Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Warmtewisselaars RVS uit Duitsland  (gelezen 3658 keer)

Offline Markenrick

• Senior lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen is moelijker dan ik dacht...
Warmtewisselaars RVS uit Duitsland
« Gepost op: 09-08-2012 15:38 u »
Hallo!

Ik heb zojuist een nieuwe warmtewisselaar gescoord via Ebay.de
(http://www.ebay.de/sch/pwt-depot/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686)

30 plaats RVS, voor 45 euri, en dan nog 10 euro porto.

Ze vragen er eigenlijk 55 voor, maar je kunt ook een prijsvoorstel doen, en dat deed ik voor 45. En die had ik! Ze hebben er meerdere soorten en aansluitingen.
Ik heb er geen belangen verder in, maar vind het een goede tip. :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Wilbert

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Warmtewisselaars RVS uit Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 23-09-2012 11:59 u »
Hallo MarkenRick,
Ik ben nog 'nieuw' in bierbrouwland, en ik moet dus nog diverse apparatuur aanschaffen zoals een wortkoeler.
Ik zie dat jullie voor een hele mooie prijs een RVS warmtewisselaar uit Duitsland hebben gekocht.
Paar vraagjes, voordat ik besluit om 'm ook te kopen:
-) volgens de specificatie zit er ook koper in de warmtewisselaar, welke onderdelen betreft dit en is dat schadelijk voor het bier?
-) is 30 platen meer dan voldoende om de hete wort goed tot 20-25 gr.Celcius te kunnen koelen zonder de koudwater kraan volopen te hoeven zetten? Gezien jullie ervaring met dit apparaat, kan je ook met minder platen uit de voeten of is 30 platen echt minimaal?
-) In het algemeen geldt, hoe meer platen hoe meer drukval. Als ik het wort vanuit de kookketel alleen via vrij verval (dus zonder pomp) aanvoer is de drukval dan niet te groot en heb ik dan nog wel voldoende flow? of adviseren jullie in dat geval om minder platen (12) te kiezen?
-) wat is jullie ervaring met de hygiene van dit apparaat? kan je het goed schoonmaken en blijft er niet teveel troep in zitten waar je niet bij kan?
-) wat voor soort aansluiting (materiaal en afmeting) hebben jullie gebruikt? ik wil graag met kunststof slangen werken, maar ik neem aan dat ik eerst een soort verloopstuk met schroefdraad nodig heb; wat raden jullie aan?

Zoals jullie zien zijn het nogal wat vragen, maar ik wil me eerst goed voorbereiden voordat ik zo'n apparaat koop. Jullie reactie op bovenstaande vragen en elk advies daaromtrent kan ik zeer waarderen. Dank alvast voor jullie advies.
Groet en veel brouwplezier toegewenst, Wilbert

Offline Markenrick

• Senior lid
  • Bier brouwen is moelijker dan ik dacht...
Re: Warmtewisselaars RVS uit Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 23-09-2012 13:34 u »
Hallo Wilbert,

Welkom op dit forum!

Ik ben echter zelf ook nieuw, en heb nog maar net en paar batches met blikken, en wortpoeder achter de rug, dus bepaalde zaken sta ik middenin om dat zelf ook nog uit te vinden.

De koeler die ik heb voldoet goed! Ik heb er nu een paar keer gebruikt van gemaakt, en hij koelde het wort tot ca. 23 graden. Toen het van de zomer zo heet was, heb ik wel de koeler extra in een kleine kuip met water gelegd, omdat ik toen bang was te warme wort over te houden, en dat is verder goed gegaan. Ik heb de koud waterkraan zacht door laten lopen, zo de tuin in.

Na het koelen spoel ik 'm wel meteen door met lauw water.
Voor het gebruik doe ik er een mix van spiritus in, iets aangelengd met water, half uurtje laten staan, en daarna weer goed doorspoelen met water.
Koper/rvs kan slecht tegen chloorhoudende vloeistoffen, daarom gebruik ik spiritus.

Ik gebruik geen pomp, en het wort loopt lekker door, er zit iets van een halve meter verval in. Diameter (binnen) siliconen slang is 6 mm.

Aansluitingen zijn 3/4, daarom heb ik op de water zijde Gardena slangsnelkoppelingen zitten, en aan het wort zijde messing slangtules gemaakt, waar silicone slangen aan zitten! Let wel op dat je aan de wortzijde silicone gebruikt! Omdat er in de "gewone" pvc slangen weekmakers zitten waar je boven de 60 graden last van hebt! En die wil je niet in je bier cq lijf hebben!

Nou ik kijk met je mee naar de reacties van de anderen.

Tags: