Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Brouwter  (gelezen 18047 keer)

Offline Brouwter

• Senior lid
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij De Smiecht
Even voorstellen: Brouwter
« Gepost op: 10-07-2012 12:22 u »
Hallo allemaal!

Omdat ik echt net aan het starten ben met mijn nieuwe hobby, leek het me goed om me direct aan te melden voor dit forum. Zo te lezen genoeg ervaringen om op te doen, en vooral eerst: heel veel leren!

Ik ben 27 jaar en woon in Amsterdam samen met mijn vriendin. Ik ben werkzaam als jurist, en mijn vriendin als grafisch ontwerpster. (Met de toekomstige bieretiketten komt het dus wel goed ;-)). In ons appartementje wil ik een start gaan maken met deze hobby. Omdat de ruimte beperkt is, en mijn hobby pas net begint, zal ik dus eerst zo klein mogelijk beginnen.

Sinds jaar en dag ben ik al liefhebber van (met name Belgische) bieren. Vooral blonde bieren, trippels en quadrupels genieten mijn voorkeur! Na een hoop bieren te hebben geproefd heb ik de smaak te pakken gekregen om me meer te verdiepen in de wetenschap achter het bierbrouwen, en ook om zelf een poging te ondernemen.

Mijn apparatuur:
    25 liter Gistvat met aftapkraan
    30 liter brouw/bottelemmer met aftapkraan
    Waterslot met siliconenstop
    Roerlepel
    Alcohol (S.G.) meter
    Maatcilinder voor S.G. meter
    Thermometer
    3 meter kunststof slang
    Zakje met 100 kroonkurken
    Kroonkurk sluit apparaat
    Reinigingsproduct 250 ml
    Flessenborstel
    Instructieboekje en zelf bier brouwen boek

Dat betekent dus ook dat ik nog niet helemaal compleet ben: een brouwketel ontbreekt bijvoorbeeld nog. Daar ben ik momenteel naar op zoek. En gedurende die tijd lees ik eerst nog even wat bij over de basics van het brouwen :-). Als iemand tips/tricks voor me heeft om een goede aanvang van mijn hobby te garanderen, dan hoor ik dat natuurlijk heel graag!

Groet,
Brouwter ;-)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
Re: Even voorstellen: Brouwter
« Reactie #1 Gepost op: 10-07-2012 12:52 u »
Welkom Brouwter,

Snel en eenvoudig beginnen is met een bierblik pakket.  Elders op deze site is een cursus blik brouwen. Heel veel informatie in het boek H2O Verander water in bier. Dan lees je vanzelf wat je allemaal kan doen en aan spulletjes kan verzamelen.

W A A R S C H U W I N G !!!!! Bier brouwen kan zeer verslavend werken.  :proost:

Offline 30cl

• Senior lid
  • Ja, lekker!
« Reactie #2 Gepost op: 10-07-2012 13:13 u »
Welkom!

Zoek op Marktplaats eens op weckketel of weckpan of loop eens bij 2ehands winkels binnen. Er zijn genoeg pannen te vinden. Let er wel op dat de binnenzijde van de pan onbeschadigd is.

Succes!

Offline jodehoop

• Junior lid
  • **
  • Land: es
  • Una cerveza por favor!!!
« Reactie #3 Gepost op: 10-07-2012 13:43 u »
Welkom Brouwter!

Als je eerst met extract uit blik wil beginnen heb je denk ik de meeste spullen al.
Ga je voor het echte werk dan moet je nog een aantal dingen kopen: Brouwpan, wortkoeler, wort(hevel)filter, schrootmolen, beluchter, enz.
Veel van deze dingen zijn zelf goed te maken als je redelijk handig bent. Op dit forum kan je genoeg informatie vinden over hoe en wat er voor nodig is om sommige dingen te maken. Ik heb de brouwpan via e-bay gekocht en koste zo'n 55€ incl. verzendkosten.

http://www.ebay.es/itm/50-LITROS-OLLA-TAPA-DE-ACERO-FINO-40x-40-cm-/230822653778?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item35be1a2f52#ht_2277wt_1139

Veel succes met de hobby en zoals er eerder al werd opgemerkt: bierbrouwen is een verslaving!
Proost!

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #4 Gepost op: 10-07-2012 14:05 u »
Welkom, succes en proost  :biersmile:

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #5 Gepost op: 10-07-2012 14:26 u »

Welkom!

Offline fwouters

• Vol lid
  • Opener over bier
    • Opener bier
« Reactie #6 Gepost op: 11-07-2012 09:53 u »
Ik heb ook alles via Marktplaats, EBay bij elkaar gesprokkeld en/of zelf gemaakt met de tips uit dit forum en Adrie's boek.
Succes en veel plezier met brouwen!

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #7 Gepost op: 11-07-2012 10:27 u »
Veel brouwplezier en ik ben benieuwd naar je etiketten straks!  :brouwen:
Antoinette

Offline harry

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 13-07-2012 13:18 u »
Welkom en succes. Misschien dat door te brouwen je voorkeuren nog breder worden, wat tot nog meer drinkplezier kan leiden.

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 06-08-2012 09:51 u »
Ondertussen heb ik al wat meer gelezen, en ben ik naar de Brouwmarkt in Almere geweest. We gaan stap-voor-stap beginnen, door eerst met blikbrouwen te beginnen. De tutorial op de wiki ga ik als leidraad gebruiken. Wel zit ik nog met één vraagje: de temperatuur op de kamer waar wij het gistvat neer willen zetten is op dit moment zo'n 23-25 graden. Gaat dat geen problemen geven bij het gisten? Ik heb gelezen over het gebruik van een oude koelkast met een thermostaat er in om de temperatuur constant op 20 graden te houden. Iemand tips en tricks daarvoor? Kan ik ergens aanbod vinden van geprepareerde kasten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 06-08-2012 14:29 u »
Koelkasten zijn te kust en te keur te koop via Marktplaats. Voor zo'n € 100 of minder koop je een goede tweedehandse koelkast. Als thermostaat kan ik je de STC-1000 aanraden. Goedkoop en adequaat. Door in de koelkast een verwarmingselement te plaatsen bijvoorbeeld een paar gloeilampen (ze zijn nog te koop) kun je elke gewenste temperatuur bereiken. Zoek maar eens naar de term STC-1000.

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 05-09-2012 09:56 u »
Ha iedereen,

Eindelijk weer een update. Zoals aangegeven was ik op zoek naar een koelkast. Ik heb even op Marktplaats gekeken en kwam daar een wijnkoeler tegen. Leek me perfect, dus gekocht. En wat blijkt: ik geloof dat 'ie nog perfecter is, want ik hoef geen thermostaat e.d. te regelen: die zit er al in! Ik heb een fotootje bijgevoegd. De temperatuur heb ik nu op 19-20 graden staan, maar ik vroeg me af wat de beste temperatuur is voor het brouwen van, bijvoorbeeld, een tripel. Ik hoor 17-23 graden, maar dat vind ik nogal ruim. Zeker omdat het gistvat nog wel wat graden warmer zal worden door de gisting. Wat raden jullie aan?

Groet,
Brouwter

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #12 Gepost op: 05-09-2012 11:52 u »
Ha iedereen,

Eindelijk weer een update. Zoals aangegeven was ik op zoek naar een koelkast. Ik heb even op Marktplaats gekeken en kwam daar een wijnkoeler tegen. Leek me perfect, dus gekocht. En wat blijkt: ik geloof dat 'ie nog perfecter is, want ik hoef geen thermostaat e.d. te regelen: die zit er al in! Ik heb een fotootje bijgevoegd. De temperatuur heb ik nu op 19-20 graden staan, maar ik vroeg me af wat de beste temperatuur is voor het brouwen van, bijvoorbeeld, een tripel. Ik hoor 17-23 graden, maar dat vind ik nogal ruim. Zeker omdat het gistvat nog wel wat graden warmer zal worden door de gisting. Wat raden jullie aan?

Groet,
Brouwter

Ben echt wel jaloers ;)

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 05-09-2012 13:32 u »
Als je hem tijdens de hoofdvergisting op die 19/20 graden kunt houden zit je met de meeste gisten wel goed.

Wel mooi dingetje man zag er nog 1 staan helaas een beetje te ver weg voor mij.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #14 Gepost op: 05-09-2012 13:48 u »
Tijdens de vergisting komt zoveel warmte vrij dat de temperatuur van het jongbier enkele graden hoger is dan de omgevingstemperatuur. Dat is de reden dat de meeste forumleden de voeler voor de temperatuur op het vat bevestigen.
Wanneer deze kast geen losse voeler heeft zul je rekening moeten houden met het temperatuurverschil en de kast tijden de hoofdgisting enkele graden lager moeten zetten dan de gewenste temperatuur.

Bert

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 05-09-2012 14:37 u »
Thanks! Binnenkort de eerste test met blikbrouwen maar eens starten! En dan... stapje voor stapje verder! Ik denk dat ik met deze koeling een goede start kan maken, en ook nog ruimte heb mocht ik wat grotere aantallen willen laten gisten!

Offline Eline

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Geniet!
Re: Even voorstellen: Brouwter (& Eline)
« Reactie #16 Gepost op: 06-09-2012 12:59 u »
Hallo allemaal!

Graag wil ik mij op deze manier kort voorstellen:
Mijn naam is Eline Pellis en ik ben de vriendin van Brouwter.
De apparatuur die wij voor onze hobby in huis hebben, is hierboven door Brouwter opgesomd (daarom vond ik het niet nodig om een nieuw topic te openen).

Ik ben een echte bierliefhebber. En dan niet drinken van liters pils, maar het genieten van een perfect gebrouwen bier.
Mijn favorieten zijn (op dit moment): de Embrasse Peated Oak Aged (gerijpt op Connemara wisky vaten), Rochefort Trappist 8 en 10, St. Bernardus abt 12 en de Karmeliet. Mijn minst favorieten: De Duchesse De Bourgogne, de Piedboeuf en de Rallar Amber Ale.
Mijn smaak verandert wel; zo hield ik vroeger alleen van wit, blond en tripels. Dat is ondertussen erg veranderd.

Ik heb enorm veel zin om dit hele forum door te gaan spitten om te lezen over jullie favorieten, over jullie verhalen en ervaringen!
Kan niet wachten tot we zelf onze eerste poging gaan wagen!

Met een hartelijke groet,
Eline

Offline David Steeman

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #17 Gepost op: 06-09-2012 14:29 u »
Veel geluk heb je met een vriendin die je brouwhobby deelt! Veel plezier ermee samen!

Ben echt wel jaloers ;)

(En Brouwter heeft meteen een brouwlijstje meegekregen :-) )

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 10-09-2012 09:29 u »
Ha iedereen,

Afgelopen zaterdag was het dan zo ver! We hebben onze eerste poging bierbrouwen verzilverd met het blik Tripel van Brewferm! Het vat hebben we zaterdagmiddag rond 15:00 uur in de koeling gezet. Natuurlijk heb ik ook een monster gemaakt, om de waarden te meten... maar toen kwam ik er achter dat ik alleen een alcoholmeter had, en geen SG-meter.

Gisteren dus direct weer naar de Brouwmarkt geweest. SG-meter gekocht. En ach, waarom ook niet: gelijk de hele set voor het échte brouwen: brouwketel, schrootmolen, koelings-dompelelement, en alle kleine tools als maatbekers, en hop- en moutzakjes. Volgende bier dat op de planning staan: een quadrupel. Zoals gezegd: weer een stapje verder dan het blikbrouwen, dus nu met een kant-en-klaar-moutpakket van Brewferm.

Toen we terug kwamen van de Brouwmarkt, rond 16:00 uur, direct naar de Tripel gekeken. Maar helaas: nog geen bubbels te zien. Ik - nieuwsgierig dat ik ben - kon me nauwelijks bedwingen om gelijk te kijken in het vat zelf of de gisting wel was aangeslagen. Maar toch hebben we nog even gewacht. Ook 's avonds was er nog geen activiteit te zien. Toen vonden we het welletjes, en besloten we het gistvat tóch even open te maken. En gelukkig: het was heerlijk aan het schuimen! Gistvat direct weer dichtgedraaid en weggezet. En toevallig begon een half uur later het waterslot ook te bubbelen! Woohoo!

Offline arluijen

• Super lid
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
« Reactie #19 Gepost op: 10-09-2012 10:09 u »
...Ik - nieuwsgierig dat ik ben - kon me nauwelijks bedwingen om gelijk te kijken in het vat zelf of de gisting wel was aangeslagen. Maar toch hebben we nog even gewacht.

Het allermoeilijkste aan brouwen: geduld...

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 11-09-2012 11:03 u »
Ha iedereen,

Ter voorbereiding op de stappen die komen gaan in het brouwproces vroegen wij ons het volgende af. In de blikbrouw-cursus wordt de nagisting uitgelegd. Aangeraden wordt om het bier (met toegevoegde suikers) over te hevelen. Omdat wij slechts één gistingsvat hebben, en één brouw/bottelemmer, vroegen wij ons af of we het bier kunnen overhevelen van het gistingsvat naar de (schoongemaakte) brouw/bottelemmer, vervolgens het gistingsvat schoonmaken en daarna het bier weer terug over te hevelen naar het (schoongemaakte) gistingsvat? Is dat mogelijk en/of geeft dat problemen (oxidatie)?

Dank voor jullie tips alvast!

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 11-09-2012 11:30 u »
Beste Brouwter,

Dat is zeker mogelijk. Let er alleen wel extra goed op dat je hygiënisch (smetvrij) werkt! Omdat je twee keer hevelt, loop je meer risico op besmettingen.

Let er daarnaast met het hevelen op dat je (jong)bier niet te veel zuurstof kan opnemen. Leg de hevelslang onderin het vergistingsvat, of laat het voorzichting tegen de wand lopen.

Beter is het echter om een glazen mandfles aan te schaffen. Deze laat namelijk geen zuurstof door, wat je in deze fase van de vergisting wilt voorkomen. Hierbij is het aan te bevelen om een mandfles te kopen van hetzelfde volume als je (jong)bier, zodat er zo min mogelijk zuurstof in contact kan komen met je bier.

MvG,

Etienne

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 11-09-2012 12:20 u »
Dank voor je snelle reactie! Wel een vraagje daarbij:

Citaat
Hierbij is het aan te bevelen om een mandfles te kopen van hetzelfde volume als je (jong)bier, zodat er zo min mogelijk zuurstof in contact kan komen met je bier.

En:
Citaat van: blikbrouwcursus
Een andere reden is dat je gistvat ongeveer twee keer zo groot moet zijn als de hoeveelheid wort die je er in vergist. Tijdens de heftige gisting wordt veel schuim gevormd. De ene gist doet dat meer dan de andere. Om te voorkomen dat het schuim door het waterslot heen komt moet het gistvat groot genoeg zijn.
(...)
Als je er voor kiest om het bier over te hevelen naar een mandfles of een plastic jerrycan (omdat plastic zuurstof doorlaat heeft glas de voorkeur) doe je er goed aan mandfles of jerrycan te gebruiken die net wat meer inhoud heeft dan het aantal liters jongbier dat je wil laten nagisten. De mandfles hoeft niet volledig vol te zitten er kan nog sprake zijn van enige schuimvorming afhankelijk van de gebruikte gist. Vul de mandfles ook niet op met water. Dat is niet nodig, enige vrije ruimte kan geen kwaad.

Moet de mandfles nou ongeveer twee keer zo groot zijn, of eentje met "net wat meer" inhoud?

Dank!

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 11-09-2012 12:42 u »
Hé leuk! Nog meer Amsterdamse thuisbrouwers! mijn brouwmaat en ik brouwen in Noord, waar zitten jullie ongeveer?

Laten we een keer elkaars bieren proeven als je wat klaar hebt :)

Offline Eline

• *
  • Geniet!
« Reactie #24 Gepost op: 11-09-2012 12:50 u »
Dank jullie wel voor jullie advies!

Citaat
Hé leuk! Nog meer Amsterdamse thuisbrouwers! mijn brouwmaat en ik brouwen in Noord, waar zitten jullie ongeveer?

Leuk! Wij zitten in Nieuw-West!

Citaat
Laten we een keer elkaars bieren proeven als je wat klaar hebt

Gaan we doen :D

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 11-09-2012 13:07 u »
Leuk! :)

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 11-09-2012 18:42 u »
Dank voor je snelle reactie! Wel een vraagje daarbij:

En: 

Moet de mandfles nou ongeveer twee keer zo groot zijn, of eentje met "net wat meer" inhoud?

Dank!

Voor de eerste vergisting wil je een gistvat dat 2x het volume heeft dan het jong bier. Bij deze vergisting kan veel schuim ontstaan en is de kopruimte nodig om te voorkomen dat het schuim door je waterslot naar buiten komt (dit kan namelijk een infectie veroorzaken).

Voor de tweede vergisting wil je een gistvat dat eigenlijk het volume van je bier heeft (Misschien een klein beetje meer voor koudhoppen). Tijdens deze vergisting wil je namelijk dat de gist uitvergist en naar de bodem zakt. hierdoor worden de laatste suikers opgeruimd en krijg je helder bier.

Daarna gaat het op de fles voor de hergisting. Het beetje bottelsuiker activeert de laatste levende gist in je bier, zodat deze nog een klein beetje alcohol maar vooral koolzuur produceert waardoor we voorkomen dat we dood bier moeten drinken.

Dat is het gistproces in een notendop.  :gistsmile:

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 12-09-2012 09:28 u »
Helemaal duidelijk! Top! Merci :-)

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 15-09-2012 17:14 u »
Afgelopen donderdagavond heb ik het suikerwater in het gistvat gedaan om de nagisting op gang te krijgen. Tot nu toe merk ik alleen nog helemaal niets: ik zie van buiten nog geen schuimvorming en ook het waterslot is nog rustig. Klopt dat? Moet ik meer geduld hebben? Of had de nagisting nu toch al wel aan moeten slaan?

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 15-09-2012 17:39 u »
Citaat
Afgelopen donderdagavond heb ik het suikerwater in het gistvat gedaan om de nagisting op gang te krijgen. Tot nu toe merk ik alleen nog helemaal niets: ik zie van buiten nog geen schuimvorming en ook het waterslot is nog rustig. Klopt dat? Moet ik meer geduld hebben? Of had de nagisting nu toch al wel aan moeten slaan?

De nagisting gebeurt op fles. Dus vlak voordat je gaat bottelen doe je suiker (liefst opgelost in beetje water) bij het bier. In de fles gaat het dan nagisten.
Dus misschien kan je nu het beste gaan bottelen?

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 15-09-2012 17:42 u »
Ik bedoel de tweede vergisting, zie hierboven.

Ik heb dus eerst in t gistvat de hoofdgisting uitgevoerd. Nu wil ik de tweede gisting uitvoeren door toevoeging van extra suiker. Daarna wil ik het bier laten rijpen in gistflessen en daarna pas bottelen.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 15-09-2012 17:59 u »
Ik heb nog nooit gehoord van suiker toevoegen voor deze 'tweede vergisting'. Volgens mij hevel je gewoon over naar een andere fles/vat zodat je de dikke gist-slurry kwijt bent.

Over de noodzakelijkheid van dit overhevelen hebben we trouwens net een discussie gehouden; niet iedereen doet dit.
Zie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20983.msg314051.html#msg314051

Offline JanV

• Senior lid
  • Land: gi
  • Het lekkerste bier brouw je zelf.
« Reactie #32 Gepost op: 15-09-2012 18:06 u »
Ik bedoel de tweede vergisting, zie hierboven.

Ik heb dus eerst in het gistvat de hoofdgisting uitgevoerd. Nu wil ik de tweede gisting uitvoeren door toevoeging van extra suiker. Daarna wil ik het bier laten rijpen in gistflessen en daarna pas bottelen.

Brouwter, geduld is een schoon zaak... Als je een tweede gisting wil, dan zal die dikwijls langzamer, en minder onstuimig verlopen dan de hoofdgisting.
Als je vat, of fles gasdicht is, en je er een waterslot op geplaatst hebt, dan kan je zien  hoeveel keer ie bloept.  Dit waterslot moet uiteindelijk volledig 'stilvallen'.
Wil je uiteindelijk gaan lageren( het jonge bier tot rust laten komen), dan kan je het best het bier een dag of twee warmer zetten, zodat de gist nog beter zijn werk kan doen, om de laatste suikers te vergisten. ...Nog veel succes gewenst met je nieuwe hobby :proost2:

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 15-09-2012 18:44 u »
Maar het wordt toch juist een heftige vergisting? Laat ik even toelichten waar mijn verwarring vandaan komt:

Citaat van: blikbrouwcursus
Na verloop van tijd zul je merken dat het waterslot minder werkt. De hoofdgisting loopt ten einde. Dit is het moment waarop je door de fabrikant voorgeschreven suiker kunt toevoegen voor zover je dat nog niet eerder gedaan had. Het beste doe je dat door de suiker eerst op te lossen in kokend water. De hoeveelheid water dient 2 keer het gewicht te zijn van de suiker. Kook zo'n 5 minuten en laat de oplossing in met een deksel of een groot stuk aluminiumfolie op de pan 10 minuten afkoelen. Giet vervolgens de oplossing voorzichtig in je vergistingsvat. Deze suikers zullen snel omgezet worden in alcohol en koolzuur. Er ontstaat opnieuw een heftige vergisting en het absoluut noodzakelijk dat je een royaal gistvat hebt in verband met de grote schuimvorming.

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 15-09-2012 19:32 u »
Maar het wordt toch juist een heftige vergisting? Laat ik even toelichten waar mijn verwarring vandaan komt:

Brouwter, ik geloof dat er een schrijffoutje zit in die cursus. Een tweede vergisting wordt enkel gebruikt bij speciale recepten. Bij alle andere bieren, en waarschijnlijk ook het jouwe, is 'een' hevige hoofdgisting genoeg.  :brouwen:

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 15-09-2012 21:18 u »
Als je de suiker bij het blikpakket toevoegd na de hoofdvergisting, terwijl het jongbier nog in het hoofdvergistingsvat zit (op de gistkoek zeg maar), dan zou deze suiker vrij snel door de gist vergist moeten worden. Na het toevoegen zou het vat na een paar uur dus weer flink moeten pruttelen.

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #36 Gepost op: 15-09-2012 22:08 u »
Ja dat heb ik dus gedaan, maar tot nu toe is er nog geen actie...

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #37 Gepost op: 15-09-2012 23:28 u »

Je hoofdgisting kan al voorbij zijn, waardoor er geen/of weinig  'bloeps' meer zijn in het waterslot.
Het is ook mogelijk dat je vergistingsvat niet gasdicht is, waardoor het CO2 gas langs een andere weg kan ontsnappen.
Maar ik zou me vooral geen zorgen maken. Als je zuiver gewerkt hebt, en de handleiding hebt gevolgd, kan er in principe niets mis gaan, en kan je binnen enkele dagen het jongbier lageren...en na een week...of twee, bottelen.
Wel kan ik je de raad geven om eens de  wiki-site van Hobbybrouwen.nl eens te bestuderen, daar vind je de meeste antwoorden op je vragen, en is eigenlijk, dé echte handleiding van het bierbrouwen. :leren:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 15-09-2012 23:47 u »
De nagisting gebeurt op fles. Dus vlak voordat je gaat bottelen doe je suiker (liefst opgelost in beetje water) bij het bier. In de fles gaat het dan nagisten.
Dus misschien kan je nu het beste gaan bottelen?

Nee, nee!  :police: Nagisting is de langzame gisting die volgt na de hoofdgisting. De gisting in de fles heet hergisting op de fles! Jammer genoeg worden deze twee begrippen door elkaar gehaald.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 15-09-2012 23:54 u »
Brouwter, ik geloof dat er een schrijffoutje zit in die cursus. Een tweede vergisting wordt enkel gebruikt bij speciale recepten. Bij alle andere bieren, en waarschijnlijk ook het jouwe, is 'een' hevige hoofdgisting  genoeg.  :brouwen:

Nee, dat is zeker geen schrijffout in de cursus! Bij blikbrouwsels is het gebruikelijk om suiker toe te voegen. Dat kan aan voordat je gaat vergisten maar ook als de hoofdgisting afgelopen is. Je krijgt dan als het ware een tweede hoofdgisting. Het voordeel hiervan is dat het bier beter uitgist.
De gist heeft het door zo te werken het wat makkelijker. De zogenaamde osmotische druk aan het begin van de vergisting is dan wat lager. Experimenten uitgevoerd door leden van het forum hebben laten zien dat het toevoegen van de suiker nadat de moutsuikers grotendeels zijn opgebruikt een betere vergistingsgraad geeft.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 16-09-2012 00:01 u »

Wat voor gistvat heb je? Mijn vermoeden is dat het vat niet goed sluit.

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 16-09-2012 00:06 u »
Nee, dat is zeker geen schrijffout in de cursus! Bij blikbrouwsels is het gebruikelijk om suiker toe te voegen. Dat kan aan voordat je gaat vergisten maar ook als de hoofdgisting afgelopen is. Je krijgt dan als het ware een tweede hoofdgisting. Het voordeel hiervan is dat het bier beter uitgist.
De gist heeft het door zo te werken het wat makkelijker. De zogenaamde osmotische druk aan het begin van de vergisting is dan wat lager. Experimenten uitgevoerd door leden van het forum hebben laten zien dat het toevoegen van de suiker nadat de moutsuikers grotendeels zijn opgebruikt een betere vergistingsgraad geeft.

Dit is eigenlijk een omslachtige procedure voor een beginnend brouwer, de rechttoe/rechtaan methode was beter geweest.... ::)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: 16-09-2012 00:14 u »
Dit is eigenlijk een omslachtige procedure voor een beginnend brouwer, de rechttoe/rechtaan methode was beter geweest... ::)

Het is maar net wat je gewend bent. Of je nu de suiker aan het begin afweegt en oplost of dat later doet maakt niet zo veel uit.
Het voordeel is dat het bier beter uitgist en je minder problemen hebt met te veel koolzuur in de fles wanneer de suikers alsnog gaan vergisten na het bottelen.

De methode wordt overigens beschreven als een alternatieve methode. Maar misschien moet dat iets meer geaccentueerd worden.

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #43 Gepost op: 16-09-2012 00:31 u »
Het is maar net wat je gewend bent. Of je nu de suiker aan het begin afweegt en oplost of dat later doet maakt niet zo veel uit.
Het voordeel is dat het bier beter uitgist en je minder problemen hebt met te veel koolzuur in de fles wanneer de suikers alsnog gaan vergisten na het bottelen.

De methode wordt overigens beschreven als een alternatieve methode. Maar misschien moet dat iets meer geaccentueerd worden.

Bommetjes moeten we natuurlijk ten allen tijde vermijden, dus kan ik de werkwijze van het Brewferm recept wel begrijpen.
Zelf heb ik mij ook veel zorgen gemaakt met mijn eerste brouwsel, maar het is een leerproces dat je door moet, willen of niet...

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #44 Gepost op: 16-09-2012 10:11 u »
Dank Jacques, dat was ook mijn idee (qua tweede hoofdvergisting, voordelen en blikbrouwcursus). Ik gebruik zo'n plastic gistvat met dop er op geschroefd + waterslot. Ik vraag me af of het een lek zal zijn omdat de eerste hoofdgisting wel goed is verlopen.

Offline harry

• Senior lid
« Reactie #45 Gepost op: 16-09-2012 10:17 u »
Brouwter,

Heb je de SG gemeten in de diverse stadia? En zoja met hydrometer of refractometer?

Ook ik heb diverse keren suiker toegevoegd na de hoofdgisting. Door te meten kun je dan heel goed volgen of er wat gebeurt.

Leuk is dan om te zien( met refractometer) dat de gist alleen de toegevoegde suikers omzet, want de SG eindigt exact hetzelfde als voor de suikertoevoeging. Alleen met een hydrometer kom je dan lager uit.

Bijvoorbeeld:
Begin SG 1060, dan na hoofdgisting SG 1035 met refractometer( is 1019 met hydrometer).  Nu suiker toevoegen zodat SG 5 punten hoger komt, dus naar SG 1040(refracto), dan start de vergisting  weer tot  eind SG 1035 met refractometer( is 1016 met hydrometer)

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #46 Gepost op: 16-09-2012 10:24 u »
Dat gaan we de volgende keer beter bij houden, want ik dacht een hydrometer te hebben maar dit bleek alleen een alcoholmeter te zijn. De hydrometer is inmiddels aangeschaft :-).

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #47 Gepost op: 16-09-2012 12:32 u »
Wat denken jullie dat we nu kunnen doen?

Ik denk aan:
- overhevelen naar gistfles voor nagisting; of
- laten staan en verder wachten op tweede vergisting; of
- extra zakje gist toevoegen en hopen op tweede vergisting.

Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #48 Gepost op: 16-09-2012 16:02 u »
We hebben net het SG opgemeten. Even een monster uit t vat gehaald en opgemeten en vat weer teug gezet in de koeling. En jawel hoor. Een half uurtje later staat het vat gewoon weer te pruttelen! Wat kan het geweest zijn? De zuurstof toevoer?

Het monster smaakte overigens al prima! Best tripel achtig, prima geur en al een flinke alcohol achtige smaak.

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 16-09-2012 16:47 u »
Al een flinke alcohol achtige smaak.
Op welke temperatuur heeft je vat gestaan?

Offline Eline

• *
  • Geniet!
« Reactie #50 Gepost op: 16-09-2012 16:56 u »
Citaat
Op welke temperatuur heeft je vat gestaan?

Op een stabiele 20ºC in een koelkast.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 16-09-2012 17:11 u »
We hebben net het SG opgemeten. Even een monster uit het vat gehaald en opgemeten en vat weer teug gezet in de koeling. En jawel hoor. Een half uurtje later staat het vat gewoon weer te pruttelen! Wat kan het geweest zijn? De zuurstoftoevoer?

Het meest waarschijnlijke is dat de gistvat niet goed afgesloten was.

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #52 Gepost op: 16-09-2012 17:12 u »
Ja, zie ons koelkastje op de 1e pagina

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 16-09-2012 17:16 u »
Druk de deksel nog eens een keer aan.

Je bent niet de eerste beginnende brouwer die denkt dat de vergisting stil is gevallen omdat het gistvat niet goed afsloot.
Wat voor gistvat heb je?

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 16-09-2012 17:52 u »
Plastic gistvat met schroefdop. Op de eerste pagina heb ik een foto geplaatst.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 16-09-2012 19:42 u »
Plastic gistvat met schroefdop. Op de eerste pagina heb ik een foto geplaatst.

Als dit brouwsel achter de rug is, is het verstandig om te kijken of er niet ergens een lek te vinden is.
Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 17-09-2012 10:02 u »
Dat ga ik zeker doen, Jacques. Ik zag de wiki-pagina inderdaad al.

Voor iedereen die op Facebook zit: we (Eline en ik) hebben ondertussen ook een Facebook Pagina voor "Huisbrouwerij De Smiecht"! Like ons ;-) https://www.facebook.com/HuisbrouwerijDeSmiecht

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 17-09-2012 12:14 u »
Citaat
Voor iedereen die op Facebook zit: we (Eline en ik) hebben ondertussen ook een Facebook Pagina voor "Huisbrouwerij De Smiecht"! Like ons ;-) https://www.facebook.com/HuisbrouwerijDeSmiecht
Done :)

Sinds gister zit ik ook bij de Facebook groep 'Homebrewers Amsterdam':
https://www.facebook.com/groups/226134834169364/

Ze organiseren bierproeverijen en zo.

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #58 Gepost op: 17-09-2012 13:22 u »
Super leuk! Ik heb me gelijk aangemeld!

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 17-09-2012 13:42 u »
Leuk. Er zijn echt veel jonge hobbybrouwers in Amsterdam. En er wordt veel georganiseerd!

Offline afleiding

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 23-09-2012 22:49 u »
Leuk. Wij gaan ook lid worden aangezien we binnenkort aan de slag willen.

Groeten uit de Baarsjes!

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 30-11-2012 16:03 u »
Gisteravond hebben we de Tripel (Brewferm blik) maar eens geprobeerd. We hadden onze verwachtingen laag ingesteld - als er alleen al een drinkbaar biertje uit zou komen zouden we al blij zijn. Nou, en die missie is geslaagd! Bij het openen van de fles hoorden we al een mooi sis-geluid (Yes! Koolzuur!), en bij het inschenken ontstond een prima, dikke schuimkraag (Yes! Schuim!)! De kleur was ook prima, hoewel naar mijn mening wel wat te donker en troebel voor een tripel. En dan natuurlijk de ultieme test: de smaak. Uiteraard was het geen perfect bier, dat hadden we ook niet verwacht, zeker niet voor een eerste gebrouwen bier dat uit blik komt. Maar in vergelijking tot eerdere smaaktests tijdens het brouwproces en voor het bottelen: best prima! Het is drinkbaar! De smaak is nog wat 'slap', en de smaak van alcohol overheerst eigenlijk. Maar het is niet vies. En in vergelijking met andere, professionele, bieren die ik heb gedronken kan ik zeggen dat daarbij een aantal bieren zaten die echt veeeeeeeeeeeeel minder smaakten dan deze! Dus al met al: eerste brouwsel is geslaagd!

Vanavond gaan we een tussen-proeftest doen met de quadrupel. Die moet nog minstens een maandje rijpen op de fles, maar van de smaakevolutie kunnen we ook alleen maar leren ;-)

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #62 Gepost op: 30-11-2012 16:09 u »
Oh, en zondag gaan we waarschijnlijk de Beverius (Brewferm moutpakket) brouwen. Benieuwd!

Tags: