German beer institute: bierstijlen

Gestart door Herman, 09-08-2012 09:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Ik kwam bij toeval op deze site uit:  http://www.germanbeerinstitute.com/styles.html


Leuke toelichting van bierstijlen.

Wybe

Great site, Herman!
Dankzij deze site kwam ik op de site van Fuchschener Altbier. Enkele jaren geleden met collega's gedronken in het restaurant van de brouwerij in Dusseldorf. Exacte naam was ik vergeten en door die dubbele ch's in de naam waarschijnlijk nooit kunnen vinden op het www.

RobinB

Hey Herman!
Interessante site inderdaad maar verbaast me dat je (met je enorme link-archief) er nu pas opgekomen bent. ;) ;D

Johannes

Mooi, die Duitsers hebben dus meer dan 5 bierstijlen ;-)

Jacques

Citaat van: Johannes op 09-08-2012  19:46 uMooi, die Duitsers hebben dus meer dan 5 bierstijlen ;-)

De verschillen zijn soms heel klein, eigenlijk te verwaarlozen. Het is een bekend verschijnsel dat bierliefhebbers die indelingen maken ongekend detaillistisch zijn als het gaat om de bieren van het land waarin ze leven.

Overigens was de link al langer bekend op het forum. Zie
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10181.msg126311.html#msg126311 en
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10842.msg133370.html#msg133370


 

RobinB

Citaat van: Jacques op 09-08-2012  21:17 uDe verschillen zijn soms heel klein, eigenlijk te verwaarlozen. Het is een bekend verschijnsel dat bierliefhebbers die indelingen maken ongekend detaillistisch zijn als het gaat om de bieren van het land waarin ze leven.

Je hebt het hier over je eigen mening en voorkeuren, met name mbt de eerste zin?
Jij kijkt immers ook "gekleurd".  :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-08-2012  09:21 uJe hebt het hier over je eigen mening en voorkeuren, met name mbt de eerste zin?
Jij kijkt immers ook "gekleurd".  :)

Het niet meer dan een constatering dat een Belg veel meer Belgische biertypen onderscheidt dan een Amerikaan. Dat geldt ook voor de Duitse bieren. De verschillen zijn soms heel klein en soms zijn ze er gewoon niet. Wat is nu bijvoorbeeld Biobier? En wat nu het verschil is tussen een Lagerbier en een Helles is toch ook heel lastig uit te leggen.

30cl

Bockbier is een oude bierstijl als ik het zo lees. Mag ik er vanuit gaan dat het Urbock nog steeds bovengistend gebrouwen wordt? Of voldoet dit niet meer zo zeer aan het Ur-principe...

RobinB

Nope, de (Einbecker) Ur-Bock is een prachtig strak ondergistend bier. :) :duimop:

Sowieso lijkt geen enkel hedendaags bier meer op bier van > ca. 200 jaar geleden, dus dat is vrij irrelevant.

(Behalve misschien Lambic/geuze)

Muldermans

Ontzettend leuke site Herman, krijg hier inspiratie om eens een steinbier te brouwen :-D :proost:

MM

Mooie site, goed dat hij nog een keer onder de aandacht wordt gebracht. Ik heb hem de eerste keren ook gemist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.