Hulp, eerste brouwsel 90% mislukt

Gestart door wilwi, 09-08-2012 18:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilwi

Kan iemand mij raad geven of mij zeggen of ik in de goede richting denk na het grotendeels mislukken van eerste brouwsel abdij blikbier breferm.
Heb 9 liter of 27 flesjes gevuld waarvan 3 in park(aldi) 33 cl flesjes en 24 in duvel flesjes, als leeggoed opgehaald bij de bieruitzetter.
Alle 3 de park flesjes zijn goed, veel schuim, zoeterige smaak 3 weken op kamer temp. na lageren. Prima, maar
Alle 24 duvel flesjes gaan van zeer zuur, tot licht zuur, geen schuim tot weinig schuim. Alles naar de kl...

Voorgeschiedenis:
De park flesjes heb ik na uitgieten onmiddellijk uitgespoeld en proper weggelegd.
De Duvel flesjes kwamen van de bieruitzetter met veel resten in. Heb deze eerst met gewoon water gespoeld en omgekeerd in de bak gezet.
De dag van het bottelen zowel de park als de Duvelflesjes 's morgens in een grote emmer met heet sodawater gezet, na de middag uitgespoeld met zuiver water en daarna gespoeld met chemipro OXI.
Laten uitdruppen op zuiver keukenpapier en daarna gevuld.
Dus de park- als de Duvelflesjes hebben dezelfde bewerking ondergaan, alleen zat er in de parkflesjes zeker geen resten van oud bier voor het reinigen, vermoedelijk of bijna zeker bij de duvelflesjes wel.

Voor mij zijn er 2 mogelijke oorzaken:
 - De Duvelflesjes moesten langer geweekt worden in soda en daarna met de borstel gereinigd geweest zijn wat nu niet is gebeurd.
 - Al zie ik geen verschil in de kop van de fles van de Duvel als de park, zou het mogelijk zijn dat de standaard kroonkurk niet 100% sluit op de Duvel?
Help mij iemand op de goede weg, want volgende dinsdag ga ik diabolo bottelen.
Alvast bedankt

Herman

Flessen die uit een winkel of van iemand anders afkomstig zijn moet je gewoon standaard borstelen. Ik geloof niet in een verschil in sluiten van kroonkurk. Ik neem aan dat je alle flessen optisch hebt gecontroleerd? Zit er nog verschil in afvullen, bijv. de park eerst? Suikergift bij beide op dezelfde manier?

wilwi

Alles van hetzelfde brouwsel, na toevoeging van suiker.
Heb de flesjes niet optisch gecontroleerd en niet uitgeborsteld.
Denk dat zo de vervuilde flesjes van Duvel niet zuiver genoeg zullen geweest zijn.
Een les, goed borstelen bij oude flesjes.

Jacques

En kijk naar de bodem van de flesjes. Daar mogen geen verontreinigingen te zien zijn. Houd de flesjes even tegen het licht.

O ja, als je vuile flessen hebt kun je beter Chemipro Caustic gebruiken in plaats van Chemipro Oxi. De Caustic versie maakt veel agressiever schoon.

wilwi

Bedankt voor de reacties, als beter reinigen de oplossing is ben ik al gelukkig.
Zal de Duvel flesjes enkele dagen laten weken in soda, uitspoelen, borstelen, nakijken en ontsmetten.
Heb gehoord dat de park flesjes, die dus wel goed waren, waarschijnlijk omdat die van bij mij kwamen en na uitgieten goed gespoeld, niet goed van kwaliteit zijn en kunnen springen bij het gisten op fles, klopt dit?

Jacques

Wat zijn park flessen? Zijn dat PET-flessen?


hansm

Citaat van: wilwi op 10-08-2012  07:25 uZal de Duvel flesjes enkele dagen laten weken in soda, uitspoelen, borstelen, nakijken en ontsmetten.

Je kan ze beter in de Chemipro Caustic laten weken (zei Jacques ook al).

In plaats van borstelen kan je ze ook uitspuiten met zo'n flessenspoeler "Blast" (Brouwland 021.221.7). Sommige forumleden vinden het een miskoop, maar ik gebruik zo'n ding al jaren om direct na het leegdrinken (nou ja, de volgende dag dan) alle rommel
uit flesjes te spuiten.

Als je vuile flessen eerst zoveel mogelijk uitspuit, daarna 24 uur in de caustic laat weken en daarna nog een keer uitspuit, moet alles er wel uit zijn. Vlak voor het bottelen nog een keer goed omspoelen (vooral om zeker te weten dat er geen caustic-resten overblijven) en klaar!



ciesvandekwis

Gekregen flessen borstel ik standaard uit. Gewoon eerst wat heet water en soda. 24 uur weken zal niet nodig zijn denk ik. Wel even door bodem kijken. Daarna is chemipro oxi bij mij voldoende, nog nooit last gehad van smaakafwijking.
Maar na het leegdrinken de gezonde gewoonte van fles naspoelen, schudden met duim erop en omgekeerd uitdruipen is zoiets als de autogordel aandoen geworden.
Andere bierdrinkers en de wederhelft kijken daar wel eens raar van op ;-).

Ronald_

Citaat van: ciesvandekwis op 10-08-2012  08:47 uGekregen flessen borstel ik standaard uit. Gewoon eerst wat heet water en soda. 24 uur weken zal niet nodig zijn denk ik. Wel even door bodem kijken. Daarna is chemipro oxi bij mij voldoende, nog nooit last gehad van smaakafwijking.
Maar na het leegdrinken de gezonde gewoonte van fles naspoelen, schudden met duim erop en omgekeerd uitdruipen is zoiets als de autogordel aandoen geworden.
Andere bierdrinkers en de wederhelft kijken daar wel eens raar van op ;-).

Ik sta zelfs Grolsch flesjes te spoelen terwijl ik die echt niet voor mijn eigen brouwsels ga gebruiken.. ik wil geen fruitvliegjes in de buurt van mijn schone euroflesjes! :)

cpmb

Ik heb van familie 4 lege kratten gekregen, en daar zat inderdaad ook erg veel troep in.. dus die heb ik met soda en water goed schoongemaakt zodat de troep eruit was..
Nu heb ik echter een witte waas op de flessen, nu heb ik ergens gelezen dat ik dat met een citroenzuuroplossing weg kan krijgen dus dat ga ik nog proberen..
Maar daarvoor ga ik de flessen nog een keer met de borstel goed schoonmaken en als laatste stap schoonmaken met chempro oxi..
Het is veel werk maar ik heb zo wel snel een leuke voorraad flesjes :D en ik ga ervan uit dat ik dit niet iedere keer zo uitgebreid hoef te doen.

Ook ik heb me heel snel de gewoonte gemaakt om de flesjes gelijk na uitschenken goed om te spoelen met heet water.. Dan hoef ik ze alleen nog schoon te maken met chempro oxi en kan ik ze gebruiken :D
Ook ik krijg soms rare blikken van anderen als ik de flessen gelijk omspoel... mijn vriendin is er ondertussen al aan gewend hahaha

MO

Ik ben ook een 100% flessenspoeler. Ook die retour supermarkt gaan aangezien statiegeld krat in mijn brouwerijtje staat.
Ik mag van mijn vrouw geen rommel buiten neerzetten maar retour flessen van de horeca (altijd heel vies) mogen gelukkig enkele dagen buiten staan. Die mogen echt de brouwerij niet in!

hansm

Citaat van: cpmb op 10-08-2012  10:25 uNu heb ik echter een witte waas op de flessen, nu heb ik ergens gelezen dat ik dat met een citroenzuuroplossing weg kan krijgen dus dat ga ik nog proberen..

Chemipro Caustic is een super-ontkalker. Je slaat dan 3 vliegen in 1 klap: alles wat er nog in zit komt eruit, goed ontsmet en de witte waas weg. Wel goed naspoelen (minimaal 2 keer)!

wilwi

Citaat van: Jacques op 10-08-2012  08:25 uWat zijn park flessen? Zijn dat PET-flessen?
Zijn de flesjes van park abdijbier die ze in de Aldi verkopen, is gratis leeggoed van glas en 33 cl.
Weet natuurlijk niet of ze in Nederland in de Aldi ook Vlaams bier verkopen.

BierHenk

Citaat van: wilwi op 10-08-2012  11:38 uZijn de flesjes van park abdijbier die ze in de Aldi verkopen, is gratis leeggoed van glas en 33 cl.
Weet natuurlijk niet of ze in Nederland in de Aldi ook Vlaams bier verkopen.
ik heb ze in Nederland bij de ALDI ook wel gezien, en gekocht. Ik vind het bier wat dun. Maar de flesjes zijn prima.

wilwi

Citaat van: hansm op 10-08-2012  08:38 uJe kan ze beter in de Chemipro Caustic laten weken (zei Jacques ook al).

In plaats van borstelen kan je ze ook uitspuiten met zo'n flessenspoeler "Blast" (Brouwland 021.221.7). Sommige forumleden vinden het een miskoop, maar ik gebruik zo'n ding al jaren om direct na het leegdrinken (nou ja, de volgende dag dan) alle rommel
uit flesjes te spuiten.

Als je vuile flessen eerst zoveel mogelijk uitspuit, daarna 24 uur in de caustic laat weken en daarna nog een keer uitspuit, moet alles er wel uit zijn. Vlak voor het bottelen nog een keer goed omspoelen (vooral om zeker te weten dat er geen caustic-resten overblijven) en klaar!
Bracht me op een idee. Heb hier nog zo een vloeistofspuit liggen voor op de compressor met regelbare kop (niet de verfspuit).
Past juist in een fles.
De aanzuigbuis voor vloeistof afgezaagd en omgevormd tot een aansluiting voor leidingwater.
Met de druk van het leidingwater en 8 bar luchtdruk zal ik het wel zo kunnen regelen dat de flesjes proper gespoten worden na weken in soda.
Ligt nu te drogen (aansluiting), zal als het werkt eens een foto plaatsen.

KC

Ik zou alleen flesjes gebruiken die je zelf direct hebt omgespoeld. Goeie reden om weer eens wat bieren te proeven en je hebt nooit meer zulke dingen.

Erwin

Chemipro Caustic, dat kan je hier niet krijgen. Ik heb een vaste routine waarin alle omgespoelde flessen minstens een dag in Oxi cleaner weken, dan omspoelen, drogen en wegzetten. Bij bottelen nogmaals omspoelen en ontsmetten met Star-San.
Nu zat ik te kijken naar wat Chemipro Caustic eigenlijk is, zover ik zie is het een mix van hypocloriet (bleek loog) en soda. Klopt dat? Lijkt me iets om handschoenen bij aan te hebben als je dat dagelijks gebruikt...

Caspar

Verdund valt het wel mee hoor... maar laatst had ik een vochtig lepelte in een bak Chemipro Caustic laten staan: Helemaal zwart geoxideerd. Ik heb ooit pure poeder per ongelijk laten inbijten op mijn handen, aj aj, dan weet je wat chemische verbranding is!

McMelloW

Ik heb een blokje met 24 ledlampjes. (ikea kerstverlichting in januari, 75% korting)
Houd de flesje tegen dat licht en controleer zo mijn flesje voor ze in de Chemipro Oxi gaan.
Bij het afvullen staat dit blokje achter de vulpijp. Zo zie ik  met het vullen precies het vloeistof nivo, zelfs met helder water.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.