Drooghop los in het vat/CCT

Gestart door NewLine, 27-07-2012 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Normaal gezien drooghop ik altijd met hopzakjes in mijn CCT. Ik zit momenteel echter zonder hopzakjes, en overweeg om de hop dan maar los in de CCT te werpen.
Ik bottel met zo een draaibaar pijpje uit het midden van de CCT. Gaat dat lukken icm de hop? Of ga ik toch nog maar beter langs Brouwland voor zakjes?

12345

Citaat van: NewLine op 27-07-2012  16:15 uNormaal gezien drooghop ik altijd met hopzakjes in mijn CCT. Ik zit momenteel echter zonder hopzakjes, en overweeg om de hop dan maar los in de CCT te werpen.
Ik bottel met zo een draaibaar pijpje uit het midden van de CCT. Gaat dat lukken icm de hop? Of ga ik toch nog maar beter langs Brouwland voor zakjes?

Als je de hop los in een vat gooit en je laat daarna aflopen via een kraan of een hevel, dan zal de hop heel snel de zaak verstoppen. En almaar weer opnieuw tot je helemaal gek wordt en de zaak het venster uit wilt werpen. Niet dat ikzelf dat ooit heb meegemaakt, helemaal niet want zo ben ik niet, maar een vriend van mij wel en daar gaat het nu net iets beter mee. Dus beter maar een hopzakje kopen en desnoods de hop in een schone zakdoek knopen. Succes!

hansm

Drooghoppen doe ik altijd met losse bellen in een mandfles. Bellen erin, bier erop laten lopen / hevelen en laten uitgisten / lageren.
De hopbellen drijven op het bier.

Nooit last van verstopte hevels bij het afvullen (al dan niet via een bottelemmer), maar ik hou voor de zekerheid wel altijd een tweede ontsmette hevel achter de hand.

Met pellets gaat dat niet, die zakken naar de bodem en dat wordt een zooitje. Die moeten in een hopzakje.

Bellen gewoon los in een CCT moet dus ook kunnen, maar een ontsmette reserve-hevel is misschien geen slecht idee  ;)

Albertus

Ik heb gekoudhopt in een CCT. Dat ging bij het bottelen wel goed maar de stukjes hop kwamen in de kogelkraan en zaten later in een ander brouwsel. Hetzelfde heb ik gehad met houtsnippers, brouwsels later kwamen er nog stukjes hout mee.
Het is verder niet zo erg, je ontsmet de boel toch wel, maar je wilt op die manier niet werken.
Tegenwoordig gebruik ik een groot rvs thee-ei van fijn gaas, bevalt uitstekend.

Bert

William

Citaat van: hansm op 27-07-2012  16:54 uMet pellets gaat dat niet, die zakken naar de bodem en dat wordt een zooitje. Die moeten in een hopzakje.

Dat gaat bij mij eigenlijk altijd goed. Ik hevel het jongbier met pellets van het sediment af door een stukje staalwolkrullen in het uiteinde van de hevel die in het jongbier staat te proppen. Soms dreigt ie verstopt te raken maar de hevel heen en weer bewegen is doorgaans voldoende.

12345

Citaat van: 12345 op 27-07-2012  16:26 uAls je de hop los in een vat gooit en je laat daarna aflopen via een kraan of een hevel, dan zal de hop heel snel de zaak verstoppen. En almaar weer opnieuw tot je helemaal gek wordt en de zaak het venster uit wilt werpen. Niet dat ikzelf dat ooit heb meegemaakt, helemaal niet want zo ben ik niet, maar een vriend van mij wel en daar gaat het nu net iets beter mee. Dus beter maar een hopzakje kopen en desnoods de hop in een schone zakdoek knopen. Succes!

Ik denk dat ik hier behoorlijk wat gas terug moet nemen. Hopbellen blijven drijven (dus daar heb je weinig last van) en zakken pas naar de bodem na het koken. Waarom, weet ik niet precies. Vanwege de eiwitten die eraan plakken? In elk geval: als ze eenmaal op de bodem liggen, zullen ze kraan of hevel verstoppen. Daarom heb ik een filter op de kraan geplaatst. Voor koudhoppen is dit dus niet nodig.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.