Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mulders cider  (gelezen 22287 keer)

Offline Ko

• Senior lid
  • Land: nl
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
Re: Mulders cider
« Reactie #50 Gepost op: 03-09-2010 13:10 u »
Ik heb nog steeds niet gebotteld (ben verhuisd en heb nog niet genoeg lege flesjes) Maar ik denk dat ik dan ook 3,8 tot 4 gram de liter ga toevoegen. Volgend weekend of het weekend er op ga ik pas bottelen.... Hopelijk heeft dit geen slechte invloed op de smaak. Het ligt nu alweer 2 weken in de koelkast te wachten.

gr. Ko

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #51 Gepost op: 03-09-2010 14:25 u »
Ik ga dit jaar weer cider maken maar vorig jaar bleek dat 6 g/L suiker duidelijk te weinig was. Ik ga dit jaar 8 g/L gebruiken. Cider was wel uitvergist tot 1000.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #52 Gepost op: 03-09-2010 16:02 u »
Ik ga dit jaar weer cider maken maar vorig jaar bleek dat 6 g/L suiker duidelijk te weinig was. Ik ga dit jaar 8 g/L gebruiken. Cider was wel uitvergist tot 1000.
Ik heb uiteindelijk een duvel gist gebruikt, ik denk dat hij ook wel droog is.  Misschien dat ik nog wat suiker ga toevoegen..

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 03-09-2010 23:19 u »
Met druivensap heb ik wel vaker bubbeltjeswijn gemaakt, de ervaring daarmee zegt dat je ongeveer dubbel zoveel bottelsuiker nodig hebt dan met bier.

Ik heb maar één keer hetzelfde gedaan met appelsap en dat gaf allemaal spuiters (daar kan best iets anders fout zijn gegaan) maar met de nodige slagen om de arm kan het waarschijnlijk prima met 10 gram suiker de liter.

Waarom wijngisten zoveel meer suiker nodig hebben dan biergisten weet ik niet.

Muldermans: Als je wilt bottelen met extra appelsap moet je ongeveer net zoveel appelsap toevoegen dat je ongeveer 10 gram suiker per liter hebt.

Als mijn geheugen me niet bedriegt bevat gewoon druivensap uit de winkel ongeveer 120 gram suiker per liter (als je dat op SG baseerd).
Nogmaals met appelsap kan het allemaal heel anders zijn, maar ongeveer 10% van het volume als 'bottel appelsap' zou het moeten zijn.
(Dus op 5 liter wijn gooi je 0,5 liter appelsap als bottelsuiker.)

(Op de verpakking staat misschien hoeveel gram suikers er per 100 gram inzitten, probleem is je weet niets van de vergistbaarheid van die suikers.)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #54 Gepost op: 06-09-2010 20:45 u »
(Op de verpakking staat misschien hoeveel gram suikers er per 100 gram inzitten, probleem is je weet niets van de vergistbaarheid van die suikers.)

Lijkt me (praktisch) allemaal vergistbaar.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #55 Gepost op: 06-08-2012 17:05 u »
Iemand nog een geslaagde poging gewaagd om een lekkere cider te maken want de vrouw is de laatste tijd verzot op Magners.

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #56 Gepost op: 06-08-2012 17:35 u »
Na dit experiment ben ik verhuisd en heb nog geen cider weer gemaakt. Misschien deze week eens doen... Was wel een leuk ding :D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #57 Gepost op: 07-08-2012 12:53 u »
Ik maak nu drie jaar cider, dit jaar gaat de vierde keer worden als de appeloogst van mijn familie (12 bomen of zo) goed is. We maken op een avond appelsap met een sapcentrifuge, ik gooi er zonder verdere bewerking of toevoegingen meteen een champagne gist op, een keertje overhevelen en afvullen met 10 g/L suiker. Zo maak ik hele droge, redelijk zure ciders. Vorig jaar met perensap, dat was minder lekker; perensap bevat veel minder zuur dan appels.

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 07-08-2012 13:11 u »
En dan in een houten vat MO?
Zat net op de Brouwland site te kijken en daar stond een Wyeast gist op voor cider.
Heb ook nog ergens gelezen dat een bepaald merk appelsap (weet ff niet meer welke) er zeer geschikt voor was omdat er ook onvergistbare suikers in zaten zodat hij niet zo droog werd.
Maar het leukste is natuurlijk zelf appels persen.

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 07-08-2012 13:16 u »
Helder moment: Fruitbest appelsap.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 07-08-2012 21:23 u »
een champagne gist op,  Zo maak ik hele droge, redelijk zure ciders.

Dat is ook mijn ervaring met appelsap en champagnegist...
Vind dat niet zo lekker eigenlijk.

Met de Wyeast 1084 was het al een stuk minder droog, lekkerder!
Ik ga het ook nog eens proberen met de Brewferm Malic, die breekt appelzuur voor 50% af.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #61 Gepost op: 07-08-2012 21:54 u »
Ik had gisteren nog een commerciële cider die 'dry' had moeten zijn en die door tienermeisjes vast heel lekker gevonden zou zijn. Juk wat zoet. Zuur en wrang is ook niet fijn maar het zoetje zou wat mij betreft heel beperkt moeten zijn. En dat is wellicht lastig omdat een gist, eenmaal bezig, makkelijk al de suikers opsnoept.
Kent iemand Mangers?

Ik heb een oud brits cider-maak-boekje ('traditional beer and cider making', 1984) en daarin staat dat een 50/50 mix van zoete en bittere appels een goed eindresultaat zou moeten opleveren.

Als je appelsap koopt om te gebruiken als basis zou ik sap zonder conserveringsmiddel kopen... Flevosap bv. De laatste keer heb ik dat vergist met Belgian Ardennes 3522 en dat leverde een droog, beetje zurig/trekkend resultaat. Maar toch lekker bevonden door menig niet-bierdrinkend familie lid (m/v).

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 07-08-2012 22:10 u »
Kent iemand Mangers?

Je bedoelt Magners?
Is (hier) gewoon te koop in de supermarkt.
Vind ik wel lekker, klein brettje erin  :biersmile:

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #63 Gepost op: 08-08-2012 20:12 u »
Ja, Magners. Hier in Wageningen soms van de tap, bij de Zaaier.

Tags: