Hoe een item uit het verleden weer tot leven komt!
Je hebt gelijk, het materiaal is geen polyester. Maar ook geen HD-PE. Volgens de Hobbyquip website is het polyethyleen LLDP. Zo dat is opgehelderd.
Ik heb de eerste keer het wort na het koken, filteren en koelen in de CCT laten lopen, gist erbij, en na de hoofdvergisting (5 dagen) elke 3 dagen de gist door de onderste kraan afgetapt. Het heeft totaal ca. 3 weken gestaan in hetzelfde vat. De eerste gistoogst was behoorlijk groot, een litermaat vol. Maar toen ik een keer de zijkraan opende kwam er ook veel gist uit. Het bleek dat de gist, ondanks de conische vorm van de onderkant van het vat, niet als een compacte massieve omgekeerde kegel in het vat lag, maar dat die kegel hol was. M.a.w. binnen de gistkegel bevond zich een binnenkegel van jongbier. De gist plakte dus meer aan de wand dan dat het geheel naar beneden zakte en een massief geheel vormde met een vlakke bovenzijde. Ik merkte dat als ik het jongbier via de onderste kraan aftapte en wel een liter of 6 nodig was om alle gist uit de conus te spoelen. Die gist kwam dus in het bier terecht.
De tweede keer heb ik elke dag met een hard voorwerp rondom tegen de onderkant van de kegel geklopt om de plakkende gist los te kloppen en te laten zakken. Dat werkte op zich goed, maar daarvoor had ik die CCT niet gekocht. Vervolgens afgetapt via de zijkraan in het afzonderlijke bottelvat. Ook toen kwam er wat gist mee dat zich rond die kraan had verzameld. In de kegel blijft 1,5 liter bier achter dat je niet helder kunt aftappen.
Al met al een teleurstellende ervaring. Omdat uiteindelijk mijn koelcapaciteit niet voldoende hoogte heeft heb ik de CCT weer verkocht.
Ik gebruik nu 2 ronde LLDP polyethyleen gistvaten, met zo'n losse ring die je over het deksel heen draait. Daarbij heb ik de kraan iets lager gemonteerd. Dus niet in de daarvoor aangebrachte schroefdraad maar in een nieuw gat, lager en praktisch zonder verlies. Tegen het einde van de hoofdvergisting laat ik het jongbier via het kraantje door een slang op de bodem van het tweede vat lopen, heel rustig, met zo weinig mogelijk roering. Daarna loopt de gisting nog iets door en wordt de lucht door de ontwikkelde CO2 eruit geduwd. Dan laat ik het 2 weken staan. Vervolgens laat ik het bier weer in het eerste vat lopen, lees de hoeveelheid af en maak een suikerwatermengsel aan wat ik kook, laat afkoelen en toevoeg en voorzichtig door roer. Daarna direct bottelen. Over deze procedure ben ik zeer tevreden.
Mijn persoonlijke mening over de kleine CCT's voor hobbybrouwers is dat het wel mooie dingen zijn om te hebben (dat vond ik zelf ook), maar dat de praktische voordelen niet zeer groot zijn. Ik zal hiermee wel veel tegenreacties oproepen, ieder heeft recht op zijn eigen visie, en ik ook. Ik denk dat je niet zo maar alle constructies van grote brouwerijen kunt schaalverkleinen. Net zoals je ook niet alle kleine (hobby) constructies naar grote brouwerijen kunt vertalen (bestaan er professionele HERMS'en van 10.000 liter?). Professionele gisttanks van duizenden liters werken naar mijn inschatting anders dan de kleintjes. Mogelijk is de verticale stroomsnelheid van het bier, door de warmteontwikkeling van het gisten, veel groter dan in kleine tanks, er is veel meer stroming en daardoor mogelijk meer sedimentatie op de kegelbodem. Je kunt die grote tanks niet even omkiepen na het uitspoelen, die moeten wel worden geCIP't en via de bodem worden geleegd. Die schaalaspecten leiden daarom tot verschillende constructies.
Tot zover mijn reacties op de laatste vragen.
Jaap