Hoparoma in tarwebier

Gestart door citrasimcoe, 12-08-2012 15:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citrasimcoe

Enkele weken geleden hebben wij een tarwebier gemaakt:

50% pilsmout
50% tarwemout (licht)
Hallertau hop
Gist Muntons universeel

Hij is prima gelukt en heeft de duidelijke banaan-smaak die je verwacht bij een weizen. Maar tijdens het proeven hebben we 'm vergeleken met ons blondbier (zelfde recept en proces, maar dan 100% pilsmout).
Wat enorm opviel was dat het blondbier een heel duidelijk hoparoma had en een (deels) bittere smaak. Beiden ontbraken bij het tarwebier!
We weten zeker dat we de hop niet zijn vergeten mee te koken (60 min.). Is het normaal dat de hop veel minder duidelijk aanwezig is in tarwebier? Of moeten we dan een ander type gebruiken?

Henielma

Tarwebier heeft meestal relatief weinig hop. Alleen wat voor de bitterheid maar niet voor het aroma. Het combineert namelijk niet zo goed.

Jacques

Citaat van: Henielma op 12-08-2012  19:12 uTarwebier heeft meestal relatief weinig hop. Alleen wat voor de bitterheid maar niet voor het aroma. Het combineert namelijk niet zo goed.

Ben ik niet helemaal mee eens. Een hopfenweizen vind ik wel erg lekker.

citrasimcoe

Hij smaakt prima hoor. Het is meer dat ik benieuwd ben hoe het komt dat we in dit brouwsel de hop veel minder proeven/ruiken.

Iemand bekend met dit verband tussen tarwemout en hop?

Adrie

Hoezo verband? Het is nu eenmaal historisch zo gegroeid dat men in tarwebieren weinig hop deed. Een ander verband is er niet. Niets staat jou in de weg om een hoppig tarwebier te maken.

Toevallig lees ik in Zymurgy magazine zojuist een artikel over tarwe ipa's met een paar leuke recepten die op mijn "nog te brouwen" lijstje komen.

citrasimcoe

We hebben wel hop gebruikt; maar die is niet duidelijk in smaak of aroma aanwezig. Dat vind ik vreemd.

Herman

Hoeveel hop? Verse hop?

citrasimcoe

Hallertau gedroogde korrels. Heb even niet het recept hier. Maar met dezelfde verhouding hadden we een flink hoppig blond bier gemaakt.

Ronald_

Zo zie je maar weer dat bier altijd gaat over de verhoudingen. Om in sommige bieren hop te proeven moet er meer bij dan in andere bieren.

Ik kan me goed voorstellen dat een witbier of een weizen de hop overstemt als je er gewoon maar 'hetzelfde' in doet als je vorige bier. Zodra je te maken hebt met meer smaken (door gebruik van andere gisten, mout, temperaturen etc.) heb je meer nodig om daar bovenuit te stemmen met je hop.

Daarbuiten is in een witbier de hop meestal niet op de voorgrond aanwezig. Tenzij je het aan Jacques vraagt natuurlijk.

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 14-08-2012  08:58 uDaarbuiten is in een witbier de hop meestal niet op de voorgrond aanwezig. Tenzij je het aan Jacques vraagt natuurlijk.

Hopfenweizen is als biertype nog niet zo oud. Heel wat forummers zullen het lekker vinden denk ik na een korte periode van gewenning.




Zie ook
http://bier.blog.nl/biernieuws/2011/02/01/schneider-hopfen-weisse-verrassend

RobinB

Nah ik ben niet weg van die hopfenweizen en van (veel) hoparoma in mijn weizen evenmin.
Gelukkig mogen smaken verschillen, in dezen ben ik het eens met Henielma! :)

michielr

Iemand al eens een weizen met Citra hop gebrouwen? Bij mijn laatste weizen heb ik 10 gram Saaz (op 14 liter bier), 10 minuten mee gekookt. Als bitterhop heb ik 8 gram Hallertauer Perle gebruikt met 70 minuten kooktijd. Het is nog vrij weinig hop, de bitterheid is daarom nog vrij laag (15 EBU volgens BrouwVisie). De hoparoma's proef je wel terug in dit bier, al is het vrij subtiel. Een beetje stevigere hop smaak zou dit bier wel kunnen hebben naar mijn mening.
In de volgende weizen wil ik Citra hop gebruiken. Zal ik de Saaz vervangen door Citra, of de Saaz er in laten en koud hoppen met Citra?

RobinB

Saaz volledig vervangen door de citra, flinke aromagift en inderdaad nog wat koudhop. No guts no glory!
Dan noem je het gewoon een AWA*, want een weizen is het dan natuurlijk niet meer. :)




*American wheat ale ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.