Wat toe te voegen naast de traditionele ingredienten?

Gestart door wim, 15-01-2005 19:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Ikzelf brouw altijd mijn witbier met kiwi's erin, ongeveer 1 kiwi per liter. Dit geeft je wit bier wel wat meer fruitige zurigheid dan de standaard witbieren..maar dat vind ik wel lekker. Kiwi's geven geen kleur werking aan je bier (of zeer minimaal), je krijgt er dus geen groen bier van....

groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

Edgar

Origineel idee. Ik neem aan dat je die kiwi's meekookt? Anders heb je mogelijk een probleem met de eiwit-afbrekende enzymen in kiwi's. Of misschien krijg je er wel heel helder witbier van.

Oscar

Ik pers de kiwi's. Het vruchtvlees kook ik mee, het sap voeg ik toe net na het koken.
Let wel op !!!  dat de pitjes van de kiwi erg klein zijn en het filter dus dicht kan (en zal) slaan. Ik kan dan dus niet met mijn hevel filter filteren....

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Ik wil even van de gelegenheid gebruik maken en vragen of iemand wel eens aardappels bij het brouwen heeft gebruikt ? Dit is natuurlijk ook gewoon zetmeel...en dan ben ik benieuwd of deze tijdens het maischproces worden afgebroken...?? Technisch lijkt mij dit geen probleem.. Iemand ervaringen..??

Groeten en gezondheid
Oscar   :degroeten:

MO

hier is het nieuwe topic over het mosterbier van slumme.



MO

volgens mij wordt bij de vergisting van aardappelen methanol gevormd (wat in het geval van granen niet gebeurd). Ethanol is giftig, maar methanol is nog een stukje vergiftiger (sic). Kan iemand dit bevestigen?

Adrie

Ja, dat klopt, maar de hoeveelheid is zo klein dat je daar niets van merkt. Alleen als je gaat concentreren (stoken), kan het gevaarlijk worden. Omdat methanol een lager kookpunt heeft dan ethanol vang je de eerste afloop op en gooit dat weg.

Adrie

Trouwens, ook bij de vergisting van fruit wordt methanol gevormd. Naar mijn weten is er nog nooit iemand blind geworden (gevolg van het drinken van methanol) van het drinken van wijn of kriek.

SiriS

Citaat van: MO op 15-12-2005  09:24 uvolgens mij wordt bij de vergisting van aardappelen methanol gevormd (wat in het geval van granen niet gebeurd). Ethanol is giftig, maar methanol is nog een stukje vergiftiger (sic). Kan iemand dit bevestigen?

Elke stof is giftig, hierbij is de concentratie bepalend!!!!!!

In de aardappel cellen zit ook zetmeel (amylopectine en amylose) alleen zijn deze moleculen veel langer en anders vertakt dan in granen. Ook is de verhouding amylopectine t.o.v. amylose anders dan in granen (gerst, tarwe, mais, etc). Deze verschillen komen tot uiting bij het verstijfselen van het zetmeel (zetmeel suspensie verwarmen tot verstijfselings temperatuur), aardappelzetmeel geeft een zeer viskeuse zetmeel oplossing t.o.v. zelfde concentratie zetmeel afkomstig uit granen. De verschillende zetmelen hebben een verschillende verstijfselings temperatuur. Bij dezelfde enzcym concentratie duurt het converteren van een aardappelzetmeel langer dan het converteren van een graan zetmeel.

Groet, SiriS

MO

Jij raadt gebruik van aardappelen voor bierbrouwen dus af, Peter?

Oscar

Indien de omzetting met aardappelen langer duurt , kun je dus ook je maischschema aanpassen en de rusttijden wat verlengen.

groeten en gezondheid
Oscar

MO

Maar ik lees in Siris' verhaal dat het een heel vies slijmerig drabberig papje wordt.

Adrie

Aardappelsmaak lijkt me niet erg lekker in bier... Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat het een beetje een grondachtige smaak zou geven. Wat natuurlijk een experiment niet in de weg hoeft te staan.
Met Oscar ben ik het eens dat het wel moet kunnen, maar wel oppassen voor aanbranden. Ik zou het in mijn HERMS in ieder geval niet doen, want dan slibt gegarandeerd het filterbed dicht voordat de omzetting goed en wel begonnen is.

SiriS

Hoi Adrie,

De afwijkende smaak zal best kunnen; een aardappel bestaat niet uit 100% zetmeel. En ja ik raad het brouwen van bier met aardappelen sterk af.

Groet, SiriS

Hopmans

Buiten het feit dat ik persoonlijk het nut er niet van in zie (smaak etc.), heb je iets van 9 kg
aardappelen nodig voor een kratje bier. Een rendement van likmevesie dus.

 :degroeten:

Job

Bananen?
Bevatten veel zetmeel, en hebben ook de enzymen aan boord om ze tot suikers af te breken.
Er zit als ik me niet vergis ook triptofaan in ( een van de essentiële aminozuren ) en dat schijnt een positief effect op je stemming te hebben. :)


vr. gr.

Job

Oscar

Ja, Dat kan ook. Mongozo heeft volgens mij zo'n bier. Deze is super zoet en gewoon één hap banaan (qua smaak, niet qua dikheid). Maar wellicht hebben ze niet echt banaan bij het brouwen gebruikt maar een smaakextract. Maar voor een beetje banaangeur kun je ook een weizengist gebruiken.

groeten en gezondheid
Oscar

halikidee

Heeft er iemand misschien ervaring met kruidnagel ?
Ik denk erover om een tripel te brouwen met daarin kruidnagel verwerkt.
Of kan ik beter een donker bier brouwen met kruidnagel?

Oscar

In mijn one two tripel heb ik 1 kruidnagel op 25 liter gebruikt. Helaas kan ik je nog niet vetellen hoe dat is uitgepakt. >:(

halikidee

Mijn brouwhoeveelheid is 10 L.
Ik wacht wel eventjes af hoe het bij jou is verlopen qua smaak.

Of misschien hebben meer brouwers ervaring met kruidnagel.
Ook hiervoor moet ik nog even geduld hebben.

Ben sowieso pas van plan om in mei hiermee te gaan brouwen, heb dus nog eventjes.

Oscar


Gerb

Ik heb een donker winterbier (9%) met 1 kruidnagel op 10 liter gebruikt. Deze heb ik toegevoegd tijdens het lageren. De smaak was de eerste 3 maanden sterk kruidnagelig en daarna was het wel lekker kruidig. In een tripel lijkt het mij niet zo heel lekker, ik zou persoonlijk dan liever koriander gebruiken, ongeveer 5-8 gram op 10 liter.

halikidee

Ik heb laatst 2 gram koriander in een tripel gebruikt, en dat vond ik precies goed.
5-8 gram koriander vind ik nogal veel voor 10L.
Gaat de koriander dan niet teveel overheersen?

RobinB

Citaat van: Eduard op 16-01-2005  10:05 uNog even een echte afwijker: De oude indianen in Amerika kauwden maïs, spuwden het uit in een pot van klei en lieten dat fermenteren.

Beetje late reactie misschien, maar zo heel erg afwijkend is dit helemaal niet.
Zo brouwden onze voorouders enkele duizenden jaren geleden nl ook; de vrouwen kauwden op het graan, spuwden het in een pot en lieten dat fermenteren. :)

Bierke

Wat zijn de maximale hoeveelheden van een kruid voor het te veel gaat overheersen?
2 g koriander per 10 liter. Zit er in een Chouffe niet veel meer?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.