Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welk kroonkurkapparaat?  (gelezen 21286 keer)

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
Welk kroonkurkapparaat?
« Gepost op: 10-07-2012 09:55 u »
Ik wil overschakelen van beugelflesjes naar normale te kroonkurken flesjes. Nu zie ik bij Brouwland 3 kroonkurkapparaten (http://www.Brouwland.com/shop/catproducts.asp?cfid=4&id=1017&pid=863), met nogal uiteenlopende prijzen: 30, 70, 180 EUR. Duurder is waarschijnlijk beter, maar zo op het eerste zicht zie ik niets essentieels.

Heeft iemand hier een opinie over?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Welk kroonkurkapparaat?
« Reactie #1 Gepost op: 10-07-2012 10:05 u »
Duurder is waarschijnlijk beter, maar zo op het eerste zicht zie ik niets essentieels.
Heeft iemand hier een opinie over?

Die duurste is echt een heel degelijk ding. Als je denkt over 10 jaar nog te brouwen en over 20 jaar ook nog, dan is het een goede aanschaf !! IK heb 'm uiteindelijk gekocht en ben er zeer tevreden over. Een slag goedkoper kan natuurlijk ook en werkt ook prima. De emily of Greta zou ik niet overwegen...

Offline Lorejas

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 10-07-2012 10:09 u »
De Emily zat in mijn startpakket, die gebruik ik dus nog op dit moment en die is inderdaad af te raden...

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #3 Gepost op: 10-07-2012 10:27 u »
Ik heb onlangs die van € 31,50 aangeschaft en ben er na één keer bottelen zéér tevreden mee. Voorheen had ik de Greta maar dat was altijd een geklooi. Dopjes die er scheef op gingen op bepaalde flesjes, etc. etc.

Offline Addopaddo

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 10-07-2012 10:34 u »
Ik heb die van 31,50. Prima ding. Die is getrapt. Er is ook een traploze variant, maar die werd me afgeraden omdat deze iets steviger zou zijn.

Als je heeel veel flesjes moet doen zou ik toch de duurste kiezen vanwege mogelijk gebruiksgemak.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 10-07-2012 10:54 u »
Ik heb alleen ervaring met de Corona, maar die is echt ideel. Even aan een werkbankje schroeven en als een razende bottelen.
Stevig, praktisch en niet kapot te krijgen. :)

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #6 Gepost op: 10-07-2012 12:43 u »
Emily, zat bij de starters set. Je moet het met wat beleid voorzichtig gebruiken en kost even tijd. Het gaat nog steeds prima na 100 flesjes. Maar als je toch gaat investeren is een staand tafelmodel wel veel beter op de lange termijn.

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • op één been kan je niet staan
« Reactie #7 Gepost op: 10-07-2012 14:18 u »
http://www.bmswijndepot.com/CMS_pictures/%7B4A64F7F9-2EA2-4F93-AFCE-57748EA99EAF%7D_Max.PNG_small.jpg

ik heb deze hier, voor 39 euro, inclusief de twee doppen voor beide grootte van kroonkurken. Het zijn ook gedraaide doppen, die zijn steviger dan die geponste.

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #8 Gepost op: 10-07-2012 14:33 u »
Ik heb het kroonkurkapparaat van 31,50. Deze is voor mij goed genoeg. Je kan er tweede opzetstukje voor kopen, om ook champagneflessen te bottelen. Die van 67,95 ziet eruit als een degelijkere versie van het goedkoopste tafelmodel.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #9 Gepost op: 10-07-2012 21:31 u »
Ik heb ook die van €31,50 bij vdKooy.

Werkt prima en in hobbysetting onverslijtbaar.

Offline Henry

• Junior lid
  • **
  • Kopen is geld verspillen
« Reactie #10 Gepost op: 10-07-2012 22:49 u »
Mijn kroonkurkapparaat heb ik gebouwd van gebruikte onderdelen, alleen het kopje voor de kroonkurk heb ik gekocht bij Brouwmarkt. totale kosten zijn 19,00 euro. De uren  voor het bouwen heb ik maar niet gerekend. Hobby is hobby. :D

Ik denk dat ik deze nooit meer verslijt.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #11 Gepost op: 10-07-2012 23:02 u »
Henry,
Gigantisch, wat een apparaat. Werkt zeker op luchtdruk?

Offline Henry

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 10-07-2012 23:33 u »
McMelloW,
 Inderdaad je hebt een compressor nodig die 6 atmosfeer kan leveren.

Henry

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 10-07-2012 23:46 u »
McMelloW,
 Inderdaad je hebt een compressor nodig die 6 atmosfeer kan leveren.

6 bar voor een kroonkurkapparaat? Een beetje overdreven. Met wat mankracht (zonder compressor) krijg je die dop er ook wel op hoor.

Uiteindelijk kost dit apparaat meer dan €19,-  Die kosten zijn meerkosten op de spullen die ja al had. ;)

Offline Henry

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 11-07-2012 00:18 u »
Oscar, (beetje jaloers)
6 atmosfeer is niet zo veel hoor , in de banden van onze fietsende helden in Frankrijk zit 10 atmosfeer, En de compressor in de koelkast om het gistende bier op de juiste temperatuur te houden kan 6 atmosfeer leveren. Mijn compressor is gemaakt van een oude diepvries compressor en kost niets. Dus mijn kroonkurkappaart kost 19,00 euro. Die dingen die je bij Brouwland koopt voor 30,00 euro lijken me niet zo geweldig al kan ik daar niet over oordelen want ik heb ze nooit gebruikt en wat ik op het forum lees ga ik ze ook niet gebruiken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 11-07-2012 01:06 u »
Die dingen die je bij Brouwland koopt voor 30,00 euro lijken me niet zo geweldig al kan ik daar niet over oordelen want ik heb ze nooit gebruikt en wat ik op het forum lees ga ik ze ook niet gebruiken5630

Dat kroonkurk apparaat van ± € 30,- is best te doen. Ik heb er bijna 10 jaar mee gebotteld. Toen was ie voor mij  "op" en heb ik deze gedoneerd aan Herman (wat ie er ook mee wou doen).. .Daarna een diepte investering gedaan voor een apparaat welke zeker nog 20 - 40 jaar mee kan... :)

Offline fwouters

• Vol lid
  • Opener over bier
    • Opener bier
« Reactie #16 Gepost op: 11-07-2012 09:49 u »
Ook ik heb de Greta en al voldoet hij aardig; net als RGeraards regelmatig doppen scheef erop en bij verschillende flesjes liep hij er net niet lekker op. Ik ga zeker een tafelmodel kopen op korte termijn. Ik zou zelf eerder geneigd zijn om de gulden middenweg te kiezen tussen die drie varianten. Laat me weten welke het is geworden voor jou!

Offline DieterB

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #17 Gepost op: 11-07-2012 21:25 u »
Ik heb ook de Greta uit het startpakket en ik ben er helemaal klaar mee. Van mijn laatste brouwsel zijn zeker 8 flesjes zorgvuldig door het apparaat om zeep geholpen. En aangezien ik geen glas in mijn bier wil, kreeg de inhoud ook een enkeltje gootsteen...
Ik heb het tafelmodel van rond de € 30 besteld, hopen dat die het beter doet.

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 13-07-2012 18:57 u »
Na veel wikken en wegen toch maar voor de Corona versie gegaan. Ik zal dit toch maar 1x kopen.

Toch laat ie een afdruk achter in het midden van de kroonkurk... het magneetje steekt ietsje uit en die afdruk komt dus in de kroonkurk. Op zich geen ramp, maar toch...
Hebben anderen dit ook?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #19 Gepost op: 13-07-2012 19:12 u »
Toen was ie voor mij  "op" en heb ik deze gedoneerd aan Herman (wat ie er ook mee wou doen).
Bottelen van champagneflessen, ik gebruik mijn eigen voor normale kroonkurk. Zo hoef ik niet langer de kop te (de)monteren ;)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #20 Gepost op: 13-07-2012 19:36 u »
Toch laat ie een afdruk achter in het midden van de kroonkurk...het magneetje steekt ietsje uit en die afdruk komt dus in de kroonkurk. Op zich geen ramp, maar toch...
Hebben anderen dit ook?

Daar is een heel topic aan gewijd. ;D

Bert

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 13-07-2012 19:40 u »
Ik heb ook de Corona, maar ik heb nog nooit een afdruk gezien. Zit alles wel goed gemonteerd? (kan volgens mij niet veel mis aan trouwens)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 13-07-2012 20:07 u »
Na veel wikken en wegen toch maar voor de Corona versie gegaan. Ik zal dit toch maar 1x kopen.

Toch laat ie een afdruk achter in het midden van de kroonkurk... het magneetje steekt ietsje uit en die afdruk komt dus in de kroonkurk. Op zich geen ramp, maar toch...
Hebben anderen dit ook?

Ik heb al vele jaren een Corona en heb daar geen last van.

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 14-07-2012 10:48 u »
De afdruk heb ik voorlopig opgelost door een andere kroonkurk (maar met platgevouwen randen) aan het magneetje te hangen. Nu komt ie er perfect uit.

Nu dat ik het apparaat heb zie ik wel wat een misschien een voordeel is tov de goedkopere versies: een tegenveer duwt het flesje na sluiting terug uit de bottelkop.
Of is dat er bij de goedkopere versies ook?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #24 Gepost op: 14-07-2012 14:10 u »
Nee, maar met een simpele beweging heb je ze er zo uit. :)