Brouwtijdschrift

Gestart door Adrie, 20-01-2005 13:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Als er een Nederlandstalig tijdschrift over amateurbrouwen op de markt komt, dan

neem ik zeker een abonnement.
leen ik af en toe een nummer van iemand met een abonnement.
koop ik af en toe een los nummer.
heb ik geen interesse, ik leer genoeg op dit forum.
heb ik geen interesse, in het blad van mijn brouwclub vind ik voldoende informatie

Adrie

Beste brouwers,

Stel dat er een nieuw Nederlandstalig tijdschrift op de markt zou komen over thuis brouwen, met artikelen over ingrediënten, technieken, apparatuur, biertypen enzovoort enzovoort, zou je daarin dan interesse hebben?

Groeten,

A3

Nico

Beste Adrie,

Jouw initiatief om de behoefte naar een dergelijk tijdschrift te peilen waardeer ik bijzonder.  :duimop:
Mag ik daar de voorzichtige conclusie uittrekken dat je grootste plannen hebt in de richting van het eventueel doen verschijnen ervan bij voldoende gebleken belangstelling? Misschien kun je daar iets meer over vertellen.
Als de artikelen en de literatuurverwijzing op je homepage alsmede je reacties op dit forum mede maatgevend zijn voor de kwaliteit van het periodiek belooft dat veel goeds.

Met vriendelijke groeten,
Nico

Adrie

Ha Nico,

Fijn dat je zoveel vertrouwen in mij stelt. Ik speelde inderdaad met de vraag of zoiets in Nederland en Vlaanderen rendabel zou kunnen zijn. Wellicht zelfs om er professioneel mee aan de slag te gaan. In mijn vrije tijd heb ik in meerdere redacties van tijdschriften gezeten als gewoon redacteur en als eindredacteur. Een tijdschrift over bierbrouwen speciaal voor amateurbrouwers lijkt me geweldig om te maken. Deze poll moet een aanwijzing vormen of er een gat in de markt bestaat. Ik vrees echter dat de markt te klein is. Pint heeft 3000 leden en draait puur op vrijwilligers volgens mij. Wil een tijdschrift rendabel draaien met een betaalde redacteur, dan heb je toch minimaal dit aantal   nodig. Zijn er meer dan 3000 amateurbrouwers die zo'n tijdschrift willen in Nederland en Vlaanderen?

Groeten,

A3

Johannes

Citaat van: Adrie op 20-01-2005  14:34 uPint heeft 3000 leden en draait puur op vrijwilligers volgens mij.

En reclameinkomsten! Hoewel ik het een erg leuk idee vind heb ik er zelf m´n twijfels over of een dergelijk tijdschrift rendabel zou zijn. Sowieso zal een tijdschrift weinig extra kunnen bieden t.o.v. het beste medium voor hobbybrouwers in Nederland en Belgie: Het Forum van Hobbybrouwen.nl!

Ok mezelf meteen even tegenspreken: uiteraard zullen er dingen in komen te staan die je niet op het forum zult tegenkomen, interviews.. enz. het blijven tenslotte verschillende media.

Je zou kunnen proberen dit van de grond te krijgen door eerst een digitaal magazine te maken. Dan kun je peilen of een papieren versie  bestaansrecht zou hebben.

:degroeten:

Johannes


Nico

Hoi Adrie,

Nu begrijp ik je initiatief wat minder goed.
Dit forum telt op dit moment 709 geregistreerde leden en je suggereert min of meer, door het aanhalen van het aantal abonnees op Pint, dat er meer dan of in ieder geval een aantal afnemers in de buurt van 3000 nodig is voor de haalbaarheid van het doen laten verschijnen van het periodiek. Waarom dan de poll?
Bij Brouwland liggen nog een paar jaargangen Proost te koop. Hoe groot was de oplage van dat tijdschrift en is het ter ziele gaan vanwege een afnemend aantal geabonneerden of bij gebrek aan kopij? Misschien dat het aantal onderwerpen dat dit tijdschrift aansneed, zoals wijn maken, destilleren, kaas maken ed. er ook debet aan is geweest dat het tijdschrift geen bestaansrecht meer had. Voor de echte brouwer of wijnmaker ed. bevatte het m.i. te weinig specifieke informatie en werd hij/zij opgezadeld met teveel pagina's waar de interesse niet naar uitging.
Vind je een betaalde redacteur een absolute voorwaarde en heb je gezien je redactionele ervaring weinig fidutie in vrijwillige bijdragen?
Ook is uit reacties in dit forum gebleken dat sommigen hun toevlucht zoeken tot buitenlandse tijdschriften. Blijkbaar is er toch wel een potentieel voor handen.
Enfin, laten we het beste ervan hopen.

Met vriendelijke groeten,
Nico

Adrie

Beste Nico,

Proost heb ik nooit gelezen, maar het lijkt me inderdaad dat een tijdschrift meer kans maakt als het puur over bierbrouwen gaat. De poll is om te kijken hoeveel procent van de amateurbrouwers geïnteresseerd zou zijn. Als dat maar 10% is van de leden van dit forum, dan is dat aantal te klein om aan een tijdschrift te denken. Is het 75% of meer, dan is het wellicht interessant. Hoeveel amateurbrouwers zouden er zijn in Nederland?

Wat betreft de professionalisering: ik heb helemaal geen bezwaar tegen vrijwillige bijdragen. Vrijwillige bijdragen kunnen wel degelijk van hoge kwaliteit zijn, kijk bijvoorbeeld naar de artikelen van Jacques. Waar ik op doelde was, dat ik het zelf graag professioneel zou willen doen, omdat ik geen tijd heb om het in mijn schaarse vrije tijd er nog eens bij te doen. Als ik het doe, zou ik het als beroep willen doen.

Johannes,

Inderdaad, reclameopbrengsten kunnen ook behoorlijk bijdragen. Het tijdschrift zou denk ik grote meerwaarde kunnen hebben naast dit forum, omdat de artikelschrijvers gericht op zoek gaan naar informatie (bij professionele brouwers, in vaktijdschriften etc). Ik kan zo vele rubrieken noemen die niet aan bod komen in dit geweldige forum.

Groeten,

A3

Johannes

Citaat van: Adrie op 20-01-2005  15:11 uIk kan zo vele rubrieken noemen die niet aan bod komen in dit geweldige forum.

Ben ik helemaal met je eens hoor, de opmerking was meer ten postieve van het forum dan ten nadele van het toekomstig hobbybrouwersblad.

Wat je vrije tijd betreft; als het nou een twee maandelijks blad zou zijn?? Je bent er tenslotte al dagelijks mee bezig  ;)

:degroeten:

Johannes


Caspar

Hoi Adrie,

Ik zit al een hele poos te wachten op een dergelijk tijdschrift  :)!

Maar goed.. De markt is relatief klein, maar Ik denk dat de vraag groter is dan je denkt. Over het algemeen zijn de hobbybrouwers best bereid wat geld neer te leggen voor een goed informatief naslagwerk (omdat deze zeer schaars zijn). Hoe groter de oplage, hoe hoger de inkomsten uit reclame natuurlijk... ik verwacht niet dat het ooit een vetpot zal worden, zonder vrijwilligers redt je het niet om break-even te draaien... maar die zijn wel te vinden denk ik ;).
 
Groetjes Cas


Johannes

Adrie,

Nog even iets, jij spreekt over 75% van 700 leden, maar een groot deel van die leden zijn geen dagelijkse bezoekers, sterker nog ik denk dat een groot aantal zich ooit heeft aangemeld maar nooit meer het forum bezoekt.

:degroeten:

Johannes

Caspar

Pfoei... hoeveel serieuze hobbybrouwers zouden er zijn... 5000?

Johannes

Om daar achter te komen is zo goed als onmogelijk, je zou wel kunnen inventariseren hoeveel leden alle Biergilden bij elkaar hebben.

Caspar

En terwijl je inventariseert, kan je meteen het idee onder de aandacht brengen  ;)

cornel

Hello Adrie,

Volgens mij zijn er ook veel zelfbrouwers die zo een tijdschrift op prijs zullen stellen omdat ze de leerrijke lektuur bv van in hun luie zetel kunnen doornemen.
Vooral voor de zelfbrouwers die niet zo vertrouwd zijn met een pc  :bijdrage_forum:  en internet of dit formidabel forum :duimop:
Het is dan ook een uitdaging deze mensen trachten te bereiken.
Het moet natuurlijk ook financieel haalbaar zijn.

Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

wim

En je zit nu al op 81% (helaas nog geen 700 stemmen)
Lijkt me een mooi idee hoor.
Je schrijft toch al veel en inderdaad een tweemaandelijks blad met ruimte voor inbreng van anderen moet toch wel vol te krijgen zijn.

:degroeten:

Wim

Henk oet Paiz

Citaat van: Johannes op 20-01-2005  16:53 uOm daar achter te komen is zo goed als onmogelijk, je zou wel kunnen inventariseren hoeveel leden alle Biergilden bij elkaar hebben.

Dat lijkt me toch nog wel meevallen. Als je informeert bij de klanten van de belangrijkste leveranciers in Nederland en België ben je een heel eind op weg. Iedereen die zelf brouwt moet ergens zijn of haar spullen kopen. Samen met de leden van de verschillende gildes levert dat volgens mij een redelijk betrouwbare inschatting op.

Je zou ook eens een vergelijking kunnen maken met een blad als bijvoorbeeld Moestuin, het blad voor vrije tijd tuinierders. Ik denk dat de hoofdredacteur (Hans van der Bosch) een goede indruk heeft welk aandeel van de Nederlandse moestuinders abonnee zijn van zijn blad. Ik heb zelf een aantal jaren een abonnement gehad en raakte na een paar jaar overvoerd. Je ziet dan de onderwerpen terugkomen die al eerder zijn behandeld. Ik denk ook dat inderdaad internet tegenwoordig je belangrijkste concurrent zal zijn.

Groeten en succes,

Henk  :proost2:

BuBS

Hi Adrie,

Er zijn in Nederland 11 biergilde's, al dan niet gekoppeld met wijn of likeur.
Om te peilen of er genoeg animo is, voor een  brouwtijdschrift, kan je misschien via het LABO de adressen vragen van deze gilde's. Misschien kan je dan een stukje plaatsen in de clubblaadjes van de gilde's. Misschien kan je op het ONK staan met een stand ??
Als je de adressen wil hebben, laat het me dan even weten dan mail ik ze wel door. ( ik ben namelijk de secr van het LABO )

Gr Kees

broeder

ha brouwbroeders,

ik denk dat het een goede zaak zal zijn als er een brouwblad gaat verschijnen.
zelf zal ik een abonnement daar op nemen.
dus wat mij betreft.... ja doen

broeder, willem :elifant:

Jacques

Hoi Adrie,

Op zich denk ik dat het een heel goed idee is om een dergelijk blad uit te geven. Toch heb ik mijn bedenkingen.
Het is denk ik zeer de vraag of je een goed professioneel blad financieel rond zult kunnen krijgen.

Aan het blad Proost heb ik in het verleden mijn medewerking verleend. Ik kreeg voor het schrijven van artikelen een vergoeding. Deze vergoeding gebruikte ik voor het aanschaffen van boeken en dergelijke. Vele uren besteedde ik aan een artikel en de vergoeding was omgerekend per uur zeer gering. Van uit dat oogpunt gezien was het inderdaad vrijwilligerswerk.

Proost werd in feite uitgegeven door Brouwland. De schrijvers waren echter geheel vrij om te schrijven wat ze wilden. Op geen enkele wijze waren ze gebonden aan Brouwland.
Brouwland subsidiëerde het blad in hoge mate. Op zich niet vreemd want het is in het belang van deze firma dat er goede en betrouwbare informatie over onze hobby beschikbaar is. Omdat het aantal abonnees achterbleef bij de verwachtingen werd de uitgave beëindigd.
In het blad werd aan diverse aanverwachte hobby's aandacht besteed. Misschien was dat wel de zwakte van het blad. Echte hobbybrouwers betaalden voor informatie waar ze niets aan hadden. Brouwland had echter bewust voor deze opzet gekozen omdat een zo breed mogelijke basis te hebben.

Een blad dat wel heel specifiek was voor de serieuze hobbybrouwers was BrewingTechniques. Een geweldig mooi blad. Goede diepgaande informatie. Opvallend was dat diverse artikelschrijvers ook destijds actief waren in de Homebrew Digest. Jammergenoeg kon ook dit Engelstalig blad dat in de USA werd uitgegeven het niet bolwerken. Plotseling werd de uitgave van dit blad gestopt, net nadat ik voor 2 jaar betaald had  :echtboos: :echtboos:  :echtboos:

Tja, als in het mekka van het hobbybrouwen een dergelijk blad geen bestaansrecht heeft ben ik bang dat ook geldt voor een Nederlandstalig blad.

Ik sluit niet uit dat internet en het interactieve karakter daarvan (met name dit forum) een belangrijke concurentie vormen voor zo'n nieuw blad.

Heel anders ligt dat volgens mij met een goed Nederlandstalig boek over de hobby. Een degelijk boek kan als naslagwerk worden gehanteerd voorziet naar mijn idee wel in een behoefte.

 :degroeten: Jacques

Menno

Hallo Adrie,

Ik denk persoonlijk dat er misschien wel een hoop interesse voor is, maar denk ook dat de baten niet tegen de kosten kosten op kunnen, of dat het zichzelf te duur gaat maken. Een optie zou zijn een soort van nieuwsbrief vanuit bijv. hobbybrouwen.nl, waarin brouw-geleerden, afgezien van hetgeen al massaal op de site terug te vinden is, nog even aanvullende informatie, een leuk verhaal, tip of wat dan ook kan vermelden. Scheelt je gigantisch in reclame- en drukkosten. Ik weet niet hoe o.a. Jacbier hier tegenover staat?

M.vr.gr.
Menno

Jacques

Een nieuwsbrief met de belangrijkste topics die op dit forum de afgelopen maand voorbij gekomen zijn kan natuurlijk altijd. Deze nieuwsbrief zou gezonden kunnen worden naar alle leden van dit forum. In de nieuwsbrief zou volstaan kunnen worden met het plaatsen van links zodat men zelf de topic kan gaan lezen. In feite krijg je dan een verzameling van de meest interessanste topcs.
Iedereen kan bijdragen omdat alle leden onderwerpen kunnen posten.

De grote vraag is wie gaat die nieuwsbrief elke maand maken. Zelf heb ik daar in ieder geval te weinig tijd voor. Iets voor jou Menno?  ;)

Eduard

Toch nog even over brouwtijdschriften. Ik heb het eerder genoemd en het blad is wel redelijk goed bekend binnen de thuisbrouwwereld: BYO (Brew Your Own) magazine.

Dit is best een interessant blad wat allerlei aspecten van het hobbybrouwen behandelt. Het is voornamelijk op de Noord-Amerikaanse markt gericht, maar niet alleen dat. Verscheidene hop- en moutsoorten uit Europa staan regelmatig in de schijnwerpers, maten worden in vrijwel alle gevallen omgerekend naar het metrisch stelsel, en je komt nog eens iets te weten over technieken en ontwikkelingen in het (qua hobbybrouwen dan) vooruitstrevende Amerika. De schrijfstijl is informeel en voor Nederlanders met een gemiddelde kennis van de Engelse taal geen struikelblok. Van mijn (mij voor kerst geschonken) abonnement heb ik zeker geen spijt.

Met groet uit het eindelijk weer eens witbesneeuwde Oslo

Eduard  samenvol

Menno

Jaques,

Misschien een PM beter, maar vind de opsommingen die je aangaf hartstikke leuk. Het ontbreekt mij alleen aan veel brouw-kennis om daar dan een nieuwsbrief over rond te sturen  :'( ...

Ik schuif niet graag dingen af naar een ander, maar denk in dit geval dat het beter is om iemand anders te polsen  :weetbeter:

Menno

MO

Mmh, via een samenwerking met de NL-Belgen zou dit misschien meer kans maken.

Ronnie

Citaat van: MO op 01-06-2007  11:27 uMmh, via een samenwerking met de NL-Belgen zou dit misschien meer kans maken.

Voilà, ik denk dat het moet te realiseren zijn, we vragen immers niet naar iets met een dure kleurenkaft, maar iets dat kwalitatieve inhoud heeft.

Met een tijdschrift bereik je binnen onze taalgroep meer mensen dan via het web, zeker in België. Je hebt iets dat blijft, dat later met gemak terug te vinden is.

Mits goede redactionele organisatie is iets te doen, al is het in samenwerking met buitenlandse tijdschriften.(overname /uitwisseling artikels mits bereidwillige amateurs te vinden die die taal voldoende onder de knie hebben).

Ik denk dat ik tegen het najaar een groep moet kunnen samenbrengen.

Ronnie.

Bieker

Ik wil ook best wat doen. Ben geen echt grote brouwer maar heb wel wat redactionele ervaring.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.