Brouwtijdschrift

Gestart door Adrie, 20-01-2005 13:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Als er een Nederlandstalig tijdschrift over amateurbrouwen op de markt komt, dan

neem ik zeker een abonnement.
leen ik af en toe een nummer van iemand met een abonnement.
koop ik af en toe een los nummer.
heb ik geen interesse, ik leer genoeg op dit forum.
heb ik geen interesse, in het blad van mijn brouwclub vind ik voldoende informatie

Ronnie

Citaat van: Bieker op 01-06-2007  12:30 uIk wil ook best wat doen. Ben geen echt grote brouwer maar heb wel wat redactionele ervaring.

Die redactionele ervaring moet er zeker zijn, genoteerd, Bieker!

thibolleke

Lobos,
Je gaat er dus helemaal voor? Dat lijkt mij wel leuk. En als het kan gewoon geen wijnmaken maar echt 100% focussen op het bierbrouwen, anders vind ik het erg veel kracht verliezen.

Bieker

Lobos,
We moeten een keer met een paar man / vrouw de koppen bij elkaar steken om te kijken wat haalbaar is. Zoals gezegd wil ik best wat tijd in steken.
 

Amberbock

Ik vraag me af of een soort bierencyclopedie niet beter geschikt is. Zoiets waarbij bepaalde artikelen vervangen worden als er meer informatie of betere inzichten bekomen worden. Dat zou elektronisch kunnen. Als je het vergelijkt met bvb een wikipedia zou je een bieripedia kunnen starten. Iedereen zou dan kunnen bijdragen en bepaalde artikelen toevoegen die dan door anderen bijgewerkt, uitgebreid of samengevoegd bij andere artikelen.

Ik vrees dat een gedrukt tijdschrift gewoon een te kleine oplage zou kennen om werkelijk rendabel te zijn. En daarmee bedoel ik niet echte winst maken maar zodanig dat de uitgevers er zelfs hun broek niet aan zouden scheuren.

De artikelen in Brewing techniques waren gewoon prachtig, professioneel opgesteld, enkel op bierbrouwen toegespitst en zelfs met de veel grotere Engelstalige markt bleek dit tijdschrift niet rendabel.  Nu nog zijn back-issues te koop en sommige artikels zijn raadpleegbaar op het internet. Werkelijk een aanrader en toch is het niet blijven bestaan.

Menno

Citaat van: Amberbock op 01-06-2007  20:36 uIk vraag me af of een soort bierencyclopedie niet beter geschikt is. Zoiets waarbij bepaalde artikelen vervangen worden als er meer informatie of betere inzichten bekomen worden. Dat zou elektronisch kunnen. Als je het vergelijkt met bvb een wikipedia zou je een bieripedia kunnen starten. Iedereen zou dan kunnen bijdragen en bepaalde artikelen toevoegen die dan door anderen bijgewerkt, uitgebreid of samengevoegd bij andere artikelen.

Ik denk dat de doelstelling teniet gedaan wordt. Als eerste werd aangegeven dat er tóch een aantal ouderen (klinkt erg onaardig, mijn excuses...) een hoop kennis hebben, maar niets van doen hebben met Internet, en dit dus niet afdoende kunnen delen. Tenzij informatie bij deze categorie thuisbrouwers wordt vergaard en verzameld. Maar dan mis je de (broodnodige) discussiemogelijkheden weer. :lessmile:

Verder zou zo'n bieripedia als aanvulling op (of onderdeel van) het forum kunnen wezen. Maar hier zou Jacques zijn mening over moeten geven. ;)

j.steen

Zonder iemand te willen ontmoedigen wil ik toch even de volgende bedenkingen kwijt: Zelfs voor hobby's waar toch echt meer mensen in Nederland mee bezig zijn dan met hobbybrouwen zijn vaak maar een of twee tijdschriften verkrijgbaar. Een deel daarvan heeft het ook moeilijk en draait toch op een soort verkapt vrijwilligerswerk. (veel uren werk voor weinig geld)

Er wordt ook gezegd dat we niet zitten te wachten op een mooie kleurenkaft. Goed, het hoeft geen glossyblad te worden, maar voor een paar tientjes per jaar zit je ook niet te wachten op een stapeltje stencils met een nietje erdoor. Daar red je het gewoon niet mee. Deze site ziet er ook netjes uit en dat is niet voor niks.

Ik denk echt dat het qua oplage nauwelijks haalbaar is. Slechts een deel van de hobbyisten is er zo mee bezig dat zij wel een abonnement op een tijdschrift zouden willen. Misschien heb je het dan over 10 tot 20 procent (ik schat dat zo maar in, geef ik onmiddellijk toe). Van alle hobbykoks in mijn omgeving krijgt echt niet de helft de Tip culinair in de bus. En van alle wielrenners is ook echt niet tweederde op een wielerblad geabonneerd.

Je zou ook aan een soort digitaal blad op deze site kunnen denken.  Nu is toch het forum het meest actuele deel van deze site, de rest blijft tamelijk constant. Maar het forum is soms ook moeilijk om gestructureerd informatie uit te halen. Ik zie nog wel een ruimte tussen die twee... Dan is het niets commercieels natuurlijk. Da's ook weer zo.

Ronnie

Hoi, antwoorden op diverse citaten:
Thibolleke: "En als het kan gewoon geen wijnmaken maar echt 100% focussen op het bierbrouwen.."

Daar zit het hem juist, er zijn een pak die de 2 hobby's doen. Meestal brouwers die op het platteland wonen en boomgaard of bronnen (fruit) hebben. Ikzelf maak ook soms (een beetje) wijn, maar dan van echte wijdruiven (overschot na pluk) die ik meebreng en die soms al deels beginnen te vergisten op de reis. De oudste brouwers onder ons die uitstekend bier brouwen zijn vooraan de jaren 80 ooit begonnen als wijnmaker, een ervaring die nuttige kanten heeft. Als op de bestaande fundamenten gewerkt wordt heb je al een oplage van 3000. Delen zal een grotere slaagkans geven.

Tevens kunnen een pak artikels gemeenschappelijk zijn, ik denk b.v. aan hygiëne en schoonmaken, op dat gebied kunnen veel wijnmakers van de brouwers leren.

De fundamenten voor een tijdschrift (VAW) bestaan al, er wordt geklaagd over de flauwe bijdragen voor brouwers.

Meno versus Amberbock: Als eerste werd aangegeven dat er toch een aantal ouderen (klinkt erg ..
We moeten Meno gelijk geven, en ik ben er zeker van dat in Nederland, gelet op aantal brouwers aldaar, er ook en groot % niet actief is op het forum. In België is dat slechts een klein%.

J Steen: Er wordt ook gezegd dat we niet zitten te wachten op een mooie kleurenkaft. Goed, het hoeft geen glossyblad te worden...maar nietjes + stencil..

Ho, Jan begrijp het niet verkeerd: ik bedoel dat een sobere opbouw best kan, ik zou als voorbeeld dat VAW magazine willen aanhalen, hier zullen wel forumleden zijn die het kennen, eigenlijk is dat het blad van de gildeleden die naast hun gilde (vzw's en soms feitelijke verenigingen) nationaal aangesloten zijn bij het "VAW". Dat blad is keurig, proper papier, handig formaat, goede lay-out, uitgekiend qua druk kosten. Ook in het zuiden van NL zijn er enkele gildes aangesloten bij het VAW. In 2003, hebben ze met het verdwijnen van Proost, bij andere gildes in Vlaanderen een deel van die abonnees erbij genomen, zonder dat die VAW-lid werden. Vandaag ligt de prijs op 20€/jaar. Het is reklamevrij.

Oplage: zie hierboven, het is een kwestie van gezond verstand aan beide kanten om met elkaar te gaan praten, want als eerder gezegd ze zitten met een toekomstprobleem en veel brouwers haken bij VAW af omdat het tijdschrift niks bijzonder is op biergebied, het is blijven stilstaan op amateur-niveau 1997.

Zal na september terug oproep doen om ergens samen te komen (lijn Antwerpen-Breda) en brieven schrijven aan het VAW-bestuur.

Saluutjes.


Menno

Lobosbrouwer,

Ik ben benieuwd naar de inbreng van de andere forumleden. Hoe kijken deze hier naar?

Menno ;D

EBC

Ik vrees een beetje voor de kwaliteit van de artikelen. Ik neem aan dat het een blad moet worden voor ieder niveau brouwer. Voor beginners is het niet zo moeilijk om te schrijven, maar voor de gevorderden wordt dat lastig.

Er zal onderzoek nodig zijn naar diverse aspecten van het brouwen om voor de gevorderden een interessant artikel te kunnen schrijven. Dat kost tijd, opoffering en vooral geld...

Als ik kijk naar de bierbrouwtijdschriften die in Amerika te verkrijgen zijn, dan bevatten ze zelden echt interessante artikelen voor de gevorderde brouwer. Het zijn leuke tijdschriften om in te bladeren, maar dat is het dan ook. Op die manier hebben ze zeker waarde, maar ik weet niet of mensen daar een abonnement voor over hebben.

En als het dan ook nog gemengd is met wijn en likeur, dan haken velen zeker af. Zo ging dat ook met Proost, voor mij in ieder geval.

Tja, ik wil niet negatief zijn over het idee, maar het lijkt me gewoon niet levensvatbaar.

Oscar

Daarentegen zijn er voldoende gilden/verenigingen die nog steeds iedere maand of iedere 2 maanden een clubblad uitbrengen met daarin interessante en minder interessante artikelen. Die worden ook gelezen. Dus er zal wel een markt voor zijn. Maar met hoeveel mensen ga je voor zo'n blad artikelen schrijven?

Menno

Oscar, dit is denk ik ten dele waar. Een 'clubblad' wordt veelal standaard aangeboden.

Ronnie

Citaat van: Menno op 03-06-2007  21:39 uLobosbrouwer, Ik ben benieuwd naar de inbreng van de andere forumleden. Hoe kijken deze hier naar? Menno ;D

Eerst afwachten wat de bestaande redactie ( = leiding) van VAW zegt, het is een basis waarvan vertrokken kan worden. Want contacten (bijv. met mensen die in de professionele brouwmiddens zitten) waren er, maar er zijn bruggen verbrand, het is kwestie om nu met diegenen die afhaakten + een vernieuwde groep ertegen aan te gaan en ook voldoende jonge mensen inbreng te laten hebben.

Plooien uit het verleden zullen glad moeten gestreken worden. Eenmaal de oude garde afstand kan nemen van verdere zeggenschap zullen heel wat mensen terug te vinden zijn iets te doen, ik kan hier niet alles verklappen, maar degene over wie ik het heb heeft een nogal scherpe tong en heeft al met zoveel mensen in de haag gehangen (ook met mij) dat het tijdschrift op gebied van brouwen aan multiple-sclerose lijdt, af en toe is er nog een goed artikel, maar er zit geen draad, geen vast stramien in en de goedgeschoolde nieuwbakken auteurs haken meestal na 1 jaar af omdat die bewuste ene persoon zich steeds het laatste woord toe eigent.

Als reeds gezegd neem ik na mijn terugkeer uit Fr. de eerste contacten op. Dat zal niet van de eerste dag koek en ei zijn. Ik voel me sterk dat ze niemand vinden die het wil opnemen voor de toekomst. Laat maar wat betijën, ik hou jullie op de hoogte.

Pas als die nieuwe brug geslagen is kunnen we forumleden met specifieke scholing en vooral zeer practische background proberen erbij te brengen.

Niet vergeten: er bestaat al een oplage van +/- 3000 waarvan 50 à 60 % brouwers, hoofzakelijk in NL talig België.

Ronnie.

Ronnie

Hier een illustratie hoe men een tijdschrift de grond in boort:

- Ik had heel het werk "a Liddil Lambic Lesson"
 ( zie: http://hbd.org/brewery/library/LmbicJL0696.html ) vertaald + een reeks artikels klaargestoomd over lambiekbrouwers bij ons, o.a. de huidige werkmethodes bij brouwers uit het Pajottenland vergeleken met de methodes besproken in  het boekdeel "Oude Belgische Bieren" van Brouwerijschool Sint-Lievens. (zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6011.0.html  )

Hieronde plak ik het antwoord dat ik op 25/02/2005 ontving toen ik mijn artikels instuurde, het zegt genoeg:

Ronnie,
 
De vergadering op 22 februari heeft beslist om geen artikels over zure bieren op te nemen in het VAW-Magazine. Er zijn nog veel te veel leden die het hygiënisch werken onvoldoende onder de knie hebben en besmettingen oplopen bij het bierbrouwen. Des te meer besmettingen in hun kelder zullen ze oplopen bij het brouwen van zure bieren.
Thuis doet iedereen wat hij wil maar niet in gildeverband en nationaal zal dat zeker niet promoten.
Er zal ook geen correspondentie hierover meer gevoerd worden.
 
Vriendelijke groeten namen de Raad van bestuur.
 
(Naam Weggenomen)


zo zijn er tientallen die net als ik afgehaakt hebben!

Ronnie.

korek

Ik kan me je frustratie voorstellen. Afzetten dat conservatieve regime en met fris en jong bloed weer opstarten.

Jos Groen

Citaat van: Lobosbrouwer op 04-06-2007  10:02 uRonnie,
 
De vergadering op 22 februari heeft beslist om geen artikels over zure bieren op te nemen in het VAW-Magazine. Er zijn nog veel te veel leden die het hygiënisch werken onvoldoende onder de knie hebben en besmettingen oplopen bij het bierbrouwen. Des te meer besmettingen in hun kelder zullen ze oplopen bij het brouwen van zure bieren.
Thuis doet iedereen wat hij wil maar niet in gildeverband en nationaal zal dat zeker niet promoten.
Er zal ook geen correspondentie hierover meer gevoerd worden.
 

Of iedereen bij een gilde niet weet waar hij mee bezig is, juist de motivatie van mensen zoals jij moeten juist gekoesterd worden.
Ik ben het met korek eens, afzetten en met 'Minder Zure' - raadsleden opnieuw beginnen.

Jos Groen

Citaat van: korek op 04-06-2007  12:41 uIk kan me je frustratie voorstellen. Afzetten dat conservatieve regime en met fris en jong bloed weer opstarten.

korek for president  :dansen:

Arny

Als er een blad zou komen als Zymurgy zou ik zeker een abonnement nemen. Maar het enige dat haalbaar zou kunnen zijn is een e-mail nieuwsbrief. En je hebt natuurlijk niet alleen kennis van zaken nodig maar ook mensen die goed kunnen schrijven. En die twee gaan niet altijd samen, zoals wel blijkt uit de slechte leesbaarheid van Nederlandstalige boeken over bierbrouwen. Verder heb je ook een goede redactionele formule nodig, etc.
Gezien de omvang van de doelgroep lijkt me dit dus vrij kansloos. Misschien lukt het als een onderdeel van een breder blad over voedselbereiding en slow-food of iets dergelijks.

Brouwbedrijf

De wereld van de tijdschriften zit raar in elkaar. Of een tijdschrift rendabel is, is niet afhankelijk van het aantal abonnees.
Ik ken iemand die geeft een tijdschrift uit. Hij laat 10.000 exemplaren drukken. Door deze grote oplage krijgt hij veel reclamegeld binnen. En het laten drukken van grotere oplagen is relatief goedkoper dan kleine oplages. Van dit reclamegeld kan hij de hele oplage betalen. Er zijn misschien maar een paar 100 abonnees. De rest van de bladen worden verstuurd of weggeven als promotiemateriaal. Als je goede contracten kan maken met bedrijven die in elke uitgave een paginagrote advertentie willen, dan is er al veel mogelijk. Je bent dan nog wel afhankelijk van vrijwilligers die wat redactiewerk willen doen.

Brouwbedrijf Mulder

Menno

Ik zou als bedrijf niet op deze manier willen adverteren. De bereikbaarheid is te klein, daardoor zijn de kosten te hoog en niet rendabel voor de adverteerder.

Ook een adverteerder is niet gek, deze wil zeker weten dat zijn advertentie gezien wordt...

Oscar

Citaat van: Menno op 20-07-2008  22:22 uOok een adverteerder is niet gek,

't feit dat het schijnbaar toch werkt op deze manier geeft al aan dat sommige adverteerders schijnbaar toch minder kritisch zijn

Brouwbedrijf

Je hoeft ook niet gek te zijn om toch te adverteren in een blad met weinig abonnees. De andere bladen worden wel afgezet en verspreid, maar op een andere manier. Verkoop voor een gereduceerd tarief pakketten aan brouwerijen, bierspeciaalzaken, Brouwlandafzetpunten... genoeg mogelijkheden.

Jeroen

Albertus

Citaat van: Brouwbedrijf op 20-07-2008  22:11 uDe wereld van de tijdschriften zit raar in elkaar. Of een tijdschrift rendabel is, is niet afhankelijk van het aantal abonnees.
Ik ken iemand die geeft een tijdschrift uit. Hij laat 10.000 exemplaren drukken. Door deze grote oplage krijgt hij veel reclamegeld binnen. En het laten drukken van grotere oplagen is relatief goedkoper dan kleine oplages. Van dit reclamegeld kan hij de hele oplage betalen. Er zijn misschien maar een paar 100 abonnees. De rest van de bladen worden verstuurd of weggeven als promotiemateriaal. Als je goede contracten kan maken met bedrijven die in elke uitgave een paginagrote advertentie willen, dan is er al veel mogelijk. Je bent dan nog wel afhankelijk van vrijwilligers die wat redactiewerk willen doen.

Lijkt toch wel erg op het "Wereldtijdschrift" uit Lijmen/Het been van Willem Elsschot ;D.

Bert

alessi

Heb de volledige thread gelezen over het al dan niet opstarten van een Nederlandstalig tijdschrift over bierbrouwen ... Interessant.
indien zo'n tijdschrift ooit het licht zou zien, zou ik zelf zeker een abonnement nemen, maar enkel als het tijdschrift professioneel is en een meerwaarde biedt.
Ok denk dat zo'n tijdschrift een kans op succes heeft, zeker in Nederland en België, twee landen die toch in het epicentrum van de bier- en brouwcultuur liggen....
Sinds enige weken ben ik ook aan het uitzoeken op welk Amerikaans of Engelstalig tijdschrift over hobbybrouwen ik mij zal/moet abonneren. Men moet gewoon verder kijken dan wat hobbybrouwen.nl aanbiedt.
Hobbybrouwen.nl is gewoon fantastisch, maar soms heb ik ook behoefte aan "afgewerkte" artikelen à la Jacques in De Roerstok...
Als voorbeeld van een geslaagd tijdschrift over de Belgische en Nederlandse bierwereld (weliswaar worden hobbybrouwers daarin schromelijk ongemoeid gelaten) zou ik willen vermelden "Beerpassie/Beer Passion" van Ben Vinken... Dit is een zeer mooi vormgegeven tijdschrift over de (professionele) bierwereld in de lage landen .... echt prachtig. De meeste artikels worden nog door Ben Vinken zelf geschreven, en soms voldoet het tijdschrift slechts voor 80% qua inhoud. Echter de strategie, de evolutie, de vormgeving, etc. van het tijdschrift voldoen 100% aan de wensen van de hedendaagse beer afficionado. Ik ben ervan overtuigd dat Beerpassie een blijver wordt, want het verbetert altijd maar Ben Vinken is een vernieuwer als het op promoten van bier aankomt, denk bijvoorbeeld maar aan het promoten van food pairing met bier, etc. Ik ben ervan overtuigd dat indien een beperkte groep beslist naar buiten te komen met een tijdschrift voor hobbybrouwers, dat er daar ook een paar vernieuwers tussen moeten zitten, met frisse ideeën. Ben Vinken is ook degene die Bierproefweekenden organiseert op de Antwerpse Groenplaats, die bier tastings organiseert die besproken worden in het tijdschrift, etc... Er zijn genoeg aanverwante en vernieuwende onderwerpen over bier, die ook behandeld zouden kunnen worden in een hobbybrouw magazine, zonder dat men moet gaan uitbreiden naar wijn- of kaasmaken. Ben Vinken is ook degene die historische allianties smeedde met de te vroeg overleden geniale bierauteur Michael Jackson. Indien jullie een succesvol Nederlandstalig hobbybrouw magazine willen uitgeven, moet je in de eerste plaats ook gaan kijken naar samenwerkingen met de grote namen in de internationale hobbybrouwwereld en dan denk ik vooral aan Amerika. Open onze ogen en open de grenzen, bijvoorbeeld. vergeet ook niet te kijken naar evoluties in bijvoorbeeld. Italie, Japan of China... Recentelijk heeft Ben Vinken ook een tijdschrift over sigaren uitgegeven... Terug 100% kwaliteit. Op deze markt bestaat ook een stevige internationale concurrentie, en het doelpubliek is sowieso nog kleiner dan de bier liefhebber.. Als dit lukt voor sigaren, dan is er een gigantische markt voor het hobbybrouwen, mits de filosofie achter het magazine maar goed zit...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.