Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Afhevelen en toestand op dat ogenblik van het bier  (gelezen 4966 keer)

Offline wilwi

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Afhevelen en toestand op dat ogenblik van het bier
« Gepost op: 11-07-2012 11:41 u »
hallo,
Ik heb zo een 30 liter emmer met een kraantje op van Brewferm en zo een blik abdijbier opgestart.
Normaal gesproken kan ik eind deze week gaan 'afhevelen' (heb me een meter aangeschaft om de densiteit te meten)
Kan dat via het kraantje en is het voldoende om de bodem achter te laten?
Heb de emmer nog niet open gedaan, er is zeer veel activiteit geweest in het waterslot, en nu na 7 dagen nog altijd.
Hoe moet het oppervlak van het bier in de emmer er uit zien en mag dit mee om te lageren.
De zijkanten van de emmer zijn aangeladen, maar een dikke laag ligt er zeker niet op als ik het door de emmer wand bekijk.
Veel vragen hé van een nieuwsgierige beginneling.
Wie wijst me in deze fase de weg?
Alvast bedankt
Wilwi

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Land: nl
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
Re: afhevelen en toestand op dat ogenblik van het bier
« Reactie #1 Gepost op: 11-07-2012 11:56 u »
Hoi Wilwi

Afgelopen maandag juist een blik Abdijbier gebotteld.
Zelf heb na een week via het kraantje wat bier in de maatbeker gedaan en de dichtheid gemeten. Deze was 1.012. Toen een slang aan het kraantje gedaan, die tot op de bodem van mijn mandfles reikte. Dit om kletteren te voorkomen. Waterslot uit de deksel gehaald en alles afgetapt in de mand fles.  Deksel eraf en de emmer iets schuin houden om voorzichtig het laatste bier verder af te tappen. Geprobeerd om zo min mogelijk gist van de bodem mee te nemen.
Het bier heeft toen nog een dag of 16-17 in de mand fles na staan gisten. Voor het bottelen heb ik het bier met de hevel in de emmer met het kraantje gedaan. Suiker 2 opgelost en bij het bier gedaan. Met het vulpijpje alles gebotteld.
De smaak is wat waterig, maar met ander blikken heb ik ondervonden dat met het rijpen steeds minder is.  Best tevreden over het resultaat.
Ik hoop dat je hier wat mee kan

Offline wilwi

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 11-07-2012 11:59 u »
Zal wel dat ik er wat mee ben, bedankt.
Lag er veel schuim, vaste stof of iets dergelijks op het oppervlak? Of is dit zuiver?
Wilwi

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 11-07-2012 12:12 u »
Bij mij ook. Schuim, bruine kloddertjes en aanslag langs de rand van de emmer. Gewoon gelaten voor wat het is en na gebruik gewoon schoon kunnen maken.
O ja. Brouwmarkt adviseert om Abdijbier 4-6 maanden te laten rijpen. Niet te snel gaan drinken.

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
« Reactie #4 Gepost op: 11-07-2012 12:19 u »
Hoi WILWI

Ik zou eerst het sg eens meten. Als je op de 1010 tot 1020 zit kun je het jonge bier door de kraan aftappen en in een lager fles doen om verder te laten rusten en helemaal uitvergisten.
Jong bier is uitvergist als het Sg gedurende enkele dagen niet meer afneemt. Een beetje gist dat meekomt is alleen maar goed want je moet nog navergisten op de fles.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #5 Gepost op: 11-07-2012 14:15 u »
Met zo'n blik abdij lag er bij mij toch zo'n kleine cm gist op de bodem. Je kan deze slurry eventueel houden en als gistvoeding gebruiken.
Ik zou voor het bottelen eerst suikeroplossing in bottelemmer gieten en daar het bier op laten lopen, mengt vanzelf en hoef je niet te roeren.
 Het overschotje bier-gist mengsel bovenop slurry giet ik in een bierflesje en sluit af om even na te gisten op fles met een half grammetje suiker. Zo heb ik binnen 2tal weken al een idee van de smaak.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 11-07-2012 16:47 u »
O ja. Brouwmarkt adviseert om Abdijbier 4-6 maanden te laten rijpen. Niet te snel gaan drinken.

Bewaar bier niet te lang. Het wordt er vaak niet beter op. Na verloop van tijd verdwijnt de frisse smaak.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
Re: Afhevelen en toestand op dat ogenblik van het bier
« Reactie #7 Gepost op: 11-07-2012 17:30 u »
Bewaar bier niet te lang. Het wordt er vaak niet beter op. Na verloop van tijd verdwijnt de frisse smaak.
Mijn ervaring met het Abdij blik is dat deze die tijd nodig heeft om een storende bitterheid kwijt te raken.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 11-07-2012 17:38 u »
Met zo'n blik abdij lag er bij mij toch zo'n kleine cm gist op de bodem. Je kan deze slurry eventueel houden en als gistvoeding gebruiken.
Ik zou voor het bottelen eerst suikeroplossing in bottelemmer gieten en daar het bier op laten lopen, mengt vanzelf en hoef je niet te roeren.
 Het overschotje bier-gist mengsel bovenop slurry giet ik in een bierflesje en sluit af om even na te gisten op fles met een half grammetje suiker. Zo heb ik binnen 2tal weken al een idee van de smaak.

Dat is een slimme tip, bedankt.

Tags: