Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kwaliteit hop  (gelezen 1371 keer)

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • Land: nl
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
Kwaliteit hop
« Gepost op: 31-03-2014 21:26 u »
In het begin kocht ik mijn hop altijd bij Brouwland, eens in de zoveel tijd reed ik daar naar toe.
Over de hop was ik wel tevreden, eigenlijk nooit bruine blaadjes er tussen en makkelijk uit elkaar te krijgen.
Nu bestel ik de laatste tijd hop bij Brouwmarkt en het valt mij op dat daar wel bruine blaadjes tussen zitten en dat deze zo samen is geperst dat het bijna niet van elkaar te krijgen is. Bij Van der Kooy heb ik nog geen hop gekocht dus daar ken ik de kwaliteit niet van.

Herkend iemand dit of heb ik toevallig gewoon pech?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Kwaliteit hop
« Reactie #1 Gepost op: 31-03-2014 22:06 u »
Kan het ook zo zijn dat de kwaliteit van oogst 2013 "die overblijft voor de hobbyisten" gewoon minder is?

Die indruk heb ik met name bij de Engelse en Amerikaanse hoppen ingekocht bij verschillende leveranciers in binnen- en buitenland. Bruin, veel gruis, stokjes, blaadjes en bij een brouwsel met Bramling-X was het enige dat je aan het wort oppervlak zag zaadjes. Nu nemen de Engelsen het wat dat betreft niet zo nauw, maar dit sloeg alles, jammer dat ik geen plaatje heb geschoten.

Het vacuŁmapparaat van Brouwmarkt maakt er inderdaad wel zeer compacte zakjes van.

Bellen zijn wel 'authentieker' of (ieieek) 'romantischer', maar ik krijg wel het gevoel dat de kwaliteit van pellets consistenter is en kies daar dan als het even kan ook voor.

Ingo

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #2 Gepost op: 31-03-2014 22:15 u »
Nu bestel ik de laatste tijd hop bij Brouwmarkt en het valt mij op dat daar wel bruine blaadjes tussen zitten en dat deze zo samen is geperst dat het bijna niet van elkaar te krijgen is.
Herkend iemand dit of heb ik toevallig gewoon pech?
Moet zeggen dat de hoppen er altijd goed uitzien. Een keertje Saaz gekocht met enkele bruine blaadjes. Maar dat was niet echt een probleem. Was het toevallig Saaz?
Wel altijd een compact pakketje maar dat vind ik wel prettig. Even wat hop uit elkaar peuteren daar gaan je vingers zo lekker van ruiken.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 01-04-2014 07:45 u »
Bij van der Kooy is alles samengeperst in blokken. Dat scheelt ook weer wat in oxidatiegevoeligheid lijkt me. :duimop:

Tags: