Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beluchten met pure zuurstof  (gelezen 9944 keer)

Offline derek

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Al doende leert men
    • Beer Finder
Beluchten met pure zuurstof
« Gepost op: 11-07-2012 10:11 u »
Ik heb ooit eens een aantal bussen pure zuurstof gekocht (99,5% puur) dit zou moeten werken tegen migraine. Nou vroeg ik me af zou ik dit ook kunnen gebruiken voor het beluchten? Het gaat overigens om zuurstof onder druk, maar niet zo hoog dat het vloeibaar is (je kunt het direct uit de bus inademen).

Ik vraag het omdat ik (nog) geen luchtpomp heb.

Via de zoekfunctie vond ik veel te veel, maar via google vond ik toch wat op dit forum :)

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16610.0/all.html

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=608.0

Wat ik hieruit begrijp:

- Professionele brouwers doen het ook
- Je moet niet teveel beluchten (om oxidatie te voorkomen?)
- Het kan giftig zijn ?

Veel posts en veel meningen, is er iemand die me simpel kan uitleggen of beluchten met pure zuurstof beter is (of slechter) dan geheel niet beluchten?

Bedankt alvast  :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Beluchten met pure zuurstof
« Reactie #1 Gepost op: 11-07-2012 10:43 u »
Beluchten met pure zuurstof gaat prima, maar je moet wel goed doseren. Belucht met een bruissteentje met een snelheid van 1 liter per minuut voor de duur van 1 minuut. Langer is niet nodig en kan tot excessieve oxidatie leiden.

Forumlid Albertus doet dit met succes. Hij kan je er vast meer over vertellen.

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 11-07-2012 11:47 u »
Ik heb ook voor een experiment een aantal van deze bussen gekocht.
Het beluchten via een bruis steentje gaat goed omdat deze wat tegen druk geeft en je op die manier niet ineens de hele bus leeg spuit.
Ik heb alleen belucht met pure zuurstof bij gisten die ik de 2e of 3e keer gebruik. Deze heb ik zoals aangegeven 1 minuut belucht met ongeveer een liter zuurstof.
Ik heb persoonlijk hiermee goede ervaringen. Ik ben van plan een gewone zuurstoffles aan te schaffen. De fles zelf is redelijk duur maar de vullingen kosten haast niets.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 11-07-2012 16:31 u »
De behoefte aan zuurstof van gist in standaard starters/vergistingen is niet voor het suikermetabolisme, maar voor de aanmaak van cellulaire componenten.
Dit heeft als gevolg dat de behoefte niet enorm groot is.
Daardoor is pure zuurstof in een normale starter overdreven en het doseren lastig (klein volume).

Het hoofdwort heeft een grotere verzadigingscapaciteit, daar kan het wel een impuls geven. Voor commerciŽlen is hierbij de kortere duur van pure beluchting voordelig.

Zelf belucht ik alleen de starter, het hoofdwort niet.

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2014 13:33 u »
Ik ga lekker door op dit topic.
Ben aan het denken om ook een beluchtingsset aan te schaffen, uiteraard gewoon een RVS 'steentje'.
Maar ik wil een cilinder gebruiken met zuurstof. Waar te krijgen en wat voor meter moet ik gebruiken?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2014 15:43 u »
Hoewel er niets mis is met beluchten, kun je mijn inziens beter investeren in een roermagneet en erlenmeyer (als je dat nog niet hebt). Voldoende vitale gist maakt actief beluchten overbodig... :-)

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2014 17:47 u »
Hoewel er niets mis is met beluchten, kun je mijn inziens beter investeren in een roermagneet en erlenmeyer (als je dat nog niet hebt). Voldoende vitale gist maakt actief beluchten overbodig..:-)

Wat heb ik allemaal nodig dan voor starters?
DME, voeding, roervlo, erleymeyer, magneetroerder?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #7 Gepost op: 20-02-2014 18:55 u »
Ik belucht nu ruim anderhalf jaar (ongeveer 40 brouwsels) het wort met zuurstof en ik ben daar zeer tevreden over.
De vergisting start sneller dan voorheen, gaat verder door en ik heb geen last meer van een gestokte vergisting.
Ik belucht met 1 liter/min middels een reduceer uit een beademingssysteem. Voor een gemiddeld brouwsel 1 minuut, voor een zwaar brouwsel 2 minuten. Voor het beluchten gebruik ik een rvs bruissteentje.
Mijn starter belucht ik gewoon met lucht.

Beluchten met zuurstof heeft pas zin als je alle andere variabelen van je brouwwijze goed op een rij hebt. Met name natuurlijk een temperatuurgecontroleerde vergisting.

Bert

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 20-02-2014 19:04 u »
Beluchten met zuurstof heeft pas zin als je alle andere variabelen van je brouwwijze goed op een rij hebt. Met name natuurlijk een temperatuurgecontroleerde vergisting.

Bert

Dat is sinds gister het geval.
Maar ik denk toch dat ik eens de spullen aan ga schaffen om een starter te maken. Moet alleen weten wat ik precies moet hebben. En hoeveel ml giststarter ik moet maken tov het aantal liter wort.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2014 23:09 u »
De behoefte aan zuurstof van gist in standaard starters/vergistingen is niet voor het suikermetabolisme, maar voor de aanmaak van cellulaire componenten.
Dit heeft als gevolg dat de behoefte niet enorm groot is.
Daardoor is pure zuurstof in een normale starter overdreven en het doseren lastig (klein volume).

Het hoofdwort heeft een grotere verzadigingscapaciteit, daar kan het wel een impuls geven. Voor commerciŽlen is hierbij de kortere duur van pure beluchting voordelig.

Zelf belucht ik alleen de starter, het hoofdwort niet.

Deze post is wat mij betreft nog steeds up to date. :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2014 23:14 u »
Wat heb ik allemaal nodig dan voor starters?
DME, voeding, roervlo, erleymeyer, magneetroerder?

Een magneetroerder, erlenmeyer (advies: 3 liter) en een roervlo. Voor het maken van de starter zelf wat moetextract en de gist zelf natuurlijk. Voeding is optioneel...  :brouwen:

Ik kletter mijn gekoelde wort in het gistvat en schud naderhand nog ff als het vat dicht zit, geeft ook een bevredigend resultaat. Er zijn altijd meerdere wegen... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 21-02-2014 00:05 u »
Een magneetroerder, erlenmeyer (advies: 3 liter) en een roervlo. Voor het maken van de starter zelf wat moutextract en de gist zelf natuurlijk. Voeding is optioneel...  :brouwen:

De grootte van de erlenmeyer (en de omvang van de starter) is sterk afhankelijk van de hoeveelheid wort dat je wilt vergisten. In principe hoort je starter tussen de 5 en 10% van de hoeveelheid wort te zijn. Als je belucht met pure zuurstof kan de starter wat kleiner zijn omdat je dan een grotere groei hebt van je gistcellen.
Voeding is voor mij niet optioneel. Die gaat bij mij standaard bij elke starter. Daarbij gaat bij de starter de aanbevolen hoeveelheid gistvoeding voor het gehele brouwsel.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #12 Gepost op: 21-02-2014 00:37 u »
Voeding is voor mij niet optioneel. Die gaat bij mij standaard bij elke starter. Daarbij gaat bij de starter de aanbevolen hoeveelheid gistvoeding voor het gehele brouwsel.
Ben ik dan altijd te voorzichtig met mijn gistvoeding, Wyeast Beer NutriŽnt Blend, ik voeg een mespuntje toe op 1,5 liter giststarter.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 21-02-2014 09:00 u »
Als je belucht met pure zuurstof kan de starter wat kleiner zijn omdat je dan een grotere groei hebt van je gistcellen.

Hoe bedoel je dit?

Ik zou overigens ook altijd complexvoeding toevoegen, ook in zelf gemaischt starterwort kan je deficiŽnties krijgen die optimale groei belemmeren.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 21-02-2014 21:23 u »
Voeding is voor mij niet optioneel.

Voor mij wel, ik gebruik het niet. En zie er gezien mijn resultaten ook geen meerwaarde voor... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 22-02-2014 21:59 u »
Citaat
Als je belucht met pure zuurstof kan de starter wat kleiner zijn omdat je dan een grotere groei hebt van je gistcellen.
Hoe bedoel je dit?

Bij het gebruik van pure zuurstof krijg je meer zuurstof in je wort. En meer zuurstof betekent een grotere groei van het aantal gistcellen.

Voor mij wel, ik gebruik het niet. En zie er gezien mijn resultaten ook geen meerwaarde voor... :)
Ik dus wel. Gezien mijn resultaten waaronder de Blozende Blonde (Brand Zwaar Blond) denk ik toch dat het meerwaarde heeft.
Dat het gebruik van gistvoeding zinvol is bleek ook uit wat testjes die in het verleden heb uitgevoerd.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 23-02-2014 01:03 u »
En meer zuurstof betekent een grotere groei van het aantal gistcellen.

Daar zitten beperkingen aan, wat denk je dat de oorzaak is van de extra groei?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 23-02-2014 09:30 u »
Daar zitten beperkingen aan, wat denk je dat de oorzaak is van de extra groei?

Uiteraard zitten daar beperkingen aan. Er zijn meer factoren waarvan de gistgroei afhankelijk is. Maar in dit topic gaat het over de zin en onzin van het gebruik van pure zuurstof bij het beluchten.

Over de relatie tussen het beluchten en vermeerderen van het aantal gistcellen is veel literatuur. Het is bekend dat je zeker bij zware bieren niet genoeg zuurstof in het wort kunt krijgen met alleen lucht. Het gebruik van zuivere zuurstof maakt dat dit wel kan.
Wanneer in het wort een optimale hoeveelheid zuurstof aanwezig is kan er in het hoofdwort meer gistgroei plaatsvinden. Je kunt dan volstaan met een kleinere starter.

Als je een grote starter hebt met veel actieve gistcellen hoef je niet of minder intensief te beluchten.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 23-02-2014 11:20 u »
Wanneer in het wort een optimale hoeveelheid zuurstof aanwezig is kan er in het hoofdwort meer gistgroei plaatsvinden. Je kunt dan volstaan met een kleinere starter.

Ah, dus dat bedoelde je met

:)

Ik dacht even dat het ging om de starter zŤlf die al dan niet met pure zuurstof belucht zou worden. Daar gaat het uiteraard niet voor op.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
« Reactie #19 Gepost op: 26-02-2016 23:06 u »
Beluchten met pure zuurstof, hoe kom je aan / waar vind je de spullen om op deze manier te kunnen beluchten?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 27-02-2016 11:29 u »
Met pure zuurstof kun je een hogere concentratie zuurstof in je wort krijgen omdat lucht maar voor 20% uit zuurstof bestaat. Je loopt echter ook het risico daardoor op te veel zuurstof. persoonlijk gebruik ik liever lucht (+ steriel filtertje). Als je belucht wordt de zuurstof snel opgenomen door de groeiende gist. Het effect van pure zuurstof zou je volgens mij ook kunnen krijgen door met gewone lucht te beluchten + herbeluchten met lucht als de vorige lading zuurstof is opgenomen door de gist.   

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #21 Gepost op: 27-02-2016 11:43 u »
Met pure zuurstof kun je een hogere concentratie zuurstof in je wort krijgen omdat lucht maar voor 20% uit zuurstof bestaat. Je loopt echter ook het risico daardoor op te veel zuurstof. persoonlijk gebruik ik liever lucht (+ steriel filtertje). Als je belucht wordt de zuurstof snel opgenomen door de groeiende gist. Het effect van pure zuurstof zou je volgens mij ook kunnen krijgen door met gewone lucht te beluchten + herbeluchten met lucht als de vorige lading zuurstof is opgenomen door de gist.
En is ook veel veiliger.

Offline Winne2

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #22 Gepost op: 27-02-2016 14:05 u »
Kijk bij het gebruik van pure zuurstof uit. Dit kan spontaan ontbranding veroorzaken. En bij te hoge dosering ook oxidatie in het wort met zelfs beschadiging van de (gist)cellen. De geringste vonk kan de brand in gang zetten. Ik vind dit een risicovolle actie voor thuisbrouwen. Het desinfecterend effect van chemipro oxi is op dit effect gebaseerd. Vandaar de toevoeging oxi.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #23 Gepost op: 27-02-2016 14:54 u »
Kijk bij het gebruik van pure zuurstof uit. Dit kan spontaan ontbranding veroorzaken. En bij te hoge dosering ook oxidatie in het wort met zelfs beschadiging van de (gist)cellen. De geringste vonk kan de brand in gang zetten. Ik vind dit een risicovolle actie voor thuisbrouwen. Het desinfecterend effect van chemipro oxi is op dit effect gebaseerd. Vandaar de toevoeging oxi.
Dit is een heel goed antwoord.

Offline Amateurke

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #24 Gepost op: 27-02-2016 15:16 u »
Werkwijze en cijfers te vinden in de lezing van Chris White (Brouwland)... Hier ergens op het forum te vinden...

Tags: beluchten