Groot genoeg om te maischen?

Gestart door zilver_brouwer, 12-07-2012 13:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zilver_brouwer

Zou een 27 liter pan groot genoeg zijn om te maischen voor 10-15 liter bier?
Volgens BrouwVisie heb ik 12 liter maischwater nodig, maar heb geen idee hoeveel
plek de mout inneemt, volgens het recept is het 3,2kg.
Of kan ik beter nu ergens een koelbox opduiken en daar een maischton van maken? :weetniet:

koffie

12 liter water met 3.2 kilo mout heeft een volume van 14.1 liter

Etn82

Citaat van: koffie op 12-07-2012  13:19 u12 liter water met 3.2 kilo mout heeft een volume van 14.1 liter

Plek zat dus!

zilver_brouwer

Oh, dat zou makkelijk passen. :o

zilver_brouwer

Dus als ik die pan aanschaf, en deze zak voor het maischen, dan komt het helemaal goed?  :D

heijligers

Ik gebruik voor maischen en koken twee 27 l weckpannen en brouw daarmee 25 liter per keer.
Je 10-15 liter moet dus gemakkelijk passen :brouwen:

Met maischzakken heb ik geen ervaring.

jodehoop

Citaat van: zilver_brouwer op 12-07-2012  13:06 uZou een 27 liter pan groot genoeg zijn om te maischen voor 10-15 liter bier?
Volgens BrouwVisie heb ik 12 liter maischwater nodig, maar heb geen idee hoeveel
plek de mout inneemt, volgens het recept is het 3,2kg.
Of kan ik beter nu ergens een koelbox opduiken en daar een maischton van maken? :weetniet:

Geen probleem groot genoeg!!!
Johan.

Joost81

Ik brouw ook tot 25 liter met zo'n 27 liter pan. Geen enkel probleem. Ik heb geen ervaring met een maischzak hierin.
Ik gebruik een JAVAL filter en hevel het daarmee direct in mijn kookketel (50 L RVS Pan).

zilver_brouwer

Iemand hier wel ervaring met maischzakken? Heb er een filmpje mee gezien op YouTube en zag er toch knap handig uit.

RobinB

Jawel, zoek maar op biab, brew in a bag, brouwen in een zak, maischzak enzovoorts. Meerdere topics over.

Over je eerste vraag ook trouwens, zo had je op meerdere plekken kunnen vinden dat ik 10 L per keer brouw in een pan van 13,5 L... ;)

Etn82

Citaat van: Joost81 op 12-07-2012  14:24 uIk brouw ook tot 25 liter met zo'n 27 liter pan.

Dan maisch jij toch wel met 'High Gravity' dan?

Oscar

Citaat van: Etn82 op 12-07-2012  20:00 uDan maisch jij toch wel met 'High Gravity' dan?

Nee hoor... Met een 27 pan kun je prima 20-23 (bij lichte bieren wel 25) bier maken... :)

zilver_brouwer

Citaat van: Oscar op 12-07-2012  20:54 uNee hoor... Met een 27 pan kun je prima 20-23 (bij lichte bieren wel 25) bier maken... :)

Goh, ik had toch verwacht dat het mout veel meer ruimte in zou nemen.  :o

Hopmans

Citaat van: Oscar op 12-07-2012  20:54 uNee hoor... Met een 27 pan kun je prima 20-23 (bij lichte bieren wel 25) bier maken... :)

Mee eens.
Ik heb wel eens 50 liter High Gravity ale gemaakt met een Weckpan.
18 tot 20 liter in de pan met mout is mogelijk. 16 liter spoelwater gebruiken.
Alleen bij het koken moet ik op het begin 4 liter in een andere pan doen.
Tijdens het verdampen gaat dat bij elkaar, en dan kom je precies goed uit.

RobinB

Citaat van: zilver_brouwer op 12-07-2012  21:13 uGoh, ik had toch verwacht dat het mout veel meer ruimte in zou nemen.  :o
Reken op ca. 1 L per kg.
Je vergeet waarschijnlijk het spoelwater?

heijligers

Citaat van: zilver_brouwer op 12-07-2012  21:13 uGoh, ik had toch verwacht dat het mout veel meer ruimte in zou nemen.  :o
Je vergeet inderdaad het spoelwater.
Inmaischen gaat gewoonlijk met zo'n 18 liter water. De pan is dan tot een paar cm onder de rand gevuld.

Dit past allemaal net, zou eigenlijk liever een pan van circa 35 l hebben (of iets kleinere batches moeten  :brouwen: brouwen).

Oscar

Citaat van: zilver_brouwer op 12-07-2012  21:13 uGoh, ik had toch verwacht dat het mout veel meer ruimte in zou nemen.  :o

In het maischscherm van BrouwVisie kun je het totaal volume zien van je maischwater inclusief je mout. Dus je weet altijd of het in je pan gaat passen.... :)

Etn82

Citaat van: Oscar op 12-07-2012  22:50 uIn het maischscherm van BrouwVisie kun je het totaal volume zien van je maischwater inclusief je mout. Dus je weet altijd of het in je pan gaat passen.... :)

Wanneer je het volume en het formaat van je pan invoerd, rekent BrouwVisie zelfs voor je uit hoeveel cm je onder (het past) of boven (het past niet) de rand van je pan zit.

BierHenk

Citaat van: Oscar op 12-07-2012  22:50 uIn het maischscherm van BrouwVisie kun je het totaal volume zien van je maischwater inclusief je mout. Dus je weet altijd of het in je pan gaat passen.... :)
Citaat van: Etn82 op 12-07-2012  23:12 uWanneer je het volume en het formaat van je pan invoerd, rekent BrouwVisie zelfs voor je uit hoeveel cm je onder (het past) of boven (het past niet) de rand van je pan zit.
Hoe zou Oscar dat nou weten...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.