Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gezocht: materiaal voor beginner (tegen vergoeding)  (gelezen 3728 keer)

Offline HJvK[nl]

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Gezocht: materiaal voor beginner (tegen vergoeding)
« Gepost op: 15-07-2012 22:07 u »
Beste allemaal!

Lang geleden dat ik hier gesignaleerd ben, en ik dacht laat ik er toch maar eens gewoon aan beginnen!
Dus voor degene die nog materiaal hebben liggen wat ze niet meer gebruiken stuur even een berichtje; denk hierbij aan schootmolens, gistingsflesjes, koelers, weckketels maar ook het kleiner materiaal. Dan zal ik proberen lekker goedkoop een setje bij elkaar te scharellen zodat ik toch maar een poging kan wagen op te starten in deze hobby.

Tegen vergoeding natuurlijk ;)

Alvast bedankt,

Harm-Jan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline George81

• Super lid
Re: Gezocht: materiaal voor beginner (tegen vergoeding)
« Reactie #1 Gepost op: 17-07-2012 22:58 u »
Waar woon je ergens?
Ik heb niks over maar kan wel een maischfilter voor je maken, mits je in de buurt woont.

Offline HJvK[nl]

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 18-07-2012 12:50 u »
Ik woon tegenwoordig in Hoek van Holland.
Ik heb trouwens via ed een schootmolen op de kop getikt en via marktplaats een ketel en warmtewisselaar (koeler).
Dus ik ben nog op zoek naar vergistingsmateriaal (bij voorkeur mandflessen) en kleingoed.

Even een kort vraagje: het vergisten doet men soms in de koelkast; bij welke temperaturen zoal? En is het mogelijk bij kamertemperatuur te vergisten?

Alvast bedankt

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #3 Gepost op: 18-07-2012 13:53 u »
Kamertemperatuur: alles zowat tussen 18- 22° is perfect voor de meeste bieren van hoge gisting.
Op voorwaarde dat temperatuur 's nachts niet te veel daalt, of overdag niet té warm wordt. Je kan gerust je gistvat isoleren met een deken, slaapzak  of zo.
Om te lageren kan je kamertemperatuur aanhouden, maar nog beter is wat koeler. Een kelder bijvoorbeeld, waar je rond de 15° of lager kan. Wordt je bier helderder en zuiverder qua smaak van.
Een koelkast ombouwen is niet zo moeilijk. Zoek eens op temp control onder tags.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 18-07-2012 21:22 u »
Even een kort vraagje: het vergisten doet men soms in de koelkast; bij welke temperaturen zoal? En is het mogelijk bij kamertemperatuur te vergisten?

Ja het is heel goed mogelijk om bij kamertemperatuur te vergisten.

Het gebruik van een koelkast mét een verwarmingsmogelijkheid is bedoeld om bij een zo constant mogelijke temperatuur te kunnen vergisten. Dat komt het verloop van de vergisting ten goede.

Als je het gistvat gaat isoleren loop je de kans dat de temperatuur flink oploopt. Het gevolg daarvan kunnen smaakafwijkingen zijn in de vorm van veel hogere alcoholen, esters en fenolachtige smaakjes.

Het beheersen van de temperatuur maakt dat je het vergistingsproces veel beter kunt sturen. Sommige gisten geven een betere smaak bij een lagere temperatuur, bijvoorbeeld 15 şC bij Kölsch of Alt gist terwijl andere giststammen liefhebbers zijn van hogere temperaturen zoals saison giststammen.

En als je eenmaal een koelkast hebt kun je ook ondergisters gaan brouwen. In feite kun je dan elke bestaand beirtype brouwen. 

Offline HJvK[nl]

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 22-07-2012 23:18 u »
Goed nieuws ik ben grotendeels voorzien! Ik heb onze forumvriend den organolept nog even gemaild voor een paar dingen die nog wel een aanwinst zouden kunnen zijn.
Ik ga kijken of ik zaterdag de opstelling operationeel kan maken voor een eerste brouwsel ;)

Offline DMQ

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik drink niet te veel, ik brouw gewoon te weinig..
    • Facebook Limburg Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 24-07-2012 12:46 u »
Ik woon tegenwoordig in Hoek van Holland.
Ik heb trouwens via ed een schootmolen op de kop getikt en via marktplaats een ketel en warmtewisselaar (koeler).
Dus ik ben nog op zoek naar vergistingsmateriaal (bij voorkeur mandflessen) en kleingoed.

Alvast bedankt

Hallo,

Is het al een beetje gelukt met brouwen?
Misschien een kleine tip om je vergisting een beetje goedkoop te regelen:
Wij zetten ons vergistingsvat (eerst mandfles, daarna bewerkt biervat) in een cementkuip met water. Hierin hangen we dan weer een aquariumverming die zorgt dat het water op temperatuur blijft (springt uit boven een bepaalde temp).
Zo blijft de temperatuur erg stabiel. Vooral handig als je vaker gaat brouwen, want zonder iets van isolatie weet je echt niet meer hoe en waarom bepaalde smaken in je bier terecht zijn gekomen! (vergistingstemperatuur is heel erg van invloed op de smaak van je biertje).
Vooral in de zomer natuurlijk, waar de temperaturen per dag en tijdstip erg kunnen veranderen...

Vast en zeker ter overvloede:
Het toverwoord bij vergisting is natuurlijk altijd 'hygiene'. Wort is een paradijs voor bacteriën. Niets zo frustrerend als op het einde erachter komen dat je bier verpest is door een infectie. (ja, ik spreek uit ervaring  :) )

Mocht je andere brouwvragen hebben, kan je altijd een bericht sturen. De afgelopen jaar voortdurend bezig geweest met het brouwen tegen zo laag mogelijke kosten!

Veel succes!

Dominique

Tags: beginner