Zwavellucht La Chouffe

Gestart door Superbeun, 27-08-2012 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Superbeun

Ik heb onlangs gist opgekweekt uit een flesje La Chouffe.
Dit ging prima, gestart in 300 ml en daarna naar 1500 ml en 12 uur belucht.
De starter rook heerlijk naar Chouffe, ik ging nog niet direct brouwen dus heb hem in de koelkast gezet voor 3 dagen.
Het viel mij op dat deze bij 6 graden nog zachtjes doorgiste en een zwavellucht kreeg.
Op de brouwdag de starter afgeheveld en 500 ml verse wort gegeven en na 12 uur toegevoegd aan het wort.
De starter rook heerlijk naar chouffe toen ik hem toevoegde en de vergisting kwam gelijk op gang.
Nu de 2e dag begin ik weer wat zwavelachtige lucht te ruiken uit het waterslot.

Vraag: zijn die kabouters nou gewoon af en toe een beetje winderig  :-\ of zijn ze niet goed meer  :weetniet:

Ronald_

Chouffe gist stinkt enorm inderdaad! Niets mis mee! :)

Jacques

Er zijn meer gisten die tijdens het opkweken of de hoofdgisting vreselijk kunnen stinken naar rotte eieren of andere zwavelachtige geurtjes.

Al snel heb je als hobbybrouwer de neiging om de gist weg te gooien. Niet doen! De zwavel geurtjes zijn vluchtig. Geef ze de kans om te ontwijken. Daarna houd je een heerlijk bier over en kun je je haast niet meer voorstellen dat het bier zo verschrikkelijk stonk.

Superbeun

Je hebt gelijk Jacques, nu aan het einde van de 3e dag van de hoofdvergisting ruikt het weer fruitig uit het waterslot ( ja, ik ben een sniffer).
Vreemd eigenlijk, alleen de 2e dag stonk de vergisting.
Ik was ook nog even bang een afvul ondergist te pakken te hebben van Moortgat vanwege de zwavelgeur en de redelijk heftige gisting op 20 ÂșC.
Maar nu ruikt het toch weer heel sterk naar Chouffe, ik denk dat het de originele gist is  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.