Temperatuurregeling koelkast (zelfbouw) onder de 50 euro

Gestart door Biertje1985, 12-08-2012 17:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985



Ik heb een temperatuur controller gebouwd, voor totaal nog geen 50 euro! Hiermee kan men verwarmen, koelen en er zit een 3 minuten vertraging in zodat de compressor van de koelkast kan uitborrelen voordat deze weer inschakelt. Ook heft dit het zogenaamde "Hunten" van de regeling goed op. De temperatuur wordt op de graad precies geregeld. Veiligheid is gewaarborgd door spatwaterdichte contactdozen (ip54) en een 10 Ampere snelzekering aan het begin van het stroomcircuit, ook is er een doorlus gemaakt voor de randaarde.

Werkt uitstekend en zit in een slimme kleine behuizing. (Foto's en beschrijving van de complete controller volgt nog.)
Tevens heb ik een 2e thermometer die ik nog moet inbouwen in de behuizing, deze had ik al om bijvoorbeeld te temperatuur van het bier vanuit het gistvat te meten.

ik heb bij Conrad besteld:

Kunstofbedhuizing  art nr : 523380-89 (voordeel van kunststof is dat de rechthoekige gaten met een stanleymes uitgesneden kunnen worden)
Inbouwstekker : 501638-89
2x Contactdoos :  624009-89
Zekeringen 10A : 533564-89
Totaal : €27,90

Ebay :
STC-1000 controller
€18,90 inclusief verzenden.

Halogeenlampje+fitting, € 2,00 (op de markt)

Als je de artikelen hebt is bouwen van de controller een klusje van een klein uurtje, het koelen van de koelkast gebeurd door de stekker van de koelkast aan te sluiten aan de controller, het doorvoeren van de sensor heb ik via de condensafloop van de koelkast gedaan.

Een koelkast heeft de eigenschap nog een klein beetje na te koelen, om het geheel weer te verwarmen heb ik een 20
Watt halogeen in de koelkast gemonteerd. Er moet daar nog een overkapping op. Deze zit ook aangesloten op de controller.

Voor meer info, kan je een berichtje achterlaten. Eventueel wil ik het geheel wel voor je bouwen, mocht je het niet aandurven. (in ruil voor een zelfgebrouwen biertje :proost:)

Albertus

In dit topic staan ongeveer alle honderd verschillende, door forumleden gebouwde, behuizingen voor de stc-1000 beschreven. Gebouwd van alle materialen voor de meest uiteenlopende prijzen.

Bert

Frans Maarkelsbier

Vandaag de spulletjes van Conrad binnen gekregen.

De behuizing kunstofbedhuizing  art nr : 523380-89 is wel erg klein.
De stopcontacten passen er maar net in.
Voor de volgende STC -1000 zou ik toch een behuizing kiezen die wat meer ruimte heeft.

Nu nog even wachten op de levering van de STC via E-bay uit China. Heeft iemand ervaring met leveringen van leadme-eshop?

Frans Maarkelsbier


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.