Joehoe, ik ben eindelijk verhuisd! Na weken heen en weer slepen, klussen en geregel ben ik eindelijk gesetteld in mijn nieuwe woning. Ondanks dat er behoorlijk wat zooi (o.a. schuttingdelen) in mijn garage ligt wil ik wel aanstalte gaan maken met het inrichten van de brouwerij.
Het idee was om de garage te gaan isoleren... maar dit idee hebben we niet doorgevoerd. De garage is niet betrokken bij de woning en gezien de afmeting is het financiële waanzin om deze warm te stoken puur voor het vergisten van hobbybrouwsels (8 m x 2,8 m x > 3 m hoog (!) ). Naast mijn 2 brouwkoelkasten wil ik daarom een royale geïsoleerde klimaatkast gaan bouwen... die ik in het najaar en in de winter bijverwarmd kan worden. De kast ga ik gebruiken voor vergisting en het bewaren van mijn voorraad.
De kast zal een beetje lijken op die van jtdaling... ik zat te denken aan een afmeting van 1,6 m x 0,8 m x 1,2 m hoog. Het moet een houten frame worden, met een solide isolatie van Rockwool o.i.d.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17822.msg261039.html#msg261039Qua verwarming zijn er meerdere opties, ik kan zelfs mijn olie-kacheltje in de kast plaatsen... maar qua koeling ben ik er nog niet helemaal uit. Zijn er mensen met ervaringen of ideeën? Ik heb nog een thermo-elektrisch koelkastje over om bij te koelen, maar ik verwacht niet dat de capaciteit voldoende is. Let wel: het gaat om bij koelen naar bovengistende temperaturen in de zomer, ondergisters hou ik wel in mijn koelkasten.
Ik hoop dat jullie wat brain dumps hebben... zoals sommige wel weten ben ik meer een brouwer dan een bouwer

.
Groet Caspar
PS: Hopelijk volgt er snel een recept vanuit mijn kant van een te brouwen Pale Ale of IPA... de voorraad is 0,0!