Hallo Wilbert,
Welkom op dit forum!
Ik ben echter zelf ook nieuw, en heb nog maar net en paar batches met blikken, en wortpoeder achter de rug, dus bepaalde zaken sta ik middenin om dat zelf ook nog uit te vinden.
De koeler die ik heb voldoet goed! Ik heb er nu een paar keer gebruikt van gemaakt, en hij koelde het wort tot ca. 23 graden. Toen het van de zomer zo heet was, heb ik wel de koeler extra in een kleine kuip met water gelegd, omdat ik toen bang was te warme wort over te houden, en dat is verder goed gegaan. Ik heb de koud waterkraan zacht door laten lopen, zo de tuin in.
Na het koelen spoel ik 'm wel meteen door met lauw water.
Voor het gebruik doe ik er een mix van spiritus in, iets aangelengd met water, half uurtje laten staan, en daarna weer goed doorspoelen met water.
Koper/rvs kan slecht tegen chloorhoudende vloeistoffen, daarom gebruik ik spiritus.
Ik gebruik geen pomp, en het wort loopt lekker door, er zit iets van een halve meter verval in. Diameter (binnen) siliconen slang is 6 mm.
Aansluitingen zijn 3/4, daarom heb ik op de water zijde Gardena slangsnelkoppelingen zitten, en aan het wort zijde messing slangtules gemaakt, waar silicone slangen aan zitten! Let wel op dat je aan de wortzijde silicone gebruikt! Omdat er in de "gewone" pvc slangen weekmakers zitten waar je boven de 60 graden last van hebt! En die wil je niet in je bier cq lijf hebben!
Nou ik kijk met je mee naar de reacties van de anderen.