Kölsch gist 2565

Gestart door 12345, 30-07-2012 14:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

De activator Kölsch 2565 heeft een "matige" flocculentie. Dat zal wel betekenen dat het niet makkelijk neerslaat. Nou daar kan ik van meepraten want ik had de starter bij 4 ºC laten bezinken en dat zag er na ca 60 uur goed uit. Dus ik de volgende dag brouwen. Ik had het wort al in het gistvat, pakte de starter en zag toen dat er bovenin een nóg helderdere laag aan het ontstaan was. Shit. Maar wat moest ik doen? Voorzichtig zo'n 70% afgeheveld maar ik vreesde dat ik toch net de mooiste gist aan het weggooien was. En waarschijnlijk was dat ook zo. Deze gist had niet 72 uur maar bijv. 5 dagen moeten staan.

En zo geschiedde het dat de vergisting na een week of zo begon te slepen. Het bubbelde en het bubbelde maar door. Nu, na 1 maand is het vrijwel afgelopen en de SG gezakt van 1051 naar 1010 dus een vergistingsgraad van dik 80% terwijl die eigenlijk tussen de 72 en de 77% zou moeten zijn. Verder smaakt het spul net wat te zuur (hoewel ik bier met tarwe erin al gauw wat zurig vindt smaken, er zit 15% in) dus ik vrees dat ik ook nog eens een infectie te pakken heb. Ook smaakt het spul nogal naar appels.

Morgen toch maar bottelen. Mijn (eenmalige) ervaring is dat die zure smaak mettertijd wat minder wordt.

Erg leerzaam allemaal, zullen we maar zeggen.   ;)

Raymond293

Ik heb ook troebele ervaringen met deze gist. Na een tijdje in de fles werd hij wel mooi helder, maar dat duurde wel een paar weken.
De zure smaak herken ik niet in deze gist, en de appeltjes al helemaal niet. Misschien toch een kleine infectie te pakken helaas :(

RobinB

Misschien wat calciumchloride toevoegen aan je starter?
(voorkomt gebrekkige flocculentie door calciumgebrek)
Weet niet wat voor water je hebt... Kan me herinneren dat jij vaker met gebrekkige flocculentie te maken hebt gehad (oa. Brigand)

Medium klinkt in mijn oren toch wat enthousiaster dan jij omschrijft. :)

12345

Dank voor jullie reacties. Ja, de gist zou MATIG flocculent zijn dus dan valt het vies tegen dat hij na 3 hele dagen nog steeds niet op de bodem ligt. Kan ik dat verhelpen met wat CaCl2  Heb je ook een idee hoeveel gr/liter starter*? Want inderdaad, ook de Brigandgist deed destijds moeilijk terwijl die toch ook al niet berucht is om zijn oerslechte flocculentie.

Raymond, die appelsmaak proefde ik vandaag al niet meer. Smaak is iets raars, geloof ik. En nu geloof ik ook dat het spul zo ver is doorgegist omdat ik een ander bier in mijn gistkast wilde laten vergisten en het vat met Kölsch maar gewoon in de kamer heb neergezet in de hoop dat het na een paar dagen wel klaar zou zijn, maar ja, het duurde nog bijna 2 weken en daar was het op het laatst 24 ºC. Of het echt besmet is, weet ik niet, over een paar dagen nog maar eens proeven.

Ik vermoed 0,1 gr/liter...


Ach, en vandaag vind ik het wel weer meevallen met dat zuur... de pH ~ 6 dus dat likt me ook niet zo heel zuur.

RobinB

Een pH van 6 is zelfs heel hoog voor (jong-)bier! :o
Volgens BrouwVisie zou de ideale watersamenstelling 50-70 mg/L
Ideale concentraties mbt flocculentie heb zo niet bij de hand.

EBC

Een starter die in drie dagen volledig neerslaat komt zelden voor en dan alleen bij zeer flocculente gisten.

De 2562 is een stofgist die minstens een week nodig heeft. Juist die gisten gaan ver door, zoals ook bij jou. Prima toch?

Starters maak je RUIM een week van te voren.

En vooral geen spulletjes toevoegen aan je starter om flocculeren te bevorderen, nergens voor nodig.

12345

Dank je EBC, dat wist ik nog niet. Ik dacht dat 3 dagen al getuigde van een grote innerlijke rust mijnerzijds. Over toevoegingen zal ik maar liever zwijgen en hopelijk jij en RobinB ook.  :groots: Het ging toch net weer goed tussen jullie?

RobinB

Is het ooit mis geweest?

Ik zou dr wel een experimentje aan wagen als ik er last van had, gelukkig heb ik dat niet.
Een week bezinken vind ik lang, maar heb de 2565 nog niet gehad.

12345

Ik schatte 5 dagen aan de hand van wat ik zag.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.