2.2 kW verwarmingselement voor nog geen 10 euro

Gestart door Jim, 21-07-2012 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

Kijk, nog geen 10 euro voor een verwarmingselement van 2200 W bij de Action ( waterkoker )
O-ring zit erbij. 3 van die dingen in ster aansluiten en je kan een kook ketel maken van 6.6 kW.
Het mooie is dat je hem gewoon kan aansluiten met een standaard euro stekker.

Eerst maar even kijken hoe ik dit mooi in een oud biervat kan maken.

JAVAL

Houd er wel rekening mee dat je, in een normale thuissituatie, een hoofdzekering hebt van 32 of 35 Ampere. En je kunt één element (9,5 A) maar op één groep schakelen (max 16 A, max ca. 3500 W). Dus voor 3 elementen heb je 3 vrije groepen nodig. Ik wens je oprecht succes met deze constructie, zie graag later hoe het geworden is!

Jim

Citaat van: JAVAL op 21-07-2012  11:40 uHoud er wel rekening mee dat je, in een normale thuissituatie, een hoofdzekering hebt van 32 of 35 Ampere. En je kunt één element (9,5 A) maar op één groep schakelen (max 16 A, max ca. 3500 W). Dus voor 3 elementen heb je 3 vrije groepen nodig. Ik wens je oprecht succes met deze constructie, zie graag later hoe het geworden is!

Het is de bedoeling om er misschien een 400 V installatie van te maken. Dan heb je automatisch
3 x 16 A.  Misschien dat ik er aan 1 genoeg heb voor mijn waterketel (HERMS) maar voor de kookketel. is het misschien wel lekker als ik er 2 of 3 in zet.

seed7

Citaat van: Jim op 21-07-2012  12:21 u[...]Misschien dat ik er aan 1 genoeg heb voor mijn waterketel ( HERMS ) [...]

Als je je ketel vanuit je warmwaterpunt vult (boiler/geyser etc) dan lijkt mee 1 element voldoende, helemaal als je de ketel ook nog goed isoleert.

s7.

12345

Precies zo'n element heb ik ook uit een waterkoker van de Mediamarkt gesloopt voor een tientje. Een paar vragen:

-In de waterkoker zit het ding door een stukje vlakke wand gemonteerd. Kun je hem ook door een gebogen ketelwand monteren? De siliconenring lijkt mij daarvoor te dun.

-In het ding zitten twee bimetalen beveiligingen. Een onder en een boven. Weet je al wat je daarmee moet?

-Het ding moet aan de buitenkant toch een ombouwing hebben voor de veiligheid? Hoe heb je dat opgelost? Kun je svp een foto sturen? Alvast bedankt.

Ik twijfel of ik deze zal nemen (voordeel: droogkookbeveiliging, nadelen: zie boven) of deze:
http://www.Brouwmarkt.nl/verwarmingselement-maischketel-220-volt-p-1924.html
Voordeel: is meteen klaar als hij erin zit, gat boren = klaar. Nadeel: geen droogkookbeveiliging.

Jim

Citaat van: 12345 op 09-10-2012  16:54 uPrecies zo'n element heb ik ook uit een waterkoker van de Mediamarkt gesloopt voor een tientje. Een paar vragen:

-In de waterkoker zit het ding door een stukje vlakke wand gemonteerd. Kun je hem ook door een gebogen ketelwand monteren? De siliconenring lijkt mij daarvoor te dun.
Klopt, ik heb hem zelf in de bodem van een biervat gemaakt.
Ben er achter gekomen dat dit niet cilinder vormig is, maar als een bal.
Hierbij heb je dan geen problemen..
Bij een cilinder vorm ( zijkant van een pan of vat ) zal dit niet werken.
Aan de ring zal het niet liggen, die buigt wel mee. maar het verwarmingselement en de achterkant waar de aansluiting op zit zijn vlak en massief en zal daardoor niet afdichten.
Wel heb ik de 3 schroeven iets in gekort omdat de dikte van mijn pan een stuk kleiner was dan die van de waterkoker.



Citaat van: 12345 op 09-10-2012  16:54 u-In het ding zitten twee bimetalen beveiligingen. Een onder en een boven. Weet je al wat je daarmee moet?
Het bimetaal wat tegen het  verwarmingselement aan zit is een droogkook beveiliging.
Deze kan je laten zitten, maar ik heb al een keer mee gemaakt dat er 1 element uit viel. dus moest ik het met 1 element minder doen. Deze kan je ook probleemloos weg halen.
Alleen niet droog koken dus ;)

De ander kan je zoizo weg halen. Deze zorgt ervoor dat het apparaat wordt uitgeschakeld als het water kookt.



Citaat van: 12345 op 09-10-2012  16:54 u-Het ding moet aan de buitenkant toch een ombouwing hebben voor de veiligheid? Hoe heb je dat opgelost? Kun je svp een foto sturen? Alvast bedankt.

Omdat ik de elementen aan de onderkant gemaakt heb, heb ik geen afscherming nodig.
Een gat in de tafel waar dan de stekker door kan doet voldoende.





Citaat van: 12345 op 09-10-2012  16:54 uIk twijfel of ik deze zal nemen (voordeel: droogkookbeveiliging, nadelen: zie boven) of deze:
http://www.Brouwmarkt.nl/verwarmingselement-maischketel-220-volt-p-1924.html
Voordeel: is meteen klaar als hij erin zit, gat boren = klaar. Nadeel: geen droogkookbeveiliging.

Ja, is een mooi elementje. Ikzelf had met 2 elementen van 2,2kw net te weinig om mijn watervat en maich vat snel genoeg te verwarmen. Heb er dus een 3e bij gezet. Dit was dankzij de geringe bouw-grote mogelijk. Nu weet ik niet precies hoe groot dit element is. Maar als je hem direct in je maich vat zet zal 2 kw misschien wel voldoende zijn.
Gr..

De WindMoaker

Beste Jim,

Hoe heb je het gat in het biervat geboord? RVS boort namelijk niet zo gemakkelijk.
Ik ben sinds kort begonnen met het maken van een maischketel van 30 L.

sw_reijnders

Gatenzaag zoeken/kopen met de juiste afmeting.
Verder op een heel laag toerental en icm snijolie en veel geduld rustig boren.

Of met een decoupeerzaag proberen.

Erwin Warners

Citaat van: De WindMoaker op 09-02-2018  17:01 uBeste Jim,

Hoe heb je het gat in het biervat geboord? RVS boort namelijk niet zo gemakkelijk.
Ik ben sinds kort begonnen met het maken van een maischketel van 30L

Ponsen gaat het best met een speciale pons voor RVS. Deze zijn wel erg prijzig ik heb het kunnen laten doen.
Je zou het kunnen proberen bij een bedrijf dat veel met RVS werkt.
Voor het boren in RVS moet je ook andere boren gebruiken, de hoek van de punt van de boor is anders.
Of er ook speciale gatenzagen voor zijn weet ik zo niet maar zou met niet verbazen

Pimmels

Met een pons voor aanrechtbladen van Ikea kan je 6 gaten maken en dan kan ie weg...
Vaak net genoeg!😉

Erwin Warners

Citaat van: Pimmels op 09-02-2018  20:52 uMet een pons voor aanrechtbladen van Ikea kan je 6 gaten maken en dan kan ie weg...
Vaak net genoeg!😉

Als die de juiste maat heeft is dat een prima optie want inderdaad daarna kun je hem wel weggooien want de kwaliteit is bagger waarschijnlijk.

Pimmels

Citaat van: Erwin Warners op 10-02-2018  04:44 uAls die de juiste maat heeft is dat een prima optie want inderdaad daarna kun je hem wel weggooien want de kwaliteit is bagger waarschijnlijk.
Kwaliteit valt erg mee als je er van uit gaat dat Ikea hem levert om één gat in één aanrecht te maken!😉
Kost ook niet veel trouwens....

Erwin Warners

Citaat van: Pimmels op 10-02-2018  08:22 uKwaliteit valt erg mee als je er van uit gaat dat Ikea hem levert om één gat in één aanrecht te maken!😉
Kost ook niet veel trouwens....

Dat versta ik dus onder bagger kwaliteit maar zo is nu eenmaal de hedendaagse weggooi cultuur.

De WindMoaker

Gisteren een grote gaten boor bij de Praxis gehaald (E. 24,=), en op een laag toerental twee gaten geboord. Deze gaat nog wel een paar jaar mee. 👍🏻
Dat ging heel gemakkelijk.
Daarna twee spiralen van twee verschillende waterkokers (Action) gemonteerd. Ee element van 1200 W en een van 2200 W.
Samen verwarmen ze de keten ±2 ºC/min tot 60 ºC, daarna gaat het wat langzamer. Na 50 min was het water aan de kook.



Neetje


Richard3


Knudde

Leuk idee, ik ben zelf ook zoekende naar elementen en beschik over een krachtstroom aansluiting. Mijn ketel is 60 liter en ik ga ze schakelen met een magneetschakelaar geschikt voor 3x20A (dik zat). Mijn primaire vraag ook hier is: koekt het niet aan. Ik pomp het wort rond met een pomp (ben nog zoekende) maar zie dit wel als een risico. Ook heb ik wat moeite met het uitrekenen van het geschikte vermogen. Mijn gevoel zegt (op basis van ervaring) dat ik rond de 6kw nodig heb. Dit omdat mijn huidige setup 2 kW is voor een 27 liter ketel en het prima doet maar wel iets sneller aan de kook mag zijn vind ik, zodoende 3x2 kW.

Ik hoor het graag.

Knudde



Zie foto's. 60 liter buitenvat en 45 liter binnenvat met filterbodem, alles van RVS, moet hem nog stalen en polijsten, is nu alleen gezuurd

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.