Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hoparoma in tarwebier  (gelezen 3629 keer)

Offline Aart

• Super lid
  • Land: nl
Hoparoma in tarwebier
« Gepost op: 12-08-2012 15:59 u »
Enkele weken geleden hebben wij een tarwebier gemaakt:

50% pilsmout
50% tarwemout (licht)
Hallertau hop
Gist Muntons universeel

Hij is prima gelukt en heeft de duidelijke banaan-smaak die je verwacht bij een weizen. Maar tijdens het proeven hebben we 'm vergeleken met ons blondbier (zelfde recept en proces, maar dan 100% pilsmout).
Wat enorm opviel was dat het blondbier een heel duidelijk hoparoma had en een (deels) bittere smaak. Beiden ontbraken bij het tarwebier!
We weten zeker dat we de hop niet zijn vergeten mee te koken (60 min.). Is het normaal dat de hop veel minder duidelijk aanwezig is in tarwebier? Of moeten we dan een ander type gebruiken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Hoparoma in tarwebier
« Reactie #1 Gepost op: 12-08-2012 19:12 u »
Tarwebier heeft meestal relatief weinig hop. Alleen wat voor de bitterheid maar niet voor het aroma. Het combineert namelijk niet zo goed.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 12-08-2012 21:47 u »
Tarwebier heeft meestal relatief weinig hop. Alleen wat voor de bitterheid maar niet voor het aroma. Het combineert namelijk niet zo goed.

Ben ik niet helemaal mee eens. Een hopfenweizen vind ik wel erg lekker.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-08-2012 18:09 u »
Hij smaakt prima hoor. Het is meer dat ik benieuwd ben hoe het komt dat we in dit brouwsel de hop veel minder proeven/ruiken.

Iemand bekend met dit verband tussen tarwemout en hop?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 13-08-2012 21:31 u »
Hoezo verband? Het is nu eenmaal historisch zo gegroeid dat men in tarwebieren weinig hop deed. Een ander verband is er niet. Niets staat jou in de weg om een hoppig tarwebier te maken.

Toevallig lees ik in Zymurgy magazine zojuist een artikel over tarwe ipa's met een paar leuke recepten die op mijn "nog te brouwen" lijstje komen.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 13-08-2012 23:05 u »
We hebben wel hop gebruikt; maar die is niet duidelijk in smaak of aroma aanwezig. Dat vind ik vreemd.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #6 Gepost op: 13-08-2012 23:08 u »
Hoeveel hop? Verse hop?

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 13-08-2012 23:18 u »
Hallertau gedroogde korrels. Heb even niet het recept hier. Maar met dezelfde verhouding hadden we een flink hoppig blond bier gemaakt.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #8 Gepost op: 14-08-2012 08:58 u »
Zo zie je maar weer dat bier altijd gaat over de verhoudingen. Om in sommige bieren hop te proeven moet er meer bij dan in andere bieren.

Ik kan me goed voorstellen dat een witbier of een weizen de hop overstemt als je er gewoon maar 'hetzelfde' in doet als je vorige bier. Zodra je te maken hebt met meer smaken (door gebruik van andere gisten, mout, temperaturen etc.) heb je meer nodig om daar bovenuit te stemmen met je hop.

Daarbuiten is in een witbier de hop meestal niet op de voorgrond aanwezig. Tenzij je het aan Jacques vraagt natuurlijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 14-08-2012 10:08 u »
Daarbuiten is in een witbier de hop meestal niet op de voorgrond aanwezig. Tenzij je het aan Jacques vraagt natuurlijk.

Hopfenweizen is als biertype nog niet zo oud. Heel wat forummers zullen het lekker vinden denk ik na een korte periode van gewenning.

Zie ook
http://bier.blog.nl/biernieuws/2011/02/01/schneider-hopfen-weisse-verrassend

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 12-10-2012 21:53 u »
Nah ik ben niet weg van die hopfenweizen en van (veel) hoparoma in mijn weizen evenmin.
Gelukkig mogen smaken verschillen, in dezen ben ik het eens met Henielma! :)

Offline michielr

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 13-10-2012 15:12 u »
Iemand al eens een weizen met Citra hop gebrouwen? Bij mijn laatste weizen heb ik 10 gram Saaz (op 14 liter bier), 10 minuten mee gekookt. Als bitterhop heb ik 8 gram Hallertauer Perle gebruikt met 70 minuten kooktijd. Het is nog vrij weinig hop, de bitterheid is daarom nog vrij laag (15 EBU volgens BrouwVisie). De hoparoma's proef je wel terug in dit bier, al is het vrij subtiel. Een beetje stevigere hop smaak zou dit bier wel kunnen hebben naar mijn mening.
In de volgende weizen wil ik Citra hop gebruiken. Zal ik de Saaz vervangen door Citra, of de Saaz er in laten en koud hoppen met Citra?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #12 Gepost op: 13-10-2012 15:23 u »
Saaz volledig vervangen door de citra, flinke aromagift en inderdaad nog wat koudhop. No guts no glory!
Dan noem je het gewoon een AWA*, want een weizen is het dan natuurlijk niet meer. :)

*American wheat ale ;)

Tags: