Brouwen in Canada

Gestart door Erwin, 17-08-2012 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin

Dag bierbrouwers,

Wij zijn bijna drie jaar geleden verhuisd naar Kingston Ontario, Canada.
Omdat bier nogal duur is hier, heb ik onlangs besloten om het dan maar zelf te maken.
Dat scheelt aanzienelijk en is ook nog eens erg leuk zo blijkt.
Ik heb geen ervaring met brouwen in Nederland dus weet niet wat de gang van zaken aldaar is.
Hier in Ontario kiezen veel home brewers ervoor om een kant-en-klare wort-kit te kopen, daar zit dan 15 of 23 liter wort in, wat je gewoonweg in de fermenter gooit met wat gist erbij, en een paar weken later heb je goedkoop maar toch lekker bier.
Ik heb een starter-kit van Coopers gekocht, zo'n ding waar geen airlock op zit.
Daar zat een lager LME bij die je met dextrose suiker moet laten gisten. Het resultaat was niet erg lekker, typische citrus smaak.
Daarna een Bock bier van Feste Brew (23l wort) gemaakt, die was WEL erg lekker. En op :)
Nogmaals een Coopers gedaan, de premium Lager. Ook die was nogal Citrus. Geen Coopers voor mij meer dus.
Nu zit er een IPA van "The Brew House" in de secondary, die gaat vanavond in de fles.
Daarna staat er een oktober-fest op het programma, als zijnde een "Red Ale" (15l wort) van "The Brew House" die ik ga mengen met een oktoberfest LME van MrBeer, en ik kook er nog wat verse hop bij in.
Als dat klaar is, dan komt er een Belgische Tripel van "Brewers Best" welke een mix van LME, DME en crushed grains is.
En dan als laatst gepland een "Continental Pilsner" van Festa Brew (23l)

Allemaal erg leuk dus!


segtom

Ziet er leuk uit en veel succes met je brouwsels :)

Peterrr

Hoi, welkom hier.

En leuk om straks een beetje te volgen hoe het daar met brouwen gaat!

En pas op het is zeer verslavend deze hobby. ;)

Grt peterr

Erwin

Citaat van: Peterrr op 17-08-2012  21:55 uEn pas op het is zeer verslavend deze hobby. ;)

Reeds gemerkt :)

William

Leuk om te zien wat de mogelijkheden in andere landen zijn.

Ik ben ooit in Quebec geweest waarvan ik het idee had dat er wel een biercultuur was.

Heb je enig idee hoe vers het wort is? Het lijkt er op alsof ze extra citroenzuur gebruiken om het wort zuur genoeg te krijgen om wat langer te kunnen bewaren (chemische oxidatie voorkomen). Misschien dat dit wat minder opvalt in donker bier. Of zouden het gewoon de hopsoorten zijn die ze gebruiken? Je zou ook nog kunnen koudhoppen om er een eigen twist aan te geven.

Erwin

Citaat van: William op 17-08-2012  22:02 uLeuk om te zien wat de mogelijkheden in andere landen zijn.
Ik ben ooit in Quebec geweest waarvan ik het idee had dat er wel een biercultuur was.
Heb je enig idee hoe vers het wort is? Het lijkt er op alsof ze extra citroenzuur gebruiken om het wort zuur genoeg te krijgen om wat langer te kunnen bewaren (chemische oxidatie voorkomen). Misschien dat dit wat minder opvalt in donker bier. Of zouden het gewoon de hopsoorten zijn die ze gebruiken? Je zou ook nog kunnen koudhoppen om er een eigen twist aan te geven.

In Quebec is het beter vertoeven inderdaad maar heeft andere nadelen ( Frans :) )
Bijgevoegd een foto van de ingrediënten. De productiedatum op de doos zegt "20120419" dus Mid-April. Vier maanden oud gepasteuriseerde wort, lijkt me toch wel ok?

McMelloW

Leuk om te lezen, veel succes met brouwen.

William

Heel apart. Aan het wort wordt extra fosforzuur toegevoegd , waarschijnlijk om het houdbaar te houden (pH verlaging) en later voeg je weer bicarbonaat toe, samen met gist en dextrose om de pH weer te verhogen voor de vergisting.

Erwin

Citaat van: William op 17-08-2012  22:25 uHeel apart. Aan het wort wordt extra fosforzuur toegevoegd , waarschijnlijk om het houdbaar te houden (pH verlaging) en later voeg je weer bicarbonaat toe, samen met gist en dextrose om de pH weer te verhogen voor de vergisting.

De dextrose is voor priming (weet het Nederlandse woord niet).
De bicarbonaat wordt in de handleiding genoemd als "pH stabilizer" die je niet moet vergeten toe te voegen met een paar uitroeptekens...

William

Citaat van: Erwin op 17-08-2012  22:32 uDe dextrose is voor priming (weet het Nederlandse woord niet).
De bicarbonaat wordt in de handleiding genoemd als "pH stabilizer" die je niet moet vergeten toe te voegen met een paar uitroeptekens...

Ok, Dextrose, gist en bicarbonaat zijn losse producten.

Priming is moeilijk te vertalen maar elke hobbybrouwer zal weten wat ermee bedoeld wordt.

Is het moeilijk om aan mout of ingedikt moutextract te komen? Volgens mij heb je met moutextract al veel meer mogelijkheden om te variëren.

Jacques

Citaat van: William op 17-08-2012  22:38 uPriming is moeilijk te vertalen maar elke hobbybrouwer zal weten wat ermee bedoeld wordt.

Op zijn Nederlands: bottelsuiker.

William

Citaat van: Jacques op 17-08-2012  22:41 uOp zijn Nederlands: bottelsuiker.

Priming is een werkwoord, bottelsuiker niet. Bij priming sugar zou je gelijk hebben ;)

Jacques

Citaat van: William op 17-08-2012  22:48 uPriming is een werkwoord, bottelsuiker niet. Bij priming sugar zou je gelijk hebben ;)

Je hebt gelijk.

Suiker toevoegen dus (tbv het bottelen).

Erwin

Citaat van: William op 17-08-2012  22:38 uIs het moeilijk om aan mout of ingedikt moutextract te komen? Volgens mij heb je met moutextract al veel meer mogelijkheden om te variëren.

Ik kan via deze webshop van alles kopen
http://homebrew-supplies.ca/viartshop/
ik heb hier dan ook de Belgische Tripel kit gekocht. Ik denk dat ik de volgende keer ingrediënten voor Maibock ga kopen. Yum.
Ik zit dan wel steeds met verzendkosten.

-edit: hier zijn alle kits van Brewers Best, ik ben fan! http://www.ldcarlson.com/public%20catalog/Chapter%2001.htm

Er zijn hier in town een aantal home-brew shops, maar die hebben allemaal hetzelfde asortiment: Festa Brew of Brew House wort kits. En dan die Coopers blikken.
Hoe het hier doorgaans werkt, is dat ze je brouwsel in de winkel maken, en dan voornamelijk wijn. Je moet dan alleen zelf je gist erin gooien, en 4 weken later kom je terug om je flessen op te halen. Dat is enkel om de conservatieve alcoholwet te omzeilen.
De bierwort kits zijn dus geïnspireerd op de in-store wijn-handel.
Qua variëteit kan ik nog wel even vooruit:
Festa brew:
http://www.magnotta.com/FestaBrew/ProductList.aspx?SectionID=1&CategoryID=67&PageID=1
Brew House:
http://www.rjscraftwinemaking.com/Products/Beer

Wybe

Even gekeken op de site van Homebrew Supplies. Ongelofelijk wat daar allemaal te koop is.  Het meest verbazingwekkend was voor mij het aanbod rhizomen van hopplantjes. Dit kennen we hier in Nederland niet voor zover ik weet.

Erwin


Ik wilde nog even deze foto met jullie delen. Dit is mijn Batatus die ik uit Nederland heb meegenomen, voorop een Grolsch krat als fietsmand.
 (bierkratten hebben ze hier niet, je koop in Noord Amerika bier in karton, een doos van 24 heet een two-four)
Geparkeerd voor de Beer Store, een provincie (Ontario) gereguleerde alcohol-winkel, waar je aan de balie je bier-keuze moet maken, waarna je bestelling uit het magazijn wordt gehaald.
Je kan hier enkel bier kopen bij provincie-gereguleerde winkels, hetgeen totaal geen markt-werking / concurrentie heeft. En dan is de alcohol-accijns ook nog eens meer dan 50%, zodat het goedkoopste "kratje" bier $30 kost = 25 euro.

Dus zelf brouwen!

BierHenk

Oost-Duitse toestanden in het vrije Westen. Maar top dat je wel je eigen bier kunt brouwen Succes! :brouwen:

heijligers

Een beetje zoals het systeem in Zweden?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.