In de VS zijn ze vrij experimenteel aangelegd als het om brouwen gaat. Een bijzonder ingrediënt dat daar wel eens wordt gebruikt zijn
'Beano-tabletten', tabletten die je kunt innemen als je veel bonen o.i.d. gaat eten en daarna toch in de buurt van andere mensen wilt komen zonder ze weg te gassen. Deze toevoeging zou tevens een soort 'light'-werking hebben waardoor je minder aankomt dan gewoon.
Bij de Turkse winkel heb ik wel allerlei
granen, bonen en peulvruchten zien liggen die ik nog wel eens wil gaan toevoegen aan mijn maisch. Ik zal de verpakking eens naslaan op vetten en andere dingen die erin zitten om te beoordelen of ze bruikbaar zijn voor de vergisting. Deze keer wordt het dan wél goed malen van te voren, ik heb een wijze les geleerd van mijn spaghettibier...
Nog een bijzonder ingrediënt, wat ik ook op een Amerikaanse site heb gezien, is
aardappelpuree. In sommige recepten wordt er voor het maischen amylaseënzymen aan de puree toegevoegd zodat deze vloeibaarder wordt en al versuikert, maar het kan ook zonder, indien de storting niet te groot is.
In het Russische 'kvass' zit
brood. Kvass is al een oude drank die ik nog nooit heb geproefd, maar het is wel degelijk bier. Op dit forum zijn hierover al enkele threads geopend.
Nog even een echte afwijker: De oude indianen in Amerika
kauwden maïs, spuwden het uit in een pot van klei en lieten dat fermenteren. De enzymen in het speeksel zetten een deel van de zetmeel om in suikers die vervolgens in alcohol werden omgezet. Dit kun je eigenlijk zelf heel makkelijk testen. Eet een klein stukje droog brood, kauw ongeveer een minuut lang, en je proeft al dat het brood zoet wordt. Hierop heb ik nog geen jodiumtest losgelaten maar ik denk dat je al een heel eind komt.
Groeten uit Oslo
Eduard