Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Meer hop, meer smaak  (gelezen 12797 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Übung macht den Meister
Meer hop, meer smaak
« Gepost op: 31-07-2012 11:28 u »
Ik zie de reclame van Brand bier vaak voorbij komen met de slogan; Meer hop, betekent meer smaak. Nu zal dat vast wel kloppen. Maar ik kan me voorstellen dat dat maar tot op zeker hoogte op gaat.
Hoeveel hop kun je eigenlijk toevoegen aan een brouwsel zodat de smaak wel sterker/voller wordt maar nog niet hinderlijk is? En geldt dit dan alleen voor aromahop?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Meer hop, meer smaak
« Reactie #1 Gepost op: 31-07-2012 11:30 u »
Meer hop, meer smaak is marketing nonsens. Meer hop maakt een bier bitterder. Een goed bier cq een goed recept gaat uit van balans tussen gist, mout en hop. Bij meer hop kun je vaak ook wat meer body in het bier brengen (middels mout/gist/maischschema).

Een 100 IBU Brand pils is niet te zuipen (veel te bitter) dus meer hop kan ook betekenen vies bier.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 31-07-2012 11:34 u »
Natuurlijk is dat marketing praat. Las hier nog ergens een topic over de gemaakte fouten in reclames. maar ik vroeg me gewoon af waar de grenzen liggen van het toevoegen van bitterheid aan een brouwsel als deze stelling enigszins op zou gaan.
Zou het bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat ze alleen aromahop gebruiken om hun stelling zo 'waar' te laten zijn.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #3 Gepost op: 31-07-2012 12:33 u »
Hierbij mijn duit in het zakje,

Hoewel het zeker marketing betreft, is het punt van de Brand brouwerij volgens mij dat hun pils met de meeste hop van alle grote pilsmerken wordt gebrouwen. Marketing is niet altijd het werk van de duivel, zoals het vaak wel wordt afgespiegeld. Door de toename van frisdranken is de smaak in NL (en de rest van Europ) enorm 'verzoet'.

Veel commerciële brouwers zijn met deze 'verzoeting' meegegaan door minder hop te gaan gebruiken, of zoetere biertjes te produceren (met tragisch dieptepunt de tsunami van rosébieren die sinds een paar jaar ons land overspoeld. Brand biedt hier verzet tegen door zich juist te afficheren met een (relatief) stevig gehopt (lees bitter) pilsje. De marketing van Brand zou je in dit opzicht kunnen zien als een vorm van smaak-pedagogiek. De consument is niet alwetend, en moet smaak leren waarderen.

In dit opzicht kan ik de marketingstrategie van Brand alleen maar waarderen. Het is wellicht zelfs een nobel initiatief om de biercultuur in Nederland te promoten.

Wat betreft maximaal hopgebruik:

Uiteindelijk draait alles natuurlijk om balans. Een stevige Double IPA heeft doorgaans ook een stevige moutbasis. Vaak worden er ook cara-mouten gebruikt om een zoete tegenhanger te bieden voor alle bitterheid. Vervolgens maakt het ook nog een groot verschil hoe de hop is gebruikt. Late aromagiften dragen weinig bij aan bitterheid, maar geven het bier (zoals de naam al doet vermoeden) een hoparoma. Droog- of koudhoppen levert zelfs (vrijwel) geen bitterheidsaandeel meer.

Wat de juiste balans is, blijft een heel persoonlijk iets. Daarbij komt dat je smaak veranderd door wat je zoal proeft. Toen ik mijn eerste Punk IPA dronk vond ik deze eigenlijk te heftig. Maar inmiddels heb ik veel meer verschillende stevig ge(dry)hopte bieren gedronken en is de Punk IPA eigenlijk een relatief 'flauw' biertje geworden (Blijft natuurlijk nog steeds een discussie dat de 'oude' Punk van 6% veel hoppiger was dan de 'nieuwe' van 5,6%).

Al bij al is het dus een (persoonlijke) kwestie van smaak.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 31-07-2012 12:41 u »
Meer hop hoeft natuurlijk niet altijd meer bitterheid te betekenen. Als hop aan het eind van het koken wordt toegevoegd, wordt het bier niet bitterder, maar krijgt wel veel meer hopsmaak en -geur. Maar ook dat zal niet altijd betekenen dat een bier lekkerder wordt.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 31-07-2012 14:04 u »

Meer hop hoeft natuurlijk niet altijd meer bitterheid te betekenen. Als hop aan het eind van het koken wordt toegevoegd, wordt het bier niet bitterder, maar krijgt wel veel meer hopsmaak en -geur. Maar ook dat zal niet altijd betekenen dat een bier lekkerder wordt.

Komt dat niet overeen met mijn tweede punt?

Vervolgens maakt het ook nog een groot verschil hoe de hop is gebruikt. Late aromagiften dragen weinig bij aan bitterheid, maar geven het bier (zoals de naam al doet vermoeden) een hoparoma. Droog- of koudhoppen levert zelfs (vrijwel) geen bitterheidsaandeel meer.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 31-07-2012 14:46 u »
Komt dat niet overeen met mijn tweede punt?

Klopt, maar ik reageerde eigenlijk op MO. Gezien jouw reactie was dat inderdaad overbodig.

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
« Reactie #7 Gepost op: 31-07-2012 16:37 u »
Proef je het dan ook in, in Brand tov andere pils?

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 31-07-2012 16:46 u »
Proef je het dan ook in, in Brand tov andere pils?

Pils is volgens mij één van de lastigst te onderscheiden soorten bier (binnen de soort). Maar ik geloof dat ik het verschil tussen Brand en bijvoorbeeld Amstel, Heineken, Jupiler of een Stella Artois wel zou kunnen proeven. Maar makkelijk zal het niet zijn. Het verschil tussen een Amstel en een Heineken lijkt of een Jupiler en een Stella lijkt me al veel moeilijker.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 31-07-2012 17:30 u »
Qua hoppigheid kun je toch wel globaal stellen dat de Heineken, Amstel en dergelijke bieren vrij weinig gehopt zijn. Grolsch, Brand, en met name de Duitse pilseners zijn dat meer (in wisselende mate, dat wel). Ook de zoetheid maskeert de hop, of andersom, zo je wil.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 31-07-2012 18:16 u »
Het maximum qua IBU's ligt op ca. 100, dit ivm de oplosbaarheid van iso-alfazuur in water.
Meer hoparoma door meer hop kan natuurlijk wel, al gaat dat voor brand pils niet echt op.

Waar de grens ligt qua hoparoma tolerantie is persoonlijk, daarbij kan een grotere hopdosis ook smaakafwijkingen geven. Het bier kan bijvoorbeeld erg tannineus samentrekkend worden, dat wordt in de regel niet als aangenaam ervaren.
De (oude?) Brewdog punk IPA is een goed voorbeeld van dat laatste.

Offline sander_123

• Vol lid
  • RDWHAHB
    • vandeStreek bier
« Reactie #11 Gepost op: 31-07-2012 21:17 u »

Deze is misschien wel handig in deze discussie (bron: Heineken)

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #12 Gepost op: 31-07-2012 21:42 u »
Grolsch, [...] (in wisselende mate, dat wel).

Bewust verkeerd geciteerd,
maar had vorige week en paar beugels die volgens mij de 5 nog niet haalden :(

s7.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 31-07-2012 22:09 u »
Bewust verkeerd geciteerd,
maar had vorige week en paar beugels die volgens mij de 5 nog niet haalden :(

s7.

5 wat, IBU?
Had je misschien een Grolsch blond te pakken?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 31-07-2012 22:15 u »

Deze is misschien wel handig in deze discussie (bron: Heineken)
Leuk schema. Wel frapant dat Brand zegt het meeste hop te gebruiken en Grolsch een hoger EBU heeft.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 31-07-2012 22:19 u »
Kan best toch?
Niet alle hop is bitterhop... ;)

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #16 Gepost op: 31-07-2012 22:29 u »
5 wat, IBU?
Had je misschien een Grolsch blond te pakken?

ja, 5 IBU en zeker geen blond.

s7.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 31-07-2012 22:58 u »
Raar, vast iets mis gegaan?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 31-07-2012 23:57 u »
Meer hop, meer smaak is marketing nonsens. Meer hop maakt een bier bitterder.

Deze uitspraak zou ik graag willen nuanceren.
Zo'n 10 jaar geleden heb ik bij de KaH St Lieven te Gent op een ochtend bieren geproefd waarbij fragmenten van hopextracten waren toegevoegd. Het verrassende was te ontdekken dat niet zo zeer de bitterheid toenam maar vooral de volmondigheid. Sinds die tijd ben ik wat anders tegen hop gaan kijken dan in het verleden. Ik gebruik daarom graag wat meer (aroma)hop in mijn bieren. Bijkomend voordeel is ook dat de schuimhoudbaarheid ook beter wordt als je wat meer hop gebruikt. Hop is veel meer dan alleen bitterheid. Wat dat betreft is de reclame van Brand geen nonsens.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 01-08-2012 07:10 u »
Maar komt de vollere hopsmaak van Brand dan alleen van de Saaz af denk je?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 01-08-2012 11:20 u »
Maar komt de vollere hopsmaak van Brand dan alleen van de Saaz af denk je?

Ik denk het niet. Bijna alle brouwerijen gebruiken meerdere hopvariëteiten.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 01-08-2012 12:23 u »
Ik denk het niet. Bijna alle brouwerijen gebruiken meerdere hopvariëteiten.
Oh oke.
Kwam er gisteren toevallig bij uit en alhoewel het niet de meest betrouwbare bron is stond er bij elk bier alleen Saaz:
Pils Weizen Up enz.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 01-08-2012 13:36 u »
Oh oke.
Kwam er gisteren toevallig bij uit en alhoewel het niet de meest betrouwbare bron is stond er bij elk bier alleen Saaz:
Pils Weizen Up enz.

Wikipedia is niet altijd betrouwbaar.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 01-08-2012 13:41 u »

Hopgeur: Amstel - JA

?? Die is mij tot nog toe ontgaan vrees ik.

Leuk schema. Wel frapant dat Brand zegt het meeste hop te gebruiken en Grolsch een hoger EBU heeft.

Grolsch heeft een sterke bittere smaak zonder hoparoma. Door bijvoorbeeld een hop met een hoog % alpha zuren lang mee te koken met het wort heb je niet zo heel veel hop nodig om een hoge bitterheid te verkrijgen.

Om een sterk hoparoma te krijgen (zoals bij Brand) heb je naar verhouding meer hop nodig. Saaz hop (die Brand bijvoorbeeld gebruikt) hebben vaak een erg laag % alfazuren, en dragen daardoor dus ook weinig bij aan de EBU.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 01-08-2012 13:45 u »
Van de site van Brand:

Citaat
Het volledig volmout gebrouwen pils van Brand kenmerkt zich door de perfecte balans tussen haar hopbitterheid en hoparoma. Dit komt doordat Brand twee keer in haar brouwproces hop toevoegt aan het bier. Aan het begin, voor de kenmerkende hopbitterheid, en aan het eind van het brouwproces voor het kenmerkende bitteraroma van het bier.

Okay, dit is wel marketing gewouwel  ;) Dan kan je ook net zo goed verkondigen dat je bier dorstlessend is omdat het met water is gebrouwen  :biersmile:

Tags: