Wat toe te voegen naast de traditionele ingredienten?

Gestart door wim, 15-01-2005 19:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Ha Peter,

Nou nog niet echt concreet wat, maar een bokachtig bier met notensmaak lijkt me wel wat.

Wim,

Volgens mij bedoel je polenta. Als ik me goed herinner is dit een tarweproduct.

Groeten,

A3

wim

Juist Adrei de verpakking ligt al in de vuilnisbak  :-[

Tarwe is toch niet geel, dus waar zou dat vandaan komen.
Wellicht een goede basis voor een "Geel"Bier :)

:degroeten:

Wim

willems

Hallo Wim,

Als  ik mij niet vergis is het maismeel

Groeten
Bart

Adrie

Ha Bart,

Je hebt helemaal gelijk, ik had me vergist.

Groeten,

A3

wim

Citaat van: willems op 18-01-2005  16:48 uHallo Wim,

Als ik mij niet vergis is het maismeel

Groeten
Bart
Dat verklaard in ieder geval de kleur, dus laat het maar als ingredient voor bier. Ben niet zo dol op maisbiertjes, houd toch echt meer van mout.
Bedankt

:degroeten:

Wim

Edgar

Polenta is maIsgriesmeel. (Wat me eraan herinnert dat ik er morgenochtend 40 kg van moet kopen...) Het zijn de hardere deeltjes uit de puntjes van de korrels.

wim

Citaat van: Edgar op 18-01-2005  20:21 uPolenta is maIsgriesmeel. (Wat me eraan herinnert dat ik er morgenochtend 40 kg van moet kopen...) Het zijn de hardere deeltjes uit de puntjes van de korrels.

OKE dan vandaar het knapperige. Het is erg lekker in brood.
40Kg? Waar heb je dat nu voor nodig?

:degroeten:

Wim

Cisdevésser

Iemand al eens HAVERMOUT uit de supermarkt gebruikt ?
zo ja, hoe is dit bevallen ?

Edgar

Citaat van: wim op 18-01-2005  20:30 u40Kg? Waar heb je dat nu voor nodig?

Dat hoort bij mijn werk. Wat ik verder liever scheid van hobby ;)

Cis:

Jawel dat heb ik gebruikt (zie de thread over mijn witbier) en dat werkt prima. Het zijn gestoomde geplette korrels dus verstijfselen is in theorie niet nodig.

wim

Lu*lige naam eigenlijk "havermout"
Dat mout slaaat als een tang op een varken.
Of zouden ze met mout "bewerkt" bedoelen?

:degroeten:

Wim

beerbelly

Ha Brouwers,

Ik heb wel eens havervlokken gebruikt bij het brouwen, puur om het filterbed te bevorderen. Invloed op de smaak heeft die 300 gram denk ik niet of nauwelijks.

groet,

BB samenvol

SiriS

Adrie,

"Nou nog niet echt concreet wat, maar een bokachtig bier met notensmaak lijkt me wel wat"

Zelf zat ik te denken aan een Nut Brown Ale. Heeft iemand enig idee hoeveel van dit kastanjemeel te gebruiken per 10 liter bier (100 gram?)

Groet, SiriS

Titus

Citaat van: Cisdevésser op 18-01-2005  20:33 uIemand al eens HAVERMOUT uit de supermarkt gebruikt ?
zo ja, hoe is dit bevallen ?

Yep, ik dus.
Het verdikt je beslag, maar dat valt makkelijk te corrigeren met 1 a 2 liter water.
wat de smaak effect is weet ik nog niet want het bier zit in de navergisting.
Bottel pas over een week of twee.

greetz, Titus
 :proost2:

Jacques

Poehhh,

Ik heb gebrouwen en geëxperimenteerd met heel veel verschillende ingrediënten. Veel met diverse graansoorten (bijvoorbeeld rogge, haver, boekweit, spelt, gierst, rijst) met steeds wisselende resultaten.
Veel met verschillende kruiden (te veel om te noemen). Veel met andere 'vreemde' toevoegingen zoals toffees, cacaopoeder, drop, likeur en pannenkoekenstroop.

In feite is de lijst onbeperkt. Alles wat smaak geeft in een waterige oplossing en wat zetmeel of suikers bevat kan in principe gebruikt worden. Wees niet bang om te experimenteren. Moeilijk begaanbare wegen zijn vaak interessanter dan platgetreden paden...

Iklicht hier maar een tipje van de sluier op. Daarmee geef ik jullie de ruimte om zelf te zoeken en te ontdekken. Er is zoveel meer dan het Reinheitsgebot....   ;D ;D ;D

 :degroeten: Jacques

Johannes

Brouwers,

Op BYO kwam in volgend recept tegen voor Pizza bier! Kan het nog gekker? Rare jongens die amerikanen....

:degroeten:

Johannes

wim

Kruidig biertje. Scheelt ook weer
1 oven opwarmen
2 pizza erin,
3 garen
4 snijden
5 genoeg afkoelen
6 eten
waar je 7 dorst van krijgt,
:) alles zit gewoon in het glas :)

:degroeten:

Wim

Hopmans


Christiaan

Bij het ingredientenlijstje van proMash staat ook appelstroop, blijkbaar is het dus niet zo ongewoon om met appelstroop te brouwen. Maar in wat voor een bieren gebruikt men dit, en hoe smaakt dit uiteindelijk?
Groeten,
Christiaan

wim

Citaat van: Christiaan op 15-01-2005  19:24 uDag brouwers,

In BYO las ik een artikel over het toevoegen van spaanse pepers in bier, http://www.byo.com/feature/605.html. 't is niet het allervreemdste wat je kunt toevoegen, maar het lijkt me zeker interresant om eens een (licht) peperige ale te brouwen.

Groeten,
Christiaan


Een paar dagen geleden mikte ik wat Das van Hoegaarden in het eten waarbij er twee flesjes overbleven.
Aangezien ik ok rode peper had gesneden op een schotel lag daarom nog wat rood vocht dat ik in een Dasje deed.
Heerlijk, niet scherp, wel complex en erg erg lekker.
Vervolgess besloot ik de laatste Das ng maar iets erger te "verminken" en sneed een nieuwe peper open. De zaadjes eruit, en het materiaal aan de binnen zijde met het mes afschrapen zodat het los kwam te liggen. Over deze peper schonk ik vervolgens de Das.
 :echtboos: Das heet. Lekker, maar te heet nar mijn zin. Dit peper gebeuren roept om een peperbier in de toekomst, maar dan één waarbij je net iets proeft znder echt heel duidelijk met peper te maken te hebben.
(anders krijg je er alleen maar dorst van ;))

:degroeten:

Wim

Jacques

Peper in Belgisch bier is niet ongebruikelijk. Van Saison Pipaix weet ik zeker dat daar peper in gaat omdat de brouwer mij dat gewoon verteld heeft. De hoeveelheid die gebruikt wordt is beperkt. Aleen in echt vers gebottelde flessen is het peperige terug te vinden.

 :degroeten: Jacques

Johannes

Jacques,

Weet je of dit rode peper is? Ik zou me het gebruik van andere pepers bijv. zwarte of witte peper ook voor kunnen stellen. Misschien een leuke aanvulling op een 'peperige' hopsmaak??

Nu schiet me zo iets te binnen: Mosterdzaad! Bij mijn inmiddels jaarlijks bezoek aan de Gentse feesten neem ik altijd wat Belgisch bier mee, 3 jaar terug een bier meegenomen waarin mosterdzaad zat verwerkt. Geen idee meer hoe het heet, het was een helder tarwebiertje.

:degroeten:

Johannes

wim

Ja mosterd, bv Mostaerd van 'T Smisje uit Brugge
Deze brouwerij gebruik Dadel voor zn dubbel, maar dat is geloof ik dadelstroop. (zelf ook wel eens gedaan.)

:degroeten:

Wim

Edgar

De geur van zwarte peper klinkt als een goed idee in bier. Met andere pepers moet je misschien voorzichtiger zijn. Proef maar eens "Cave Creek Chili Beer"...  Jakkes!

Jacques

Citaat van: Johannes op 28-01-2005  22:47 uWeet je of dit rode peper is? Ik zou me het gebruik van andere pepers bijv. zwarte of witte peper ook voor kunnen stellen. Misschien een leuke aanvulling op een 'peperige' hopsmaak??

Hoi Johannes,

Ik dacht dat het zwarte peper was, zou ook een mengeling van witte en zwarte peper kunnen zijn geweest. Het ia al een paar geleden dat ik bij Brasserie à Vapeur in Pipaix ben geweest. In ieder geval geen rode peper.

 :degroeten: Jacques

Titus

Hoi Johannes,
dit is een gaaf recept. Pizza kruiden etc, knoflook erin en rode peper. Ga ik es een keer proberen!
greetz, Titus
 :proost2:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.