Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveelheden ketel/kuip

Gestart door Hoppenbrouwers, 10-08-2012 04:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Heb even gezocht maar kon de antwoorden niet echt vinden dus maar even een nieuw draadje.
Ik heb nu twee brouwketels, een van 59 l en een van 29 l. Hoeveel brouwwater of liever gezegd totaal maischwater moet ik gebruiken wil het nog goed te doen zijn (roeren, schuim etc).
Daarna moet het nog worden vergist. Bij Brouwmarkt.nl verkopen ze vergistingsvaten van 60 l maar de volgende maat is meteen het dubbele. Welke maat is dan de verstandigste keuze aangezien je nog veel ruimte over moet laten voor de vergisting zelf.

Raymond293

Ik zou voor de 120 liter gaan. Lekker veel kopruimte waardoor de kans op overschuimen klein is.
Niks mis met veel ruimte (als je het kwijt kan in je vergistingskast)

Ronald_

120 liter in een 59 liter pan lijkt me wat veel..

Ik denk dat je in de 29 liter pan een lichtbier wel op 25 liter kan zetten, maar een zwaar bier op 20..

Er staat niet over op het forum, omdat het toch een beetje passen en meten is.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Raymond293 op 10-08-2012  08:28 uIk zou voor de 120 liter gaan. Lekker veel kopruimte waardoor de kans op overschuimen klein is.
Niks mis met veel ruimte (als je het kwijt kan in je vergistingskast)
Nou, de 'soontobe' vergistingskast is een tafelmodel koelkastje dus ik denk dat daar de 120L ton niet in gaat passen. Vooralsnog was ik alleen nog maar van plan de koelkast voor pilsener te gebruiken.

Raymond293

Citaat van: Ronald_ op 10-08-2012  08:32 u120 liter in een 59 liter pan lijkt me wat veel..

Ik denk dat je in de 29 liter pan een lichtbier wel op 25 liter kan zetten, maar een zwaar bier op 20..

Er staat niet over op het forum, omdat het toch een beetje passen en meten is.

Volgens mij gaat het over de grootte van vergistingsemmer :)
Een brouwsel van 50 liter gaat prima in een 120 liter vergistingsemmer.

Ronald_

Citaat van: Raymond293 op 10-08-2012  08:49 uVolgens mij gaat het over de grootte van vergistingsemmer :)

Dan heet het topic toch niet "ketel/kuip" ? :)

Ik denk dat 120 liter snel te veel is...  Het kan allemaal wel, maar je moet het ook kwijt kunnen/ willen.

MO

Lekker dun maischen in je maischketel. Nooit verstopte filters en snel brouwen want spoelwater zit al (gedeeltelijk) bij het maischwater.
Koken in de kleinere ketel. Die 29 L past makkelijk in een 60 L vat. Er zijn naar mijn weten geen vaten tussen de 60 L en 120 L. Die 120 L gebruik ik zelf ook nog wel eens, het is het maximum formaat wat je nog met de hand kunt handelen en schoonmaken.

toon van den broek

Beste Hoppenbrouwers,
Misschien ligt het aan mij, maar ik heb niet helemaal scherp wat je met 2 brouwketels bedoelt.
Is de grootste de kookketel en de kleinere je maisch/beslag/filterkuip?
Als dat zo is komt het met mijn eigen situatie overeen.
Ik maak beslag in de ketel van plm 60 l. Als alles versuikerd is gaat het in de ketel van plm 33 l.
Soms past dat niet en moet er even wat beslag in een aparte pan/emmer. Als er wat wort afgelopen is kan de rest er weer bovenop.
Op deze manier kan ik als ik heel erg mijn best doe 55 l brouwen. Maar dan moet ik wel enorm goed opletten met koken enz. (Ook is mijn vrouw dan niet blij omdat de pan dan wel erg zwaar wordt als die verplaatst moet worden)
Maar normaal brouw ik 45 l. En ik brouw ook geen hele zware volmout-bieren.
Dus normaal gesproken zou een 60 l vat voldoende moeten zijn. Maar dan moet je niet heel warm vergisten, want dan zou het een enkele keer over kunnen schuimen. Is jammer, maar ook weer te overzien lijkt me.
120 l is wel weer erg groot...
Als je twijfelt kan je wellicht van een mede brouwer eens zo'n 60ltr gistvat gebruiken. De meeste vaten worden niet het hele jaar door gebruikt.
Groetjes, Toon

Vergelijkbare Topics (1)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.