Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Munichermout: effect?  (gelezen 2543 keer)

Offline Aart

• Super lid
  • Land: nl
Munichermout: effect?
« Gepost op: 25-08-2012 21:05 u »
Wat is het effect van Munichermout (15 EBC) ten opzichte van standaard pilsmout?

Ik vraag het omdat we een blond bier maken met alleen pilsmout en daar nu een simpele variatie op willen gaan maken. Zou een deel (bijv 15%) Munichermout meer 'body' geven?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Munichermout: effect?
« Reactie #1 Gepost op: 25-08-2012 21:46 u »
Ja.

Zie onder ander dit topic

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 26-08-2012 14:03 u »
Dank Jacques maar uit die link haal ik niet zoveel info.

Zal een storting van 10% of 15% Munichermout bij pilsmout een duidelijk effect hebben op smaak en mondgevoel of zal het verschil heel erg subtiel zijn?

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 26-08-2012 16:13 u »
Info van mijn dealer (Brouwland verdeler)

Münchener mout.

Zo staat per moutsoort e.e.a. vermeld.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 26-08-2012 21:26 u »
Dank Jacques maar uit die link haal ik niet zoveel info.

Zal een storting van 10% of 15% Munichermout bij pilsmout een duidelijk effect hebben op smaak en mondgevoel of zal het verschil heel erg subtiel zijn?

Ik bedoelde eigenlijk dat je met de zoekfunctie kunt zoeken naar "overzicht moutsoorten". In het boek Verander Water in Bier van Adrie staat ook een mooi overzicht.

Je hebt duidelijk meer body als je munichmout gebruikt in plaats van pilsmout. Munichmout wordt ook wel bodybuilder genoemd. En uiteraard is her effect groter naar mate je er meer van gebruikt. Nadeel is wel dat dan ook de kleur donkerder wordt. Het is daarom altijd zoeken nar het juiste compromis.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 27-08-2012 10:20 u »
OK bedankt. We gaan binnenkort ons blondbier brouwen met een deel Munichermout. Ben benieuwd!

Tags: