Gist mengen?

Gestart door Superbeun, 03-08-2012 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Superbeun

Ik loop al een tijdje met de vraag of je ook meerdere gistsoorten kunt mengen.
Bij het samenstellen van een recept combineren we moutsoorten om een bepaalde smaak te krijgen.
Echter de gebruikte gist bepaalt ook voor een groot gedeelte de smaak.
Is er iemand die zijn bier wel eens heeft vergist met 2 of meerdere soorten gist?  :gistsmile:


segtom

Gaat perfect. Je moet het boek yeast er maar eens op naslaan. Er staat in hoe je het kan aanpakken met verschillende stammen.

Wat ik mij meen te herinneren:

2 stammen in het begin van de gisting om van beide de smaakprofielen te kunnen profiteren.

1 voor hoofdgisting en 1 bij doen bij nagisting om hogere vergisting te krijgen.


toon van den broek

Hallo Segtom/Superbeun,

Het is inderdaad op allerlei manieren mogelijk om met meerdere gisten te werken in één bier.
Bijvoorbeeld hoofd- en nagisting met een gist en een andere bottelgist.
Of verschillende gistingen na elkaar bijvoorbeeld bij de gemengde gisting van VlaamsBruin: eerst een 'gewone' gisting en daarna een melkzuregisting.
Of menggisten van verschillende stammen die tegelijk actief zijn bij de vergisting.
Of hele complexe vergistingen die je ziet bij bv de lambiekgisting (spontaan).

Maar het wordt er niet makkelijker op om deze gistingen uit te voeren, want je hebt met nog meer factoren rekening te houden dan bij een gewone gisting met maar één giststam.

Wat ook een goede mogelijkheid is: verschillende brouwsels -met verschillende gisten gemaakt mengen (steken) tot de smaak die je het meeste bevalt.

Er zijn dus eindeloze mogelijkheden, maar het wordt er zeker ingewikkelder van. Niet om mee te beginnen dus.

Groetjes, Toon.
 

BierHenk

Citaat van: segtom op 03-08-2012  17:29 ugaat perfect ,  je moet het boek yeast er maar eens op naslaan . er staat in hoe je het kan aanpakken met verschillende stammen.

wat ik mij meen te herinneren:

2 stammen in het begin van de gisting om van beide de smaakprofielen te kunnen profiteren.

1 voor hoofdgisting en 1 bij doen bij nagisting om hogere vergisting te krijgen
Je krijgt alleen de gist van de hoofdvergisting er niet uit. Daar hebben wij de middelen niet voor. Dus de na- en/of hergisting zal per defenitie met 2 of meer gisten verlopen. Naan het resultaat is het gis(s)(t)en.

RobinB

Je kunt het uiteraard altijd doen, maar meestal is het toch 1 gist die de boventoon voert.

De-Geert

Het kan wel voordelen hebben, bijvoorbeeld als een bepaalde gist moeilijk uitgist. Dan kan je door 2 stammen te gebruiken smaak en goede uitgisting combineren. White labs heeft dat heel lang (misschien nog steeds?) voor een bepaalde saison stam van hun geadviseerd.
Daarom maken zij ook blends, volgens mij doet Wyeast dat niet (behalve Roeselare en Lambiek-blends, maar dat zijn niet alleen gisten).


Albertus

Citaat van: De-Geert op 04-08-2012  09:21 uvolgens mij doet Wyeast dat niet (behalve Roeselare en Lambiek-blends, maar dat zijn niet alleen gisten).

Wyeast maakt de 3056 - Bavarian Wheat Blend, twee giststammen.

Bert

Jacques

Giststammen mengen kan natuurlijk altijd.

Het probleem is dat je niet weet welke gist de overhand heeft gehad. Daarnaast kan het mengsel bij een iets andere temperatuur anders van samenstelling worden. Iedere gist heeft een optimale temperatuur. Een beetje warmer of kouder kan er voor zorgen dat de ene of de ander gist gaat overheersen.

Maar het is wel leuk om het eens te doen. Zelf heb ik het ook een paar keer gedaan.Het laatst zo'n jaar geleden.

RobinB

Citaat van: Jacques op 04-08-2012  11:58 uHet probleem is dat je niet weet welke gist de overhand heeft gehad. Daarnaast kan het mengsel bij een iets andere temperatuur anders van samenstelling worden. Iedere gist heeft een optimale temperatuur. Een beetje warmer of kouder kan er voor zorgen dat de ene of de ander gist gaat overheersen.

Dat maakt je "gist" ook onbetrouwbaar/onvoorspelbaar bij hergebruik en/of bij gebruik in een ander bier. :)

Superbeun

Citaat van: Jacques op 04-08-2012  11:58 uMaar het is wel leuk om het eens te doen. Zelf heb ik het ook een paar keer gedaan.Het laatst zo'n jaar geleden.
Lijkt mij ook een leuk om eens te proberen.
Hoe was de smaak, merkte je hier wat van ?

De-Geert

Citaat van: Albertus op 04-08-2012  09:32 uWyeast maakt de 3056 - Bavarian Wheat Blend, twee giststammen.

Bert
Ah, dan toch. :)


De-Geert

Citaat van: RobinB op 04-08-2012  12:25 uDat maakt je "gist" ook onbetrouwbaar/onvoorspelbaar bij hergebruik en/of bij gebruik in een ander bier. :)
Och, is dat zo erg? Het gemiddelde hobbywort is nou ook niet echt een constante factor, fermentatiecondities ook niet. Het "reproduceerbaarheids-argument" wordt naar mijn mening iets te vaak gebruikt.
Daarnaast, als je 2 individuele starters maakt, valt dat best te reproduceren.


Jacques

Citaat van: Superbeun op 04-08-2012  14:13 uLijkt mij ook een leuk om eens te proberen.
Hoe was de smaak, merkte je hier wat van ?

Ik proefde dat beide gisten invloed hadden gehad op de smaak.

RobinB

Citaat van: De-Geert op 04-08-2012  14:24 uOch, is dat zo erg? Het gemiddelde hobbywort is nou ook niet echt een constante factor, fermentatiecondities ook niet. Het "reproduceerbaarheids-argument" wordt naar mijn mening iets te vaak gebruikt.
Daarnaast, als je 2 individuele starters maakt, valt dat best te reproduceren.

Nee, niks is erg natuurlijk in een hobby. ;)
Ik gaf slechts de beperkingen aan voor hergebruik vd gist(slurry). Is niet bedoeld om iemand tegen te houden, slechts een waarschuwing om teleurstelling te voorkomen.

Met altijd 2 aparte starters omzeil je dat.

Met verschillende bieren en vergistingstemperaturen kan het wel zo zijn dat een combinatie een ander resultaat geeft dan je verwacht had obv een eerder bier. Ook niet erg, maar wat moeilijker om op te anticiperen. Elk nieuw recept vereist dan eerst een of meer proefbrouwsels.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.