Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weer een beginnend brouwer erbij!  (gelezen 3949 keer)

Offline michielr

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Weer een beginnend brouwer erbij!
« Gepost op: 24-08-2012 10:59 u »
Beste brouwers, mijn naam is Michiel en ik woon in Hellevoetsluis. Ik ben 27 jaar en in het dagelijks leven actief als student (en als ik tijd over heb als ingenieur WTB). Ik ben al een geruime tijd liefhebber van lekkere speciaal bieren, en heb al een hele tijd het idee om zelf een keer te gaan brouwen. Ik heb deze zomervakantie de tijd genomen om mezelf in te lezen, hierbij was dit forum de beste informatie bron! Als afsluiting van deze 'zelf cursus' heb ik gelijk mijn eerste brouwsel gemaakt.

Onder het motto "waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan" ben ik gelijk met mout gaan brouwen. Ik heb een starters set aangeschaft met de nodige basis materialen, zelf een filteremmer in elkaar gezet en een schrootmolen gekocht. Omdat ik wel een redelijke fan ben van weizen heb ik een aantal recepten van deze site genomen, en daar een beetje mijn eigen draai aangegeven. Iets donker gemaakt met +/- 5% cara-crystal, en citroen toegevoegd voor het verlagen van de pH van het beslag.
Helaas moest ik brouwen in een vrij kleine pan (7 liter), dus heb ik mijn eerste brouwsel in 2 batches gebrouwen. Nu staat er iets meer dan 9 liter te vergisten. Denk dat ik iets te weinig spoelwater heb gebruikt... maar de eerste keer hoeft het ook niet allemaal goed te gaan natuurlijk.

Ik hoop dat ik volgende week tijd heb om een paar kleine gistemmers (10 liter) in elkaar te zetten zodat ik gelijk een aantal kleine batches van andere recepten kan brouwen. Ondertussen ga ik opzoek naar een betaalbare brouwketel voor 25-30 liter. Tegen de tijd dat ik mijn eerste brouwsels kan proeven wil ik de lekkerste gelijk in een fatsoenlijk volume kunnen brouwen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Keggen die hap!
Re: Weer een beginnend brouwer erbij!
« Reactie #1 Gepost op: 24-08-2012 17:13 u »
Welkom! En inderdaad gewoon beginnen, proeven en leren is beter dan 10 jaar theoretiseren  ;D
En 25 liter brouwen is bijna net zoveel werk als 9 liter, dus als je toch gaat investeren ;-) Even berekenen of de pannen op je fornuis passen en of je brander sterk genoeg is ;-) Anders ga je toch voor minder liters ;-)

Veel  :brouwen: en  :biersmile: plezier!
Antoinette

Offline heijligers

• Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 24-08-2012 23:28 u »
Welkom. Bent zo te lezen al goed bezig geweest.

Kijk wat het vermogen van de gasfornuis is en ga op Marktplaats op zoek naar weckketels van zo'n 27 liter. Daarmee brouw ik zelf tot 25 liter per keer. Je vind ze ook nog wel eens bij oma's of tantes op zolder.

Succes en  :brouwen:

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #3 Gepost op: 27-08-2012 07:29 u »
Welkom

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #4 Gepost op: 27-08-2012 09:09 u »
Welkom. Bent zo te lezen al goed bezig geweest.

Kijk wat het vermogen van de gasfornuis is en ga op Marktplaats op zoek naar weckketels van zo'n 27 liter. Daarmee brouw ik zelf tot 25 liter per keer. Je vind ze ook nog wel eens bij oma's of tantes op zolder.

Succes en  :brouwen:
Mijn vorige fornuis had 2,3 kW voor de grootste pit. Daarmee kreeg ik 28 liter niet mee aan de kook (mijn grote open pan verdampt veel, houd ik 25 liter brouwsel aan over). Ander gasstel erin gezet en de 5,0 kW brander laat het prima koken.

Offline heijligers

• Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #5 Gepost op: 27-08-2012 10:42 u »
Mijn vorige fornuis had 2,3 kW voor de grootste pit. Daarmee kreeg ik 28 liter niet mee aan de kook (mijn grote open pan verdampt veel, houd ik 25 liter brouwsel aan over). Ander gasstel erin gezet en de 5,0 kW brander laat het prima koken.
Mijn 3,2 kW brander (uh, de 3,2 kW brander in het fornuis van mijn vrouw  ;D) is krachtig genoeg om 27 liter aan de kook te krijgen.

Offline George81

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 27-08-2012 13:34 u »
Mijn 3,4 kw brander is niet krachtig genoeg om 20~25 liter aan de kook te krijgen zonder deksel, met deksel lukt het wel.

Offline michielr

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-08-2012 16:18 u »
Ik weet niet hoe veel vermogen het gasfornuis precies is. Er zit wel een grote wok brander in. Mocht ik het niet redden dan zoek ik nog een mooie losse brander er bij.

Wat is eigenlijk de opwarmtijd waar je rekening mee moet houden tijdens het maischen? Met 5 kW en 25 liter water komt je net aan de 3 graden per minuut volgens mij (verliezen buiten beschouwing gelaten). Dat lijkt me wat weinig, of niet?

Offline George81

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 27-08-2012 17:35 u »
Nee 3 graden per minuut is zelf veel.
Als je 1 graden per minuut haalt heb je al een prettige setup.

Ik had het over de wokbrander in mijn kookpit overigens, die is 3,4 kW.
Ik heb ook een 9,5 kW brander en met een (voor mij) grote batch, dus +-35~40 liter aan maisch, haal ik 1 graden per minuut.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-08-2012 20:53 u »
De wokbrander hier op het fornuis werkt prima tot 20 liter ( groter brouw ik nooit ) weet alleen niet hoeveel kW die is.
Inderdaad voor een "brouwketel" ff Marktplaats in de gaten houden voor een grote weckketel (overigens vandaag nog voor niets ergens geweest zaten gaatjes in de bodem) heb al 2 gescoord via Marktplaats voor 10 eurie per stuk.

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #10 Gepost op: 27-08-2012 21:44 u »
De wokbrander hier op het fornuis werkt prima tot 20 liter ( groter brouw ik nooit ) weet alleen niet hoeveel kW die is.
Inderdaad voor een "brouwketel" ff Marktplaats in de gaten houden voor een grote weckketel (overigens vandaag nog voor niets ergens geweest zaten gaatjes in de bodem) heb al 2 gescoord via Marktplaats voor 10 eurie per stuk.

Zoektermen als "Grote pan", "Kookpot" wil ook wel eens wat leuks opleveren.

Offline fwouters

• Vol lid
  • Opener over bier
    • Opener bier
« Reactie #11 Gepost op: 28-08-2012 11:28 u »
Goed bezig Michiel!
En inderdaad, als je goed zoekt op Marktplaats vind je veel leuke spullen tegen een mooie prijs.

Offline michielr

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 02-09-2012 16:08 u »
Iemand toevallig ervaring met deze pannen: http://link.marktplaats.nl/573274180 ? Ziet er aardig uit, en voor een schappelijke prijs.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #13 Gepost op: 02-09-2012 20:31 u »
Ja toevallig afgelopen vrijdag één van gekocht, de enige nog met handvatten. Er waren er nog 2... dus wel snel zijn denk ik. Ziet er verder redelijk goed uit, je moet hem wel flink schoonmaken.

Offline michielr

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 04-09-2012 19:20 u »
Nou vandaag dus maar even de pan opgehaald, ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Zaten alleen 3 kleine nokjes aan de onderkant die ik er af moest slijpen, maar dat is het werk ook niet. De bodem is nog aardig dik, dat had ik niet verwacht. Handvatten zaten er niet bij, maar op de pan zitten wel bevestigingspunten met schroefdraad voor handvatten. Dus vrij makkelijk om er zelf wat op de klussen!

Update over mijn eerste brouwsel: 4 dagen geleden overgeheveld naar een mandfles bij een sg van 1016 (start SG was 1062, dus wat aan de hoge kant voor een weissen), ondertussen is het SG 1013. De smaak is ook al aardig goed :proost:, alleen wat te veel hop (komt door brakke weegschaal, dus maar uit het losse handje gedoseerd met te veel hop als gevolg :nut:). Morgen eind van de dag wil ik gaan bottelen. Met een beetje koolzuur er bij zal het vast een lekker biertje worden.
Tweede brouwsel (blond bier met niet te veel alcohol): hoofdgisting is aardig op weg, begonnen bij SG 1052 en nu 1015. Momenteel is het nog heel erg troebel en absoluut niet te zuipen... Nog een paar dagen door gisten dus.

Morgenavond de nieuwe pan proberen met een 20 liter batch.

Tags: