Een nieuwe brouwgarage, de klimaatkast

Gestart door Caspar, 08-08-2012 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Joehoe, ik ben eindelijk verhuisd! Na weken heen en weer slepen, klussen en geregel ben ik eindelijk gesetteld in mijn nieuwe woning. Ondanks dat er behoorlijk wat zooi (o.a. schuttingdelen) in mijn garage ligt wil ik wel aanstalte gaan maken met het inrichten van de brouwerij.

Het idee was om de garage te gaan isoleren... maar dit idee hebben we niet doorgevoerd. De garage is niet betrokken bij de woning en gezien de afmeting is het financiële waanzin om deze warm te stoken puur voor het vergisten van hobbybrouwsels (8 m x 2,8 m x > 3 m hoog (!) ). Naast mijn 2 brouwkoelkasten wil ik daarom een royale geïsoleerde klimaatkast gaan bouwen... die ik in het najaar en in de winter bijverwarmd kan worden. De kast ga ik gebruiken voor vergisting en het bewaren van mijn voorraad.

De kast zal een beetje lijken op die van jtdaling... ik zat te denken aan een afmeting van 1,6 m x 0,8 m x 1,2 m hoog. Het moet een houten frame worden, met een solide isolatie van Rockwool o.i.d.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17822.msg261039.html#msg261039

Qua verwarming zijn er meerdere opties, ik kan zelfs mijn olie-kacheltje in de kast plaatsen... maar qua koeling ben ik er nog niet helemaal uit. Zijn er mensen met ervaringen of ideeën? Ik heb nog een thermo-elektrisch koelkastje over om bij te koelen, maar ik verwacht niet dat de capaciteit voldoende is. Let wel: het gaat om bij koelen naar bovengistende temperaturen in de zomer, ondergisters hou ik wel in mijn koelkasten.

Ik hoop dat jullie wat brain dumps hebben... zoals sommige wel weten ben ik meer een brouwer dan een bouwer ;D .

Groet Caspar

PS: Hopelijk volgt er snel een recept vanuit mijn kant van een te brouwen Pale Ale of IPA... de voorraad is 0,0!

Henielma

Hey Caspar is er weer!

Ik zou isolatie kiezen met een hoge isolatiewaarde zoals PUR platen. Als je beter isoleert hoef je minder te verwarmen of te koelen.

Waarom geen echt grote koelkast kopen voor de voorraad? Scheelt een hoop werk en gepuzzel. Zeker als je meer een brouwer bent.

Koeling heb je dan al voor elkaar en de verwarming doe je met een 50 W verwarmingselementje (terrariumlamp). Koelkasten zijn goed geïsoleerd.

Caspar

Het moet bij voorkeur 2 brouwsels kunnen bevatten en wat fusten om te rijpen... De belangrijkste functie is toch verwarmen denk ik, de 2 koelkasten heb ik al.

Voor koeling in de zomer kan ik natuurlijk ook een soort "Low Tech Lagering" systeem proberen te maken. Ik heb ook al een aquariumpomp en 2 cementkuipen.

http://kettleandcask.blogspot.nl/2008/09/my-low-tech-lagering-system.html

De 50 W terrariumlanp is zeker wel een idee om de koelkast op temperatuur te houden! Daar zit ik ook nog een beetje mee... Wat voor koelkast had je in gedachten Henielma? Eentje van horeca kwaliteit?

Henielma

Ik denk aan zo'n grote Amerikaanse met twee duren.  Niet goedkoop maar je hebt het wel direct goed opgelost naar mijn idee.

orangeloo

Misschien is dit iets? Of toch net te duur...
Succes in ieder geval :brouwen:

12345

Oeps, is duur. Voor verwarming van een dergelijke inhoud zou ik toch eerder aan 200 - 500 watt denken.
Ik heb toentertijd 2 tweedehandse Liebherrs gekocht (een grote en een hele grote) voor € 100,- per stuk. Ik wil maar zeggen: voor € 500,- heb je in totaal een mooie koelcel. Elke kast kun je met 50 watt verwarmen en de Liebherrs hebben voldoende koelcapaciteit voor een hete zomer. Je kunt dan ook nog eens een ondergister en een bovengister tegelijk doen.

MO

Maar ga je nu brouwen in die garage, komen er ook waterleidingen?

RobinB

Hey, Caspar!
Welkom terug! :)

Succes met bouwen!
Je hebt nu al 2 vergistingskoelkasten? Dan zou ik er inderdaad gewoon een opslagkoelkast bij zetten.
12 grC vind ik een fijne drinktemperatuur, dus zal je meestal moeten koelen. :)

Raymond293

Als je de ruimte hebt zou ik ook voor een koelcel gaan. Zijn tweedehands voor een leuke prijs te koop en scheelt je een hoop geklus en getob.
Als je het zelf wilt doen kan je met PIR platen een leuke geisoleerde ruimte maken, maar je moet zelf het frame maken.
Voor koeling kan je een insteekmodule koeling gebruiken. Ook die zijn tweedehands wel te vinden :)

Succes!

John

Citaat van: 12345 op 08-08-2012  23:30 uElke kast kun je met 50 watt verwarmen en de Liebherrs hebben voldoende koelcapaciteit voor een hete zomer.

Wat zouden onze koelkasten in de winter doen als de omgevingstemperatuur bij menig hobbybrouwer in de brouwerij onder de 10 graden komt? Zou extra isoleren te doen zijn? Of zou dat te weinig helpen? Ik zit te dubben of ik mijn gist/koelkasten (3 stuks inmiddels) in mijn veredelde garage zal gaan zetten of dat in ieder geval 1 ervan een sta-in-de-weg zal blijven in mijn bijkeuken. . .

RobinB

Ik moet wel iets bijverwarmen in de winter, vooral zoeen als de afgelopen. :)

John

Bedoel IN je kast of buiten je kast? Denk dat koeler dus zonder vriesvak gebruikt kan worden maar denk dat verwarmingslampen veel werk zullen krijgen. Kan eea niet helemaal doorgronden...

Caspar

Citaat van: MO op 08-08-2012  23:57 uMaar ga je nu brouwen in die garage, komen er ook waterleidingen?

Yes, waterleidingen liggen er al (warm / koud).

Jullie hebben wel gelijk... koelen in een koelkast is veruit de eenvoudigste optie, ook qua klussen. Ik ga eerst maar eens kijken of ik iets betaalbaars kan vinden.

To be continued...

Caspar


Herman

Ik zou gaan voor een gewone koelkast, zonder vriesvak. Voor het invriezen van hop kun je beter een klein apart vriezertje reserveren. Je kunt een koelvriescombinatie niet apart aansturen, als je dus op temperatuur stuurt, doet de vriezer het gedurende koele perioden niet.


Caspar

Dit is ook een gewone koelkast... Ik heb een vriezertje voor mijn hop, maar ik probeer niet al te veel voorraad te hebben vanwege kwaliteitsverlies.

Qua verwarming hoor ik (gloei)lampen.. kan een 50W lamp een koelkast warm genoeg houden in de winter, of kan je beter een verwarmingskabel van 200W o.i.d. gebruiken?

Herman

Citaat van: Caspar op 09-08-2012  14:31 uDit is ook een gewone koelkast... Ik heb een vriezertje voor mijn hop, maar ik probeer niet al te veel voorraad te hebben vanwege kwaliteitsverlies.
Ik zag koel-vries combinatie staan in je link. Ik denk dat als je hop koopt vlak na de oogst en deze invriest, je minder kwaliteitsverlies hebt dan bij kopen in de winkel. Daar ligt het niet in de vriezer...

RobinB

Citaat van: John op 09-08-2012  09:32 uBedoel IN je kast of buiten je kast?

In uiteraard, buiten is irrelevant voor je bier erin. ;D
Het viel mij reuze mee, heb slechts 20 W verwarming of iets dergelijks.

John

Ging mij in die context vooral om de werking van de koelkast. Ik heb in de kast 2 lampen van 60 watt in serie dus dat zal dan wel toereikend zijn lijkt me. Hoewel de garage erg koud is in de winter. We gaan het zien.

hansm

Citaat van: Caspar op 09-08-2012  12:52 uWat dachten jullie van deze??

http://www.modern.nl/winkel/productinfo/Default.aspx?Prodid=000000000000444686&assortiment=9537&utm_campaign=tribalsea&gclid=CLzQo52w2rECFYOJDgod6jgAmw

Ik heb een Indesit SAN300 (zonder vriesvak) voor iets meer dan € 250. Voldoet uitstekend.
Totale hoogte is 150 cm, maar hogere modellen zijn er ook.

Caspar

Ik denk dat de SIAA de SAN vervangt qua typenr... Er zijn meerdere hobbybrouwers die de SIAA 12 als opslag gebruiken, handig om het formaat te checken ;) .



hansm

Citaat van: Caspar op 10-08-2012  10:27 uIk denk dat de SIAA de SAN vervangt ...

Zou best kunnen. Ze lijken in ieder geval heel erg op elkaar ;)

harry

Pas wel op met vriezers in onverwarmde ruimtes. Sommige hebben een thermostaat die de vriezer uitschakeld bij omgevingstemperaturen onder de 5 graden Celsius ivm. bescherming van de compressor. Het vriesgedeelte zal dan ontdooien met mogelijk vervelende gevolgen.

Henielma

Die indesit ziet er goed uit en ook nog nieuw. Voor de vergisting heb ik 1 hoge Indesit en mij valt op dat die geweldig goed koelt. Niet zo relevant voor jou doel maar het lijkt me een goed en niet te duur type. En mocht die te klein zijn of je wil twee verschillende temperaturen dan kan je er nog een 2e naast zetten.

Als je naar een bouwmarkt spullen gaat halen ben je ook zo honderden euro's kwijt en dan moet je nog zelf aan de slag. En het ziet er dan vast niet zo mooi uit dan zo'n gekochte koelkast.

Caspar

De grote koelkast is goedgekeurd door de thuis-commissie ;) . Ik ga hem binnenkort bestellen... Qua temperatuurregeling heb ik nu 2 UT-200's, maar op de grote koelkast ga ik een betere regeling zetten. Een "Chinees Alternatief" heb ik meerdere malen voorbij zien komen, hier ga ik me maar eens in verdiepen ;D .

Morgen rij ik even langs Brouwmarkt voor wat ingrediënten voor een simpele IPA met US05 om proef te draaien! 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.