Even voorstellen: Brouwter

Gestart door Brouwter, 10-07-2012 12:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citrasimcoe


Etn82

Citaat van: Brouwter op 11-09-2012  12:20 uDank voor je snelle reactie! Wel een vraagje daarbij:

En: 

Moet de mandfles nou ongeveer twee keer zo groot zijn, of eentje met "net wat meer" inhoud?

Dank!

Voor de eerste vergisting wil je een gistvat dat 2x het volume heeft dan het jong bier. Bij deze vergisting kan veel schuim ontstaan en is de kopruimte nodig om te voorkomen dat het schuim door je waterslot naar buiten komt (dit kan namelijk een infectie veroorzaken).

Voor de tweede vergisting wil je een gistvat dat eigenlijk het volume van je bier heeft (Misschien een klein beetje meer voor koudhoppen). Tijdens deze vergisting wil je namelijk dat de gist uitvergist en naar de bodem zakt. hierdoor worden de laatste suikers opgeruimd en krijg je helder bier.

Daarna gaat het op de fles voor de hergisting. Het beetje bottelsuiker activeert de laatste levende gist in je bier, zodat deze nog een klein beetje alcohol maar vooral koolzuur produceert waardoor we voorkomen dat we dood bier moeten drinken.

Dat is het gistproces in een notendop.  :gistsmile:

Brouwter

Helemaal duidelijk! Top! Merci :-)

Brouwter

Afgelopen donderdagavond heb ik het suikerwater in het gistvat gedaan om de nagisting op gang te krijgen. Tot nu toe merk ik alleen nog helemaal niets: ik zie van buiten nog geen schuimvorming en ook het waterslot is nog rustig. Klopt dat? Moet ik meer geduld hebben? Of had de nagisting nu toch al wel aan moeten slaan?

citrasimcoe

CiteerAfgelopen donderdagavond heb ik het suikerwater in het gistvat gedaan om de nagisting op gang te krijgen. Tot nu toe merk ik alleen nog helemaal niets: ik zie van buiten nog geen schuimvorming en ook het waterslot is nog rustig. Klopt dat? Moet ik meer geduld hebben? Of had de nagisting nu toch al wel aan moeten slaan?

De nagisting gebeurt op fles. Dus vlak voordat je gaat bottelen doe je suiker (liefst opgelost in beetje water) bij het bier. In de fles gaat het dan nagisten.
Dus misschien kan je nu het beste gaan bottelen?

Brouwter

Ik bedoel de tweede vergisting, zie hierboven.

Ik heb dus eerst in t gistvat de hoofdgisting uitgevoerd. Nu wil ik de tweede gisting uitvoeren door toevoeging van extra suiker. Daarna wil ik het bier laten rijpen in gistflessen en daarna pas bottelen.

citrasimcoe

Ik heb nog nooit gehoord van suiker toevoegen voor deze 'tweede vergisting'. Volgens mij hevel je gewoon over naar een andere fles/vat zodat je de dikke gist-slurry kwijt bent.

Over de noodzakelijkheid van dit overhevelen hebben we trouwens net een discussie gehouden; niet iedereen doet dit.
Zie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20983.msg314051.html#msg314051

JanV

Citaat van: Brouwter op 15-09-2012  17:42 uIk bedoel de tweede vergisting, zie hierboven.

Ik heb dus eerst in het gistvat de hoofdgisting uitgevoerd. Nu wil ik de tweede gisting uitvoeren door toevoeging van extra suiker. Daarna wil ik het bier laten rijpen in gistflessen en daarna pas bottelen.

Brouwter, geduld is een schoon zaak... Als je een tweede gisting wil, dan zal die dikwijls langzamer, en minder onstuimig verlopen dan de hoofdgisting.
Als je vat, of fles gasdicht is, en je er een waterslot op geplaatst hebt, dan kan je zien  hoeveel keer ie bloept.  Dit waterslot moet uiteindelijk volledig 'stilvallen'.
Wil je uiteindelijk gaan lageren( het jonge bier tot rust laten komen), dan kan je het best het bier een dag of twee warmer zetten, zodat de gist nog beter zijn werk kan doen, om de laatste suikers te vergisten. ...Nog veel succes gewenst met je nieuwe hobby :proost2:

Brouwter

Maar het wordt toch juist een heftige vergisting? Laat ik even toelichten waar mijn verwarring vandaan komt:

Citaat van: blikbrouwcursusNa verloop van tijd zul je merken dat het waterslot minder werkt. De hoofdgisting loopt ten einde. Dit is het moment waarop je door de fabrikant voorgeschreven suiker kunt toevoegen voor zover je dat nog niet eerder gedaan had. Het beste doe je dat door de suiker eerst op te lossen in kokend water. De hoeveelheid water dient 2 keer het gewicht te zijn van de suiker. Kook zo'n 5 minuten en laat de oplossing in met een deksel of een groot stuk aluminiumfolie op de pan 10 minuten afkoelen. Giet vervolgens de oplossing voorzichtig in je vergistingsvat. Deze suikers zullen snel omgezet worden in alcohol en koolzuur. Er ontstaat opnieuw een heftige vergisting en het absoluut noodzakelijk dat je een royaal gistvat hebt in verband met de grote schuimvorming.

JanV

Citaat van: Brouwter op 15-09-2012  18:44 uMaar het wordt toch juist een heftige vergisting? Laat ik even toelichten waar mijn verwarring vandaan komt:

Brouwter, ik geloof dat er een schrijffoutje zit in die cursus. Een tweede vergisting wordt enkel gebruikt bij speciale recepten. Bij alle andere bieren, en waarschijnlijk ook het jouwe, is 'een' hevige hoofdgisting genoeg.  :brouwen:

heijligers

Citaat van: Brouwter op 15-09-2012  18:44 uMaar het wordt toch juist een heftige vergisting? Laat ik even toelichten waar mijn verwarring vandaan komt:
Als je de suiker bij het blikpakket toevoegd na de hoofdvergisting, terwijl het jongbier nog in het hoofdvergistingsvat zit (op de gistkoek zeg maar), dan zou deze suiker vrij snel door de gist vergist moeten worden. Na het toevoegen zou het vat na een paar uur dus weer flink moeten pruttelen.

Brouwter

Ja dat heb ik dus gedaan, maar tot nu toe is er nog geen actie...

JanV

Citaat van: Brouwter op 15-09-2012  22:08 uJa dat heb ik dus gedaan, maar tot nu toe is er nog geen actie...

Je hoofdgisting kan al voorbij zijn, waardoor er geen/of weinig  'bloeps' meer zijn in het waterslot.
Het is ook mogelijk dat je vergistingsvat niet gasdicht is, waardoor het CO2 gas langs een andere weg kan ontsnappen.
Maar ik zou me vooral geen zorgen maken. Als je zuiver gewerkt hebt, en de handleiding hebt gevolgd, kan er in principe niets mis gaan, en kan je binnen enkele dagen het jongbier lageren...en na een week...of twee, bottelen.
Wel kan ik je de raad geven om eens de  wiki-site van Hobbybrouwen.nl eens te bestuderen, daar vind je de meeste antwoorden op je vragen, en is eigenlijk, dé echte handleiding van het bierbrouwen. :leren:

Jacques

Citaat van: Aart op 15-09-2012  17:39 uDe nagisting gebeurt op fles. Dus vlak voordat je gaat bottelen doe je suiker (liefst opgelost in beetje water) bij het bier. In de fles gaat het dan nagisten.
Dus misschien kan je nu het beste gaan bottelen?


Nee, nee!  :police: Nagisting is de langzame gisting die volgt na de hoofdgisting. De gisting in de fles heet hergisting op de fles! Jammer genoeg worden deze twee begrippen door elkaar gehaald.

Jacques

Citaat van: JanV op 15-09-2012  19:32 uBrouwter, ik geloof dat er een schrijffoutje zit in die cursus. Een tweede vergisting wordt enkel gebruikt bij speciale recepten. Bij alle andere bieren, en waarschijnlijk ook het jouwe, is 'een' hevige hoofdgisting  genoeg.  :brouwen:

Nee, dat is zeker geen schrijffout in de cursus! Bij blikbrouwsels is het gebruikelijk om suiker toe te voegen. Dat kan aan voordat je gaat vergisten maar ook als de hoofdgisting afgelopen is. Je krijgt dan als het ware een tweede hoofdgisting. Het voordeel hiervan is dat het bier beter uitgist.
De gist heeft het door zo te werken het wat makkelijker. De zogenaamde osmotische druk aan het begin van de vergisting is dan wat lager. Experimenten uitgevoerd door leden van het forum hebben laten zien dat het toevoegen van de suiker nadat de moutsuikers grotendeels zijn opgebruikt een betere vergistingsgraad geeft.

Jacques

Citaat van: Brouwter op 15-09-2012  22:08 uJa dat heb ik dus gedaan, maar tot nu toe is er nog geen actie...

Wat voor gistvat heb je? Mijn vermoeden is dat het vat niet goed sluit.

JanV

Citaat van: Jacques op 15-09-2012  23:54 uNee, dat is zeker geen schrijffout in de cursus! Bij blikbrouwsels is het gebruikelijk om suiker toe te voegen. Dat kan aan voordat je gaat vergisten maar ook als de hoofdgisting afgelopen is. Je krijgt dan als het ware een tweede hoofdgisting. Het voordeel hiervan is dat het bier beter uitgist.
De gist heeft het door zo te werken het wat makkelijker. De zogenaamde osmotische druk aan het begin van de vergisting is dan wat lager. Experimenten uitgevoerd door leden van het forum hebben laten zien dat het toevoegen van de suiker nadat de moutsuikers grotendeels zijn opgebruikt een betere vergistingsgraad geeft.

Dit is eigenlijk een omslachtige procedure voor een beginnend brouwer, de rechttoe/rechtaan methode was beter geweest.... ::)

Jacques

Citaat van: JanV op 16-09-2012  00:06 uDit is eigenlijk een omslachtige procedure voor een beginnend brouwer, de rechttoe/rechtaan methode was beter geweest... ::)

Het is maar net wat je gewend bent. Of je nu de suiker aan het begin afweegt en oplost of dat later doet maakt niet zo veel uit.
Het voordeel is dat het bier beter uitgist en je minder problemen hebt met te veel koolzuur in de fles wanneer de suikers alsnog gaan vergisten na het bottelen.

De methode wordt overigens beschreven als een alternatieve methode. Maar misschien moet dat iets meer geaccentueerd worden.

JanV

Citaat van: Jacques op 16-09-2012  00:14 uHet is maar net wat je gewend bent. Of je nu de suiker aan het begin afweegt en oplost of dat later doet maakt niet zo veel uit.
Het voordeel is dat het bier beter uitgist en je minder problemen hebt met te veel koolzuur in de fles wanneer de suikers alsnog gaan vergisten na het bottelen.

De methode wordt overigens beschreven als een alternatieve methode. Maar misschien moet dat iets meer geaccentueerd worden.

Bommetjes moeten we natuurlijk ten allen tijde vermijden, dus kan ik de werkwijze van het Brewferm recept wel begrijpen.
Zelf heb ik mij ook veel zorgen gemaakt met mijn eerste brouwsel, maar het is een leerproces dat je door moet, willen of niet...


Brouwter

Dank Jacques, dat was ook mijn idee (qua tweede hoofdvergisting, voordelen en blikbrouwcursus). Ik gebruik zo'n plastic gistvat met dop er op geschroefd + waterslot. Ik vraag me af of het een lek zal zijn omdat de eerste hoofdgisting wel goed is verlopen.

harry

Brouwter,

Heb je de SG gemeten in de diverse stadia? En zoja met hydrometer of refractometer?

Ook ik heb diverse keren suiker toegevoegd na de hoofdgisting. Door te meten kun je dan heel goed volgen of er wat gebeurt.

Leuk is dan om te zien( met refractometer) dat de gist alleen de toegevoegde suikers omzet, want de SG eindigt exact hetzelfde als voor de suikertoevoeging. Alleen met een hydrometer kom je dan lager uit.

Bijvoorbeeld:
Begin SG 1060, dan na hoofdgisting SG 1035 met refractometer( is 1019 met hydrometer).  Nu suiker toevoegen zodat SG 5 punten hoger komt, dus naar SG 1040(refracto), dan start de vergisting  weer tot  eind SG 1035 met refractometer( is 1016 met hydrometer)

Brouwter

Dat gaan we de volgende keer beter bij houden, want ik dacht een hydrometer te hebben maar dit bleek alleen een alcoholmeter te zijn. De hydrometer is inmiddels aangeschaft :-).

Brouwter

Wat denken jullie dat we nu kunnen doen?

Ik denk aan:
- overhevelen naar gistfles voor nagisting; of
- laten staan en verder wachten op tweede vergisting; of
- extra zakje gist toevoegen en hopen op tweede vergisting.

Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Brouwter

We hebben net het SG opgemeten. Even een monster uit t vat gehaald en opgemeten en vat weer teug gezet in de koeling. En jawel hoor. Een half uurtje later staat het vat gewoon weer te pruttelen! Wat kan het geweest zijn? De zuurstof toevoer?

Het monster smaakte overigens al prima! Best tripel achtig, prima geur en al een flinke alcohol achtige smaak.

heijligers

Citaat van: Brouwter op 16-09-2012  16:02 uAl een flinke alcohol achtige smaak.
Op welke temperatuur heeft je vat gestaan?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.