Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hallo!  (gelezen 4048 keer)

Offline Wapstra

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Hallo!
« Gepost op: 01-08-2012 19:27 u »
Hallo,

Mijn naam is Tim en na een hele lange tijd twijfelen/informatie op doen heb ik toch besloten om binnenkort mijn brouwmaterialen te gaan bestellen en te gaan beginnen met zelf bier te gaan brouwen :) (vanzelfsprekend..!)
Op het moment woon ik samen met mijn vriendin in Boxtel, ben 21 jaar oud en werk op een kinderboerderij in Oisterwijk!

Hopelijk wordt mijn verblijf hier op het forum een goede!

Groet, Tim

Ps. En alvast een klein vraagje, zou ik in dit topic een kleine opsomming mogen maken van de materialen die ik zou willen bestellen :)?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Hallo!
« Reactie #1 Gepost op: 01-08-2012 19:47 u »
Welkom Tim. Een goede keus om zelf bier te gaan brouwen.

Op dit forum zul je voldoende hulp aantreffen. Als je meer hulp nodig hebt kun je ook altijd kijken of er brouwers bij jou in de buurt wonen (ledenkaart) of ga eens kijken bij een bierbrouwvereniging. In Oss kun je bijvoorbeeld bij het MTG terecht.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 01-08-2012 19:50 u »
Ps. En alvast een klein vraagje, zou ik in dit topic een kleine opsomming mogen maken van de materialen die ik zou willen bestellen :)?

Hoi Tim, welkom!
Op de hoofdsite (dus zonder /forum) staat een cursus voor beginners. Daar staat ook vermeld wat je allemaal nodig hebt en waarvoor. :)

Offline Wapstra

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 01-08-2012 19:54 u »
Bedankt voor de reacties! En dankjewel voor de tip William, handig zo'n ledenkaart.

@RobinB

Ik had deze gids gevonden en al meerdere malen doorgelezen (denk ook dat u deze bedoeld ?):

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Alleen er stond dus dat je ongeveer op €150 zou uitkomen, alleen het is bij mij al gauw €240 geworden, vandaar dat ik vroeg of iemand het eventjes na kon kijken :)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 01-08-2012 19:59 u »
Ik bedoelde deze site:
http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html
Onder: "Het materiaal dat we nodig hebben"
:)

Al kan eea wel goedkoper.

Offline Wapstra

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 01-08-2012 20:20 u »
Ah zo! Alleen hier staan dan wel weer hele andere materialen op dan bij de andere gids. Maar ligt dat dan aan dat het ene blikbrouw is en het andere..'standaard'? (Sorry, heb er nog niet zo veel verstand van ;) )

Mijn voorkeur gaat voor nu wel uit naar de blikbrouw gids, als ik de twee verschillende bekijk. Het andere lijkt me voor nu een beetje té grote uitdaging :). Er staan overigens wel een aantal handige links bij het kopje van materiaal dat we nodig hebben!

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 01-08-2012 20:35 u »
Ff kijken, als keukenbrouwer heb je nodig (minimaal):
- pan (bijv emaile 27 L, € 45)
- Schrootmolen (schijven, € 55)
- vergistingsemmer incl waterslot (€ 7)
- Zelf te maken hevelfilter (€ 10)
- Zelf te maken spiraalkoeler (€ 25)
- digitale thermometer (€ 7)
- hydrometer (€ 10)
- hevel (€ 5-15)
- 3 m siliconenslang (€ 16,50)
Totaal ca € 200

Dat is het dan wel zo'n beetje voor de basics.
De eerstvolgend aan te bevelen investering is een gistkoelkast incl verwarming en temperatuur controller (€ 75-100).

Van daaruit kan je eigenlijk alleen nog uitbreiden in kwantiteit, niet in kwaliteit. :)

Offline Wapstra

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 01-08-2012 20:39 u »
Ff kijken, als keukenbrouwer heb je nodig (minimaal):
- pan (bijv emaile 27 L, € 45)
- Schrootmolen (schijven, € 55)
- vergistingsemmer incl waterslot (€ 7)
- Zelf te maken hevelfilter (€ 10)
- digitale thermometer (€ 7)
- hydrometer (€ 10)
- hevel (€ 5-15)
- 3 m siliconenslang (€ 16,50)
Totaal ca € 200

Dat is het dan wel zo'n beetje voor de basics.
De eerstvolgend aan te bevelen investering is een gistkoelkast incl verwarming en temperatuur controller (€ 75-100).

Van daaruit kan je eigenlijk alleen nog uitbreiden in kwantiteit, niet in kwaliteit. :)

Op die manier klinkt het wel al een stuk aantrekkelijker vergeleken met de geschatte prijzen in de gids :)! Bedankt voor de info (en moeite ;) )! Eens tijd om er nog even goed over na te denken!

Offline cpmb

• Vol lid
  • Van Blik tot Volledig mout
« Reactie #8 Gepost op: 02-08-2012 12:18 u »

Ik ben toevallig laatst bij de lokale bouwmarkt geweest en daar hadden ze 5 m flexibel koper voor 35,-- euro hangen. Nu heb ik ergens gelezen dat je ongeveer 10-15 meter nodig dus dan kom je al snel op 70 tot 100 euro uit.. en dan heb je nog geen slang en aansluitingen :(

Dus 25,-- euro is wel erg goedkoop.. of heb je nog een tip om dat koper ergens goedkoper te halen ???

Back ontopic ;)

Welkom Wapstra in de wondere wereld die bierbrouwen heet :) zelf net begonnen (blik) maar nu al verslaafd en plannen aan het maken voor vervolg stappen ;)

Offline 30cl

• Senior lid
  • Ja, lekker!
« Reactie #9 Gepost op: 02-08-2012 13:24 u »
Hoi en welkom!

Voor een pan gewoon ff Marktplaats inde gaten houden. Er staan regelmatig goede pannen op zoals:
http://link.marktplaats.nl/581861882

Wel even controleren of het emaillen aan de binnenzijde van de pan onbeschadigd is.

Groet,

Offline Wapstra

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 02-08-2012 16:57 u »
Bedankt voor het verwelkomen :) voel me in ieder geval 'thuis'! en dankjewel voor de tip 30cl!

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 02-08-2012 19:31 u »
Dus 25,-- euro is wel erg goedkoop.. of heb je nog een tip om dat koper ergens goedkoper te halen ???

In mijn tijd, 2006, was 5 m op rol € 25 bij de Hornbach, vandaar.
Ik had mijn eerste dompelkoeler van 1 zo'n rol gemaakt, werkte prima.
Tuinslang erop geschoven en koelen die hap!

Tags: beginner