bier verkrijgbaar is maar ik vind het niet onoverkomelijk als een bier minder verkrijgbaar is. Er staan in de lijst genoeg bieren die ik nog nooit geproefd heb maar ik doe mee met iedere keuze, denk ik ;)

Daar nog even op voortbordurend. Ik denk dat er twee typen bieren zijn in onze lijst, bieren waar we:
 1. redelijk veel van weten
 2. weinig van weten

Zoals hieronder aangegeven vragen beide typen om een andere aanpak.
Moeten we door de lijst om bij de bieren te bepalen welk soort kloonproject het gaat zou opleveren? Best wel veel werk, denk ik, om van sommige bieren op de lijst te bepalen hoeveel we er eigenlijk van weten.

RobinB

Citaat van: dennis op 05-09-2012  06:41 uNog een naam voor de lijst?
Er staan al twee tussen (einbecker en andechser), maar een Salvator of Doppelhirsch zou bijvoorbeeld ook niet onaardig zijn. (Al is die laatste minder goed verkrijgbaar.) :)

Caspar

De poll is gesloten >:D .

@Dennis: Heb jij zin om een tweede poll te openen met de bieren waaruit we een keuze kunnen maken ::) ?

Wat is wijsheid, iedereen kan 2 stemmen uitbrengen en het bier met de meeste stemmen wint?

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 05-09-2012  21:22 uEr staan al twee tussen (Einbecker en Andechser), maar een Salvator of Doppelhirsch zou bijvoorbeeld ook niet onaardig zijn. (Al is die laatste minder goed verkrijgbaar.) :)
Wordt met de Andechser de Helles of Dunkel bedoeld? In ieder geval goede bieren allemaal.

RobinB

Maakt me niet zo uit, zet ze er allebei maar op. Geldt eigenlijk ook voor de Einbecker Ur-Bock.

dennis

Citaat van: RobinB op 07-09-2012  21:01 uMaakt me niet zo uit, zet ze er allebei maar op. Geldt eigenlijk ook voor de Einbecker Ur-Bock.
Hey, we hadden geen gebrek aan bieren op de lijst hoor!

Maar er kunnen er nog wel wat bij, de lijst is toch al niet zo kort. Zie hier de mega poll!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.