Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwketel elektrisch  (gelezen 11827 keer)

Offline DaanV

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hoppy days
    • Catering, workshops en evenementen
Brouwketel elektrisch
« Gepost op: 07-08-2012 17:12 u »
Goede middag,

Ik ben met een maat een grote brouwketel aan het bouwen, het gaat hier
om een oude melk ketel, geheel van rvs.
We willen onderin een filter maken en daaronder drie of vier verwarmingselementen in de ketel zelf.

Welke minpunten zijn er verbonden aan het direct verwarmen met een elektronisch verwarmingselement?

De mout en hop zal de elementen nooit aan raken.

Groeten Daan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: Brouwketel elektrisch
« Reactie #1 Gepost op: 07-08-2012 17:31 u »
Dit idee komt in verschillende vormen regelmatig voorbij in het forum.
Het grote nadeel is dat het wort onder het filter wordt verwarmd maar deze warmte, door gebrek aan convectie, niet verder kwijt kan aan de maisch.
Het probleem zit niet in het elektrisch verwarmen maar in het verwarmen onder de filterplaat.

Bert

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #2 Gepost op: 07-08-2012 17:44 u »
Zitten de verwarmingselementen IN het wort?
Je hebt dan grote kans dat het wort aanbrandt aan de elementen. Ik weet dit uit eigen ervaring. :huilen:

Offline DaanV

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hoppy days
« Reactie #3 Gepost op: 09-08-2012 13:28 u »
Ok, bedankt voor de reacties.

Omdat het een 400 liter tank betreft wordt het met gas lastig(en duur),
We zitten nu te denken aan verwarming door middel van thermische olie onder
De tank te verwarmen (in een bak onder de tank), dit soort systemen worden meer gebruikt
In de voedselindustrie..

Zijn er nog andere opties?

We willen in de komende twee jaar deze ketel helemaal ombouwen tot brouwketel,
Met een scheef ook kijken we naar de braumeister, maar is toch een amder systeem dan
Wij willen bouwen.

We willen de ketel als maisch en kookketel gebruiken en hebben een prachtig filter,
Geheel op maat gemaakt, met verschillende maten(tussen de 1mm en 0.5 micron)

Lekker bezig dus maar het grootste knelpunt ligt bij het verwarmen.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #4 Gepost op: 09-08-2012 16:52 u »
Elementen in het wort hangen is geen punt als je het wort onder het filter wegzuigt en het boven het beslag weer terugvoert. Dan wordt het een RIMS

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #5 Gepost op: 09-08-2012 19:57 u »
Om je wort te verwarmen, en eventueel later te koken, kun je ook gebruik maken van een externe verwarming, een zgn "buitenkoker". Je pompt dan het wort vanonder het filter op de bodem van de ketel door de buitenkoker en laat het bovenop weer uitstromen. Omdat je niet op gas stookt kun je de ketel veel beter isoleren en daarmee besparen op de capaciteit van de buitenkoker. Als je een ťťnketel systeem wilt bouwen moet je wel iets bedenken om het wort na het uitfilteren op te vangen zodat je de ketel kunt legen en het wort gaan terugpompen en koken. Je komt dan snel tot de conclusie dat je beter met 2 ketels kunt werken. Tenzij je gebruik maakt van een extra mouthouder a la Speidel met boven en onder een filterplaat die je direct na het maischen eruit kunt tillen en laten uitlekken waardoor je in dezelfde ketel kunt koken.

Ik ben momenteel zelf met een kleiner 2 ketel systeem bezig waarbij zowel bij het maischen als het koken gebruik wordt gemaakt van een buitenkoker. Daarbij mik ik op 2 in serie geplaatste doorstroomverwarmingselementen van een vaatwasser van 2000 watt per stuk die ik op 2 aparte groepen plaats en apart kan schakelen en waardoor ik het wort pomp. Die elementen kosten maar een paar tientjes per stuk. Omdat ik ook de buitenkoker gebruik voor het koken heb ik een pomp op het oog die een vloeistoftemperatuur van 121 graden Celscius kan hebben. Dus feitelijk een RIMS + kookketel en een gedeelde buitenkoker.   

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 09-08-2012 20:40 u »
Wel een beetje uitkijken met de temperatuur in zo'n buitenkoker. De enzymen kunnen niet tegen hoge temperaturen. Als het wort te heet wordt, kan dat ten koste gaan van de omzetting, dus van de vergistbaarheid van het wort.

Offline JAVAL

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 09-08-2012 21:20 u »
Hansm,
dat neem ik zo van je aan. Maar qua constructie heeft een buitenkoker voordelen t.o.v. een direct in het wort hangend verwarmingselement, of een directe gasgestookte ketel. De buitenkoker die ik bedoel is een RVS buis van 3 Š 4 cm doorsnee, van binnen volkomen glad, waardoor het wort gepompt wordt stroomt en waaromheen een zwaar verwarmingselement is gewikkeld. het wort komt dus niet in directe aanraking met het element maar met een verhitte RVS buis die overigens wel zeer heet wordt. En met de pompsnelheid kun je goed regelen hoe snel het wort door de doorstroomheater loopt en hoeveel hitteoverdracht er plaatsvindt.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 09-08-2012 21:28 u »
... qua constructie heeft een buitenkoker voordelen t.o.v. een direct in het wort hangend verwarmingselement ...

Dat ben ik met je eens :biersmile:

Met zo'n buitenkoker moet je er voor zorgen dat het wort er niet heel heet uitkomt. Enzymen degenereren niet abrupt allemaal tegelijk, maar hoe hoger de temperatuur en hoe langer op die temperatuur hoe sneller het gaat. Dus zou eigenlijk de uitstroomtemperatuur van het wort (uit de buitenkoker) moeten kunnen sturen.

[edit] Iets te snel, ik zie nu dat je de pompsnelheid regelt. Ik neem aan dat je dan ook de uitstroomtemperatuur meet [/edit]

Offline JAVAL

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 09-08-2012 22:04 u »
Klopt, bedoeling is instroom- en uitstroomtemperatuur, alles verder voorlopig handmatig geregeld. Al was het alleen maar om in het begin de verwarmingscapaciteit te kunnen meten en de installatie te fine-tunen. Ik heb me overigens steeds verbaasd, als ik aan het koken ben direct op de gasbrander, dat de temperatuur van het wort op de bodem (niet de bodem zelf) niet hoger is dan 100 graden terwijl de gasvlam, die er van gescheiden is door een RVS ketelbodem van een mm., iets van 400 graden is. Zal wel natuurkundig te verklaren zijn, maar toch...
Jaap

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 09-08-2012 22:12 u »
Ik heb me overigens steeds verbaasd, als ik aan het koken ben direct op de gasbrander, dat de temperatuur van het wort op de bodem (niet de bodem zelf) niet hoger is dan 100 graden terwijl de gasvlam, die er van gescheiden is door een RVS ketelbodem van een mm., iets van 400 graden is. Zal wel natuurkundig te verklaren zijn, maar toch...

Dat is vrij simpel. Water kan niet warmer worden (bij 1 bar) dan 100 graden. Nu is er het een en ander opgelost dus de temperatuur zal een graadje of zo hoger zijn, maar warmer wordt het niet. De extra warmte zet water om in stoom en de stoombellen worden afgevoerd. Stoom kan wel warmer zijn dan 100 graden.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 10-08-2012 11:38 u »
Dat is vrij simpel. Water kan niet warmer worden (bij 1 bar) dan 100 graden. Nu is er het een en ander opgelost dus de temperatuur zal een graadje of zo hoger zijn, maar warmer wordt het niet. De extra warmte zet water om in stoom en de stoombellen worden afgevoerd. Stoom kan wel warmer zijn dan 100 graden.
Het verschijnsel 'koken' verklaard! :)

Offline JAVAL

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 10-08-2012 11:55 u »
Als het kokend wort op de bodem max 100 graden is, en de gasvlam is 400 graden, dan wordt toch de buitenzijde van de ketelbodem ook een paar honderd graden? Kan het dan zo zijn dat de buitenzijde van de ketelbodem zeg 300 graden is en de binnenzijde 100 graden? Of is de binnenzijde ook 300 graden en vindt er voortdurend een warmteoverdracht plaats naar het wort die vervolgens vliegensvlug opstijgt en plaats maakt voor de koelere wort die vervolgens weer verder opgewarmd wordt?
Jaap

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 10-08-2012 12:04 u »
Als de kokende wort op de bodem max 100 graden is, en de gasvlam is 400 graden, dan wordt toch de buitenzijde van de ketelbodem ook een paar honderd graden? Kan het dan zo zijn dat de buitenzijde van de ketelbodem zeg 300 graden is en de binnenzijde 100 graden? Of is de binnenzijde ook 300 graden en vindt er voortdurend een warmteoverdracht plaats naar het wort die vervolgens vliegensvlug opstijgt en plaats maakt voor de koelere wort die vervolgens weer verder opgewarmd wordt?
Jaap
Warmte heeft altijd de neiging op te stijgen. Dat doet warme lucht in de woning, en warm water in de kookpot. Warmte stijgt, hieruit volgt dat koude daalt.

Offline bvalkema

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 10-08-2012 12:31 u »
Het is zelfs zo, dat je in een papieren bakje water kan koken op een brander :)

Offline JAVAL

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 10-08-2012 13:24 u »
Dat vind ik een heel toepasselijk filmpje, dat betekent dat daar waar het vat en de vloeistof elkaar raken een min of meer homogene temperatuur ontstaat. Het vat neemt de temperatuur van de vloeistof aan, ongeacht het feit dat er een vlam van misschien wel 400 graden onder zit! Dank voor dit inzicht!
Jaap

Offline DaanV

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hoppy days
« Reactie #16 Gepost op: 10-08-2012 14:42 u »
Dat filmpje is wel heel gaaf!

Hier heb ik een link naar een foto van de tank waar het over gaat. De diameter is 75 cm,
En ze is 103 cm lang(weegt 90 kilo)
http://s568.photobucket.com/albums/ss129/DaanV10/?action=view§t=bbf93679.jpg&evt=user_media_share

We gaan de tank verticaal neerzetten, bovenkant er vanaf slijpen en gebruiken als "deksel"
Daar komt ook een schoorsteen aan, en een manier om de deksel te kantelen om te kunnen
Storten e.d.

Misschien is het handiger om er een kleinere maischketel bij te zoeken..
Of zou het makkelijker zijn er een filterkuip bij te maken?
Maar eerst deze in orde maken:)

Is het eigenlijk mogelijk om een 50 liter recept 1 op 1 op te schalen naar let's say 300 liter?
(ingrediŽnten x6..)

Bottelen wordt ook nog lachen..

in ieder geval bedankt voor de bijdrage!
Misschien blijft het wel het makkelijkst om op gas te brouwen..

Offline JAVAL

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 10-08-2012 14:51 u »
Beste Daan,
Er is een oud Hollands spreekwoord: bezint eer ge begint, daar zijn we als Hollanders altijd aardig mee uit gekomen. Ik zou eerst nog veel info verzamelen over brouwsystemen, goed nadenken, dan een plan maken. En zet dat plan maar weer op dit forum, dan krijg je genoeg feedback om verder mee te kunnen. Denk na over verwarmen (waarmee, capaciteit), isoleren, filteren, roeren, pompen, koken, koelen, vergisten, enz. enz. Er zullen veel forumleden zijn die jouw verrichtingen met interesse zullen volgen en je daarmee helpen!
Jaap

Offline DaanV

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hoppy days
« Reactie #18 Gepost op: 10-08-2012 23:58 u »
Bedankt voor je reactie. We zijn niet van plan er binnen afzienbare tijd in te gaan brouwen. We willen echt tijd steken in het bouwen van een mooi, goed doordacht systeem.

Wel willen we zo veel mogelijk zelf maken.

We hebben verschillende opties voor de verwarming, we moeten de voors en tegens tegen elkaar afwegen en een keuze maken. Zitten nu te denken aan verhitting dmv thermische olie, elektrisch(niet in de ketel zelf of Good old fashioned gas..

Voor het filteren willen we een filterkuip maken, 150 of 200 liter.
We hebben hele mooie filterdoeken van rvs, die we daarvoor willen gebruiken.

Voor het roeren zitten we te denken aan een horizontale "propeller" aangedreven door een beton menger, of horeca staafmixer(hele grote, 1,20 lang) we hebben al een pomp gezien die veilig is om etenswaren door heen te pompen, maar willen het grootste deel dmv zwaartekracht laten stromen.

Voor de vergisting willen we grote kunststof tonnen gebruiken, maar het liefst gaan we op zoek naar een vergelijkbare ketel als dat we nu hebben.

Koelsysteem hebben we het nog niet over gehad..
Ik zat zelf te denken aan een koperen/rvs spiraal door een ton met koud water, weet alleen niet of dat lang genoeg koud blijft om goed te koelen..

Alle adviezen zijn van harte welkom!:)

Groeten Daan

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #19 Gepost op: 11-08-2012 10:51 u »
We willen echt tijd steken in het bouwen van een mooi, goed doordacht systeem.

Het mooiste en best doordachte onderdeel van je gehele installatie is een gecontrolleerde gist(koel)kast.
Dat heeft het meeste invloed op je resultaat.

Hoe je aan het wort komt maakt verder niet uit zolang je een beetje de "big-NoNo!!'s" omzeild:
- aanbranden
- oxidatie
- ongeschikt materiaal (PVC slang)
- niet/slecht te reinigen constructies

Dan komt het wel goed!
2 simpele pannen met een hevelfilter is dus net zo goed als een volledig geautomatiseerde HERMS. Uiteraard mag je die HERMS gaan maken, maar je proeft er niks van terug in je bieren.

Zelfde voor een schijven schrootmolen en een walsenmolen, daartussen proef je ook geen verschil.
Als jullie 120 l gaan brouwen, ben je echter met een walsenmolen wel veel eerder klaar met schroten, dat dan weer wel. :)

Keep it simple! :duimop:

Offline DaanV

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hoppy days
« Reactie #20 Gepost op: 11-08-2012 17:47 u »
Die gistkast klinkt interessant, daar ga ik eens wat meer over opzoeken,
Thanks!

We willen in principe zo min mogelijk (elektrische) systemen gebruiken,
Ik had het over het bouwen van een systeem, maar daar bedoelde ik meer
Mee te zeggen dat we de brouw opstelling gaan bouwen, waar we nu 50 liter per
Keer brouwen, komen we nog wel weg met de middelen die we hebben,
Op moment dat we daadwerkelijk 400 liter gaan brouwen wordt dat lastig hŤhŤ.

Ben er pas een maand of twee geleden achter gekomen dat kunststof een klein beetje
Luchtdoorlatend is en daardoor dus eigenlijk niet zo geschikt voor de vergisting..

Vandaar dat we op zoek willen naar een zelfde rvs ketel als dat we nu hebben,
Misschien is het wel mogelijk een soort thermische deken te kopen die zowel kan verwarmen
Als koelen, of is dat te simpel gedacht?

Genoeg ideeŽn dus:)

Groeten Daan