Fruitvliegjes verdelgen?

Gestart door bolks, 20-08-2012 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bolks

Iets anders: uiterlijk morgen wil ik 2 brouwsels gaan overhevelen die klaar zijn met de hoofdvergisting.
Nu zit heel mijn keuken ( waar ik brouw enz. ) vol met fruitvliegjes.
Iemand enig idee hoe ik die vliegjes uit mijn bier kan houden?

Gerb

Zorg dat je de vuilniszak verwisseld, vieze vaatdoekjes in de was, de fruitschaal in de koelkast en ramen en deuren dicht. De vliegjes komen heel snel af op bier, dus als je de ramen dicht doet, even een biertje neerzet, kun je ze zo verdrinken (in het bier).

seed7

En als extraatje blauwe vliegenlampen?

s7.

David Steeman

Aha, eindelijk een topic waarin een beginner zijn ervaringsdeskundigheid kan delen! :-)

Mijn bestrijdingsmethodes (in aflopende volgorde van effectiviteit):

- Zorgen dat er nergens voedselafval en vocht blijft liggen
- Opzuigen met de kruimeldief
- Een stukje fruit onder een omgekeerd doorzichtig invriespotje, ze komen er massaal op af, potje snel toe en inhoud buiten dumpen
- Een glas met een aardbei in een laagje azijn met een paar druppeltjes dreft, afdekken met alufolie en met een vork een paar gaatjes inprikken, ze kruipen erin en verdrinken

En bij uiterste wanhoop vlak voor het brouwen: met een aansteker en een bus haarlak uit de lucht knallen

KC

Die laatste is een knaller :groots:

Franske

Hallo Arie,
Bij de AH hebben ze zonnebloemstickers die je op het raam kunt plakken, het werkt goed. Er liggen onder deze stickers altijd veel dode vliegjes. Ik heb in mijn "vergistingskamer" ook een sticker op een koelkast geplakt en ik zie ze niet rondvliegen.
Groeten
Frans

Oscar

Citaat van: bolks op 20-08-2012  11:20 uNu zit heel mijn keuken ( waar ik brouw enz. ) vol met fruitvliegjes.

Dus is je keuken niet schoon... eerst poetsen dus!  ;) Vuile vaat wegwerken, troep opruimen... e.d. :)

bolks

Iedereen bedankt voor de tips in ieder geval!
Het fruit staat in de schuur voor het moment en dat scheelt al een boel, verder heb ik de boel best schoon, maar als ik ze dan in de koude koffie zie drijven denk ik dat het ook een oplossing zou kunnen zijn?
Vlak voor ik ga overhevelen nog even met de stofzuiger achter de laatste paar aan en dan zal het wel goed zijn.

Bert van Vliet

Ik heb laatst een Fruit-fly-trap besteld bij Brouwmarkt.nl. Moet het nog uitproberen dus kan je nog niet vertellen of het werkt.
Maar via via horde ik dat het wel goed werkt. Ik laat het wel even weten als ik het uitgeprobeerd heb.

Groeten,

Bert



beermenke

Gebruik een grote ventilator. Wind/tocht zijn ze niet blij mee.

Oscar

Citaat van: Bert van Vliet op 20-08-2012  18:10 uIk heb laatst een Fruit-fly-trap besteld

Voorkomen is beter dan genezen... :)

hansm

Ik weet niet of dit werkt, maar het is eenvoudig te proberen lijkt me. Maar je hebt wel een paar dagen nodig om ze allemaal weg te krijgen, dus morgen hevelen :weetniet:

En verder: geen fruit open en bloot laten liggen en vooral de vuiliniszak met groente- en fruitresten regelmatig(er) verwisselen!

bolks

Dit laatste is simpel genoeg iets om te proberen: de volgende keer...
Het bier is overgeheveld en volgens mij zonder er een fruitvliegje in te hebben gehad.
Iedereen bedankt voor de tips: vooral het fruit uit huis heeft geholpen en ook aan wind hebben ze een hekel.

aldo

Aah hier komt één van me andere hobbies om de hoek kijken ;)
De Drosera (zonnedauw) is een fruitvlieg killer! Nu met dit warme weer ondanks extra poetsbeurten er toch altijd een paar fruitvliegjes en mugjes rondvliegen in de keuken heb ik daar dus ook maar snel één op de vensterbank gezet.
Voordeel is dat Drosera echt onkruid is en dat je zolang je ze niet laat verdrogen ze groeien als kool.
Wel even opletten, op welk medium je ze laat groeien, turf/sphagnum(veenmos) met evnt perlite. absoluut geen potgrond!

Zaadjes zijn verkrijgbaar via www.carnivora.nl (zaadbank, 50 cnt voor een zakje, snelle en goede afhandeling!)

Daarbij is het ook nog eens een prachtig plantje om naar te kijken! ;D







seed7

Citaat van: aldo op 21-08-2012  08:53 uDe Drosera (zonnedauw) is een fruitvlieg killer!

Da's een mooie, dank je. Praktisch en decoratief voor op het keukeneiland.

s7.

bolks

Ik ga op zoek naar zo'n mooie functionele plant!
Leuke tip.

Adrie

Citaat van: aldo op 21-08-2012  08:53 uAah hier komt één van me andere hobbies om de hoek kijken ;)
De Drosera (zonnedauw) is een fruitvlieg killer! Nu met dit warme weer ondanks extra poetsbeurten er toch altijd een paar fruitvliegjes en mugjes rondvliegen in de keuken heb ik daar dus ook maar snel één op de vensterbank gezet.

Prachtige biologische oplossing en nog een genot om naar te kijken ook! :duimop:

Gerb

Volgens de site die je aanhaalt, duurt de bloeitijd van deze plantjes tot en met november, daarna vallen de bladeren af. Nu nog zaad bestellen lijkt me niet meer de moeite. Kan je deze plantjes bij het tuincentrum halen?

seed7

Citaat van: Gerb op 21-08-2012  13:37 uKan je deze plantjes bij het tuincentrum halen?

Daar heb ik ze in het voorjaar wel eens gezien, of ze ze nu nog hebben..?

Daarnaar zoekende kwam ik wel dit "time lapse" filmpje tegen:


Hoppenbrouwers

Citaat van: aldo op 21-08-2012  08:53 uVoordeel is dat Drosera echt onkruid is en dat je zolang je ze niet laat verdrogen ze groeien als kool.

Hey dat is wel een erg goed idee. Kun je me vertelen welke drosera dat dan precies is? Er staan er namelijk meerdere op de website. Is het een meerjarige en waar kun je de voedingsbodem het beste halen?
(Komen de dauwdruppels ook binnen aan de plant of alleen als hij buiten staat. Wellicht is de hygroscopisch ;))

edlin

Heb onlangs bij Brouwmarkt een valletje gehaald voor een paar euro.
Dit werkt perfect! Er  zit een flesje met vloeistof bij. Deze niet in zijn geheel toevoegen zodat je het meerdere malen kunt gebruiken.

aldo

Citaat van: Hoppenbrouwers op 21-08-2012  15:49 uHey dat is wel een erg goed idee. Kun je me vertelen welke drosera dat dan precies is? Er staan er namelijk meerdere op de website. Is het een meerjarige en waar kun je de voedingsbodem het beste halen?
(Komen de dauwdruppels ook binnen aan de plant of alleen als hij buiten staat. Wellicht is de hygroscopisch ;) )
De drosera op het plaatje is een drosera capsensis. maar andere soorten werken ook.
Het is een meerderjarig plantje, meeste soorten zijn niet vorstvast dus moeten in het koude seizoen wel naar binnen. Ook zijn het zonaanbidders dus plekje met veel zon opzoeken.
Turf en veenmos en perlite zijn in de meeste tuinwinkels wel verkrijgbaar.

Zowel binnen als buiten komen er druppels aan zolang je de grond maar vochtig houd. Drosera's willen geen kalk, dus krijg je erg hard water uit de kraan kan je beter demi-water of regenwater geven.


Citaat van: Gerb op 21-08-2012  13:37 uVolgens de site die je aanhaalt, duurt de bloeitijd van deze plantjes tot en met november, daarna vallen de bladeren af. Nu nog zaad bestellen lijkt me niet meer de moeite. Kan je deze plantjes bij het tuincentrum halen?


Als je nu zaait en ze op een licht plekje neerzet heb je er inderdaad pas volgend jaar lol van..de eerste tijd zullen het heeeeeeel kleine plantjes blijven.
Mijn jonge plantjes verliezen in de winter hun blad niet, alleen bij grote planten en de drosera rotundifolia(wilde inlandse zonnedauw) was er bladverlies.
De Rotundifolia wil regelmatig spontaan opduiken uit het spagnhum!



In tuincentra zie je de meeste carnivoren in het voorjaar. Voor veel soorten moet dit ook wel omdat ze een winterrust nodig hebben (bv sarracenia's)

Hoppenbrouwers

Helder. Maar wat eet de plant dan in de winter? Als hij binnen staat en er geen vliegen zijn...
Om de fruitvliegjes uit de keuken te houden was ik eigenlijk ook wel van plan de plant in de zomer binnen te laten staan, anders heeft het zo weinig nut. Neem aan dat dat ook kan.

aldo

Citaat van: Hoppenbrouwers op 22-08-2012  10:57 uHelder. Maar wat eet de plant dan in de winter? Als hij binnen staat en er geen vliegen zijn...
Om de fruitvliegjes uit de keuken te houden was ik eigenlijk ook wel van plan de plant in de zomer binnen te laten staan, anders heeft het zo weinig nut. Neem aan dat dat ook kan.


Binnen wil perfect zolang hij maar wel redelijk wat licht krijgt (meeste van me vleeseters staan het hele jaar binnen, zou bv de nepenthes zelfs niet durven buiten te hangen ;) )
Net als andere planten kan het ook voedingstoffen uit de grond opnemen, alleen heeft het zich "aangepast" aan voedseltekorten door beestjes te vangen. dus zonder vliegjes overleefd ie ook wel.

koffie

Sinds ik weizen op de tap heb, wemelt het van die rotvliegjes rond te tap.
Het is een afgelegen kamer waar normaal nooit vliegen te vinden zijn, het komt echt door die weizen.

Ik ga vanavond wat balsamico met een druppie dreft proberen. Iemand anders nog huis tuin en keukentips?

Jacques

Citaat van: koffie op 20-10-2012  17:13 uSinds ik weizen op de tap heb, wemelt het van die rotvliegjes rond te tap.
Het is een afgelegen kamer waar normaal nooit vliegen te vinden zijn, het komt echt door die weizen.

Ik ga vanavond wat balsamico met een druppie dreft proberen. Iemand anders nog huis tuin en keukentips?

Spuitfles gebruiken met 70% spiritus oplossing. Even in je tapkraan spuiten en de vloeistof opvangen in een bakje.

Monkey

Citaat van: aldo op 21-08-2012  08:53 uAah hier komt één van me andere hobbies om de hoek kijken ;)

Tjee, nog een leuke hobby, Aldo.

Hebben jullie de katapult ook gezien?
http://news.nationalgeographic.com/news/2012/09/120927-catapult-carnivorous-plants-sundew-insects-science-animals/

aldo

Citaat van: Monkey op 20-10-2012  23:39 uTjee, nog een leuke hobby, Aldo.

Hebben jullie de katapult ook gezien?
http://news.nationalgeographic.com/news/2012/09/120927-catapult-carnivorous-plants-sundew-insects-science-animals/


Dank je voor de link!
Had het nog niet gezien.

Oscar


Albertus

Citaat van: Oscar op 21-10-2012  21:08 uhttp://nl.wikihow.com/van-fruitvliegjes-af-komen

Goeie link, zo heb ik er een hoop gevangen.
Alleen aan dat vrijlaten ben ik deze zomer niet toegekomen. ;D

Bert

hansHalberstadt


Heisenberg

Totaal geen last van. Heb er nog nooit een gezien hier. Fruit staat in de koelkast. Schillen gaan meteen in de kliko in de schuur. Alle afval dagelijks in de kliko. Ook plastics etc. bewaar ik buitenshuis. De vaat spoel ik af met heet water en gaat meteen de vaatwasser in. Pannen weer niet, die was ik met de hand af. Zo blijft de toko schoon en hopelijk verlost van fruitvliegjes en dergelijk gespuis. Oh ja, ik rook en damp als een schoorsteen, misschien helpt dat ook mee...  ;) ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 25-09-2018  13:22 uTotaal geen last van. Heb er nog nooit een gezien hier. Fruit staat in de koelkast. Schillen gaan meteen in de kliko in de schuur. Alle afval dagelijks in de kliko. Ook plastics etc. bewaar ik buitenshuis. De vaat spoel ik af met heet water en gaat meteen de vaatwasser in. Pannen weer niet, die was ik met de hand af. Zo blijft de toko schoon en hopelijk verlost van fruitvliegjes en dergelijk gespuis. Oh ja, ik rook en damp als een schoorsteen, misschien helpt dat ook mee...  ;) ;)
Bij ons zaten de fruitvliegjes juist in de kliko. Bij open deuren komen ze dan weer naar binnen.

MikeG

Citaat van: Heisenberg op 25-09-2018  13:22 uOh ja, ik rook en damp als een schoorsteen, misschien helpt dat ook mee...  ;) ;)

Is inderdaad erg effectief een sigaretje/sigaartje opsteken  :lol: :lol:

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 25-09-2018  14:05 uBij ons zaten de fruitvliegjes juist in de kliko. Bij open deuren komen ze dan weer naar binnen.

De meest effectieve biologische manier om het beestjesspul uit de groene ton kwijt te raken is overdag de deksel open te laten. Vogels en wespen zijn dol op wat er in leeft. Binnen 1 dag waren alle vliegenlarven verorbert.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 25-09-2018  17:16 uDe meest effectieve biologische manier om het beestjesspul uit de groene ton kwijt te raken is overdag de deksel open te laten. Vogels en wespen zijn dol op wat er in leeft. Binnen 1 dag waren alle vliegenlarven verorbert.

Ingo
Wij laten hem inderdaad open staan met een stokje tussen deksel, maar misschien te klein voor de vogels.

Heisenberg

Citaat van: hansHalberstadt op 25-09-2018  14:05 uBij ons zaten de fruitvliegjes juist in de kliko. Bij open deuren komen ze dan weer naar binnen.
Ook in de kliko niks te zien. En die staat 50 meter van mijn voordeur, in een afgesloten ruimte.

hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 25-09-2018  18:24 uOok in de kliko niks te zien. En die staat 50 meter van mijn voordeur, in een afgesloten ruimte.
Dan heb jij geluk


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.