Fusten afvullen met gefiltreerd bier onder CO2

Gestart door Huib, 17-01-2005 21:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huib

Beste bierbrouwers,
Ik vul vaak bier in fusten af maar hier voeg ik dan 3g suiker/liter toe om t bier te verzadigen met koolzuur. Hierdoor heb je altijd gist in je bier. Ik zou graag helder bier willen schenken. Weet iemand een filtersysteem waarmee je fusten met voldoende koolzuur kan afvullen?
Groeten, Brouwmeester ZuiP

Edgar

Je kunt je gelagerd bier vullen, vat koelen en op druk zetten met CO2, en af en toe schudden/bewegen. Er lost dan geleidelijk koolzuurgas op in je bier, tot de ingestelde druk. Dat duurt een paar dagen. Je bier is helder omdat je geen nagisting op vat hebt. Het werkt goed, heb ik me later vertellen door iemand die dat vaak deed.

Overigens deed hij dat met van die frisdrankvaten, die voor gas en vloeistof aparte aansluitingen hebben. Hoe dat gaat met gewone biervaten weet ik niet. Het lijkt me lastiger, maar niet onmogelijk.

willems

Hallo Edgar,

Mag ik je er op wijzen dat als je bier zo behandeld je het moet pasturiseren om het kunnen te bewaren.
Wij hebben ooit flessen zo afgevuld en deze 2 maanden bewaard, was niet meer te drinken een hele smaak verandering.
Dus als je het bier ommiddelijk op drinkt kan het geen kwaad maar als je het nog wilt bewaren dan is dit geen goed alternatief

Groeten
Bart

Edgar

Dat is waar Bart, in feite moet je je vat dan behandelen als een aangeslagen vat. Zo deed deze brouwer dat ook. Met dat verschil dat de meeste vaten in café's en dergelijke niet gekoeld staan, en dit wel. De houdbaarheid hangt dan natuurlijk nog wel af van de sterkte van het bier.

Overigens lijkt het me niet onmogelijk om het gas 'steriel' gefilterd toe te voegen, maar ik heb daar geen ervaring mee en het lijkt me ook nogal omslachtig.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.