Even voorstellen: Brouwter

Gestart door Brouwter, 10-07-2012 12:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwter

Hallo allemaal!

Omdat ik echt net aan het starten ben met mijn nieuwe hobby, leek het me goed om me direct aan te melden voor dit forum. Zo te lezen genoeg ervaringen om op te doen, en vooral eerst: heel veel leren!

Ik ben 27 jaar en woon in Amsterdam samen met mijn vriendin. Ik ben werkzaam als jurist, en mijn vriendin als grafisch ontwerpster. (Met de toekomstige bieretiketten komt het dus wel goed ;-)). In ons appartementje wil ik een start gaan maken met deze hobby. Omdat de ruimte beperkt is, en mijn hobby pas net begint, zal ik dus eerst zo klein mogelijk beginnen.

Sinds jaar en dag ben ik al liefhebber van (met name Belgische) bieren. Vooral blonde bieren, trippels en quadrupels genieten mijn voorkeur! Na een hoop bieren te hebben geproefd heb ik de smaak te pakken gekregen om me meer te verdiepen in de wetenschap achter het bierbrouwen, en ook om zelf een poging te ondernemen.

Mijn apparatuur:
    25 liter Gistvat met aftapkraan
    30 liter brouw/bottelemmer met aftapkraan
    Waterslot met siliconenstop
    Roerlepel
    Alcohol (S.G.) meter
    Maatcilinder voor S.G. meter
    Thermometer
    3 meter kunststof slang
    Zakje met 100 kroonkurken
    Kroonkurk sluit apparaat
    Reinigingsproduct 250 ml
    Flessenborstel
    Instructieboekje en zelf bier brouwen boek

Dat betekent dus ook dat ik nog niet helemaal compleet ben: een brouwketel ontbreekt bijvoorbeeld nog. Daar ben ik momenteel naar op zoek. En gedurende die tijd lees ik eerst nog even wat bij over de basics van het brouwen :-). Als iemand tips/tricks voor me heeft om een goede aanvang van mijn hobby te garanderen, dan hoor ik dat natuurlijk heel graag!

Groet,
Brouwter ;-)




McMelloW

Welkom Brouwter,

Snel en eenvoudig beginnen is met een bierblik pakket.  Elders op deze site is een cursus blik brouwen. Heel veel informatie in het boek H2O Verander water in bier. Dan lees je vanzelf wat je allemaal kan doen en aan spulletjes kan verzamelen.

W A A R S C H U W I N G !!!!! Bier brouwen kan zeer verslavend werken.  :proost:

30cl

Welkom!

Zoek op Marktplaats eens op weckketel of weckpan of loop eens bij 2ehands winkels binnen. Er zijn genoeg pannen te vinden. Let er wel op dat de binnenzijde van de pan onbeschadigd is.

Succes!

jodehoop

Welkom Brouwter!

Als je eerst met extract uit blik wil beginnen heb je denk ik de meeste spullen al.
Ga je voor het echte werk dan moet je nog een aantal dingen kopen: Brouwpan, wortkoeler, wort(hevel)filter, schrootmolen, beluchter, enz.
Veel van deze dingen zijn zelf goed te maken als je redelijk handig bent. Op dit forum kan je genoeg informatie vinden over hoe en wat er voor nodig is om sommige dingen te maken. Ik heb de brouwpan via e-bay gekocht en koste zo'n 55€ incl. verzendkosten.

http://www.ebay.es/itm/50-LITROS-OLLA-TAPA-DE-ACERO-FINO-40x-40-cm-/230822653778?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item35be1a2f52#ht_2277wt_1139

Veel succes met de hobby en zoals er eerder al werd opgemerkt: bierbrouwen is een verslaving!
Proost!

heijligers

Welkom, succes en proost  :biersmile:

Etn82


fwouters

Ik heb ook alles via Marktplaats, EBay bij elkaar gesprokkeld en/of zelf gemaakt met de tips uit dit forum en Adrie's boek.
Succes en veel plezier met brouwen!

Kleine_Schriek

Veel brouwplezier en ik ben benieuwd naar je etiketten straks!  :brouwen:
Antoinette

harry

Welkom en succes. Misschien dat door te brouwen je voorkeuren nog breder worden, wat tot nog meer drinkplezier kan leiden.

Brouwter

Ondertussen heb ik al wat meer gelezen, en ben ik naar de Brouwmarkt in Almere geweest. We gaan stap-voor-stap beginnen, door eerst met blikbrouwen te beginnen. De tutorial op de wiki ga ik als leidraad gebruiken. Wel zit ik nog met één vraagje: de temperatuur op de kamer waar wij het gistvat neer willen zetten is op dit moment zo'n 23-25 graden. Gaat dat geen problemen geven bij het gisten? Ik heb gelezen over het gebruik van een oude koelkast met een thermostaat er in om de temperatuur constant op 20 graden te houden. Iemand tips en tricks daarvoor? Kan ik ergens aanbod vinden van geprepareerde kasten?

Jacques

Koelkasten zijn te kust en te keur te koop via Marktplaats. Voor zo'n € 100 of minder koop je een goede tweedehandse koelkast. Als thermostaat kan ik je de STC-1000 aanraden. Goedkoop en adequaat. Door in de koelkast een verwarmingselement te plaatsen bijvoorbeeld een paar gloeilampen (ze zijn nog te koop) kun je elke gewenste temperatuur bereiken. Zoek maar eens naar de term STC-1000.

Brouwter

Ha iedereen,

Eindelijk weer een update. Zoals aangegeven was ik op zoek naar een koelkast. Ik heb even op Marktplaats gekeken en kwam daar een wijnkoeler tegen. Leek me perfect, dus gekocht. En wat blijkt: ik geloof dat 'ie nog perfecter is, want ik hoef geen thermostaat e.d. te regelen: die zit er al in! Ik heb een fotootje bijgevoegd. De temperatuur heb ik nu op 19-20 graden staan, maar ik vroeg me af wat de beste temperatuur is voor het brouwen van, bijvoorbeeld, een tripel. Ik hoor 17-23 graden, maar dat vind ik nogal ruim. Zeker omdat het gistvat nog wel wat graden warmer zal worden door de gisting. Wat raden jullie aan?

Groet,
Brouwter


Hai

Citaat van: Brouwter op 05-09-2012  09:56 uHa iedereen,

Eindelijk weer een update. Zoals aangegeven was ik op zoek naar een koelkast. Ik heb even op Marktplaats gekeken en kwam daar een wijnkoeler tegen. Leek me perfect, dus gekocht. En wat blijkt: ik geloof dat 'ie nog perfecter is, want ik hoef geen thermostaat e.d. te regelen: die zit er al in! Ik heb een fotootje bijgevoegd. De temperatuur heb ik nu op 19-20 graden staan, maar ik vroeg me af wat de beste temperatuur is voor het brouwen van, bijvoorbeeld, een tripel. Ik hoor 17-23 graden, maar dat vind ik nogal ruim. Zeker omdat het gistvat nog wel wat graden warmer zal worden door de gisting. Wat raden jullie aan?

Groet,
Brouwter


Ben echt wel jaloers ;)

hobbybob

Als je hem tijdens de hoofdvergisting op die 19/20 graden kunt houden zit je met de meeste gisten wel goed.

Wel mooi dingetje man zag er nog 1 staan helaas een beetje te ver weg voor mij.

Albertus

Tijdens de vergisting komt zoveel warmte vrij dat de temperatuur van het jongbier enkele graden hoger is dan de omgevingstemperatuur. Dat is de reden dat de meeste forumleden de voeler voor de temperatuur op het vat bevestigen.
Wanneer deze kast geen losse voeler heeft zul je rekening moeten houden met het temperatuurverschil en de kast tijden de hoofdgisting enkele graden lager moeten zetten dan de gewenste temperatuur.

Bert

Brouwter

Thanks! Binnenkort de eerste test met blikbrouwen maar eens starten! En dan... stapje voor stapje verder! Ik denk dat ik met deze koeling een goede start kan maken, en ook nog ruimte heb mocht ik wat grotere aantallen willen laten gisten!

Eline

Hallo allemaal!

Graag wil ik mij op deze manier kort voorstellen:
Mijn naam is Eline Pellis en ik ben de vriendin van Brouwter.
De apparatuur die wij voor onze hobby in huis hebben, is hierboven door Brouwter opgesomd (daarom vond ik het niet nodig om een nieuw topic te openen).

Ik ben een echte bierliefhebber. En dan niet drinken van liters pils, maar het genieten van een perfect gebrouwen bier.
Mijn favorieten zijn (op dit moment): de Embrasse Peated Oak Aged (gerijpt op Connemara wisky vaten), Rochefort Trappist 8 en 10, St. Bernardus abt 12 en de Karmeliet. Mijn minst favorieten: De Duchesse De Bourgogne, de Piedboeuf en de Rallar Amber Ale.
Mijn smaak verandert wel; zo hield ik vroeger alleen van wit, blond en tripels. Dat is ondertussen erg veranderd.

Ik heb enorm veel zin om dit hele forum door te gaan spitten om te lezen over jullie favorieten, over jullie verhalen en ervaringen!
Kan niet wachten tot we zelf onze eerste poging gaan wagen!


Met een hartelijke groet,
Eline

David Steeman

Veel geluk heb je met een vriendin die je brouwhobby deelt! Veel plezier ermee samen!

Citaat van: Hai's op 05-09-2012  11:52 uBen echt wel jaloers ;)

(En Brouwter heeft meteen een brouwlijstje meegekregen :-) )

Brouwter

Ha iedereen,

Afgelopen zaterdag was het dan zo ver! We hebben onze eerste poging bierbrouwen verzilverd met het blik Tripel van Brewferm! Het vat hebben we zaterdagmiddag rond 15:00 uur in de koeling gezet. Natuurlijk heb ik ook een monster gemaakt, om de waarden te meten... maar toen kwam ik er achter dat ik alleen een alcoholmeter had, en geen SG-meter.

Gisteren dus direct weer naar de Brouwmarkt geweest. SG-meter gekocht. En ach, waarom ook niet: gelijk de hele set voor het échte brouwen: brouwketel, schrootmolen, koelings-dompelelement, en alle kleine tools als maatbekers, en hop- en moutzakjes. Volgende bier dat op de planning staan: een quadrupel. Zoals gezegd: weer een stapje verder dan het blikbrouwen, dus nu met een kant-en-klaar-moutpakket van Brewferm.

Toen we terug kwamen van de Brouwmarkt, rond 16:00 uur, direct naar de Tripel gekeken. Maar helaas: nog geen bubbels te zien. Ik - nieuwsgierig dat ik ben - kon me nauwelijks bedwingen om gelijk te kijken in het vat zelf of de gisting wel was aangeslagen. Maar toch hebben we nog even gewacht. Ook 's avonds was er nog geen activiteit te zien. Toen vonden we het welletjes, en besloten we het gistvat tóch even open te maken. En gelukkig: het was heerlijk aan het schuimen! Gistvat direct weer dichtgedraaid en weggezet. En toevallig begon een half uur later het waterslot ook te bubbelen! Woohoo!

arluijen

Citaat van: Brouwter op 10-09-2012  09:29 u...Ik - nieuwsgierig dat ik ben - kon me nauwelijks bedwingen om gelijk te kijken in het vat zelf of de gisting wel was aangeslagen. Maar toch hebben we nog even gewacht.

Het allermoeilijkste aan brouwen: geduld...

Brouwter

Ha iedereen,

Ter voorbereiding op de stappen die komen gaan in het brouwproces vroegen wij ons het volgende af. In de blikbrouw-cursus wordt de nagisting uitgelegd. Aangeraden wordt om het bier (met toegevoegde suikers) over te hevelen. Omdat wij slechts één gistingsvat hebben, en één brouw/bottelemmer, vroegen wij ons af of we het bier kunnen overhevelen van het gistingsvat naar de (schoongemaakte) brouw/bottelemmer, vervolgens het gistingsvat schoonmaken en daarna het bier weer terug over te hevelen naar het (schoongemaakte) gistingsvat? Is dat mogelijk en/of geeft dat problemen (oxidatie)?

Dank voor jullie tips alvast!

Etn82

Beste Brouwter,

Dat is zeker mogelijk. Let er alleen wel extra goed op dat je hygiënisch (smetvrij) werkt! Omdat je twee keer hevelt, loop je meer risico op besmettingen.

Let er daarnaast met het hevelen op dat je (jong)bier niet te veel zuurstof kan opnemen. Leg de hevelslang onderin het vergistingsvat, of laat het voorzichting tegen de wand lopen.

Beter is het echter om een glazen mandfles aan te schaffen. Deze laat namelijk geen zuurstof door, wat je in deze fase van de vergisting wilt voorkomen. Hierbij is het aan te bevelen om een mandfles te kopen van hetzelfde volume als je (jong)bier, zodat er zo min mogelijk zuurstof in contact kan komen met je bier.

MvG,

Etienne

Brouwter

Dank voor je snelle reactie! Wel een vraagje daarbij:

CiteerHierbij is het aan te bevelen om een mandfles te kopen van hetzelfde volume als je (jong)bier, zodat er zo min mogelijk zuurstof in contact kan komen met je bier.

En:
Citaat van: blikbrouwcursusEen andere reden is dat je gistvat ongeveer twee keer zo groot moet zijn als de hoeveelheid wort die je er in vergist. Tijdens de heftige gisting wordt veel schuim gevormd. De ene gist doet dat meer dan de andere. Om te voorkomen dat het schuim door het waterslot heen komt moet het gistvat groot genoeg zijn.
(...)
Als je er voor kiest om het bier over te hevelen naar een mandfles of een plastic jerrycan (omdat plastic zuurstof doorlaat heeft glas de voorkeur) doe je er goed aan mandfles of jerrycan te gebruiken die net wat meer inhoud heeft dan het aantal liters jongbier dat je wil laten nagisten. De mandfles hoeft niet volledig vol te zitten er kan nog sprake zijn van enige schuimvorming afhankelijk van de gebruikte gist. Vul de mandfles ook niet op met water. Dat is niet nodig, enige vrije ruimte kan geen kwaad.

Moet de mandfles nou ongeveer twee keer zo groot zijn, of eentje met "net wat meer" inhoud?

Dank!

citrasimcoe

Hé leuk! Nog meer Amsterdamse thuisbrouwers! mijn brouwmaat en ik brouwen in Noord, waar zitten jullie ongeveer?

Laten we een keer elkaars bieren proeven als je wat klaar hebt :)

Eline

Dank jullie wel voor jullie advies!

CiteerHé leuk! Nog meer Amsterdamse thuisbrouwers! mijn brouwmaat en ik brouwen in Noord, waar zitten jullie ongeveer?

Leuk! Wij zitten in Nieuw-West!

CiteerLaten we een keer elkaars bieren proeven als je wat klaar hebt

Gaan we doen :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.