Hoi Adrie,
Op zich denk ik dat het een heel goed idee is om een dergelijk blad uit te geven. Toch heb ik mijn bedenkingen.
Het is denk ik zeer de vraag of je een goed professioneel blad financieel rond zult kunnen krijgen.
Aan het blad Proost heb ik in het verleden mijn medewerking verleend. Ik kreeg voor het schrijven van artikelen een vergoeding. Deze vergoeding gebruikte ik voor het aanschaffen van boeken en dergelijke. Vele uren besteedde ik aan een artikel en de vergoeding was omgerekend per uur zeer gering. Van uit dat oogpunt gezien was het inderdaad vrijwilligerswerk.
Proost werd in feite uitgegeven door Brouwland. De schrijvers waren echter geheel vrij om te schrijven wat ze wilden. Op geen enkele wijze waren ze gebonden aan Brouwland.
Brouwland subsidiëerde het blad in hoge mate. Op zich niet vreemd want het is in het belang van deze firma dat er goede en betrouwbare informatie over onze hobby beschikbaar is. Omdat het aantal abonnees achterbleef bij de verwachtingen werd de uitgave beëindigd.
In het blad werd aan diverse aanverwachte hobby's aandacht besteed. Misschien was dat wel de zwakte van het blad. Echte hobbybrouwers betaalden voor informatie waar ze niets aan hadden. Brouwland had echter bewust voor deze opzet gekozen omdat een zo breed mogelijke basis te hebben.
Een blad dat wel heel specifiek was voor de serieuze hobbybrouwers was BrewingTechniques. Een geweldig mooi blad. Goede diepgaande informatie. Opvallend was dat diverse artikelschrijvers ook destijds actief waren in de Homebrew Digest. Jammergenoeg kon ook dit Engelstalig blad dat in de USA werd uitgegeven het niet bolwerken. Plotseling werd de uitgave van dit blad gestopt, net nadat ik voor 2 jaar betaald had

Tja, als in het mekka van het hobbybrouwen een dergelijk blad geen bestaansrecht heeft ben ik bang dat ook geldt voor een Nederlandstalig blad.
Ik sluit niet uit dat internet en het interactieve karakter daarvan (met name dit forum) een belangrijke concurentie vormen voor zo'n nieuw blad.
Heel anders ligt dat volgens mij met een goed Nederlandstalig boek over de hobby. Een degelijk boek kan als naslagwerk worden gehanteerd voorziet naar mijn idee wel in een behoefte.

Jacques