Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SG berekenen/alcoholgehalte  (gelezen 189875 keer)

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Re: BrouwHulp Eroica
« Reactie #225 Gepost op: 10-02-2020 16:09 u »
Heb een vraagje over de berekening van het alcohol percentage, want volgens mij klopt deze niet?

Ik heb een RIS gebrouwen met een begin SG van 1.091. Het eind SG is, alhoewel lager dan verwacht, gestopt op 1.031. BrouwHulp heeft gezegd dat wanneer ik een eind SG van 1.023 zou halen het alcohol percentage 8,9% was, en wanneer het 1.031 is het percentage 7,9% was.
Alleen als ik (1.091-1.031)*0.136 doe kom ik al uit op 8.16% wat het bier nu is, dit zit er toch 0.3% naast. Zelfs met een berekening met een factor aan de hand van de hoogte van het start SG kom ik hoger uit. bron: https://www.wortketel.nl/index.php/bierbrouwcursus/berekenen-alcoholpercentage

Zit BrouwHulp er nu naast of doe ik zelf iets fout? Ik hoor graag! :biersmile:

Deze formules zijn allemaal verschillend, en zijn allemaal slechts benaderingen of 'schattingen'. In BrouwHulp wordt een andere formule gebruikt als die jij hebt gebruikt.

Voorbeeld:
(91-31) * 0.136 = 8.16
(91-31) * 0.131= 7.86 afgerond 7.9 (BrouwHulp gebruikt overigens nog weer een andere formule. Ik geef deze slechts als voorbeeld.)

Dus BrouwHulp zit er niet naast en jij doet ook niks verkeerd. 0.3% is geen significant verschil bij zo'n benadering.

Als je precies wilt weten hoeveel alcohol er in je bier zit moet je het in een laboratorium laten analyseren.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #226 Gepost op: 10-02-2020 16:10 u »
En inderdaad: de alcohol tgv de bottelsuiker is in deze formules ook niet meegenomen.
Tel daar ongeveer 0,3 tot 0,5 % voor.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #227 Gepost op: 10-02-2020 18:46 u »
Heb een vraagje over de berekening van het alcohol percentage, want volgens mij klopt deze niet?

Ik heb een RIS gebrouwen met een begin SG van 1.091. Het eind SG is, alhoewel lager dan verwacht, gestopt op 1.031. BrouwHulp heeft gezegd dat wanneer ik een eind SG van 1.023 zou halen het alcohol percentage 8,9% was, en wanneer het 1.031 is het percentage 7,9% was.
Alleen als ik (1.091-1.031)*0.136 doe kom ik al uit op 8.16% wat het bier nu is, dit zit er toch 0.3% naast. Zelfs met een berekening met een factor aan de hand van de hoogte van het start SG kom ik hoger uit. bron: https://www.wortketel.nl/index.php/bierbrouwcursus/berekenen-alcoholpercentage

Ik kom met het refractometer tooltje op 7.8%
Dat zit dus dicht bij de berekening in BrouwHulp. De handformule is een grove benadering. Die factor 0.136 is ook nog een beetje afhankelijk van begin SG-eind SG, de hoeveelheid gistgroei (minder alcohol) etc.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #228 Gepost op: 10-02-2020 19:14 u »
Dit is de formule die in BrouwHulp zit, die zou daar een beetje rekening mee houden.

Function ABVol(OG : Double; FG : Double) : Double;
begin
  Result:= 0;
  if (4.749804 - FG) <> 0 then
    Result:= 486.8693 * (OG - FG) / (4.749804 - FG);
end;

Dit is ook een benadering, maar vermoedelijk iets nauwkeuriger dan de formule zoals BasVO gebruikt, en die in omloop is met vermeningvuldigingsfactoren variŽrend van 0.131 tot 0.136.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #229 Gepost op: 10-02-2020 20:07 u »
De refractometertool gebruikt een combinatie van omzettingsfactor suiker naar alcohol (0.484 volgens balling), aanname voor eiwitpercentage in oplossing, gecombineerd met SG formule voor een mengsel van suiker, eiwit en alcohol. Daar komt het volgende plaatje uit, dus inderdaad een niet lineaire grafiek.

k1 is daarbij 1/factor
Je ziet dat k1 varieert tussen ca 6.7 (factor=0.149) en 7.3 (factor=0.14)
voor meer details zie Rekenen aan bier boekwerk_V2_2018.pdf
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/boekwerk_rekenen_aan_bier

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #230 Gepost op: 10-02-2020 20:35 u »
Dit is de forumule die in BrouwHulp zit, die zou daar een beetje rekening mee houden.

Function ABVol(OG : Double; FG : Double) : Double;
begin
  Result:= 0;
  if (4.749804 - FG) <> 0 then
    Result:= 486.8693 * (OG - FG) / (4.749804 - FG);
end;

Dit is ook een benadering, maar vermoedelijk iets nauwkeuriger dan de formule zoals BasVO gebruikt, en die in omloop is met vermeningvuldigingsfactoren variŽrend van 0.131 tot 0.136.
als ik dat plaatje plot met SVG aanname=78% dan krijg je hetvolgende:

Die curve heeft toch een andere vorm dan ik bereken via de refractometertool.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: BrouwHulp Eroica
« Reactie #231 Gepost op: 10-02-2020 21:45 u »
Heb een vraagje over de berekening van het alcoholpercentage, want volgens mij klopt deze niet?

Omdat er een uitgebreid (oud) topic bestaat over de vraag hoe het alcoholgehalte berekend dient te worden heb ik het bericht en de daarop volgende berichten afgesplitst en samengevoegd met het bestaande topic.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #232 Gepost op: 11-02-2020 18:36 u »
Deze formules zijn allemaal verschillend, en zijn allemaal slechts benaderingen of 'schattingen'. In BrouwHulp wordt een andere formule gebruikt als die jij hebt gebruikt.

Voorbeeld:
(91-31) * 0.136 = 8.16
(91-31) * 0.131= 7.86 afgerond 7.9 (BrouwHulp gebruikt overigens nog weer een andere formule. Ik geef deze slechts als voorbeeld.)

Dus BrouwHulp zit er niet naast en jij doet ook niks verkeerd. 0.3% is geen significant verschil bij zo'n benadering.

Als je precies wilt weten hoeveel alcohol er in je bier zit moet je het in een laboratorium laten analyseren.

Kon het topic even niet meer vinden, maar bedankt voor je uitleg. Zal het voortaan wel even zelf narekenen.