Plastic drukvat

Gestart door Maarten1984, 10-02-2018 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten1984

Goedemiddag,

In mijn youtube stream kwam een filmpje over een plastic drukvat voorbij. Hoewel het bottelen niet heel vervelend werk is is het over hevelen naar 1 vat toch een stuk sneller / makkelijker. Na wat google werk ben ik tot de conclusie gekomen dat ze dit vooral in de UK verkopen en bijna niet in Nederland (1 shop had een 9 L vat)



Op ebay kwam ik er wel wat meer tegen die uit de UK worden verscheept.

Wat is jullie ervaring met deze vaten?

Groet,

Maarten

Easywoods

Citaat van: Maarten1984 op 10-02-2018  16:29 uGoedemiddag,

In mijn youtube stream kwam een filmpje over een plastic drukvat voorbij. Hoewel het bottelen niet heel vervelend werk is is het over hevelen naar 1 vat toch een stuk sneller / makkelijker. Na wat google werk ben ik tot de conclusie gekomen dat ze dit vooral in de UK verkopen en bijna niet in Nederland(1 shop had een 9L vat)

Op ebay kwam ik er wel wat meer tegen die uit de UK worden verscheept.

Wat is jullie ervaring met deze vaten?

Groet,

Maarten

Geen ervaring mee maar heb de filmpjes ook gezien... Je kunt iets vergelijkbaars ook met een sodakeg tegen ongeveer dezelfde kosten. Ik zou dan voor RVS gaan ipv kunststof  :biersmile:

Easywoods

Citaat van: Easywoods op 10-02-2018  17:20 uGeen ervaring mee maar heb de filmpjes ook gezien... Je kunt iets vergelijkbaars ook met een sodakeg tegen ongeveer dezelfde kosten. Ik zou dan voor RVS gaan ipv kunststof  :biersmile:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=30932.0  :proost:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Maarten1984 op 10-02-2018  16:29 uNa wat google werk ben ik tot de conclusie gekomen dat ze dit vooral in de UK verkopen en bijna niet in Nederland (1 shop had een 9 L vat)
Ik heb 2 van soortgelijke vaten bij v/d Kooy, Jubbega gekocht.


Citaat van: Maarten1984 op 10-02-2018  16:29 uWat is jullie ervaring met deze vaten?

Uitstekend!
Bij het bottelen ongeveer net zoveel suiker toevoegen alsof je het in fles steekt.
Ik vul het vat vaak aan het einde van de gisting en voeg dan geen suiker toe.
Druk weg?
Weer wat suiker in water opkoken en 's avond heeft het vat alweer druk.
Het draait er nu gewoon op uit, dat gewoon komplete brouwsels het vat in gaan.
Soms wil ik nog wel een restje gaan bottelen, waarbij ik moet zeggen dat bier uit fles eigenlijk altijd lekkerder is dan uit vat.

Maarten1984

Citaat van: Easywoods op 10-02-2018  17:20 uGeen ervaring mee maar heb de filmpjes ook gezien... Je kunt iets vergelijkbaars ook met een sodakeg tegen ongeveer dezelfde kosten. Ik zou dan voor RVS gaan ipv kunststof  :biersmile:

Hmm wat noem jij ongeveer dezelfde kosten? Ik zie alleen maar sodakegs voor +90 euro en ik heb het idee dat ik er dan nog niet ben er zijn vast nog wel de nodige accessoires vereist om er gebruik van te kunnen maken.

Maarten1984

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 10-02-2018  20:16 uIk heb 2 van soortgelijke vaten bij v/d Kooy, Jubbega gekocht.

Uitstekend!
Bij het bottelen ongeveer net zoveel suiker toevoegen alsof je het in fles steekt.
Ik vul het vat vaak aan het einde van de gisting en voeg dan geen suiker toe.
Druk weg?
Weer wat suiker in water opkoken en 's avond heeft het vat alweer druk.
Het draait er nu gewoon op uit, dat gewoon komplete brouwsels het vat in gaan.
Soms wil ik nog wel een restje gaan bottelen, waarbij ik moet zeggen dat bier uit fles eigenlijk altijd lekkerder is dan uit vat.

Dank voor je ervaring. De vaten die jij hebt zijn inderdaad de 9 L vaten die ik had gezien. Verder heb ik geen andere leverancier kunnen vinden van een vergelijkbaar iets en helaas ook niet in groter formaat. 9 L is toch niet te klein als je Brewferm brouwt is het als snel boven de 10 L.

Easywoods

Citaat van: Maarten1984 op 11-02-2018  19:18 uHmm wat noem jij ongeveer dezelfde kosten? Ik zie alleen maar sodakegs voor +90 euro en ik heb het idee dat ik er dan nog niet ben er zijn vast nog wel de nodige accessoires vereist om er gebruik van te kunnen maken.

Toegegeven, het is een beetje appels met peren vergelijken maar een plastic vat met de mogelijkheid hem op druk te brengen met CO2 kost in je linkje omgerekend naar euro's 35,- versus een gebruikte sodakeg van bijvoorbeeld Candirect van 55,90. Bij de laatste heb je dan nog een plastic kraantje nodig van een paar euro bij AliExpress. Een CO2 charger is bij beiden niet inbegrepen en kost minder dan 20,-. Het prijsverschil is dan ongeveer 25,- maar daarvoor heb je dan geen last van het doorlaten van licht en zuurstof dat je met plastic wel hebt.  ;) :biersmile:

Maarten1984

Citaat van: Easywoods op 11-02-2018  22:49 uToegegeven, het is een beetje appels met peren vergelijken maar een plastic vat met de mogelijkheid hem op druk te brengen met CO2 kost in je linkje omgerekend naar euro's 35,- versus een gebruikte sodakeg van bijvoorbeeld Candirect van 55,90. Bij de laatste heb je dan nog een plastic kraantje nodig van een paar euro bij AliExpress. Een CO2 charger is bij beiden niet inbegrepen en kost minder dan 20,-. Het prijsverschil is dan ongeveer 25,- maar daarvoor heb je dan geen last van het doorlaten van licht en zuurstof dat je met plastic wel hebt.  ;) :biersmile:

Heb je een linkje voor mij waar ik ze kan vinden voor die prijs had al even gezocht maar kan ze helaas niet vinden!

Easywoods

Citaat van: Maarten1984 op 17-02-2018  10:09 uHeb je een linkje voor mij waar ik ze kan vinden voor die prijs had al even gezocht maar kan ze helaas niet vinden!

Ja hoor  ;) :biersmile:https://www.candirect.eu/Behaelter-Typ-Pepsi-Cola-Zubehoer

Maarten1984

Citaat van: Easywoods op 17-02-2018  13:02 uJa hoor  ;) :biersmile:https://www.candirect.eu/Behaelter-Typ-Pepsi-Cola-Zubehoer

Super dank je wel. Ik had al wel op die site gekeken maar kon eerst niet die van 55 euro vinden. Toch maar eens naar de opticien  :o 8)


Easywoods

Citaat van: Maarten1984 op 17-02-2018  18:44 uSuper dank je wel. Ik had al wel op die site gekeken maar kon eerst niet die van 55 euro vinden. Toch maar eens naar de opticien  :o 8)

Let er wel op dat de goedkoopste geen drukventiel heeft in het deksel, dat heeft een kunststof drukvat ook niet maar is wel makkelijk. Losse deksels zijn bij AliExpress altijd nog te bestellen voor weinig of je neemt een iets duurdere keg bij Candirect  :biersmile:

Maarten1984

Citaat van: Easywoods op 18-02-2018  05:04 uLet er wel op dat de goedkoopste geen drukventiel heeft in het deksel, dat heeft een kunststof drukvat ook niet maar is wel makkelijk. Losse deksels zijn bij AliExpress altijd nog te bestellen voor weinig of je neemt een iets duurdere keg bij Candirect  :biersmile:


Zo SodaKeg besteld! Kan daar mijn Brewferm Ambroix in zodra deze binnen is :)



Maarten1984

Zo Keg is al binnen! Eerst maar is grondig reining. Wat me opviel toen ik er water in had gedaan en door flink schudden het water bij het deksel kwam er wat langs de rubber ring naar buiten kwam lopen.


Is dit normaal omdat er geen druk onder de deksel zit of zou hij gelijk goed moeten afsluiten?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.