Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brand Pilsener  (gelezen 3272 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • ‹bung macht den Meister
Brand Pilsener
« Gepost op: 06-09-2012 10:31 u »
Ik wil binnenkort een pilsener gaan brouwen en ik zat te denken om die van Brand na te brouwen. Dus op zoek gegaan naar een recept op internet en ik kwam deze tegen. Hoor graag wat jullie er van vinden.
(omdat het uit excel komt staan de cijfers niet precies in lijn maar ik denk dat jullie wel weten wat daar de bedoeling van is...)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Brand Pilsener

Bitterheid (IBU)   24               
Geschatte kleur (EBC)   12               
Recept hoeveelheid   40               
Maichwater   33               
Spoelwater   18               

Tijdens brouwfase   IngrediŽnten   Hoeveelheid (g)            
Maischen   pilsmout 3 ebc  (86%)   6840            
   wiener (10%)                  810            
   Melanoidin 70 (4%)     320            

Hop   IngrediŽnten   Alfazuur (%)   Hoeveelheid (g)   hoevelheid iso-alfa (mg)   IBU (mg iso-alpha / liter)   
1e hop, 70 min koken   Brewers Gold P   7,4   40   2960                                 74   
2e hop  10 min koken   Saaz B                  3,4   60           2040                        51   

Gist   IngrediŽnten   Hoeveelheid      Totaal IBU:    125   
               SafeLager S-23    11,5 gram                                  2            

Maischschema:    Temperatuur (įC)   Rusttijd (min.)            
inmaichen                  
eiwitrust                  
beta amylase   58                  5            
alfa amylase   65                  25            
                 73                           15            
                 78                   1            
Koken, hop   100               

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Raymond293

• Super lid
Re: Brand Pilsener
« Reactie #1 Gepost op: 06-09-2012 12:20 u »
Die s-23 lijkt me aan de fruitige kant voor een Brand kloon. Misschien dat goed koud vergisten het fruitige kan onderdrukken, maar dat betwijfel ik.
Voor de rest niks mis mee, gewoon proberen maar :)

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-09-2012 12:24 u »
Bedankt. Heb je een goed alternatief voor de S-23?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 07-09-2012 13:16 u »
Pfoei, een bier klonen is lastig... maar een "grote" Nederlandse pils klonen is practisch onmogelijk. Met name de gist is een probleem, deze zijn niet vrij verkrijgbaar.

Als je Brand wilt klonen, kan je beter voor jezelf bepalen wat je precies lekker vindt aan Brand en dit verwerken in een nieuw recept. Met de S23 en het onderstaande recept weet ik zeker dat het bier anders gaat smaken dan Brand. Qua bitterheid is Brand tegenwoordig eerder 30 dan 24 IBU, het bier is ook erg droog.

Persoonlijk vind ik de S23 niet zo erg lekker, de W34/70 is minder fruitig en wat moutiger. Mijn beste pilsners heb ik gebrouwen met Wyeast Urquell Lager. 

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 07-09-2012 13:20 u »
Pfoei, een bier klonen is lastig... maar een "grote" Nederlandse pils klonen is practisch onmogelijk. Met name de gist is een probleem, deze zijn niet vrij verkrijgbaar.

Als je Brand wilt klonen, kan je beter voor jezelf bepalen wat je precies lekker vindt aan Brand en dit verwerken in een nieuw recept. Met de S23 en het onderstaande recept weet ik zeker dat het bier anders gaat smaken dan Brand. Qua bitterheid is Brand tegenwoordig eerder 30 dan 24 IBU, het bier is ook erg droog.

Persoonlijk vind ik de S23 niet zo erg lekker, de W34/70 is minder fruitig en wat moutiger. Mijn beste pilsners heb ik gebrouwen met Wyeast Urquell Lager.

Ik had begrepen dat Brand rond de 26 IBU's zat. Dacht dat ik die info ergens had gehoord tijdens de Brand wedstrijd. :)

Als je korrel wilt gebruiken zou ik ook W34/70 aanraden, die is een stuk minder fruitig.
Maar ik heb ook betere resultaten gehaald met vloeibare gisten zoals de Urquell en MunichII.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 07-09-2012 13:21 u »
Zou ik met enige aanpassing dan de Brand Up kunnen klonen? ;)

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #6 Gepost op: 07-09-2012 13:28 u »
Eigenlijk is een massapils niet te klonen. De verhoudingen, volumes, grondstoffen zijn anders dan bij ons. Mijn tip: brouw eerst eens een pils, maar verwacht geen kloon. Daarna kan je proberen te achterhalen wat je wel of niet goed vindt en dan op die punten aanpassen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #7 Gepost op: 07-09-2012 14:43 u »
Juist.

Als je van Brand Up houdt:

Begin eens met:

100% Pilsmout
Bitterhop tot 25 - 30 IBU (Magnum bijvoorbeeld) afhankelijk of je van een bittertje houdt.
Lekker veel Saaz tegen het einde van koken (40 - 60 gr op 20 liter, verdeeld over de laatste 20 min).
W34/70 maar liever nog een goede Wyeast (Urquell Lager), koel vergisten rond de 10 ļC.

Start SG 1050, Eind SG 1010 - 1012.

Ik denk dat je erg content zal zijn met het resultaat.

Offline Wybe

• Vol lid
  • 't Zal mij wort wezen.
« Reactie #8 Gepost op: 07-09-2012 15:52 u »
Caspar, jouw recept lijkt me wel wat. Kun je het nog wat uitleggen? Hoeveel pilsmout op b.v 10 liter water.
 Hoeveel Magnum? Maischschema + hoeveelheid water? enz.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #9 Gepost op: 07-09-2012 22:28 u »
Als je een Tsjechische pils wilt is zo'n Urquell gist wel goed, maar de Brand pils heeft naar mijn idee geen zwavel, sterke moutigheid, enz.
Daar lijkt me de W34/70 (of als je per se vloeibaar wilt de Wyeast Bohemian lager, = dezelfde stam) veel beter voor. Een mooi neutrale ondergister, redelijk moutig maar niet te, goed droog uitgistend.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 07-09-2012 22:40 u »
Kun je het nog wat uitleggen? Hoeveel pilsmout op b.v 10 liter water.

Download ff wat brouwsoftware, die rekent dit allemaal voor je uit!

Erick

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 07-09-2012 23:30 u »
Caspar, jouw recept lijkt me wel wat. Kun je het nog wat uitleggen? Hoeveel pilsmout op b.v 10 liter water.
Download ff wat brouwsoftware, die rekent dit allemaal voor je uit!
Precies,  dat heet nu 'brouwen'  ;)

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
« Reactie #12 Gepost op: 08-09-2012 08:01 u »
Ik had begrepen dat Brand rond de 26 IBU's zat. Dacht dat ik die info ergens had gehoord tijdens de Brand wedstrijd. :)

27 EBU, 7 EBC, volgens een onderzoek onder de meest gekochte pilsbieren van Heineken Nederland, en die zullen het vast weten ;-)

Tags: