Nieuw en hip! Idioot bittere bieren

Gestart door Herman987, 14-07-2012 09:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Herman987

Heren, dame(s),

Ik bespeur de laatste jaren een trend om idioot bittere bieren te brouwen. Oorsmeer in het kwadraat zo bitter. Sterke kouwe koffie met een vleugje alcohol.

Was in de jaren '80 alles uit Amerika nog van de duivel, niet goed voor een weldenkend mens, een sluwe poging om de rest van de wereld aan de leiband te krijgen maar vooral een uiting van slechte smaak, inmiddels heb ik begrepen dat een rage om toch maar zo bitter mogelijk te brouwen, daar vandaan komt. En waarom toch?

Werden 10-15 jaar geleden brouwerijen nog op de vingers getikt omdat ze te zoete bieren brouwden (met voor mij als triest hoogtepunt Grolsch bokbier, wat meer op limonade lijkt dan op bier), nu brouwen de kleinere brouwerijen hele bittere bieren. Het is hetzelfde Neanderthaler gedrag als dat oerzoete gebeuk op mijn smaakpapillen, en daarmee niet verfijnd. Ik laat het staan. Om nou gelijk maar man en paard te noemen: de bieren van brouwerij het IJ zijn veel bitterder dan vroeger en de Prael maakt echt oorsmeer met alcohol. Op mijn commentaar of het iets minder bitter mocht, kreeg ik te horen dat ik een watje was.

In België doen ze daar gelukkig niet aan mee. In Duitsland volgens mij ook niet. Ach, het zal ooit wel weer overwaaien. Maar toch is het zonde, zoals bij het laatste bokbierfestival. Wees eens origineel, en loop niet met de meute mee.

Kleine_Schriek

Het is ook niet mijn smaak dat hele bittere. Dat hele zoete ook niet. Dus ik doe lekker mijn ding en gelukkig nog vele die dat ook doen. En geloof me, er zijn gewoon veel mensen die dat hele bittere wel lekker vinden, of dat hele peated/whiskey-achtige...

RobinB

De bitterhype is toch (deels) alweer voorbij?
Was mijns inziens een jaar of 2 geleden op z'n top met bieren als de Mikkeler 1000 IBU  en dergelijke onzin/onmogelijkheden.

Zulke zaken volgen een uitdovende sinusoidale beweging om uit te monden in een mooi equilibrium. :)

12345

Nou, dan ga ik maar eens een IPA brouwen met een bitterheid van 52 EBU. Is dat erg bitter? In elk geval weet ik daarna wat beter waar het over gaat en of ik het slecht/goed vind.  :proost:

hansm

Citaat van: 12345 op 14-07-2012  11:19 uNou, dan ga ik maar eens een IPA brouwen met een bitterheid van 52 EBU. Is dat erg bitter? In elk geval weet ik daarna wat beter waar het over gaat en of ik het slecht/goed vind.  :proost:

Het gaat niet alleen om bitterheid, maar ook om balans.

52 EBU in een witbier is niet te drinken, 52 EBU in een Kölsch komt heel bitter over. 52 EBU in een IPA kan heel goed als er genoeg zoetheid is om de bitterheid tegenwicht te bieden.

LRFokken

Citaat van: Herman987 op 14-07-2012  09:39 uDe Prael maakt echt oorsmeer met alcohol. Op mijn commentaar of het iets minder bitter mocht, kreeg ik te horen dat ik een watje was.

Nu blijft het een sociale brouwerij en je weet best dat dergelijke mensen wat directer uit de hoek kunnen komen.

Verder zijn er genoeg mensen die kriek niets vinden, ik drink het met plezier. Dat is het mooie aan al die verschillende smaken bier, er is voor ieder wat wils. Drink wat je lekker vindt, laat staan wat je niet te zuipen vindt, zijn we allemaal blij. De hype om zo bitter mogelijk te brouwen was niet geboren als er geen mensen waren om het te drinken, die hype was er niet als niemand het kan waarderen. De extreme gevallen zijn om te kijken hoe ver die bitterheid kan gaan, om daarna terug te vallen naar een geaccepteerde bitterheid. Je zegt dat wij orgineler moeten worden, dat we niet achter de hype aan moeten lopen, maar bedenk je wel dat die hype oorspronkelijk is ontstaan door iemand die origineel veel bitterheid in zijn bieren stopte. Elke hype begint met iemand die origineel is. De ene keer is dat een zeer zoet biertje, de andere keer een heel erg bitter biertje, tussendoor nog een biertje met een extreem hoog alcoholpercentage. Er zullen altijd hypes zijn, en dat zal alleen kunnen als mensen het lekker vinden en erachteraan lopen. Vanzelfsprekend hoef je dit niet te doen en kun je wachten op de volgende hype, eentje die je wel bevalt. 

RobinB

Citaat van: 12345 op 14-07-2012  11:19 uNou, dan ga ik maar eens een IPA brouwen met een bitterheid van 52 EBU. Is dat erg bitter? In elk geval weet ik daarna wat beter waar het over gaat en of ik het slecht/goed vind.  :proost:
Kan je beter een commerciële IPA kopen met een gemeten bitterheid. Sierra nevada bijvoorbeeld.

Je moet de geschiedenis en ontwikkeling van de recente Amerikaanse biercultuur kennen en waarderen om de "hype" te begrijpen. Ze zijn uit een diep smaakloos dal gekomen om nu iets doorgeslagen te zijn naar extreme smaskexplosies. Daarvan komen ze alweer terug overigens.

Er zijn een aantal mooie brouwerijen in Amerika met een duidelijke visie op bier: smaak.
Niet alleen bitter maar vooral veel smaak, liefst in balans.
Korte ketens tussen bron en bier, smaak(pallet)verrijking.
Dat tegen de commerciële stroom van smaakverarming in.

En met succes!
Ook de grotere commercielen hebben hun zeilen bijgezet en proberen mee te komen met smaak.
Uiteindelijk is de bloei van het Amerikaanse bier goed voor ons allemaal.

Beetje makkelijk en kortzichtig om het te polariseren met "alles uit Amerika was slecht en nu is alles uit Amerika goed"...

MM

Citaat van: RobinB op 14-07-2012  11:03 uDe bitterhype is toch (deels) alweer voorbij?
Was mijns inziens een jaar of 2 geleden op z'n top met bieren als de mikkeler 1000IBU  en dergelijke onzin/onmogelijkheden.

Zulke zaken volgen een uitdovende sinusoidale beweging om uit te monden in een mooi equilibrium. :)

Het extreem bittere is misschien al deels voorbij. Het extreem hoppige stijlen als een West Coast IPA of Imperial IPA zijn volgens mij nog steeds erg populair.

Zelf wil ik ook nog eens zo'n bier brouwen.

RobinB

Hoppig kan, ondanks sterke bitterheid, heel mooi en aromatisch zijn. Daar is niks mis mee, al zullen sommigen het nooit lekker vinden. Dat is hun goed recht, maar daardoor zijn goede bieren nog niet slecht.

Er zijn ook brouwerijen die ten onder gaan in hun queeste naar extremen. Die bieren zijn dan vaak wrang en samentrekkend bitter, niet mooi rond en aromatisch. Dat vind ik gewoon slechte bieren/brouwerijen, gelukkig kan je die makkelijk herkennen en vermijden. :)

koffie

Citaat van: Herman987 op 14-07-2012  09:39 uHeren, dame(s),

Ik bespeur de laatste jaren een trend om idioot bittere bieren te brouwen. Oorsmeer in het kwadraat zo bitter. Sterke kouwe koffie met een vleugje alcohol.

Was in de jaren '80 alles uit Amerika nog van de duivel, niet goed voor een weldenkend mens, een sluwe poging om de rest van de wereld aan de leiband te krijgen maar vooral een uiting van slechte smaak, inmiddels heb ik begrepen dat een rage om toch maar zo bitter mogelijk te brouwen, daar vandaan komt. En waarom toch?

Werden 10-15 jaar geleden brouwerijen nog op de vingers getikt omdat ze te zoete bieren brouwden (met voor mij als triest hoogtepunt Grolsch bokbier, wat meer op limonade lijkt dan op bier), nu brouwen de kleinere brouwerijen hele bittere bieren. Het is hetzelfde Neanderthaler gedrag als dat oerzoete gebeuk op mijn smaakpapillen, en daarmee niet verfijnd. Ik laat het staan. Om nou gelijk maar man en paard te noemen: de bieren van brouwerij het IJ zijn veel bitterder dan vroeger en de Prael maakt echt oorsmeer met alcohol. Op mijn commentaar of het iets minder bitter mocht, kreeg ik te horen dat ik een watje was.

In België doen ze daar gelukkig niet aan mee. In Duitsland volgens mij ook niet. Ach, het zal ooit wel weer overwaaien. Maar toch is het zonde, zoals bij het laatste bokbierfestival. Wees eens orgineel, en loop niet met de meute mee.
Hoe hoog is jouw bloeddruk?

12345

Citaat van: koffie op 14-07-2012  12:30 uHoe hoog is jouw bloeddruk?

Herman zal toch geen hoge bloeddruk hebben opgelopen van dat ene slokje bitter bier? En dat heeft hij vast ook nog uitgespuwd.  ;D

Hopmans

Citaat van: LRFokken op 14-07-2012  11:45 uElke hype begint met iemand die origineel is.

Dit is een wijze uitspraak.
Binnen de hype begint iemand weer met wat nieuws, en dat wordt dan weer een nieuwe hype.

Het is nu "Zomertijd", en kan ik zoet en bitter waarderen (tot een paar 100 EBU aan toe).
In de Winter kan ik alleen maar zoet hebben.
Zelfs een Heineken is dan te bitter.

22 is dan de bovengrens, en 14EBU is dan de comfortzone.

Maf hè?

Herman987

Heren, Dames,

In mijn enthousiasme om de discussie op gang te krijgen, heb ik het misschien grappiger/harder geponeerd dan nodig, en op sommige tenen gestaan. Dat is natuurlijk niet mijn bedoeling, maar het klopt dat ik een nieuwe stroming naar erg bittere bieren waarneem. Iedereen mag de bieren brouwen die hij of zij wil, en iedereen mag de bieren drinken die hij of zij wil. Daar kan en wil ik niet aan tornen. Maar het is wel zo dat de huidige trend buiten mijn beleving valt van smakelijk.

Citaat van: RobinB op 14-07-2012  12:04 uBeetje makkelijk en kortzichtig om het te polariseren met "alles uit Amerika was slecht en nu is alles uit Amerika goed"...
Dat is ook een ironisch bedoelde stelling. Ik heb in mijn jeugd de meest vreselijke dingen over voedsel uit Amerika gehoord (een biefstuk lost op in Coca Cola, McDonalds kapt de regenwouden om zijn koeien daar te laten grazen), en nu komt er een populaire manier van bierbrouwen vandaan. Het kan verkeren.

Citaat van: LRFokken op 14-07-2012  11:45 uNu blijft het een sociale brouwerij en je weet best dat dergelijke mensen wat directer uit de hoek kunnen komen.

Verder zijn er genoeg mensen die kriek niets vinden, ik drink het met plezier.

Het is jammer dat Eylenbosch geen bier meer brouwt, ik dronk hun geuze, kriek en Framboos met erg veel plezier.

Over de sociale brouwerij de Prael: ik weet dat mensen met psychische problemen daar bier brouwen, maar ik dacht niet dat ze achter de toog stonden in het proeflokaal. Mocht dat wel zo zijn, dan weet ik dat dan bij deze.

Heb ik dan helemaal niets met bittere bieren? Zeker wel, ik denk aan een Orval of een Jever pilsener.  Ik weet niet de juiste omschrijving, maar hun bittere nasmaak is van hele korte duur, terwijl ik met de hedendaagse bittere bieren een erg lang bittere nasmaak beleef.

seed7

Citaat van: Herman987 op 14-07-2012  23:54 uDat is natuurlijk niet mijn bedoeling, maar het klopt dat ik een nieuwe stroming naar erg bittere bieren waarneem.

't is wel grappig, ik heb mijn oude bierboeken van "zolder" gehaald en zit in een 30 jaar oude uitgave van Jacksons bieratlas te bladeren. Daar wordt in het hoofdstuk over Nederlands pils "geklaagd" dat de bitterheid van het pils gestaag aan het afnemen is. Ook legt hij ergens min of meer een relatie tussen de vervlakking van het bier assortiment en de toenemende welvaart.

Wellicht hebben we nu dan (eindelijk) met een tegenbeweging te maken en komt alles na een paar slingeringen weer op een "normaal" niveau.

Na er heel wat jaren uit te zijn geweest zie ik toch wel een enorme verschuiving in het aanbod van extremere bieren, in zwaarte, in kleur, in zuur, in graantypen, in kruiden etc. Net plantjes, een schralere bodem levert een grotere biodiversiteit op.

RobinB

Citaat van: Herman987 op 14-07-2012  23:54 uhet klopt dat ik een nieuwe stroming naar erg bittere bieren waarneem.

Nee, want nieuw is het niet meer... ;)
(en al op z'n retour)

Raymond293

Ik vraag me wel eens af of het gebruik van belachelijk veel hop een makkelijk middel is om redelijk smakende bieren te maken.
Kort door de bocht, smijt er een lading hop in, en alle brouwfouten en smaakafwijkingen "verdwijnen" als smaak voor de zon. ;)

hansm

Citaat van: Raymond293 op 15-07-2012  20:50 uIk vraag me wel eens af of het gebruik van belachelijk veel hop een makkelijk middel is om redelijk smakende bieren te maken.
Kort door de bocht, smijt er een lading hop in, en alle brouwfouten en smaakafwijkingen "verdwijnen" als smaak voor de zon. ;)

Nou... zo kort door de bocht is misschien wat overdreven, maar heel veel hopsmaak en bitterheid maskeren kleine brouwfoutjes wel (met de nadruk op klein). Maar dat gebeurt ook bij zware zoete bieren met veel alcohol...

LRFokken

Citaat van: Hopmans op 14-07-2012  18:47 uDit is een wijze uitspraak.

Er komt af en toe nog wel eens iets uit mij ;-)

Citaat van: Herman987 op 14-07-2012  23:54 uOver de sociale brouwerij de Prael: ik weet dat mensen met psychische problemen daar bier brouwen, maar ik dacht niet dat ze achter de toog stonden in het proeflokaal. Mocht dat wel zo zijn, dan weet ik dat dan bij deze.

Mijn overhaaste conclusie na het lezen van je bericht. Vanzelfsprekend hoeft degene die je gesproken hebt geen beperking te hebben, maar het zou een verklaring kunnen zijn voor de manier waarop je werd aangesproken.

EBC

Grote brouwerijen hebben hun markt binnen. Kleintjes moeten die veroveren en zoeken het voornamelijk in de nices. Ze kunnen niet op tegen de groten qua prijs en distributie. Ze moeten zich onderscheiden om succesvol te zijn. Niks mis mee. En ze overleven ermee, dus hebben bestaansrecht, ook al vind niet iedereen het lekker. Juist daarom zou ik haast zeggen. De bierliefhebbers (misschien biernerds) gaan voor die kleinen. Wil je mainstream, dan drink je Leffe en Jupiler.

Overigens gebeurt dit in Belgie ook hoor. Het is daar niks anders.

Amerika loopt ongeveer 10.15 jaar voor op de kleine brouwerijen in Europa. Ik denk dat we het aan Amerika te danken hebben dat hier kleine brouwerijen in opkomst zijn, maar dat terzijde. Aldaar is de bitterhype nog steeds flink aanwezig, om dezelfde redenen.

George81

De bitter hype valt mij ook op en hoop dat het inderdaad op z'n retour is want het is mijn ding niet.
Gelukkig doet België niet heel erg mee, al beginnen ze daar ook met Duvel tripel hop en zo.

LRFokken

Citaat van: George81 op 16-07-2012  23:31 uDe bitter hype valt mij ook op en hoop dat het inderdaad op z'n retour is want het is mijn ding niet.
Gelukkig doet België niet heel erg mee, al beginnen ze daar ook met Duvel tripel hop en zo.

Waarom hoop je dat iets op z'n retour is omdat je het zelf niets vindt? Het is niet zo dat er alleen maar bittere bieren gebrouwen worden, dus voor jou is er ook nog genoeg keus. Stel je eens voor dat ik hier zou roepen: 'Nou, ik hoop dat alle bierstijlen die George81 lekker vindt, op z'n retour zijn, want ik vind het niets' Als je het niets vindt, laat het lekker op z'n beloop gaan en doe er verder niets mee, maar hopen dat het weggaat omdat je het niets vindt is niet helemaal eerlijk tegenover degenen die het wel wat vinden, of wel?

MM

Citaat van: George81 op 16-07-2012  23:31 uDe bitter hype valt mij ook op en hoop dat het inderdaad op z'n retour is want het is mijn ding niet.

Volgens mij is er nooit echt een bitterhype geweest. De bieren worden iets meer bitter op dit moment, maar is dat gelijk een hype?

Citaat van: George81 op 16-07-2012  23:31 uGelukkig doet België niet heel erg mee, al beginnen ze daar ook met Duvel tripel hop en zo.

De tripelhop, die ik 2 jaar geleden heb gedronken, vond ik niet echt bitter. Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen hoppige (smaak, aroma) bieren en bittere bieren.

RobinB

Citaat van: MM op 17-07-2012  11:32 uVolgens mij is er nooit echt een bitterhype geweest. De bieren worden iets meer bitter op dit moment, maar is dat gelijk een hype?

Nee, tuurlijk niet. Klagen is menselijk en van alle tijden.
Lees ff terug op het forum en je ziet dat zo'n 5 jaar geleden ook al over dit onderwerp geklaagd werd.

George81

Citaat van: LRFokken op 17-07-2012  11:07 uWaarom hoop je dat iets op z'n retour is omdat je het zelf niets vindt? Het is niet zo dat er alleen maar bittere bieren gebrouwen worden, dus voor jou is er ook nog genoeg keus. Stel je eens voor dat ik hier zou roepen: 'Nou, ik hoop dat alle bierstijlen die George81 lekker vindt, op z'n retour zijn, want ik vind het niets' Als je het niets vindt, laat het lekker op z'n beloop gaan en doe er verder niets mee, maar hopen dat het weggaat omdat je het niets vindt is niet helemaal eerlijk tegenover degenen die het wel wat vinden, of wel?
Je hebt gelijk, prima dat er liefhebbers voor zijn maar het moet niet de overhand krijgen en dat idee heb ik wel, ik merk het overal om me heen namelijk.

Herman

Citaat van: George81 op 17-07-2012  23:57 uJe hebt gelijk, prima dat er liefhebbers voor zijn maar het moet niet de overhand krijgen en dat idee heb ik wel, ik merk het overal om me heen namelijk.
Ga je met bierbrouwers om toevallig? Commercieel gezien merk ik er niets van namelijk...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.