Is vloerverwarming slang ook geschikt voor voedingsmiddelen (bier)?

Gestart door Jim, 19-07-2012 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

Ik ben nog druk bezig met mijn HERMS.
Kranen en camlock koppelingen zijn onderweg, nu dus nadenken over de slangen.

Na het lezen van berichten op dit forum heb ik toch maar besloten om slangen te gaan gebruiken.
Siliconen slangen wordt door de meesten van jullie aangeraden.
Tja verder speuren en dan hoor je weer vaak dat de slangen erg soepel worden en dus kunnen gaan knikken. Oplossing: gewapende siliconen slang. Maar 20 Euro per meter is weer een beetje aan de hoge kant.

Nu had ik hier nog een paar meter vloerverwarmingslang liggen.
Maar is deze geschikt om verantwoord bier mee te brouwen?
Van welk materiaal is deze slang überhaupt gemaakt?
Ik heb het forum al een beetje zitten doorspitten, maar ben niets daarover tegen gekomen.

RobinB

Gebruik je slangen goed: hangend.
Dan knikken ze niet.

Als je het materiaal niet weet: niet gebruiken.
Koop gewoon siliconenslang à € 5,50/m bij vdKooy of elders! :)

Eventueel kan je stukjes gewapende tuinslang (grote diameter) buitenom je siliconenslang doen als ondersteuning. Of van die geribbelde slang zoals vd stofzuiger maar dan dunner (tuinafdeling bouwmarkt). Idem eromheen.

Maar indien goed toegepast, heb je die trucs niet nodig... :)

seed7

Citaat van: Jim op 19-07-2012  21:46 uVan welk materiaal is deze slang überhaupt gemaakt?

Meestal PE met een hogere temperatuurweerstand (b.v. deze), met een aluminium laagje of draadje zodat het met een metaaldetector op te sporen is. Foodsafe weet ik niet, van het zelfde materiaal worden ook kunststof waterleidingen gemaakt.

Op de buis die je hebt staan allerhande codes gedrukt, deze in google inkloppen en je kunt vinden wat het is.

s7.

koffie

Kunststof waterleidingen zou interessant zijn. deze zijn immers voedselgeschikt en kunnen hoge temperaturen aan (moet je er wel goedkoop aan kunnen komen).

BierHenk

Citaat van: koffie op 20-07-2012  08:48 uKunststof waterleidingen zou interessant zijn. deze zijn immers voedselgeschikt en kunnen hoge temperaturen aan (moet je er wel goedkoop aan kunnen komen).
Per rol van 5 meter heb ik ze ooit gekocht bij de Gamma. Die heeft het @#$%$#@$! niet meer, maar wellicht Hornbach? Polybutyleen heet het spul. Gebruik voor warm, koud water én cv. De rollen zijn niet zo duur, maar de koppelingen helaas wel.
Warmteservice heeft ook zoiets. Met alle beschikbare koppelingen en verlopen wellicht ook een alternatief voor de HERMS?
Voordelen tov koper: veel goedkoper!
Voordelen tov siliconenslang: knikt niet!

bvalkema

kunststof waterleidingen (let op dat je dan wel een versie neemt die geschikt is voor hoge temperaturen, bv Unipipe MLC) kan je gewoon per meter bestellen bij bijvoorbeeld Stopet.

Helaas zijn de versies geschikt voor heet water meestal vrij stug. Tyleen is niet echt geschikt voor warm water.

En daarnaast: wil je het netjes waterdicht houden, zit je waarschijnlijk vast aan de fittingen die bij het type leiding horen, en die zijn vrij duur...

BierHenk

Citaat van: bvalkema op 20-07-2012  09:25 ukunststof waterleidingen (let op dat je dan wel een versie neemt die geschikt is voor hoge temperaturen, bv Unipipe MLC) kan je gewoon per meter bestellen bij bijvoorbeeld Stopet.

Helaas zijn de versies geschikt voor heet water meestal vrij stug. Tyleen is niet echt geschikt voor warm water.

En daarnaast: wil je het netjes waterdicht houden, zit je waarschijnlijk vast aan de fittingen die bij het type leiding horen, en die zijn vrij duur...
Ik noemde per se geen tyleen. Daar wil ik nog geen koud water door laten lopen.

bvalkema

Gelukkig maar dat je in Griekenland woont, want Nederland ligt er vol mee

BierHenk

Citaat van: bvalkema op 20-07-2012  15:04 uGelukkig maar dat je in Griekenland woont, want Nederland ligt er vol mee
Griekenland ook. Nog wel bovengronds, ze zijn te beroerd om ze in te graven.
Maar fris vind ik het niet.

RobW

Citaat van: BierHenk op 20-07-2012  15:07 uGriekenland ook. Nog wel bovengronds, ze zijn te beroerd om ze in te graven.
Maar fris vind ik het niet.

Fris?

Moet je eens kijken wat er los komt van de binnen wanden als de druk er even af is geweest (hoofdnet). Je hebt dan echt donkerbruin water. Heb in het distributie net gewerkt en na afsluiting altijd zorgen dat je die narigheid er eerst via een brandkraan uitspoeld voordat je alle afsuiters weer openzet...

Sommige dingen wil je eigenlijk gewoon niet weten.

BierHenk

Iemand maakte er tyleen  van. Dat moet je niet gebruiken in je brouwinstallatie.
Ik bedoelde polybutyleen. Heel wat anders, Zie mijn eerdere posting met links.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.