Hoi, antwoorden op diverse citaten:
Thibolleke: "En als het kan gewoon geen wijnmaken maar echt 100% focussen op het bierbrouwen.."
Daar zit het hem juist, er zijn een pak die de 2 hobby's doen. Meestal brouwers die op het platteland wonen en boomgaard of bronnen (fruit) hebben. Ikzelf maak ook soms (een beetje) wijn, maar dan van echte wijdruiven (overschot na pluk) die ik meebreng en die soms al deels beginnen te vergisten op de reis. De oudste brouwers onder ons die uitstekend bier brouwen zijn vooraan de jaren 80 ooit begonnen als wijnmaker, een ervaring die nuttige kanten heeft. Als op de bestaande fundamenten gewerkt wordt heb je al een oplage van 3000. Delen zal een grotere slaagkans geven.
Tevens kunnen een pak artikels gemeenschappelijk zijn, ik denk b.v. aan hygiëne en schoonmaken, op dat gebied kunnen veel wijnmakers van de brouwers leren.
De fundamenten voor een tijdschrift (VAW) bestaan al, er wordt geklaagd over de flauwe bijdragen voor brouwers.
Meno versus Amberbock: Als eerste werd aangegeven dat er toch een aantal ouderen (klinkt erg ..
We moeten Meno gelijk geven, en ik ben er zeker van dat in Nederland, gelet op aantal brouwers aldaar, er ook en groot % niet actief is op het forum. In België is dat slechts een klein%.
J Steen: Er wordt ook gezegd dat we niet zitten te wachten op een mooie kleurenkaft. Goed, het hoeft geen glossyblad te worden...maar nietjes + stencil..
Ho, Jan begrijp het niet verkeerd: ik bedoel dat een sobere opbouw best kan, ik zou als voorbeeld dat VAW magazine willen aanhalen, hier zullen wel forumleden zijn die het kennen, eigenlijk is dat het blad van de gildeleden die naast hun gilde (vzw's en soms feitelijke verenigingen) nationaal aangesloten zijn bij het "VAW". Dat blad is keurig, proper papier, handig formaat, goede lay-out, uitgekiend qua druk kosten. Ook in het zuiden van NL zijn er enkele gildes aangesloten bij het VAW. In 2003, hebben ze met het verdwijnen van Proost, bij andere gildes in Vlaanderen een deel van die abonnees erbij genomen, zonder dat die VAW-lid werden. Vandaag ligt de prijs op 20€/jaar. Het is reklamevrij.
Oplage: zie hierboven, het is een kwestie van gezond verstand aan beide kanten om met elkaar te gaan praten, want als eerder gezegd ze zitten met een toekomstprobleem en veel brouwers haken bij VAW af omdat het tijdschrift niks bijzonder is op biergebied, het is blijven stilstaan op amateur-niveau 1997.
Zal na september terug oproep doen om ergens samen te komen (lijn Antwerpen-Breda) en brieven schrijven aan het VAW-bestuur.
Saluutjes.