Tafelbier

Gestart door wilwi, 16-08-2012 11:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilwi

Vroeger was tafelbier, blond en donker zeer courant.
Nu bijna niet meer te verkrijgen, en zeer duur.
Bestaat er geen bierkit (blik) waarmee je tafelbier kan maken, dus met lage alcoholgehalte.

Ronald_

Neem een kit voor een blond bier, en doe er meer water bij!

RGeraads

Ik weet niet of je volmout brouwt of alleen met blikken, maar je zou een volmout bier bijvoorbeeld high gravity kunnen brouwen en vervolgens de bostel spoelen en apart opvangen, zodat je een wort krijgt met een lager SG welke je zou kunnen gebruiken om een tafelbier te maken.

BierHenk

Citaat van: Ronald_ op 16-08-2012  11:42 uNeem een kit voor een blond bier, en doe er meer water bij!
Dan hou je geen body over.
Gewoon een bier brouwen met weinig alcohol.

Etn82

Je zou ook dmv 'second runnings' van een zwaarder bier een 'small beer' kunnen maken.

Anchor Brewery maakt bijvoorbeeld een 'small beer' van de bostel van hun barley wine 'Old Foghorn'

zie: http://www.anchorbrewing.com/beer/anchor_small

Dit ben ik zelf ook nog van plan om van de winter te gaan doen.

Verder is er bij sommige supermarkten zeker nog wel tafelbier te verkrijgen van het merk Piedboeuf. Meestal alleen de 'triple', deze is 3,5 % en een echte doordrinker.



GeBaxke

Citaat van: Etn82 op 16-08-2012  12:23 uVerder is er bij sommige supermarkten zeker nog wel tafelbier te verkrijgen van het merk Piedboeuf. Meestal alleen de 'triple', deze is 3,5 % en een echte doordrinker.

Prima spul voor een bbq, ook fijne flessen om zelf een biertje in te bottelen.

Ronnie

Zonde om proper gemaakte flessen daarmee te vullen  :(

Onthoud ook nog:
Het leven is te kort om slechte dingen te maken
                                                                    (Jan van Schaik)

De-Geert

Weinig alcohol is slecht?

Gerb

Ik heb 2 keer met de afloop van het filteren een bier gemaakt van ong. 2,5%. Beide keren was dit geen succes. Laatst heb ik wel een bier gemaakt met een volledige moutstort met 3,5% alcohol: hoog ingemaischt, veel lichte caramout, gist met lagere vergistingsgraad, en dat was erg lekker.

Herman

Het kan best, een spoelbier, maar houd rekening met negatieve effecten van het spoelen. Als je een biertje brouwt met de afloop van het filteren moet je altijd een paar liter van het 'echte' spul toevoegen, anders heb je een bier in onbalans.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.